Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Idag tog jag ut ramen och tiltade upp den (ej på bild) och med viss försiktighet svetsade jag i lite bättre vinkel. Efter tiltningen välte jag ramen på sidan. Med detta klarade jag av alla upp-och-ner svetsar så de blev nästan rätt-vända.

100_0446%20(Small).jpg

Det är precis att hjullastaren orkar ramen när jag lyfter med pallgafflarna. Med all triangulering i motorrummet så har jag passerat 300kg gränsen med marginal. 300 kg lyfter hjullastaren själv utan att knorra men idag var det segt med lyftet.

100_0448%20(Small).jpg

100_0455%20(Small).jpg

Tre stycken 30x3 mm rör som hindrar en eventuellt avsliten kardan att ramla ner i backen. Plus att det ger en viss extra stadga åt ramen så den inte blir sladdrig i bottendelen.

100_0457%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det är nog sant att att "sladdrigheten" inte är så stor men det blév rätt snyggt med 30x3 rör. Jag valde länge mellan 10x10 massivt, 40x5 platt 30x30x3 vinkel, 30x3 platt och även lite smårör på cirka 20x3 men 30x3 rören såg finast ut och passade så bra mot ramrören som är 30x30x3.

Nästa vecka skall ramen blästras och målas. Sedan skall allt plockas på igen. Jag ser fram emot att börja klä på ramen med motor mm. En grej är kvar att göra på ramen av lite större format. Det är två 50x3 ramrör som skall på utöver det som redan finns. Totalt cirka 3,5 meter 50x3 rör.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: Ska inte skrotas..... men risken är kanske att den blir för attraktiv med så mycket metall i.....

Jobbat vidare med bilens främre del. Tog några bilder (beklagar bildkvalitén och ljussättning men håll ut det bättre bilder senare).

Lite aktuella mått.

Spårvidd = 1750 mm

Total bredd = 1950 mm

Riktigt hur bred bilen är egentligen framgår inte tydligt på bilderna (vilket är bra).

PICT5013%20(Small).JPG

PICT5014%20(Small).JPG

PICT5019%20(Small).JPG

Skall tilläggas att normala spårvidden är 1570mm fram inte 1750mm. Bilderna är tagna med bakdäcken monterade fram. Med ett ET på plus 45 mm blir totalen 1570 + 2*(45*2) = 1750 mm

Link to comment
Share on other sites

Om bilen någon gång ska skrotas kommer skrotmaskinen gå sönder

Men det sista den ser är jäkligt snygga 30x3 rör i botten på en kardantunnel. :toot:

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: Ska inte skrotas..... men risken är kanske att den blir för attraktiv med så mycket metall i.....

Jobbat vidare med bilens främre del. Tog några bilder (beklagar bildkvalitén och ljussättning men håll ut det bättre bilder senare).

Lite aktuella mått.

Spårvidd = 1750 mm

Total bredd = 1950 mm

Riktigt hur bred bilen är egentligen framgår inte tydligt på bilderna (vilket är bra).

PICT5013%20(Small).JPG

PICT5014%20(Small).JPG

PICT5019%20(Small).JPG

Skall tilläggas att normala spårvidden är 1570mm fram inte 1750mm. Bilderna är tagna med bakdäcken monterade fram. Med ett ET på plus 45 mm blir totalen 1570 + 2*(45*2) = 1750 mm

Du menar inte 1570+ (45x2=90)=1660?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Nix, det blir 2*45 mer, dvs med ett ET på plus 45 mm blir totalen 1570 + 2*(45*2) = 1750.

Volvo fälgen har ET minus 45 genom att vända tallriken blir det ET plus 45 dvs total förändring 45 + 45 = 90. Dessa 2 gånger 90 (en 90 för var hjul) läggs till 1570 och då blir det 1750. Men som sagt det är bara för att jag satte bakhjulen fram just nu. Framhjulen skall vara "vanliga Volvo fälgar". Men visst är bilen extra biffig just nu med bakdäcken fram.

