Jump to content

Kengren Mcsorley 442 - Duratec


kengren

Recommended Posts

kan du legge ut noen bilder på 4-2-1 manifoilen din. Jeg skal lage en manifoil, men har ikke tilgang til rør. Tenkte å lage manifoil av 90graders bend fra Biltema....

Här kommer några bilder från avgasröret, duratecen har ett "snyggt" avgasrör i original

IMG_0309.jpg

utifrån detta rör så behöll jag den första delen - köpte rördelar från Mekonomen - tror att radien på deras rör är mindre än Biltema

IMG_0093.jpg

IMG_0092.jpg

så här blev resultatet

IMG_0606.jpg

Det gick lätt att kapa till rören och svetsa dem, men det största jobbet var att försöka räkna ut i vilken ordning de olika rördelarna skulle svetsas ihop - det är lätt att det "låser" sig

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Varför är flänsen så stor på 4:ans cylinder?

Det har med avgasreningen att göra - EGR-ventilutgång? (den är igensatt men det finns fästöra som jag inte ville ta bort)

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dagen har jag tillbringat i garaget. Monterat nya övre bärarmar (flyttat övre infästningen 5 mm bakåt så nu ökar castor någon grad, förhoppningsvis skall återstyrningen bli bättre) – skulle gärna vilja pröva men får nog vänta till våren. Det är perfekt med pension

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu har våren kommit till sundsvall. När jag gjorde SFRO2 i höstas så fungerade inte återstyrningen riktigt bra, har byggt nya övre bärarmar för att öka castor - styrväxeln var för hårt ansatt så det har jag minskat. Fick ju underkänt i bullerprovet så nu är det också ombyggt. Till veckan som kommer skall jag träffa min SFRO-man och göra klart SFRO2 samt göra bullerprovet igen, det är bara att "hålla tummarna" att det går vägen.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

kanske en tatar lösning men det hjälpte mig att få en bra ljudnivå när jag gjorde DB provet. Det räcker med 1st dämpare. Man får modifiera lite bara... saker som behövs för den "tillfälliga" lösningen.. 1st M6 gäng stång ca 300mm lång 4st m6muttrar, 2st perforerade plåtar som precis går in i röret på avgassystemet, en finmaskig plåt (kan finnas på Ikea i nån av deras papperskorgar)ikea papperskorg stenull & ståltråd.

man skruvar på de perforerade plåtarna på gäng stången. tar papperskorgen & klipper sönder & gör ett rör på ca diameter 30mm utv, fäster de finmaskiga röret mellan de båda perforerade plåtarna som sitter fast på gängstängen, så tar man lite lagom med stenull & virar runt de perforerade röret & tar ståltråden & virar runt så det sitter kvar tillslut så trycker man in hela paketet i ljuddämparen.

Det är bara tillfälligt man ska ha skiten där bara under DB provet.

Min bil slog igen stiften så den va svårstartad så attans efter ett tag med den lösningen men tyst va det 74,6DB.

& vanliga Tvättsvampar kan va bra att ha för att ha i insugs burken om man har nån så kan man få ner insugsljudet med.

Link to comment
Share on other sites

Svågern ägde en gång i tiden en VW K 70 som bullrade rejält.

För att få den tystare satte han bollar av stålull i slutröret. För att förhindra att de blåstes ut satt han en genomgående bult genom röret.

Bilprovaren blev nyfiken, drog ut bulten varvid stålullsbollarna flög ut - färden gick vidare in i deras avgastestsystem och ut i fläktarna. SBP fick reparera anläggningen för multum 1000-lappar!

Link to comment
Share on other sites

Idag så har jag varit upp till Östersund och träffat Ingmar Norman som har varit min SFRO-man. SFRO 2 är klart, återstyrningen blev riktigt bra. Ljudprovet visade 78 dB så det är ju också godkänt. Om någon vecka så får jag SFRO-protokollet (det är visst 2 personer som skall skriva under först). Ursprungskontroll, tillverkningsintyg etc det är många papper som skall ordnas innan man kan ringa och beställa tid hos bilprovningen, vilka papper är det som skall ordnas och i vilken ordning är det smartast att ordna dem?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Du har mitt stora norrländska GRATTIS i digital form i luften!

Jag vet hur det känns att snart ha allt fixat, jag njuter i fulla drag av din situation som bara vi glesbygdsbor kan.

Antas

Kört en njutsväng i värmen idag.

