Jump to content

Nya banregler för remiss -- Läs och kommentera! --


Jari

Recommended Posts

Hej,

Nu är vi utredningsgruppen färdiga med ett underlag som vi är nöjda med. Dokumenten har även granskats utav en liten remissgrupp och en del ändringar har gjorts utifrån kommentarerna som vi fick.

Läs igenom förslaget och kom med kommentarer, både ris och ros (allt är välkommet). Diskussion skall försöka hållas i den här tråden så långt det är möjligt.

Dokumentet ”Regler och rekommendationer för banträffar med LocostSweden MK 20141218.pdf” skall ses som ett dokument både för förare och personer som skall arrangera banträffar i LocostSwedens regi.

Aktuell banledning skall kunna utnyttja denna som bas och regler kan användas som de är, men regler som man inte tycker är tillämpningsbara för just det tillfället kan ändras eller tas bort.

Var även noga med att skilja på ”ska/skall” och ”bör” när ni läser dokumenten.

Orden ”ska/skall” är hårda regler som måste följas och bara får ändras åt det striktare hållet, medan ”bör” är en rekommendation. Meningen med ”bör” kan även ändras till ”ska” om banledningen bestämmer sig för det.

Remissvar skall ha inkommit senast 2015-01-18.

Vid det datumet kommer vi i utredningsgruppen göra eventuella ändringar. Därefter kommer dokumenten presenteras för styrelsen.

Regler och rekommendationer för banträffar med LocostSweden MK 20141218.pdf

Checklista för bankörning med Locost Sweden MK 20141218.pdf

Körschema 20141218.pdf

Link to comment
Share on other sites

Bryter isen.. Det verkar i alla fall som om ni gjort alla medlemmar nöjda.

44 nerladdningar av de nya reglerna, men inte en enda anmärkning! Eller så är intresset likgiltigt eller noll.. Vilket vore tråkigt eftersom det här är en möjlighet för oss att ge våra synpunkter.

Det är ju lite synd att ni som jobbat med det här har tagit fram nya regler och lagt en massa tid på något som ingen verkar vara intresserad av i efterhand.

Det jag ser som lite sådär, är "OM banledningen godtar" Vad betyder det för den heliga Kinnekulleträffen? (om den ska hållas där) Att en 14 åring med SBF racinglicens kan skjutsa en 13 åring om föräldrarna tycker att det är okej? När spikas reglerna? En del kanske ser en öppning och skickar grabben eller jäntan på licenskurs för att sedan blir nekad i depån? Vill vi andra köra under dom omständigheterna? Vakna lite och säg vad ni tycker och tänker. Det här gäller oss alla som kan tänkas delta och för dom som arrangerar träffen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en liten detaljfundering: Är det inte bra att bestämma/skriva vad som är "svårantändligt material" så behöver det inte bli diskussioner om det?

I dessa avsnitt:

"Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull."

"Är utrustad med minst hjälm samt heltäckande kläder i svårantändligt material."

Link to comment
Share on other sites

Bryter isen.. Det verkar i alla fall som om ni gjort alla medlemmar nöjda.

44 nerladdningar av de nya reglerna, men inte en enda anmärkning! Eller så är intresset likgiltigt eller noll.. Vilket vore tråkigt eftersom det här är en möjlighet för oss att ge våra synpunkter.

Det är ju lite synd att ni som jobbat med det här har tagit fram nya regler och lagt en massa tid på något som ingen verkar vara intresserad av i efterhand.

Det jag ser som lite sådär, är "OM banledningen godtar" Vad betyder det för den heliga Kinnekulleträffen? (om den ska hållas där) Att en 14 åring med SBF racinglicens kan skjutsa en 13 åring om föräldrarna tycker att det är okej? När spikas reglerna? En del kanske ser en öppning och skickar grabben eller jäntan på licenskurs för att sedan blir nekad i depån? Vill vi andra köra under dom omständigheterna? Vakna lite och säg vad ni tycker och tänker. Det här gäller oss alla som kan tänkas delta och för dom som arrangerar träffen.