Sedan förra bilderna är nu både övre och undre dämparfästen på plats "rätt ordentligt" men inte färdigsvetsade än utan det blir strax avklarat. Övre dämaprfästet kommer jag både trianguelra och sätta ett extra 30x30x3 stöd på. Jag tror det är av godo med starka dämparfästen.

Jag har ett beslut att ta snart. Skall jag ha en "hydraul / hydraul koppling" eller en "hydraul / hydraul - wire koppling". Den sistnämnda är lättast att tillverka. Men det blir lite mer rörliga delar. Jag har väl än några timmar på mig att ta beslutet. Eller så tillverkar jag fästen för båda varianterna så kan jag välja senare.

Link to comment
Share on other sites

Vilken precisionessvetsning idag. Exakt på sista millimetern svetsfog som jag gjorde på sista extra stödet för övre dämparfästet så tog svetstråden slut (igen). Det är precision men rätt irriterande att jag inte fyllt på lagret. Jag brukar alltid ha en extra rulle hemma. Det här måste vara fjärde 5 kg rullen som gått åt till bilen. I ramvikten ingår alltså 20 kg svetstråd. Jag är nästan helt säker på att det är fjärde rullen men garanterat tre rullar vi får väl säga 15 till 20 kg svetstråd.

Det är kvar att slutgiltigt fästa styrväxeln. Innan jag börjar med det skall jag ta hjullastaren och pressa ramen med en badrumsvåg emellan eller kanske två badrumsvågar. Jag pressar till ride height 140 mm då får jag se om V8 an räcker som tyngd i nosen för att fjädrarna skall gå ihop till rätt ride height mått. Annars får jag tynga ner eller skaffa "klenare" fjädrar. Men två badrumsvågar kan jag pressa max 300 kg.

Link to comment
Share on other sites

V8 bilen är utrustad med dragkrok (förresten det är väl alla Sjuor utrustade med ......utom möjligen den jag kör....)

Jag skickade in en fråga till SBP via webb.

Fråga:

Jag skall bygga en släpkärra och registrera denna. Det blir en liten släpkärra. Kärra + last max 500 kg. Vad kostar det att registreringsbesiktiga denna. Är det krav på att väga kärran.

Svar:

Vill ni ha det registrerat måste Transportstyrelsen först göra en ursprungskontroll. Som egentillverkat släp krävs teoretisk hållfasthetsberäkning, belysning enligt direktiv 76/756/EEG samt bromsar om totalvikten är högre än 750kg. Vägning av ett fordon görs alltid for fastställande av tjänstevikt. Kostnad registrering 960kr samt vägning 250kr.

Alltså runt 2000 kr för att få regplåtar på en liten kärra (plus material). Billigaste minikärran jag sett är Biltema för 6000 kr.

Det här är ett tilltalande alternativ. För släpkärror är inte svåra att bygga. 199 kr Jula Opelhålade axlar lite fyrkant järn och några rör samt drag och lite belysning. I VVFS 2003:22 finns beskrivet om kraven på släp, fast det är mycket text om större släp. Små enkla obromsade nämns inte speciellt mycket trots att det är runt 230 sidor.

Kan nämna också att svetstråd är på väg hem så snart går det att köra igång igen.

Link to comment
Share on other sites

Svetstråden har anlänt nu kan jag ladda om magasinet med ny 0,8mm.

---- Innan jag börjar med det skall jag ta hjullastaren och pressa ramen med en badrumsvåg emellan eller kanske två badrumsvågar ----

Fick hjälp av en kamrat att "tynga ner bilen" tillsammans represnterar vi cirka 200 kg. Fördelningen mellan oss får vara hemlig samt vem det var. Med 200 kg i nosen sjönk ramen till 160mm från 200 mm så det ser hoppfullt ut att V8an plus allt annat tynger till ride height, 140mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag pressade lite med hjullastaren och det ser ut som framvagnen "sjunker ihop bra" mot ride height. En badrumsvåg klarar bara 140 plus lite till på andra varvet. V8an och allt annat kommer tynga ner bra Nu är framfjädrarna bara spända med handkraft utan verktyg så de håller "lagom ihop". Det är kommer blir bra. Det är rätt fjäderkraft med 500 lb i nosen även på denna kärra.

