Jump to content

Målning Av Ramen Hur Gör Ni ??


mjobålsta

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte höra mig för hur ni har gjort eller tänker göra när ramen skall målas, alltså det är ju mera hål än det är ram

Funderade själv på att spruta ramen. Men klart intressant att få andra synpunkter på för och nackdelar med tex penselmålning.

Ha det

Link to comment
Share on other sites

post-793-1195142998_thumb.jpg

Jag lämnade iväg min ram för pulverlackning. Proffsigt resultat till ett mycket bra pris, minns jag rätt så betalade jag 1500:- för det.

Länkarmar, störtbåge och allt annat löst jox i stål åkte iväg på förnickling till samma pris. Maskinbearbetad aluminium guldeloxerades.

Penselmåla en ram i garaget är otroligt tråkigt. Det ska målas i flera lager och man upptäcker att alla rören verkar ha massor med baksidor som aldrig verkar ta slut.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

annars går det bra att sprutlackera med billack.. alt hammarlack... pulverlack är bra tills man behöver reparera/ bygga om ..e rent ut sagt skit att få bort plasten innan svetsning..iofs ser det bra ut och är hyfsat slagtåligt..tyvärr måste jag ibland modifiera pulverlackade prylar och drabbas då av att försöka slïpa rent..innan svets.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera vettiga alternativ!

Jag skulle föreslå att du försöker med ett våtfärgssystem.

Pulver har många nackdelar och kräver väldigt bra förbehandling för att bli bra. Det finns också en hel del olika sorters pulver med olika egenskaper vilket inte är allmänt känt.

Ett bra tips är att höra med olika rostskydsmålare eller industrimålare efter ett pris och förslag på målningssystem.

Vill du måla själv så ska du se till att få färg anpassad till det sätt du tänker måla med.

Såg att du bor i Bålsta. Stillströms har en butik i Eskilstuna som säljer Industrifärg. Dom har "riktig färg" som är mer anpassad för rostskyddsmålning en billack och som också är betydligt billigare. Dom kan säkert hjälpa till med tips om någon bra målare också.

Hammarlack bör endast användas på omklädningsskåp och annat skräp som i princip saknar värde. Locost är inte samma sak som folkrace, eller?

Får du inte den hjälp du vill ha av dom så kan du höra av dig till mig.

Magnus...

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera vettiga alternativ!

Jag skulle föreslå att du försöker med ett våtfärgssystem.

Pulver har många nackdelar och kräver väldigt bra förbehandling för att bli bra. Det finns också en hel del olika sorters pulver med olika egenskaper vilket inte är allmänt känt.

Ett bra tips är att höra med olika rostskydsmålare eller industrimålare efter ett pris och förslag på målningssystem.

Vill du måla själv så ska du se till att få färg anpassad till det sätt du tänker måla med.

Såg att du bor i Bålsta. Stillströms har en butik i Eskilstuna som säljer Industrifärg. Dom har "riktig färg" som är mer anpassad för rostskyddsmålning en billack och som också är betydligt billigare. Dom kan säkert hjälpa till med tips om någon bra målare också.

Hammarlack bör endast användas på omklädningsskåp och annat skräp som i princip saknar värde. Locost är inte samma sak som folkrace, eller?

Får du inte den hjälp du vill ha av dom så kan du höra av dig till mig.

Magnus...

Våtfärgsystem :blink:

Ursäkta en i färgsystemernas värld oinvigd men vad bedyder det på Svenska ??

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det är väl sånt som vi vanliga bönder kallar målarfärg kan jag tro... :prop:

A just det, det lät mera bekant då liksom ;)

För målarfärg är ju faktiskt våt innan den torkar, men det kan ju finnas en annan smart förklaring, vi avvaktar och ser.

Micke

Link to comment
Share on other sites

A just det, det lät mera bekant då liksom ;)

För målarfärg är ju faktiskt våt innan den torkar, men det kan ju finnas en annan smart förklaring, vi avvaktar och ser.

Micke

Stämmer. All färg som är någon form av vätska och som torkar på gammalt hederligt sätt eller har en separat härdare kallas på fackspråk "Våtfärg". Sedan finns det Pulver som framgår av namnet vad det är. Det finns också några andra typer av färger som inte ingår i det som kallas våtfärg, där bland annat olika typer av doppkars färger UV härdande färger och vissa speciallacker som tex torkar vid extremt höga tempraturer ingår.

