Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

IMG_20190519_205908.thumb.jpg.868c35822768842ca61d16f1669a9563.jpgIMG_20190521_221131.thumb.jpg.cead4f3c4f9f577ac48f47694ef0c35e.jpg

 

 

En ny tråd på en gammal bil.

Jag har fått lite sug igen på att få fart på mitt projekt.

Den har ju trots allt inte ens gått 10 mil sedan reggningen..

Fick fart på den häromdagen.

Idag fick jag ordning på pulserna till hastighetsmätaren (Dash 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Magoo
bildlänkarna funkade inte
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Magoo Går inte att se bilderna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ytterligare en omgång med dashen då stämmer hastigheten och jag får presenterat värden från insprutningen i displayen.

 

Jag har haft strul med bromsvågen bestående av wilwood cylindrar. problemet yttrade sig i att den bakre kretsen gärna ville bygga upp tryck och inte släppa tillbaka vätska till behållaren.

Jag bytte helt sonika ut cylindrarna till pryttlar från tilton och problemen var som bortblåsta.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att se fler Esther. Vill du berätta lite mer om din? Vad bygger den på för drivlina, upphängning, etc? 

/G

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan, Magoo sade:

Jag har haft strul med bromsvågen bestående av wilwood cylindrar. problemet yttrade sig i att den bakre kretsen gärna ville bygga upp tryck och inte släppa tillbaka vätska till behållaren.

Jag bytte helt sonika ut cylindrarna till pryttlar från tilton och problemen var som bortblåsta.

Har för mig att jag skrivit om detta tidigare, men huvudcylindrar med samma design som Wilwood, Girling etc. (vanligtvis de "billiga") där behållaren ansluter i framkant på huvudcylindern, har en fjäderbelastad tätning mot behållaren som tätar när du bygger tryck i kretsen. Om vätskan expanderar pga av värme eller tex handbroms som aktiverar bromskolvarna i bakoken (Ford Sierra) kan få denna tätning att täta även om huvudcylindern är opåverkad eller om bromsskivorna är varma efter ett race och du stannar och håller på bromsen. Normalt hjälper det att stampa på bromsen ett par gånger, men hela situationen är dålig. Har även sett ett par gånger där smuts hamnat i kläm i denna tätning och bromsarna fallerat totalt.

Jag rekommenderar huvudcylindrar av den typen där rörelse på kolven blockerar behållaren när du vill bygga bromstryck. Dessa har anslutningen till behållaren bakom utgången till bromsarna. Ingen risk att expanderande bromsvätska låser kretsen och betydligt mindre risk att smuts håller kanalen till behållaren öppen så du inte kan bygga upp tryck. Tilton och AP gör denna typen av huvudbromscylindrar, samt att i princip alla moderna bilar har denna typen av lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att du är igång med bilen igen👍🏻 Jag jobbar på med mitt nya bygge men jag kommer bara o hejar på dig och Martin på kullen iår🏁

Sfro1 bokad 8/7

Mattias

Share this post


Link to post
Share on other sites



Jag rekommenderar huvudcylindrar av den typen där rörelse på kolven blockerar behållaren när du vill bygga bromstryck. Dessa har anslutningen till behållaren bakom utgången till bromsarna.


Förstår jag rätt så är detta ett exempel på den dåliga varianten?

https://caterhamparts.co.uk/master-cylinder/3282-brake-master-cylinder-std-2007-onwards.html

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Då ska vi se om jag kan svara alla!

@guldgroda

Specen ser ut på ett ungefär såhär :

Ramen köptes från Esther-killarna i Ugglerum typ 2005 när de fortfarande var aktiva.

Det som min bil består utav just nu är följande:

Motor 1,8t från en audi A6 (kontrolleras av ett Vems).
Svepet mellan motor och växellådan är en ihopsvetsad historia i aluminium (inga gjutna detaljer )
svänghjul kommer från en passat 1,6  från -83 med en koppling och tryckplatta från en ford sierra.
Växellåda är just nu en ford type 9
Bakaxel är från en skränkt Ford Escort MK1 (engelsk axel) med en ramplamelldiffbroms upphängd i fyrlänk.

