Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Content Count

    212
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

guldgroda last won the day on August 17

guldgroda had the most liked content!

Community Reputation

33 Excellent

About guldgroda

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

831 profile views
  1. Jag tänker precis som ni att det är väldigt stor skillnad beroende på var markfrigången hamnar. Oavsett vad så hamnade jag på typ 40-50mm med nuvarande lösning och kanske kan 70mm med lite höjd ride height vilket känns snålt oavsett. Tack för era tips!
  2. Ptja, jag har nog lite problem både på insugssidan och avgassidan. På insugssidan har vi byggt ett litet "scoop" så att luften sugs in framifrån. Kan fyllas med skumgummi för ytterligare ljuddämpning! Avgassidan är väl det jag är mest orolig för nu. Hur har du gjort med diskbollarna, bara pressat in? I ljuddämparen eller i ändröret? Har du blockerat utloppet på nåt sätt eller dom fastnar bra av sig själv? Tack för pepp, är verkligen inte mycket kvar - känner det jag med. Hade hoppats hinna innan vintern, men tempot saktades rejält med en liten bebis hemma i lund och bilen nere i malmö, men nytt mål får kanske bli att ha den klar till vårens första skymtningar istället 🙂 /Gustaf
  3. Okej, har hunnit kika lite grann. Tyvärr rätt kört att få till 100mm markfrigång, eller ens i närheten. Hur stor skillnad blir det att gå från 1x oval dämpare från biltema till en lika stor från Apple racing som jag hört gott om. Gör det nåt på ljudnivån? Har nån nåt mer tips/råd?
  4. Kollade med Min besiktningsman och lägsta tillåtna markfrigång är tydligen 100mm. Min lägsta punkt är ca 60 och med lite fix kan jag nog få det till 75mm så blir nog till att fundera lite på detta. Undrar hur mycket jag kan höja bakdämparna.....
  5. Får hoppas det. 😞 Men min plan är att bygga ett system som ger mer markfrigång längre fram - men behöver antagligen modda grenröret så att det går ut ur karossen lite längre fram så jag kan trycka in ytterligare ljuddämpare framför höger bakhjul.
  6. Nästan för tyst nu - men blev åtminstone väldigt vackert... 😂 /Gustaf
  7. Halloj! Blev i måndags pappa för första gången så blir lite mindre tid i garaget en tid framåt. Läge att tänka igenom och planera allt som behöver göras innan SFRO2. Bilen är väldigt nära klar för besiktning... Tänkte slänga ut lite frågor jag gått och funderat på och hoppas nån kanske har lite visdom att dela med sig av! 🙂 Behöver man ha damasker färdiga för växelspak och handbroms inför SFRO2? Eller är det OK med hål runt omkring ner mot kardantunnel? Jag har "Volvo Rallye VDO" instrument från typ en Volvo 240 eller nåt sånt. Har kopplat in mekanisk hastighetsgivarvajer från Ford-lådan och hastigheten stämmer "nästan" men inte inom godkända gränser. Går det att justera på nåt enkelt sätt eller är man rätt körd? Backup-lösning är Kjell&Co cykeldator så får jag kanske bygga om mätaren i framtiden... Om det skulle gå att lösa så är inte hastighetsmätaren stabil utan armen liksom ligger och "vibrerar" lite. Gissar att allt detta kan bero helt på att jag försöker para en mätare och en vxl-låda som inte alls har med varann att göra, men nån med lite mer förståelse kanske vet hur man kan göra 🙂 Jag tycker motorn går lite varm när jag provkör den, kylvattnet uppe i 97-98 grader. Vad är rimlig arbetstemperatur en standard Ford Pinto? Har 88 graders termostat och en rätt rejäl mercedes-kylare med tryckande elfläkt. Termostat öppnar definitivt och elfläkten går. Är fundersam om jag kan ha fått en luftficka nånstans som blockerar systemet lite grann men har försökt lufta så gott det går men inte upplevt nån effekt... Buller... Funderat mycket på detta. Insug: Tror jag ska försöka göra nån typ av luftburk eller liknande för insuget så att mätningen som görs rakt från sidan inte får insugsljudet rakt mot sig. Tänker mig typ en liten "utbuktning" på huven där luftfiltret sitter med en öppning framåt. Lite ljudisolering på det så kanske nivån blir låg nog... Vad tror ni? Avgas: Har för tillfället en enda ganska liten 2,5" ljuddämpare från Biltema . Rätt säker detta inte kommer dämpa nog. Vad är er erfarenhet, räcker det att skaffa en Apple-dämpare eller ska jag klura mer? Värt att nämna är att jag monterat hela avgassystemet stumt. Upplever inte att det varit nåt problem när jag kört, men kan det påverka ljudnivån? Supertacksam om nån har nåt tips/råd på något avovanstående! 😄 Mvh Gustaf
  8. Tjena Rikard, Såg din annons angående garageplats. Har börjat kika lite grann på potentiella garage/mek-platser. Bor i Lund så Staffanstorp hade kunnat fungera. Hur stort är platsen och vad hade du tänkt för pris? 🙂 Kunde inte skicka PM till dig av någon anledning... Mvh Gustaf
  9. Jag är ingen expert på frågan, men min förståelse är följande: S (Sense) kopplas direkt till batteriet och används för att känna av batteriets spänning. Denna hjälper generatorn att anpassa sin output till hur mycket som för tillfället förbrukas. L (Lamp) kopplas via statuslampa till tändning (switched live). Denna kan ha olika funktion vad jag förstått. Har man bara L och inte IG så och skickas en ström till generatorn som startar spänningsregulatorn. Har man både L och IG så används IG för att starta regulatorn och L är bara statuslampa. Källa: http://wilbo666.pbworks.com/w/page/39441708/Toyota Alternators#ImportanceofSTerminal
  10. Efter att ha fått motorstopp två gånger en bit hemifrån så insåg jag att generatorn knappt laddar nåt. Felsökte kort men en ny Ladd-regulator kostade lika mycket som en ny generator på biltema. Pallade inte krångla mer utan åkte till biltema och handlade en 63-614. Såklart passade den inte på fästet som jag anpassat för en gammal suzuki swift-generator. Gjorde ett nytt av lite plattjärn. Samt en ny spänn-arm Ska putsa lite grann på dom men det hela funkade och nu laddar generatorn! /G Bonus, kopplingsschema och testprotokoll för generatorn:
  11. Jag testar om modellen fungerar - när jag är nöjd så kan jag ladda upp den på Thingiverse! Ritade upp det i Inventor. Använder oftast Fusion360 (gratis) men pillade ihop det över lunchen på jobb-datorn där jag har Inventor. Smidigt att kunna göra små anpassade plast-grejer faktiskt! /Gustaf
  12. Fulade ihop ett litet polskydd - får se hur det passar!
  13. Finns lite bra läsning här: http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/wateroil.htm
  14. Hur har ni löst polskydd på batteriet? Jag har ett batteri för åkgräsklippare så har inte dom vanliga cylindriska batteripolerna utan kubformade poler med hål igenom... Jag har 3D-skrivare - räcker det att skriva ut något som skyddar polerna med plast? Hittar inga tydliga krav vad som gäller! /Gustaf
×
×
  • Create New...