Bestämmer du dig för att måla själv, så kan jag rekomendera att använda en grundfärg som heter Temaprime EE och en topplack som heter Temalac FD 80 eller 50 beroende på glans. Båda färgerna är anpassade så dom både går att pensla med och spruta om man vill. För att få ett fullgott resultat med det här systemet behöver man inte vara proffs och det är inte specielt känsligt med underarbetet heller. Är man bara hyfsat noga kan man slinta med störtsta skiftnyckeln så pass att det blir en buckla i ramen utan att färgen släpper. Båda färgerna lufttorkar och är 1 komponenta så man slipper hålla på med härdare. Vill man kan man använda grundfärgen och lägga en vanlig PU lack (Typ billack) ovanpå och få liknande egenskaper men ett bättre UV skydd (Solen bleker) och högre kemikaliebeständighet, det medför tyvärr att det blir mycket knepigare att bättra om du ska ändra på något i efterhand. Jag anser inte heller att användandet av PU lacker hör hemma i ett hobby garage, det är för knepigt att skydda sig tillräckligt och det är mycket större chans att resultatet blir misslyckat. Har även läst att det är vissa som har haft strul med målningen av broms ok och dyligt. Vill man måla själv så finns det en färg som heter Temabond ST 300. Det är en lågmolekylär epoxy vilket innebär att man absolut inte ska komma i kontakt med färgen. Det är ändå ganska lätt att använda handskar och en målaroverall för att skydda sig. Det bästa är om man kan blästra delarna innan målning men det går även att slipa och stålborsta.

Hoppas det här ger lite klarhet i färgens mystiska värld även om jag bara skrapat lite på ytan i ämnet.

Magnus...

Link to comment
Share on other sites

Bra tips! Var kan man köpa dedär Tema-färgerna? Kan man få den i vilken färg man vill?

Pulverlack har jag lite dålig erfarenhet av. Jag lät blästra och pulverlacka mina vinterplåtfälgar för några år sedan. Det är möjligt att de slarvade, men rosten kom iaf tillbaka redan efter ett par vintrar. En sjua utsätts ju inte för salt, men ändå... Nu bytte jag däck på två av fälgarna och passade på att få dem blästrade och lackade, denna gång med nån epoxygrund plus "vanlig" bil-lack. Får se hur det håller nu då...

Link to comment
Share on other sites

Färgleverantören vi har på jobbet förslog en som han påståt bra båtlack med grundfärg och 2komp -färg som finns på Jula. Denna har jag användt återstår att se hur den håller. MPS 2-komp samt primer metall art.nr 550-110 (svart)finns flera olika färger primer 550-113. förtunning 550-115. Skall enligt färgleverantör vara mycket rostskyddande. Viktigt att direkt efter blästring lägga på primern och inte vänta till nästa dag.

Link to comment
Share on other sites

Det är Tikkurila som tillverkar färgerna. Googla så hittar du återförsäljare. Dom levererar färg till industrier över hela landet så om man ringer den återförsäljare som ligger närmast är chansen stor att dom kan köra ut färgen till dig. Dynapac använder Tikkurila och ligger i Karlskrona.

Den stora nackdelen med pulver är att den väter underlaget dåligt. de blir snarare som en tät film över underlaget en en färg som betar sig fast och stoppar rost. Blir det hål på filmen kan fukt och syre tränga in och det börjar rosta under pulver-lacken. ett bra sätt att motverka detta är att använda en våt-grund som går att måla över med pulver. Det bästa är i regel att använda doppkar, då tränger grunden in i alla skrymslen och vrår.

Vill man ha riktigt bra rostskydd så ska man använda en zinkrik grundfärg, Zinket har en förmåga att "läka" en skada som uppkommer. Målar man prylar själv så finns det en som heter temazink EE. Den är framför all bra att pensla på spalter och skarvar. funkar tillsammans med Temaprime EE. Pensla skarvar spalter svetsar och knepiga ställen med ett varv temzink EE. Vänta till nästa dag och måla på med Temaprime EE, dagen efter på med Temalack FD 80 och vi kan prata rostskyddsgarantier på livstid.