Några bilder kring hjullastarpressen.

CIMG2080%20(Small).JPG

CIMG2083%20(Small).JPG

CIMG2085%20(Small).JPG

CIMG2086%20(Small).JPG

CIMG2088%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde det var att hämta svetstråd du skulle bygga släpet till, blev lite orolig en stund.....

HA HA HA Det trodde faktiskt jag med.

Link to comment
Share on other sites

Fan vet om 500 lbs räcker till din framvagn? Jag har en liknande konstruktion på Cobran (fast lättare) och 550 lbs fjädrar men tycker att den verkar lite mjuk. Jag har iofs tänkt att köra utan krängare så alternativet nu är väl att montera hårdare kortare fjädrar med hjälpfjädrar eller att sätta dit en krängare.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Hoppas 500 lbs räcker annars får jag åka till Sellholm och se om han kan ha kraftigare fjädrar. Jag har i alla fall aldrig någonsin sett så många fjädrar på ett och samma ställe som när jag var med in i lagret och tog fram bakfjädrarna till förra bilen. Sanslöst med fjädrar i alla tänkbara längder och en mängd färger också (som alla blir smutsgrå snart nog). En standardisering vore på sin plats. En fjädertyp för fram och en typ för bak på bilen........

Jag har kört fast och behöver starthjälp. En länk vore önskvärd för jag försöker komma på hur jag skall hitta vilket vridmoment mina 305 V8or har. Jag har haft någon ingång på nätet om detta men kan inte på något sätt komma på var. Det räcker med ett generellt vridmoment dvs är det över eller under 275Nm.

V8 305 med TBI = 177hk

V8 305 Good Wrench motor med 4-port Holly spreadbore förgasare, tror effekten är runt 165 hk

Det är TBI motorn som är mest aktuell att få en Nm indikation på. Jag råkade "snubbla" över en Volvo 242 1975a. Till och från i några år har jag lockats av att byta till V8a i en Volvo. Jag har en extra V8a och tid kommer att finnas när CealmSeven V8a är klar. Föregångsmodell att hämta idéer och lösningar från finns i närområdet (killen jag köpte Good Wrench motorn av har slutfört en V8a konvertering i en 75 242a. Den kommande nya lilla Sevenbilen Tre komma Femman kan tillverkas samtidigt med en Volvo konvertering.

Skulle nu TBI 8an vara på mer än 275 Nm är det inte görligt längre eller i alla fall krångligare med intyg mmo ch då skippar jag projektet. Har kollat med therealpinto om effekt mm det var av honom jag fick 275Nm gränsen.

----Volvo har intygat max 220 hk och 275 Nm i 240 med ventilerade skivor och 1031 bakaxel. ---

Jag tänkte åka och titta på 242an i morgon men vid över 275Nm då glömmer jag det hela.

Under 275Nm då tar jag med trailen och ser om vi kan komma överens så det blir ett köp till lagret bilar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Behöver ett tips om rätt inre styrled. På bilden visas en 850 yttre styrled. Den hade jag tänkt att ha kvar då 140 spindelns kona för styrleden är omkonad att passa 850 yttre styrled.

Jag behöver en ny inre styrled som passar på en 240 styrväxel men är cirka 55 till 60 mm kortare än originalet.

Skulle det vara svårt att få tag på en passande inre styrled så är jag villig att ändra inställning och byta den yttre leden istället. 850 yttre styrled har en kona med kondiameter 13,1 och konförhållande 1/6 samt gänga M14x2R längd 180 mm

Det jag skulle behöva samma sak men bara 120 mm lång.

Vet ni någon bil som har någon av dessa alternativ.

CIMG2092%20(Small).JPG

CIMG2093%20(Small).JPG

CIMG2096%20(Small).JPG

CIMG2098%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

nu har du visserligen urtagen för verktyg nära där gängan borde vara annars så kunde du kanske kapa av den och gänga dit nya gängor.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Dessvärre går inte det för diametern "bakom gängan" är lika liten som gängans botten. annars hade jag nog gjort så.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det går inte att göra det heller. Antingen kortare inre led eller yttre led. Kan även vara i kombination med en förlängare.