Ja, vi har allt väntat med spänning på att någon skall "ta tag" i tråden. Jag antar att alla sitter och läser och funderar för full.. ;)/>

Just frågeställningen med racinglicens var en fråga vi kände att vi inte var helt klara med innan vi skickar ut reglerna. Vi beslutade att låta detta diskuteras här på forumet och eventuellt formulera om reglerna utifrån vad vi kommer fram till här. Så det är fritt fram att komma med förslag!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en liten detaljfundering: Är det inte bra att bestämma/skriva vad som är "svårantändligt material" så behöver det inte bli diskussioner om det?

I dessa avsnitt:

"Lägsta krav på säkerhetsutrustning är hjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull."

"Är utrustad med minst hjälm samt heltäckande kläder i svårantändligt material."

Vi ville inte skriva ut några specifika kläder eftersom det finns ganska många olika typer som man kan använda.

Men tanken är att man skall använda sig av racingoveraller (1, 2 eller 3-lagers), men även mekaroveraller i bomull funkar bra. Har man inte detta skall man även kunna köra i sina vanliga byxor/långärmad tröja i t.ex. bomull.

Det vi inte vill ha är någon kommer i en fleecetröja.

Link to comment
Share on other sites

Bryter isen.. Det verkar i alla fall som om ni gjort alla medlemmar nöjda.

44 nerladdningar av de nya reglerna, men inte en enda anmärkning! Eller så är intresset likgiltigt eller noll.. Vilket vore tråkigt eftersom det här är en möjlighet för oss att ge våra synpunkter.

...

Nu är postningen två dagar gammal och dessutom i juletid där många har fullt upp med att avsluta året på jobbet och sen julbestyr på hemmafronten...så det är nog ganska normalt med en fördröjning ;)

Vi ville inte skriva ut några specifika kläder eftersom det finns ganska många olika typer som man kan använda.

Men tanken är att man skall använda sig av racingoveraller (1, 2 eller 3-lagers), men även mekaroveraller i bomull funkar bra. Har man inte detta skall man även kunna köra i sina vanliga byxor/långärmad tröja i t.ex. bomull.

Det vi inte vill ha är någon kommer i en fleecetröja.

Funderar då på vår biltyp utan tak och att det finns flera som kan komma att köra i regnställ. Har ingen aning på dess brandtålighet men många är ju i plast-material.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är klara och tydliga regler så här långt, så all heder till gruppen som utformat dessa.

Man kan väl alltid lägga till och dra ifrån vart efter det får smälta in, och efter att reglerna har fått praktiseras.

God Jul

Mvh Mattias

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat!

Här kommer ett par kommentarer från min sida:

Flaggvakt. Kravet borde i mina ögon ändras till att varje förare ska anmäla en flaggvakt. Finns ingen mening att tvinga en förare att stå flaggvakt om det finns folk som gärna gör det åt honom/henne.

Hjälm. Bör vara krav på minimum E-märkt hjälm. Öppen bil integral hjälm, täckt bil jet eller integral hjälm.

Däck: Kravet borde vara att de ska klara körpasset. Att de ska hålla hela dagen är nog mest önsketänkande för de som kör :)

Bälte: Minimum tre punktsbälte.

Förare: Kanske ett krav om att den ska vara i skick så att den får framföra ett fordon på allmäna väger. Dvs nykter och inte drogpåverkad.

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut.

Jag har ett förslag gällande gruppindelningen.

Döp de olika grupperna i en färg och sätt upp en flagga i depån som visar vilken grupp som är ute och åker.

Detta förenklar för när nästa grupp ska förbereda sej.

Detta används ibland vid banåkning på MC.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla kommentarer!

Morty:

"varje förare ska anmäla en flaggvakt" - låter rimligt tycker jag. Huvudsaken är väl att man får ihop tillräckligt med flaggvakter.

"minimum E-märkt hjälm. Öppen bil integral hjälm, täckt bil jet eller integral hjälm." - också bra förslag.

Håller med om däcken också, det borde vi ändra. Ska de ha någon chans att klara hela dagen måste man nog komma med nya däck. :)

"Minst 3-punktsbälte" - Borde väl redan täckas in då bilarna antingen ska vara reggade, ha vagnbok eller gått igenom SFRO2?