Och JA på det där med nyanser. Både Temaprime EE och Temalack FD går att nyansera. Kolla i en NCS S karta eller Ral karta, går att få i dom flesta nyanser. Rådgör helst med någon expert innan du bestämmer dig, vissa "klara" gula och röda nyanser är knepiga att få bra täckning på. Har du sett en kulör någon stans så kan du alltid fråga om den.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hoppla :notworthy:

Skönt med folk som vet vad dom pratar om, tack för alla goda råd

Har du nåt förslag på vad man ska grunda aluminium med ??

Micke

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket!

För det mästa duger det gott med Temaprime EE.

Det beror lite på vad det är man ska måla och om det är vanlig "bonn aluminium" eller någon form av legering. Det är säkrast att testa först. Underarbetet är A och O när det är Al man ska måla. Ska man måla själv i garaget går det bra att först tvätta det som ska målas så inget fett finns kvar. Sedan tar man OKQ8as miljöavfettning, en hink med riktit varmt vatten och en slipduk. Spruta på avfettningen och "våtslipa" med slipduken. Skölj med så varmt vatten som möjligt och torka sedan av allt. Varmt vatten är nödvändigt efter som det torkar betydligt fortare en kallt. Är det mycket veck och konstigheter så kan man spruta på lite koncentrerad spolarvetska när man torkar, då dunstar vattnet snabbare. Det skadar inte att tvätta 2ggr, man brukar alltid missa något 1a gången. När godset är torrt är det bara att måla, helst inom ett par timmar. Om trasan inte blir svart när man torkar hårt efter tvätt kan man ana att det är någon sorts speciallegering. Ett bra sett att själv kolla vidhäftning på är att med en rakbladskniv skära ett rutmönster, 5 vågrätt 5 lodrätt med ca 2mm mellanrum. Tejpa över med pack tejp vänta 1 min och dra bort tejpen. Släpper hela flagor är det inte bra. Syns bara fina skärytor är det bra. Nymålad färg behöver några dagars tork innan man testar, det märks om färgen är för mjuk när man skär.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Väcker upp denna tråden då jag hittade något obekant i bruksanvisningen till Temaprime EE:

"Om blästring inte är möjlig rekommenderas fosfatering för kallvalsade stålytor för att förbättra vidhäftningen."

Någon som kan förklara vad fosfatering innebär?

Link to comment
Share on other sites

Ska fatta mig kort.

Fosfatering innebär doppning eller sprutning av en sur fosfatlösning. Det sker då en reaktion som betar underlaget och en utfällning av fosfater bildar ett skickt med fosfatkristaller. Den varianten som det normalt syftar på när man sysslar med förbättrad vidhäftning är Järnfosfatering som är en billig och relativt ofarlig process. Mer känt för allmänheten är Zinkfosfatering som förekommer i olika varianter. OBS det här är inget för hemmafixare att ge sig på, det är främst vid massproduktion av gods som inte lämpar sig att blästra som det är lönsamt att järnfosfatera.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter att ha läst denna tråden ett par gånger tänkte jag prova Temaprime EE och Temalac FD 50. Enligt Tikkurilas hemsida finns det bara en leverantör i södra Sverige (Färgprodukter i Malmö). Åkte dit idag och blev aningen förvånad när man endast kan köpa färgerna i 20 liters burkar. Jag hade inte tänkt måla ramen med 40 liter färg så jag avstod köpet.

Är det någon som vet om man kan få tag i mindre volymer, typ 1 liters burkar eller liknande?

Vad heter en bra grundfärg som är rostskyddande och kan användas under pulverlack?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej

Lyfter denna tråd igen då jag skall måla min ram efter SFRO 1 är klar.

Finns denna färg att köpa i mindre förpackningar än 20 liter? Hur mycket skall man räkna för ram och bärarmar penselmålning? Är det någon som använt den och kan säga hur resultatet blev?

till sist - priset per liter, tema zinc EE, Temaprime EE, Temalac 50 ?

Locost?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är också klar för att börja lackera ram. Jag har hittat en färg som jag tänkte prova efter blästring av ramen. Färgen heter Combi-colour Rust-oleum och finns i alla möjliga färger. Färgen är avsedd att målas direkt på metall för aluminium krävs en primer. Den går att spruta och när den torkat så är den extremt seg spricker inte och släpper inte flagor vid slag till skillnad från Hamerite som blir hård. Är det någon som har använt denna färg som kostar ca: 200:-/liter

/Anders

Hej

Lyfter denna tråd igen då jag skall måla min ram efter SFRO 1 är klar.

