Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Content Count

    177
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

guldgroda last won the day on July 21

guldgroda had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About guldgroda

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

763 profile views
  1. Börjat pilla med skyddsbågen. Har gjort främre och bakre brackets. Beställde rör från finess för att tillverka nedanstående. Då jag inte litade på mina mått så bestämde jag att det nog är smidigast att jag själv punktar ihop det hela på plats. Hade 30x6mm plattjärn hemma så svetsade ihop 3 längder till 90x6 mm plattjärn som jag använde att tillverka mina brackets med. Kapade skyddsbågen till önskad längd och vinkel mha ett 3D-printat verktyg. Borrade hål i främre bracket och svetsade fast en M12 - mutter som kommer vara "inuti" röret. Punktade dit röret på båda sidorna: Torrköra lite. Det horisontella röret är inte svetsat än. Nu ska bakåtsträvorna pillas ihopa, sen får vi se om jag vågar helsvetsa eller om jag lämnar bort för det. Vad tror ni - räcker en M12 bult på respektive sida av huvudbågen samt 2x M6-bultar på respektive av de två bakåtsträvorna? Jag tänker att det borde hålla rätt bra...
  2. Glömde helt - fick i slutet av min semester även köra första lilla turen i sjuan. Hade helt slut på soppa insåg jag efteråt, men klarade varvet runt på det som låg i förgasarna och skvalpade som tur är. Har sedan dess hunnit ställa in tomgången lite bättre och provköra tillräckligt för att åtminstone få bort rostbeläggningen från bromsskivorna. Fantastiskt häftigt och känns verkligen som en milstolpe i bygget. Framåt nu så ska jag göra en störtbåge, bälten samt färdigställa grejer inför besiktning (dammtätning för uniballs etc.). Jag måste även kolla närmare på generatorn som inte fungerar för närvarande samt kolla över temp och tryck instrumenten som inte har samma ohm-tal som mina givare. (Volvo kontra Ford).. Nån som har tips här? /Gustaf
  3. Kikade lite närmare på tändningen. Jag har tändning från 123ignition som ger möjlighet att programmera tändförställningskurva via Bluetooth. Jag hade missförstått att det fanns två alternativ för hur man ställer tändningen. Antingen nollar man den vid motorns statiska tändpunkt och sen har man en kurva i appen som läggs "ovanpå" det. Alternativ två är att nolla tändningen vid TDC och sen programmerar man all tändförställning via appen. Helt enkelt flyttar upp kurvan en aning. Efter att ha åtgärdat detta så startade jag bilen som fortfarande inte gick bra utan nös fortsatt. Fortsatte med att undersöka förgaseriet, men hittade inget speciellt. En snäll kollega hade en uppsättning Weber 40 som var ämnade för hans 2 liters alfa bertone som jag fick låna. Var helt säker att motorn nu skulle gå bra, men tji fick jag. Samma symptom. Här blev jag lite förvirrad... Efter att ha funderat ett tag kom jag på att jag läst nånstans att det finns två olika modeller på blandningsskruvar till DCOE. Tack vare KG TRIMNINGs hemsida hittade jag följande: En snabb koll visade att både mina och min kollegas förgasare hade "kort" nål. Ställde upp blandningen till 3 varv och helt plötsligt gick dom mycket renare. Lagt alldeles för mycket tid och energi på ett så enkelt misstag. Så blir det när man har dålig koll! Såhär gick motorn sen: Mvh Gustaf
  4. Eftersom felet jag trodde jag löst återkom så fokuserade jag på annat ett tag. Men i helgen var det dags igen. Först monterades topplocket av och isär. Sedan rengjordes det och granskades. Allt såg ok ut. Ventilerna slipades in och sen monterades allt samman och ventilspelet ställdes in. Efter lite bråkande fick vi kamremmen rätt också och kunde testa att starta motorn igen. Brummade åter igång, men gick bara aningen bättre än innan. Iallafall så är allt mekaniskt genomgånget på motorn och verkar ok. Näst på tur att bli granskat var tändningen och förgaseriet. Men får skriva om det en annan dag. Godnatt! /G
  5. Vet att många redan provat plattjärn till framskärms-hållare med svajigt resultat, men jag hade redan börjat bocka till materialet innan jag läste på så dessa får duga ett tag åtminstone.
  6. Nyser på alla cylindrar. Verkar som att problemen försvinner när jag lyckas täta ordentligt mellan insug och topplock som diskuterat ovan. Självklart ska jag se över och åtgärda leak-down resultatet också! Okej, spännande, varför väljer du ett större munstycke? (Är nybörjare på förgasare, men försöker lära mig!) /G
  7. Låter smart. Ska prova nåt liknande. Tror du man behöver papperspackningen till detta också eller kör ni utan den? /Gustaf
  8. Medan du låter silikonet härda - vad menar du med att du låter ytorna precis ligga emot varandra? Menar du att du typ drar muttrarna för hand bara? Eller lämnar du det ännu lösare än så? 🙂 /G
  9. Okej, då är det ju säkert så att det är detta som jag ser effekt av. Råkade tyvärr ha sönder min gamla packning igår men har beställt några nya idag av olika fabrikat från Autodoc. Har som sagt testat att göra en "hel-silikon" packning utan pappret så får se ikväll om detta fungerade åtminstone tillfälligt så att jag kan få mig en provtur snart. Tack för hjälpen, känns jäkligt kul att till slut ha hittat nåt som kanske löser mina huvudbry! /G
  10. guldgroda