Angående nykterhet så tror jag vi har sett det som en självklarhet. Den gamla versionen av reglerna fick en del kritik för sådana pekpinnar (aja baja!), så därför togs det inte med. Hur känner ni andra här?

R Anders:

Bra förslag också. Man kan implementera det på olika sätt. Vi diskuterade en variant där man hade ett led för varje grupp i depån, och jag tror det är det som återspeglas i texten.

Link to comment
Share on other sites

Tjena har skummat den nu och en sak som slog mig är inte reglerna utan den mer organisatoriska delen.

Jaris första ord finns inte direkt med på pappret vi granskar . Det kanske skulle underlättande för de som anordnar den dagen det är dax om dokumentet inte bara är vedertagna regler utan också en snabb mall där man fyller I det som skall gälla för just den anordnad banträffen. Och man därmed på ett kontrollerat sätt kan + eller för den delen - kryssa från den kompletta mallen.

Detta så att så många som möjligt kan anordna (för det vill vi ju) och man enkelt kan banta ner den "all inclusive" racesmile.gifom man inte personligen vill stå för alla saker.

Någon som hängde med på vad jag mena ? Man kan nog säga jag försökte läsa reglerna både som åkare OCH anordnare

God Hjul nu går jag in in köttbulle dimman

Dokumentet "Regler och rekommendationer för banträffar med LocostSweden MK 20141218.pdf" skall ses som ett dokument både för förare och personer som skall arrangera banträffar i LocostSwedens regi.

Aktuell banledning skall kunna utnyttja denna som bas och regler kan användas som de är, men regler som man inte tycker är tillämpningsbara för just det tillfället kan ändras eller tas bort.

Var även noga med att skilja på "ska/skall" och "bör" när ni läser dokumenten.

Orden "ska/skall" är hårda regler som måste följas och bara får ändras åt det striktare hållet, medan "bör" är en rekommendation. Meningen med "bör" kan även ändras till "ska" om banledningen bestämmer sig för det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är det snart bara 1 vecka kvar på remisstiden och nästan 100 personer har öppnat regeldokumentet, men ändå är det inte mer kommentarer och diskussioner än detta. Det måste alltså betyda att ni är ganska nöjda med förslaget till nya regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har vi utredningsgruppen gått igenom inkomna synpunkter och bestämt oss för att ta med dessa ändringar:

- Ska ha anmält en person till flaggvaktspass.

- Lägsta krav på säkerhetsutrustning är E-märkt MC/Bilsportshjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull.

- Fordonets däck skall vara fria från sprickor samt vara i sådan kondition att de klarar nästa körpass.

Resterande synpunkter var bra, men vi vill inte detaljstyra för mycket med reglerna samt att vi inte kan ställa mycket högre krav på bil m.a.p. båge och bälten än vad SFRO och SBP gör (bilarna är ju ändå godkända för gata). Sedan skall det finnas utrymme för banledning att styra lite själv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har vi utredningsgruppen gått igenom inkomna synpunkter och bestämt oss för att ta med dessa ändringar:

- Ska ha anmält en person till flaggvaktspass.

- Lägsta krav på säkerhetsutrustning är E-märkt MC/Bilsportshjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull.

- Fordonets däck skall vara fria från sprickor samt vara i sådan kondition att de klarar nästa körpass.

Resterande synpunkter var bra, men vi vill inte detaljstyra för mycket med reglerna samt att vi inte kan ställa mycket högre krav på bil m.a.p. båge och bälten än vad SFRO och SBP gör (bilarna är ju ändå godkända för gata). Sedan skall det finnas utrymme för banledning att styra lite själv.

Shit - såg denna tråd lite sent.

Som invandrare från Norge funderar jag bare på om det är smart att ha krav på svensk körkort och/eller SBF licens.

Vore det inte trevligt om även entusiaster från Norge och Danmark dök upp?

Nu har ju jag bytt till svensk körkort och SBF licens så det ät inget problem för mig, men det är ju kul med gäster utifrån .......... eller!?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...