Finns denna färg att köpa i mindre förpackningar än 20 liter? Hur mycket skall man räkna för ram och bärarmar penselmålning? Är det någon som använt den och kan säga hur resultatet blev?

till sist - priset per liter, tema zinc EE, Temaprime EE, Temalac 50 ?

Locost?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vedde, jag hade en del PM kontakt med Antus som lovade att titta på hur man kunde lösa mindre förpckningar. Tyvärr slutade han att svara och det blev aldrig någon test av dessa produkterna.....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Morty: Jag får nog ringa till Tikkurila och kolla med dem, de har ju fsg och kontor i Stockholm så de borde kunna svara. Får se vad dem säger.

Anders: Låter intressant med en segare färg för stenskott lär det väl bli, i alla fall under bilen och jag har plåt som golv och inte alu.

Du menar att man inte behöver grunda under den utan bara måla på ren metall? Vet du vem som tillverkar så man kan söka ÅF?

Krävs det blästring för att färgen skall fästa på metallen eller gör man det för att det är rostigt? Min ram är rostfri och jag tänkte slipa den med vinkelslip och "flap-disc" med sandpapper, Locost: jag har tid men inte pengar :lol: .

Återkom gärna i denna tråd om ni har beprövade recept på detta med färg, jag kan inget om det men vill gärna ha något som håller och inte chippas så fort man kör lite grus.

Hammarlack är ju lockande för prisets skull och det är lätt att bättra om den skulle chippas, har ni som kör Hammarlack sett några negativa sidor med att använda den?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Enligt all reklam och datablad jag hittat målar man direkt på metall med combicolor färgen. Segare och mer täckande än Hamerite färgerna. Bauhaus säljer färgen men de hade inte färgen jag ville ha (GUL, RAL1018) så Magnussons färg i Örebro tog hem en burk åt mig. Information om färgen finns på www.induf.se

Combicolor-färgerna hittas sedan under fliken 1-2-3 Easy maintenance och sedan Combicolor

RAL 1018 är kanske något blek, funderar eventuellt att köpa RAL 1021, men skall provmåla först.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

När du provmålat kan du inte skriva kort om hur den var, täckförmåga, utflytning vid penselmålning o s v. Rostegenskaperna får man väl ta tillverkarens ord för. Tänkte du förbehandla med deras grundfärg eller köra direkt?

Kan vara så att jag kör på den också om du tycker den verkar bra och den finns på Bauhaus, jag tänkte köra en mer neutral färg som svart för ramen, karossen får stå för uttrycket - alu + BRG plast.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag tänker sprutmåla utan primer direkt på metallen efter blästring, siktar på att vara helt klar med målningen före den 24:e maj, återkommer när jag vet mer.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag har nu snackat med Tikkurila och de säljer bara till grossister. Blev hänvisad till Stillströms i Eskilstuna.

STILLSTRÖMS I ESKILSTUNA AB

Telefon: 016-14 04 30

Fax: 016-12 33 17

FABRIKSGATAN 16 A

633 46 ESKILSTUNA

www.stillstroms.se

På Stillströms kan de lösa 1, 3 eller 5 liters förpackningar om man vill ha, priset blir ju lite högre/ liter men han sa att de kunde fixa.

Priset då?

Om vi utgår från de som diskuterats ovan:

Temaprime EE

Temazinc EE

Temalac FD 50/80

Maxpris per liter i 1 litersförpackning 200:-, inte exakt men han stod mitt i inventering så detta var max trodde han.

Låter överkomligt tycker jag, får se vad det blir, är det fler i regionen kan man kanske gå ihop om en större förpackning och köpa mindre burkar och dela upp för att få ner literpriset.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag tänker undersöka vad det innebär att måla ramen med Tikkurila färgen och även POR15 som är nya för mig. Vet inte om en ny tråd skall startas men när vi ändå pratar om färg, vad har ni använt till DIFF och BROMSOK.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag vet inte vad jag skall gå på för färg men din Rustoleum låter lockande med 1 färgsystem men Antus lät ju verkligen som han visste vad han snackade om(tikkurila) och att det är en industrifärg borde väl borga för något?

Fortsätt gärna i denna tråd så kan vi samla erfarenheter om olika färger som vi provar/använder.

Jag har hela nedmonteringen kvar och en del småsvetsning efter SFRO 1 som måste till, men med lite tur innan maj är slut kan man få målat.