    Val av hjälm

    Min plan är att ha både 3-punktsbälte och 6-punktsbälte om båda får plats samtidigt. Jag tänker ungefär som dig. Förmodligen köper jag en Biltema-hjälm "så länge". Om jag väl börjar köra mer trackdays nån gång så kanske biltema-hjälmen får förpassas till passagerarhjälm/extrahjälm istället. Får man förresten köra med HANS-skydd i trafik? Har för mig att det är förbjudet på ex. touristenfahrten på nurburgring. /G
  11. @therealpinto, läste i nåt gammalt foruminlägg angående att sätta förgasare på EFI-pintos att du rekommenderade att man skulle klistra packningen för att undvika läckage. Är det just tjuvlufts-läckage som kan hända då? Jag sitter ju just med en inspruts-pinto som konverterats till förgasare, och har problem med just luftläckage. Kan det vara det som är problemet? Om ja, är det just med packningssilikon du rekommenderar att man klistrar packningen? /G
  12. Tyvärr återkom problemen idag. Har gjort en ny silikonpackning helt utan papperspackningen denna gång. Får se i morgon om det hjälper nåt!
  13. guldgroda

    Val av hjälm

    Tjena, Har läst på lite och kommit fram till att jag trots att jag inte kommer köra supermycket på bana så vill jag ha en hjälm. Efter lite läsning har jag kommit fram till att jag vill ha integrahjälm med visir som är så lätt som möjligt. Valet har alltså landat mellan dessa två: RRS : https://rallyshop.se/produkt/RRS-integral-visir, Vikt: 1500 gram Pris: 3195kr Fördelar: Gjord för bil, HANS-fäste om man vill ha det i framtiden, kanske lite coolare..., ?? Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/mc-hjalmar/integralhjalmar/integralhjalm-2000042163 Vikt: 1250 gram Pris: 999kr Fördelar: Lättare, billigare, ?? Har nån input till mina tankar ovan? Nån mer hjälm jag borde kika på? Är inte sugen att lägga mycket mer än 3tkr. /Gustaf
  14. Jag hade redan hunnit sondera marknaden på beg. Pinto-motorer rätt väl. Var inte långt ifrån att leta fram en i bättre skick... Denna är fortfarande lite lockande: https://www.blocket.se/alvsborg/Pinto_rallymotor_85429762.htm?aw=1 Men får nog hålla lite i pengarna 🙂 Tack för vänliga ord! /G
  15. Efter att ha misstänkt tjuvluft-läcka från första början - men inte riktigt hittat nåt tydligt med startsprayen - så började nu min checklista med "enkla åtgärder" att ta slut. Satt och funderade i lördags kväll och kom på att topplocket är gammalt, insugsröret är nytt. Kanske räcker inte den vanliga papperspackningen däremellan... Testade därför att kleta lite Biltema Packningssilikon runt insugsportarna och på grenröret, och körde dessutom med den vanliga papperspackningen däremellan. Med både byxor och livrem borde ju rimligen ingen luft kunna smyga sig in den vägen åtminstone. Hade inga större förhoppningar, men efter att kletet fått härda några timmar så startade den och gick utan att spotta genom förgasarna. Nu går den som jag förväntar mig en oinställd motor borde gå. /G
×
×
  • Create New...