Link to comment
Share on other sites

Nu går tankarna till de papper som skall ordnas inför besiktningen. Ärendenummer är något som behövs? Beställs från Transportstyrelsen? Väntar nu på att jag skall få tillbaka SFRO2. Finns det något som jag kan göra för att ärendet skall gå fortare?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ärendenummer skall skapas normalt om jag minns rätt med SFRO 2 som en grund.. Det är sedan ärendenumret som är nyckeln in för kvarvarande aktiviteter. Du kan säkert "skynda på" alla steg sedan om det ger så mycket i dagar är svårt att säga. Gör klart alla steg så långt det går det är nog bästa tipset.

Jag förstår frågan helt för det är nu i en bilbyggares tid det är fullt möjligt att bevisa att dygnet inte bara känns att ha minst 48 timmar utan dygnet har 48 timmar minst när man väntar. Allt återgår dock till det normala ungefär samtidigt som regskyltarna dimper ner i brevlådan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag kommit hem igen efter 8 dagars båtåkande från Göteborg till Motala, det har varit härliga dagar med motor och segel. När jag kom hem hade jag fått SFRO 2 i retur. Varit i kontakt med transportstyrelsen och nu är alla papper skickade till dem för ursprungskontroll. Skickade med en enkel och en lite mer avancerad byggbeskrivning samt en del kvitto på det "dyraste". Nu går man i väntans tider och hoppas att man kan köra av egen maskin till MittNordenBanan den 24 juli - det är skönt att ha något att se framåt på

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är ursprungskontrollen klar - tid för enskilt godkännande är bokat hos svensk bilprovning den 11 juni - skall ordna försäkring

kenneth

ps den här sista tiden är inte speciellt rolig, man kan inte göra något utan man är beroende av andra.. ds

Link to comment
Share on other sites

Bra då har du inte långt kvar, eller har du det? --- tid för enskilt godkännande är bokat hos svensk bilprovning den 11 juni ----

11 juni 2014?... retas lite bara...... men det känns säkert så för det är väl 11 juli, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Bra då har du inte långt kvar, eller har du det? --- tid för enskilt godkännande är bokat hos svensk bilprovning den 11 juni ----

11 juni 2014?... retas lite bara...... men det känns säkert så för det är väl 11 juli, eller hur?

Det här med tiden har man tappat begrepp om - naturligtvis och förhoppningsvis är det juli 2013

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag har jag gjort det enskilda godkännandet. Inget påpekande utan blanka papper. Nu får jag vänta några dagar till plåtarna kommer. Det känns mycket skönt...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ett STORT och fåordigt norrländskt GRATTIS!

Jag vet hur LÅÅÅNG tid det tar innan man får regskyltarna men håll ut!

Nyfiken fråga, vad kostade enskilda godkännandet?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Stort GRATTIS kengren!!

Var på Bilprovningen i Sundsvall - allt inkl vägning gick på 3300 kr. Ett professionellt jobb med mycket bra bemötande. USA skyltar fram och bak.

kenneth

ps Träffade en MC-kille som träffade dig (Antas) under din norge-tur för någon månad sedan på ett vandrarhem - han var mycket väl insatt i ditt blivande motorbyte ds

Link to comment
Share on other sites

Var på Bilprovningen i Sundsvall - allt inkl vägning gick på 3300 kr. Ett professionellt jobb med mycket bra bemötande. USA skyltar fram och bak.

kenneth

ps Träffade en MC-kille som träffade dig (Antas) under din norge-tur för någon månad sedan på ett vandrarhem - han var mycket väl insatt i ditt blivande motorbyte ds

Ahh... världen är liten, det är bara Norrland som är stort!

Jo, i Narvik träffade jag en kille som körde en stor järnhäst, han var i sällskap med sonen och sonens hustru. Tror han var från Sundsvall eller i närheten, han var yrkeschaffis om jag uppfattade rätt. Han var intresserad av Rörhögen som många andra brukar vara.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Grattis till godkännandet, det är en mycke skön känsla när man gasar till macken för att tanka första gången !

PeÅ

Fick plåtarna igår, ställde på bilen hos transportstyrelsen och ordnade försäkring hos Bilsport. Idag monterat plåtarna och varit ute och kört på vägarna i stort sett hela dagen. En fantastisk härlig känsla, allt har fungerat bra. Skall de närmaste dagarna i stort sett bo på vägarna, här skall köras....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Fick plåtarna igår, ställde på bilen hos transportstyrelsen och ordnade försäkring hos Bilsport. Idag monterat plåtarna och varit ute och kört på vägarna i stort sett hela dagen. En fantastisk härlig känsla, allt har fungerat bra. Skall de närmaste dagarna i stort sett bo på vägarna, här skall köras....

kenneth

Såg en snygg 7a ute i Sundsvall idag, tänkte jaga efter men hängde inte med riktigt med skåpbilen prop:

Tänkte försöka mig på ett litet garagebesök i veckan men jobbet är jobbigt just nu :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Såg en snygg 7a ute i Sundsvall idag, tänkte jaga efter men hängde inte med riktigt med skåpbilen prop:

Tänkte försöka mig på ett litet garagebesök i veckan men jobbet är jobbigt just nu :banghead:/>

Är ute och kör varje dag. Vänster framskärm ville inte sitta kvar utan jag var tvingad att svetsa om den. Nu när bilen är klar så har jag fått med mig min hustru ut på en tur. Hon tycker det är rätt kul ”det känns som att åka motorcykel men på fyra hjul”. Nästa resa så skall hon ha öronproppar (hjälm räcker tydligen inte) Personligen så tycker jag att en "racerbil" skall låta men det är vi inte överens om. I morgon skall sonen låna bilen så han får köra av sig ett tag.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det där med att "köra varje dag".

Jag kör fortfarande så ofta jag kan. Igår skulle hustrun på en ointressant "Loppis". Till hennes stora chock erbjöd jag mej att följa med, mindre förvånande blev det när jag förslog "jag kör Rörhög och du Pajero". Nåja, hon lugnade ner sej och gick med på förslaget.

Sätt in en bild på din bil, skulle vara intressant att se slutresultatet.

Antas

Snart Eriksgatekörare.

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det där med att "köra varje dag".

Jag kör fortfarande så ofta jag kan. Igår skulle hustrun på en ointressant "Loppis". Till hennes stora chock erbjöd jag mej att följa med, mindre förvånande blev det när jag förslog "jag kör Rörhög och du Pajero". Nåja, hon lugnade ner sej och gick med på förslaget.

Sätt in en bild på din bil, skulle vara intressant att se slutresultatet.

Antas

Snart Eriksgatekörare.

Nu kommer några bilder på slutresultatet

IMG_2827_zps8fd34089.jpg

IMG_2826_zps06b9d64f.jpg

IMG_2824_zpsa74b801f.jpg

IMG_2823_zpsbd2a53bd.jpg

I stort sett så gör jag någon tur dagligen - fortfarande mycket rolig. Båda hållarna till framskärmarna har gott sönder, lagat med svetsen - får se hur länge de håller innan de går sönder igen. Tänker köra ett tag framöver så jag får se hur det fungerar, det kanske löser sig själv vad som skall bli vinterns jobb. Med en tank på 18 liter så får man tanka dagligen, än så länge är det kul och det ger en möjlighet till en bensträckare vare sig man vill eller inte. En del lackjobb på noskonen och framskärmarna är också en sak som bör göras. Vi får se vad som händer under hösten.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Det tar ett tag innan allt har satt sej och man ser vad som bör göras om. För mej blir den kommande vintern stora "förbättringsperioden" då motor, vx-låda, transmission mm ska göras om - flåt, "förbättras" ska det stå. Allt påminner om hus - det blir aldrig färdigt!

Vad gäller skärmstagen så tänkte jag till (ovanligt enl hustrun!) och gjorde tre stag för varje skärm. Om en går sönder håller de andra två ändå skärmen på plats, en annan fördel med tre stag är att man kan ha klenare dimensioner - samma vikt som två stag men starkare!

Ev kommer jag förbi på fredag.

Antas

Rasren och äkta norrlänning.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det tar ett tag innan allt har satt sej och man ser vad som bör göras om. För mej blir den kommande vintern stora "förbättringsperioden" då motor, vx-låda, transmission mm ska göras om - flåt, "förbättras" ska det stå. Allt påminner om hus - det blir aldrig färdigt!

Vad gäller skärmstagen så tänkte jag till (ovanligt enl hustrun!) och gjorde tre stag för varje skärm. Om en går sönder håller de andra två ändå skärmen på plats, en annan fördel med tre stag är att man kan ha klenare dimensioner - samma vikt som två stag men starkare!

Ev kommer jag förbi på fredag.

Antas

Rasren och äkta norrlänning.

Nu är det den 5 juni 2014. Trots att jag är pensionär så har jag inte haft tid att engagera mig i "lill-bilen". Till veckan skall det bli ändring, skall plocka fram bilen och testa. Det känns lite avslaget - personligen trivs jag bäst i garaget - men bilen är ju klar så nu skall den tas fram.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag tagit fram lillbilen för första gången i år. Tänkte fara ut och köra. Bilen startade bra och allt verkade fungera. Men vid gaspådrag vill den inte hänga med. Har Insprutning med elektrisk bränslepump och bränsletrycksreducerare, har för mig att trycket var 3,5 kg i höstas. Nu är det bara 0,2 - 0,3 kg. Var börjar man att felsöka? För filter bränselpump och finfilter???

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att den är uppenbar men allt för lätt att missa, har du soppa så det räcker i tanken?