På Diffen har jag inte gjort så mycket förutom att stålborsta den ren men när jag tar ut den försöker jag nog blästra och klarlacka för att slippa oxiden. Bromsoken har jag vanlig hamerite på för den hade jag hemma och är relativt billig att bättra på med tiden, vet inte hur den håller dock för värme.

Varning har utgått här på forumet för Biltemas bromsoks färg som skall vara botten.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Anders har du hunnit prova de olika färgerna ännu? Med vilket resultat?

Verkar vara 3 olika system som seglat upp hos mig för målning av ramen:

1. Rustoleum

2. Tikkurila

3. Por 15

Frågan är hur det är att få bort färgen om man t ex skall svetsa ett tillägg efter en tid och hur den kan kompletteras på det nysvetsade området? :blink:

Som det ser ut nu:

Rustoleum= billigast (1 komponent, ingen grundfärg)

Tikkurila = Näst billigast men med grundfärg och ev Zinkgrund

Por 15 = OK pris, ser bra ut(feges bil) men blir stenhårt vid härdning - komplettering?

Någon som har kunskap eller åsikter om någon av dessa skulle jag vara tacksam inför mitt val. :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Var på Bauhaus igår och kollade in Rostoleums rostfärg vilket egentligen är samma som Hammerite och lämnar en hård yta.

Lutar väl åt Tikkurila eller POR 15

POR 15 finns med ett bra erbjudande och nära för mig(Sollentuna).

Tikkurila verkar vara bättre men mer meckigt att komma över i konsument förpackning.

Nåväl, jag kommer nog att satsa på POR 15 efter att ha sett Feges bil i hans tråd och med närhet och pris inräknat.

Får väl redovisa här och i min tråd hur det gick.

Tack Fege för svar på åtgångsfrågor vilket underlättar vid inhandlandet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Av en ren tillfällighet blev det Tikkurila för min del. Röd grundfärg och svart en komponent täckfärg. Grundfärgen var lätt att blåsa på när ramen var "tungt-blästrad". Det var rysligt många små fina bläster-fördjupningar som färgen kan fästa i. Ser mycket lovande ut. Som sagt en ren tillfällighet det hade lika gäran kunnat bli Biltemas gråa grundfärg. Tikkurila blev klart billigare för mig plus att jag slapp ta tid för att åka till Örebro eller Västerås för att köpa Biltema färg. Tikkurila fanns på mycket närmre håll att få tag på. Jag tog med 3 liter gråsvart täckfärg som jag blåser på under och i tunneln och kanske över hela bilen förresten. På söndag får jag den "riktiga" svarta färgen som får ligga överst i lacklagerhögen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Återkommer nu med mina erfarenheter av POR 15 som det blev till slut.

Det är ett bra system med en avfettning som är mycket effektiv, en etsande primer(med zinc) och en lättmålad färg, pensel.

Jag avfettade och körde primer på en dag och lät sedan torka över natten i garaget för att sedan gå på med målningen. Jag köpte deras liter paket men det gick åt undgefär ½ liter för chassit och 2 lager.

Det som blev över hamnar nu på bärarmar och allt annat löst som behöver målas för att hålla rosten borta, inte så kul kanske med allt i svart men är det hälften så bra som de påstår kommer jag aldrig behöva måla om delarna.

Jag kan rekommendera POR 15 som ett bra målningssystem om man vill penselmåla sitt chassi.

Bilder kommer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej på er..

Oj, vad man kan lura sig på tiden, det är mer att göra än man tror. För två veckor sedan åkte jag till USA på tjänsteresa, var tillbaka i helgen, veckan har varit hemsk studentfirande och skolavslutningar och inte minst ett tidsfel på -9h i huvudet (även störd nattsömn där borta då CEALM ringde och väckte mig mitt i natten). Alltså veckan har varit och är fortfarande hemsk och nu till helgen åker jag på semester i tre veckor och är tillbaka 5:juli. Panik blev det när jag insåg att jag skulle stå med omålad ram i Juli! Ringde Industrilackering i Örebro och dom fick jobbet trots att jag köpt både färg och blästertank för att göra jobbet själv.

Den gula färgen får jag använda till smådetaljer, montering av bilen börjar i juli, SFRO 2 och ursprungskontroll i augusti och på allmän väg i september (fortfarande tidsoptimist).