M14x2 kan vara en Volvo gänga hörde något om att andra märken har 1,5 som stigning. Eftersom många biltillbehörsaffärer har ingång via bilnummer är det inte lätta att hitta.

En variant men då måste spindelen konbussas om igen är att förlänga original 240 inre och ta en original 240 yttre. Det är fel kona då så det krävs att jag tar ur nuvarande 850 konbussning till 240.

Jag kan tänka mig den varianten också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

kan du inte kapa styrstaget på mitten och svetsa ihop?

behöver väl inte så noga då hjulinställning fixar noggranheten, eller?

Link to comment
Share on other sites

Inux: Ett alternativ men inte tillåtet eller i alla fall inte speciellt populärt hos SFRO / SBP.

Kom hem från Biltema nyss och har kollat på deras utbud av leder.

72-108 och 72-109 skulle kunna vara ett alternativ men då krävs en förlängare också. Såklart är det inte 14x2R i båda ändar utan en ytterligare grövre gänga mot yttre leden. Suck.

Längderna var för yttre 180 mm och inre 155 mm totalt 325 (cirka, mätte lite enkelt med tumstock).

Det får bli Volvo pussel som det verkar. Elände att Volvo 240 styrväxeln är så liten och kort det ställer till trassel för mig!

När jag ändå var i trakten så åkte jag förbi och tittade på Volvo 242an årsmodell 1975 (ref tidigare inlägg). Karossen var faktiskt i gott skick. Jag skall kolla en med kamraten som redan konverterat en 240 hur mycker jobb det verkligen är samt om jag kan få fram uppgifter på 305 TBI vridmoment om det är max 275Nm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem, även om jag inte har så stor längdskillnad (tror jag, har inte börjat med framvagnen än). Jag fick tipset från SFRO-mannen Bengt Sjöberg i Västerås att ta av staget på mitten, gänga ändarna - blir väl typ M12 - och sedan skruva ihop delarna med någon "innergängad hylsa". Biltema kallar dem förlängningsmuttrar.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Jaha det var ett alternativ som jag inte ens drömt om var tillåtet och till M12 borde godset räcka. Tål att verkligen att tänka på. Det är ett förbaskat pussel annars. Genom att kunskpen om längder och gängor är begränsad på många tillbehörsfirmor. Regnr är det som gäller och jag är begränsad att veta vad som finns i respektive bilar. Klämma och känna och prova det är det som jag vill göra (vad avser styrleder).

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en ny inre styrled som passar på en 240 styrväxel men är cirka 55 till 60 mm kortare än originalet.

Jag har fortfarande escort-lederna liggande, men jag kommer inte ihåg måtten just nu. Passar ihop med volvo i båda ändorna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Svinto: Intressant. Cirka 280 är 240 inre leden och den är 55 till 60 mm för lång. Jag har inte riktigt exakt mått än för styrväxeln är inte "helt" på plats och bilen är inte nertyngd till ride height när jag mätte.

CIMG2105%20(Small).JPG

Edit: Sidem = http://81.246.78.74/ Här finns mycket uppgifter på styrinrättningsmått. Fick denna länk "från forumet" tidigare.

Vilken typ av Escort hade du Svinto? 1, 2 3 eller 4?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bygget går vidare. Just nu skall jag tillverka hyllan för styrväxeln. Jag kom på ett väldigt enkelt sätt att få styrväxelns höjd vid ride height. Byt ut dämparna mot de fasta plattjärns-ride-height-dämparna. Skruva fast inre och yttrestyrled med styrväxeln. Spelar ingen större roll att hjulen pekar lite fel. Ta ett långt rör, stick in en gängstång med mutter och bricka i röret, ställ ett par lämpliga plankor mot hjulen skruva sedan muttern så hjulen pressas isär. När allt är "bra uppspänt" hänger styrväxeln snyggt, fint och rakt. Ta de tillkapade fästplattorna och anslut dessa i lämplig vinkel mellan styrväxelns fästen och ramverket. Märk ut, borra fästhål och sy fast plattorna. Var också glad och nöjd hur lätt det gick att fixa med metoden.