/T

I höstas när jag ställde av bilen så slangade jag ur tanken så mycket bensin som jag fick bort. Nu när jag startade upp bilen så hällde jag på färsk bensin. Under gårdagen tog jag bort bägge filtren. Klippte upp dem. I förfiltret fanns det mycket "skit" och i finfiltret var pappret riktigt "gråbrunt". Monterade nya filter och bilen startade lätt. Höjde bränsletrycket. Har varit ut och testat och allt fungerar som vanligt. Är det rimligt att bränsletrycket minskar på grund av skitiga bränslefilter?

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag är teoretiker och bygger seven för att få mer praktisk erfarenhet.

Men i teorin så är alla strypningar tryckfall, och ett igensatt filter är definitivt ett tryckfall.

Om du stryper flödet för mycket innan pumpen kommer den inte ge tillräckligt med bränsle för att kunna hålla tryck efter.

Utöver det är Monster i tanken (alger och bakterier) och konstiga utfällningar inte alls ovanligt i bränslesystem som stått still en längre tid.

Men se det så här, ditt förfilter har just räddat dina injektorer.

/T

Link to comment
Share on other sites

Skit i filteret er helt klart en stor kilde til lavere brensletrykk

Jeg Måtte ta ut tanken og spyle den innvending for å få ut alt rusk. Fortsatt så bytter jeg grovfilter etter ca. 20 mil fordi det går tett og jeg misster bensintrykk.

Jeg merker det med en gang, spessielt på akselerasjon fra lavt turtall.

Link to comment
Share on other sites

Utöver det är Monster i tanken (alger och bakterier) och konstiga utfällningar inte alls ovanligt i bränslesystem som stått still en längre tid.

Men se det så här, ditt förfilter har just räddat dina injektorer.

/T

Alger og bakterier er det vel ikke i bensin? Det er et kjent problem på diesel, men bensinen misster vel bare en del av sine egenskaper. Dieselen derimot skiller ut vann, som igjen gir grobunn for det vi på norsk kaller diesel dyr.

Ellers er jeg 100% enig: forfiltere har reddet bensinpumpe og dyser!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Alger og bakterier er det vel ikke i bensin? Det er et kjent problem på diesel, men bensinen misster vel bare en del av sine egenskaper. Dieselen derimot skiller ut vann, som igjen gir grobunn for det vi på norsk kaller diesel dyr.

Ellers er jeg 100% enig: forfiltere har reddet bensinpumpe og dyser!

Idag har jag varit ut och kört en 10 - 15 mil och allt har fungerat bra. Vad har jag då lärt mig av detta? Jo till hösten skall jag tanka upp alkylatbensin när jag ställer undan bilen. Hörde av en kamrat (Rolf Andersson) att vanlig bensin är bara "hållbar" i 4 månader - han tankar upp sina fordon med denna alkylatbensin och efter att han börjat göra det så har inte han haft problem med "skitig" bensin. Det kan ju vara en enkel åtgärd som kanske är rätt.

När jag hade bytt bränslefiltren så hade jag problem med bränsletrycksregulatorn (i arbetets hetta skruvade jag ner justeringen på bränsletrycksregulatorn så packningen gick sönder - fick inte till rätt bränsletryck. Ena minuten var det 0,2kg och nästa minut 8kg. Beställde ny packning och allt monterade den - därefter har allt fungerat bra. Det är "djävligt roligt" att vara ute och köra.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har idag sålt Corvetten. Den såldes till Stockholm. Det känns inte lätt. Som tur är så har jag "Seven"/lillbilen kvar. Det är konstigt att man kan fästa sig så vid en bil. Kommer att sakna "corvettekompisarna", nu har jag inte någon Corvette så jag tillhör inte den gruppen längre. Nu har jag all tid att lägga ner på "lillbilen"

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har idag sålt Corvetten. Den såldes till Stockholm. Det känns inte lätt. Som tur är så har jag "Seven"/lillbilen kvar. Det är konstigt att man kan fästa sig så vid en bil. Kommer att sakna "corvettekompisarna", nu har jag inte någon Corvette så jag tillhör inte den gruppen längre. Nu har jag all tid att lägga ner på "lillbilen"

kenneth

Det har inte blivit mer än 50 mil i sommar. I förrgår var jag ute och körde, tyvärr så fick jag avbryta körningen då jag fick ett konstigt "missljud" från motorn. Har lokaliserat missljudet till de hydrauliska lyftarna. Bytt olja och filter men det vill inte bli tyst. Tänker imorgon testa Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate. Vet ej om det fungerar.... Nästa alternativ är att plocka ur alla lyftarna och göra ren dem. Finns det några fler alternativ att testa

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...