Önskar er alla en trevlig sommar på fyra hjul

Anders

Link to comment
Share on other sites

anbla: ------ CEALM ringde och väckte mig mitt i natten ----

Jag önskar dig en god nattsömn (PS du får stänga mobilen om du vill sova.........eller ha samma tid vi ---)

Ser i alla fall fram emot att du får bilen på hjul med regplåtar i både för och akter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Micke

Det ligger mellan Rotebro och häggvik, nära sollentuna brandstation, adressen är Vintervägen 1 och företaget heter IFX AB.(kolla hitta.se)

Det är lite klurit att hitta för man skall in på småvägar i ett villa område så ligger det en större grå villa brevid skolan, där kan man gå in och handla kontant eller med kort. Mycket trevliga och hjälpsamma, ett familjeföretag så kolla om du skall ha innan de stänger för semester. Man kan handla över nätet också men då du bor nära så är det nästan lättare att åka dit.

Om du köper 1 liter paketet som jag gjorde se till att du har flera små burkar som du kan dela upp färgen i för tydligen så blir den dålig när man doppar penseln i den och man bör måla upp det man börjat måla med.

Jag köpte 4 st 250 ml tomma färgburkar på närmaste färghandel och delade upp min liter i fyra delar, 2 gick till ramen och de andra har jag kvar för bättring och smådelar som jag gör nu.

Ring om du vill ha närmare vägbeskrivning, 0708-697979

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

"se till att du har flera små burkar som du kan dela upp färgen i"

Barnmatsburkar är perfekta att förvara färg i. De har dessutom täta lock.

Eftersom vi inte har småbarn längre brukar jag trakassera gatans småbarnsföräldrar och be dom spara burkar.

Enda problemet är min hustru som morrar över var jag ska förvara allt "skrot" (hennes definition!). Ack, dessa kvinnor!

Antas i ett soligt Luleå

Link to comment
Share on other sites

Det är samma ställe som jag beställde ifrån.

Jag mailade min beställning dit och fakturan kom från

"danmarksholme"

Hittade följande på nätet:

IFX - tidigare DANMARKSHOLME AB

Etablerad 1994 och på internet sedan 1999.

Verksamhetsområden marknadsförs under egna namn.

från våren 2007 byter vi namn till IFX www.ifx.se

Danmarksholme Namnet kommer ifrån en ö i Stockholmsskärgård

Funkade finfint att handla därifrån...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej, hemma igen.

Ramen hämtad från pulverlackaren, fint lackad men repor i den rostfria störtbågen efter en mattkniv som skurit bort maskering efter bästring/lackering.

Trött som f-n dagtid, vaknar som vanligt 03.00 och är hungrig, men åter till Rust-Oleum färgen.

Huvudet fungerar som sagt vad inte riktigt än men jag började blästra lite smådelar och diffklumpen. Försökte sedan måla med en liten färgspruta, denna var dock på tok för liten då färgen även efter 25% utspädning var för seg för sprutan, (ingen färg kom ut ur den m.a.o skall färgen sprutas använd en normalstor färgspruta inget finlir. Övergick till penselmålning, färgen är i det närmaste klibbig fäster på ytan som sirap och med facit i hand skulle jag nog ha låtit bli att kladda denna färg på diffen då jag tror att jag har tillfört 0,5 Kg färg som ett värmeisolerande lager runt diffen. Diffen hade nog mått bättre av att vara naturell men ljust gul blev det. Färgen påminner lite av vad man iband kan se på Ålandsfärjor som är bättringsmålade, vill man ha en färg med god vidhäftningsförmåga som ochså är seg med lång torktid kan dock denna färg var något att ha. Troligen svår att blästra då den är mycket seg.

Provat av en som inte är vaken

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Uppar denna tråd lite.

Ni som målat ramen med Rustoleum eller liknande och sedan låtit det gå några år, hur ser det ut idag? Är den fortfarande fin eller har rosten gjort sig till känna?

Funderar på att köra Rustoleum Combicolor (rostskydd och finish i ett) på ramen och låta pulverlackeraren i granngaraget ta hand om bärarmar, hubbar, och lite annat smått och gott (ugnen är endast 2x2 meter). Grannen är skeptisk till att jag målar ramen själv och hävdar att den kommer att vara rostig på nolltid och att galvanisering eller elförzinkning är att föredra. Jag tror det skulle bli överkurs då bilen aldrig kommer att gå i slask eller salt. Så vad säger ni som har målat ramarna själva? Står sig resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...