Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen byggdes för över 20 år sedan (!) och blev registrerad 2004. Kördes en hel del de första åren men sedan dess har den inte rullat många mil. Mest har den stått under ett skynke som ett sorgligt problembarn, med mer eller mindre ambitiösa årliga försök att få den i ett tillförlitligt skick att köras under sommarmånaderna. Men ett strulande kylsystem och andra återkommande och irriterande symptom gjorde att det år från år inte blev mer än några få testkörningar. Och det var många år sedan nu. 

Livet och prioriteringarna förändras. Bilhobbyn lades på is.  De senaste 4 åren har dock bilintresset tagit över då jag börjat köra historisk racing med Formel Ford med viss framgång. Superkul! Och med ett nytt större garage (med värme!) så finns både utrymme och möjligheter att underhålla bilparken även under de kalla månaderna. 

Lådbilen har under sensommaren utsorterats och testats för att bestämma vad som behöver ses över inför 2025. Första bekymret var att försöka komma ihåg hur styrsystemet fungerade. Megasquirt V1 fungerar visserligen fortfarande men det hackar och rycker en del och jag får inte maskin att gå rent på alla varv. Det pyser och fräser när turbon laddar. Generatorn laddar inte. Bromsarna tar dåligt, och den kändes allmänt orolig på vägen.

Med kunskap från Formelracingen så gjordes en ordentlig hjulinställning vilket förbättrade vägegenskaperna väsentligt. En ny liten generator från Biltema sattes i. Första större vinteråtgärden är nu att byta ut det gamla Megasquirt-systemet (som väl får betraktas som motsvarande Windows 95 eller Nintendo 8-bitar) mot ett nyare och kraftfullare system. Valet föll på Speeduino V04.3d, dels för priset skull men också för att det använder samma tuning-program som MS (tuner studio och megalogviewer). Samtidigt med bytet så skapar jag lite mer ordning och reda och river ut det gamla ormboet bakom instrumentbrädan, putsar upp kontakter och jordpunkter och organiserar om kablage-logiken.  

IMG_8815.JPG

IMG_8817.JPG

IMG_8819.JPG

IMG_8825.JPG

IMG_8823.JPG

  • Like 6
  • 1 month later...
Posted

När man väl börjar fräscha upp så bygger det på med fler och fler saker som man plötsligt tycker är nödvändiga. Det ena ger det andra... Jag har tidigare tyckt att med det relativt låga turbotryck jag kört med så behövs ingen intercooler. Med ett ständigt bekymmer med hög kylvattentemperatur så har jag heller inte velat blockera kylaren. Men höstens tester och utprovning av kylsystemet gör att jag känner mig trygg med att kylet funkar, och därmed finns utrymme för en intercooler och högre laddtryck (vilket är vanebildande, har jag hört från säkra källor...). 

En lagom stor intercooler med tillhörande 2,5" tryckrör och div. silikonböjar levererades. Efter div. trixande och funderande så har nu intercoolern fått sin position och även undre fästen. Fattas nu bara ett axiellt stöd i överkant så är den här delen klar.   

IMG_8956[1].JPG

IMG_8961[1].JPG

IMG_8962[1].JPG

IMG_8963[2].JPG

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...