När hjulen spändes så blev det väldigt lätt att hantera styrväxeln . Utan "uppspänningen var det nästintill omöjligt att få styrväxeln rak i både höjd och sida samtidigt. Genom att sätta fästplattorna på lämplig höjd med bra vinkel går det att justera med schims på olika sätt.

CIMG2106%20(Small).JPG

CIMG2110%20(Small).JPG

CIMG2109%20(Small).JPG

Ikväll skall jag åka och titta på (och ta kort) en V8a konverterad Volvo 240. Han har en 262 med 270 Nm i vrid. Min TBI 305 verkar ha 315 Nm som standard. Kanske kan skala ner den med en två-ports förgasare istället. Det ser inte helt lätt ut eller ett annat sätt att se samma sak på är att jag kanske slipper både köpa 242an jag såg och slipper göra konverteringen.

Förnärvarande är jag lite osäker på om det är bra eller dåligt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Escort MkII ska passa på Volvostagen.

Skarvmutter är okej men se till att det är en mutter av god kvalitet. Många skarvmuttrar man köper över disk är gjorda av mjukost, eller något liknande. Det bör vara 8.8-mutter för att det ska duga - eller en svarvad sak i känt material.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hämtat en remskiva (V8a) som glömdes bort vi motorhämtningen för ett antal månader sedan. Jag fick också med en ny balans(rem)skiva. Den jag har som satt på motorn original val lite trött i gummianslutningen, dvs risk för att den skulle separera. Inte bra. Nu har jag ett fräscht balanshjul istället. Mycket bra.

Sedan fick jag en startmotor som passar på 153 kuggars svänghjulet. Den jag har är för 168 och ej omflyttningsbar. V8orna har ofta dubbla hålkonfigurationer och det har startmotorerna ibland också så det är möjligt att välja 153/168.

Volvo 242 som han bygger om blir en fin "originalbil" med 262 cuin V8a. Imponernade rördragning med nya hembyggda 3 tums avgasrör. En mycket speciell rördragning. För "vanlig dragning" av 3 tums rör i 240 motorrum ställer till det med oreda och trängsel så till och med rattstång kan behöva dras om. Inte här inte. Även fast rören var grova som rör till en höfläkt.

Men för min del då. Blev jag mer taggad eller avtaggad av besöket. Jag är nog glad över (trots allt) att min 305 TBi är för vridstark.

Nä, jag kanske får åka med honom någon gång och det får räcka för min del. Jag Sevenbilar att ta hand om.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln är på plats men fortfarande fel längd på inre styrlederna. Fast längd problemet är egentligen inte ett problem längre utan mer vilken metod för kortning jag väljer.

# 1 kapa, gänga och sätta ihop med förlängningsmutter (med rätt kvalité, 8.8)

# 2 kapa, gänga M12 och tillverka en adapter/förlängningshylsa med invändig M12 och utvändig M14x2 mot yttre styrled.

# 3 Köpa (av en forummedlem) Escort MKII inre styrleder

1 och 2 är direkt genomförbar. 3 beror på om jag kan använda. Skillnaden är 37 mm mellan Volvo och MKII. Det borde vara cirka 50 mm kortare för jag skulle göra "vågen" . Det här alternativet 3 måste synas lite mer i fogarna för visst vore det rysligt mycket enklare. Bara "bolt on"

Styrväxelfästena är triangulerade både högt och lågt. Imorgon lyfet upp bilnosen med hjullastaren för att kravla under och svetsa det sista underfogarna. Jag vägrar att vända runt bilen!

Fixade även fästen för rattstången ikväll. Planen är att skicka ramen på blästring och målning. Helst imorgon.

Måste ordna, kommer få hjälp att leta, massiva styrstänger som passar Volvo 240. Det skall vara korta sorten. Hoppas bara att just denna speciella sort finns där vi brukar hämta sådana stänger. Stängerna kommer inte från Volvo 240 bilar men har samma splines.