Bromsar bak är en fordblandning samt några egentillverkade delar. 
Bromsok scorpio cosworth (4wd?!) skivor som sitter där bak är från ford fiesta diesel.
för att få dessa delar att funka ihop fick jag rita en hållare som passade mot flänsen man låser fast lagret för drivaxeln.

Kardanen kommer som för många andra här inne i forumet från North West propshafts.
i hjulupphängningen sitter det AVO coilovers runt om samt att fram finner man den  numera inte fullt så populära Taunusspindeln ihopparad med blytunga taunus-ok.
styrväxel fram är en kortad ford escort (MK2) med den kortare utväxlingen.

Stående pedalställ som jag köpte av en kille som höll till på forumet som byggde ett antal sådana. tyvärr så byggde jag om det så många gånger att jag slutligen fick rita upp ett nytt och låta skära ut och svetsa ihop.

Rattstången kommer mestadels från en toyota corolla ca -87 (E80)

Intrumenteringen kommer från Race technology och är en dash 2 (vilken har tvivelaktig kvalité och funktion). Till skillnad från Autometermätarna jag hade först så immar den iaf inte igen på insidan glaset.

Noskonen kommer från härdplastteknik ( har jag för mig) vilken är ett eget kapitel. (just nu väger den hur mycket som helst iaf)

Fälgar kommer från compomotive och är ur ML serien skodda med Yokohama R (smått ålderstigna nu)

 

@Morty Det stämmer. Jag frågade dig ca 2016 ang broblem med girling/willwood och fick då detta tipset med Tilton/ap racing cylindrar. Jag köpte cylindrarna men tyvärr blev de inte mer än monterade. Testade gjorde jag nu för någon vecka sedan 🙂.

 

@gka cylindrarna vi pratar om är av denna typen 31rVox0IwML._SX425_.jpg

Edited by Magoo
syftningsfel i texten

Share this post


Link to post
Share on other sites




[mention=12]gka[/mention] cylindrarna vi pratar om är av denna typen 31rVox0IwML._SX425_.jpg


Tack, då är jag med hur Morty menade med framför och bakom... Jag ser problemet, jäkla bakvänd konstruktion!


Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Efter en del kvälls och nattmanglande i kryptan som som kallas för garage fick jag i dag vid 9 tiden besiktigat bilen för första gången sedan registreringsbesiktningen 2012.
ca 18 mil hade den gått sedan  registreringsbesiktningen ...

 

När jag bokade tiden visade prognoserna på bra väder.  Men det höll sig inte så på kvällen innan fick jag knöka ner en presenning i bilen.
Inget hjälpte det då när jag körde med bilen från jobbet till besiktningen så öppnade himmelen sig  och jag blev fullständig genomdränkt.

Men det var det värt för i slutändan fick jag ett "blankt" besiktningsprotokoll.

LtbxyN0gp5MIKCgEtM0h9rAPmuPSQyKRPHKNRP6t

 

3cC0JBf9NRWtFTGJtMldJO-otJhbC78-p72r2DXP

 

Besiktigade hos Opus i Borås ute på den "nyare" delen av Viared.
nästa grej är att fixa T12BF.

 

Mycket nöjd med besiktningsmannen jag fick  för jag fick möjlighet att fixa lite med bilen väl inne i hallen utan att  han knorrade eller gav mig "poäng" då jag hade missat att dra åt en bult!

Edited by Magoo
bildlänkarna funkade inte
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var registreringsbesiktning för T12BF bokad.

Ska bli intressant.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer gå toppen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gick T12BF:en Markus?? Om jag förstår rätt så kan man göra den samtidigt som regbesiktningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reggningen är inte gjord ännu. Den sker först nästa vecka. Jag har enbart bokat en regbesiktning för T12BF. Vanlig besiktning gjordes för några veckor sedan

Edited by Magoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...