Måste också reda ut varför inte nya Snap-Off navet krånglar mot gamla navet. Kan vara rent handhavande fel även om jag verkligen inte vill tro det eftersom jag har ett års erfarenhet av Snap-Off.

Vad kan det nu vara för fästen och svetsar som jag borde gjort men inte kommit ihåg, förträngt eller struntat i. Det kommer straffa sig med att slipa bort färg och svetsa fast få brinnade färg för att sedan bättringsmåla. En sak vet jag men det hinner jag imorgon det är ett antal "railfästen" för broms och el i kardantunneln. Kom just nu på ett fäste för kopplingsdosa mm i bakdelen på bilen. Kanske någon plåt att skruva elcentraler mot. DEt kan jag nog ta sen när jag vet mer var allt hamnar i elhärvorna.

Link to comment
Share on other sites

Åkte iväg sent ikväll med ramen, skärmar, bärarmar, motorfästen, störtbåge och stolar för att få dessa blästrade tids nog. Jag trodde bara jag skulle "leverera dem" Men icke, det skulle blästras direkt. Nu är allt klart och jag hemma igen och klockan är mycket.

CIMG2163%20(Small).JPG

CIMG2164%20(Small).JPG

CIMG2167%20(Small).JPG

Vilket klös det var i den industriblästern. 30 cm från ramen eller 80 cm ifrån med blästern det rensade i alla fall. Motorn till kompresson var en jätte-Cummins-diesel. Effektivit i alla fall. Bra att jag har en stabil konstruktion, allt höll för blästertrycket.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ska du inte flytta bak styrväxeln för när du svänger så kommer styrarmarna bakåt? så sitter det på "vanliga" bilar.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jag tog befintlig Sevenbil som mall och satte styrväxeln ungefär som på den. Du kanske har rätt. Det är byggt så jag kan flytta styväxeln bakåt lite grann utan att behöva bygga om hela bilen.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ramen, skärmarna, störtbågen, bärarmarna grundmålade. Äntligen har jag kommit så långt med bilen. Imorgon torsdag blåser jag på en omgång grundfärg till då har jag runt fyra / fem eller kanske 6 lager grund. Köpte en ny färgspruta med färgburken ovanpå. Vad mycket enklare att måla med en sådan. Lite bilder på hur det ser ut just nu. När jag blåst på något lager grundfärg till så är det dags att blåsa på den slutgiltiga färgen. Ramens "färdigfärg" blir svart. Föga ovanlig färg men väldigt funktionell. Vädret i Arboga kunde knappast varit bättre igår och idag. Kruttorrt och blåst (ordentlig blåst).

CIMG2175%20(Small).JPG

CIMG2176%20(Small).JPG

CIMG2178%20(Small).JPG

CIMG2179%20(Small).JPG

CIMG2180%20(Small).JPG

CIMG2181%20(Small).JPG

CIMG2182%20(Small).JPG

CIMG2185%20(Small).JPG

CIMG2189%20(Small).JPG

Lite Xylen-godis.

CIMG2190%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Den här grundfärgen kan ta antingen epoxi eller "vanlig färg" som topp. Huvudmotivet för valet var en tillfällighet. Jag träffade en i trakten som målar mycket och blästrar mycket och som som hade både epoxi och vanlig färg i "förrådet" men svart epoxi hade han inte. Som sagt en tillfällighet. Fast det blev ok jag är helt nöjd med både grund och kommande toppfäreg samt att tidspassningen inte kunde blivit bättre.

Två dagar kruttorrt och då blev ramen blästrad och målad utan en tillstymmelse till rostangrepp fast den stod över natten. Nu är den grundad. Idag har det regnat men det gör inget nu.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det är kanske kompensation för de antal gånger jag fångades förra året mitt i värsta regnoväder. Några gånger var jag så blöt att jag hade torkat upp om jag lagt mig med kläderna i ett badkar fullt av vatten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det blev inget målat idag ett möte tog lite för lång tid men jag flyttade in ramen under tak så det inte behövde regna på den. Blir det lite sol och torrare imorgon så blåser jag på 1 liter grundfärg till. Sedan målartvätta sprutan och byte till toppfärg. Jag har tre liter svart-grå färg att fördela ut och så tar jag en liter till helt svart på söndag.

Sedan skruva skruva skruva och skruva...........och skruva lite till.

Link to comment
Share on other sites

Målat upp ett par liter (cirka 3) täckfärg. Nu är färgen slut. Jag får ny färg på söndag. Det är målat med rätt färgtyp men den är grå/svart och faktiskt så gillar jag den färgen. Det kanske blir en svart/grå eller grå/svart ram istället för helsvart. Vi får se.

CIMG2209%20(Small).JPG

CIMG2210%20(Small).JPG

CIMG2213%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hämtade mer färg idag. Sprutmålat på ramen, stolarna, bärarmarna, störtbågen, bakaxeln, motorfästen, dragkrok samt bara lite på mig själv. Lite färg är oundvikligt att få på sig och det bara skyddar och bevarar "chassit".

Total färgåtgång, grundfärg runt 4 liter och täckfärg runt 8 liter. Sprutat i många många många tunna lager av färgfabrikat Tikkurila.

Kan också nämna att jag ändrade kulör lite grann (av en tillfällighet) i jämförelse med förra inläggets ramkulör. Ramen är lite mer år gråa hållet nu men fråga mig inte vad färgen kan heta för jag blandade ett par burkar jag hämtade. Så fick det bli och jag är nöjd.

Några spännade bilder på torkande färg. Jag kanske skulle göra en långfilm och lägga upp på YouTube. Titel: När målarfärgen torkar.

CIMG2308%20(Small).JPG

CIMG2310%20(Small).JPG

CIMG2311%20(Small).JPG

CIMG2312%20(Small).JPG

CIMG2312%20(Small).JPG

CIMG2314%20(Small).JPG

CIMG2315%20(Small).JPG

CIMG2316%20(Small).JPG

CIMG2317%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja, tänk vad lite(?) färg kan göra för slutresultatet. Det blir ju riktigt tjusigt! Dessutom hjälper färgen till med vikt/effekt-förhållandet. ;)

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Javisst bara färgen på bilen motsvarar 2,43 extra hästkrafter, skulle kanske kört ett varv till med färgsprutan så jag fått 3 hk jämt.

Allt verkar torrt och fint nu. Jag har ställt in motorfästen och stolar i verkstaden men ramen och störtbågen orkar jag inte själv. Inte bakaxeln heller förresten.

Strategin är att få hjälp av någon att lyfta in bakaxeln i ramen där grejorna står sedan gå runt med hjullastaren och lyfta nosen och köra in ramen i verkstaden "á la skottkärra".

När man bygger om målar då blir synen sämre eller i alla fall synfältet, rent tunnelseende och med målarångorma försvinner minnet, hörseln får en törn av kompresson som går konstant. Jag har fortfarande 8 m3 ved av 27 m3 kvar att slänga in i vedboden men lustigt nog så vare sig ser, minns eller hör jag veden. Konstigt.

Jag kan faktiskt lova att jag har både hörselproppar och "gristryne" när jag målar och det fungerar jättebra. Väldigt lite ljud och målarångor kommer igenom. Det är bara jag som låtsas att veden inte finns.....eller redan är på rätt ställe.

Sedan skall jag borra en ryslig massa 3,2 mm hål i stolarna. Jag skall poppnita fast galonklädseln. Är det någon som poppat fast galon? Skulle det inte fungera bra så är väl inte det hela världen, det blir bara lite extra lufthål i stolen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

när jag ser ditt schassie..tänker jag på 3 stycken Sandcat bilar vi byggde för ett tag sedan...ett svensk/israilitiskt sammarbete..

kraftiga stridsbilar... Länk

bilarna är förövrigt tillbaka för årlig service och 4 raska israiliter gör stora servisen på schassiet.. dom använde oxå gaffel truck för att lyfta kaross och annat tungt...iofs dom väger ca 6,5 ton..

blir nog bra med din xl 7 a...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...