Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Content Count

    222
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

guldgroda last won the day on August 17 2019

guldgroda had the most liked content!

Community Reputation

34 Excellent

About guldgroda

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

959 profile views
  1. Snickrade en liten värmesköld av aluminium som förhoppningsvis skärmar av värmen från både expansionskärl och motorhuven lite grann. Funkar det som tänkt kommer jag ta ut hål så man kommer åt tändstiften lite lättare. Kvar att göra är ventilationshål i bakkant av motorhuven. Passade även på att göra lite småfix med min handbromsvajer där jag hade en bricka som var för liten och kunde halka av om man hade lite otur. /G
  2. Mer tändförställning på låga varv alltså? Vad är rimlig temperatur på grenröret när bilen är varmkörd? Min magkänsla är att mitt grenrör inte är orimligt varmt, men har dåligt med referenser! /Gustaf
  3. Har börjat försöka lösa värmeproblemen. Såhär tänker jag försöka: - Avgasbandage - Värmesköld mellan avgas och expansionskärl och generator - ljuddämpande matta med aluminium-yta på insidan av motorhuven ovanför grenröret. - Luftutsläpp i motorhuven längst bak mot scuttle. Har köpt ny bruksbil som kräver lite TLC men hann iallafall linda upp första biten av grenröret: /Gustaf
  4. Körde en sväng till idag. + Hastighetsmätaren fungerade bra. Visade ca 1km/h högre än GPS. + Gjorde bromsprov från ca 60-70km/h och registrerade nästan 1,5g broms-acceleration. + Vattentempen gick upp till ca 85 och stannade sen där. Startade fläkten och då sjönk den till strax under 80. - Grus ÖVERALLT. Gummiflärpar på framhjul kanske en bra idé? - När jag bromsade hårt kom jag ibland åt gaspedalen. Trångt bland pedalerna... - Blev väldigt varmt under huven framför allt på avgassidan. Min 3D-printade hållare till expansionskärl kommer inte duga. (Föga överraskande...) Hjälper det att linda grenröret tills man är utanför karossen? /G
  5. Tack för tipsen ang. bromsarna. Ska testa med app. Nåt tips på app? Vill "fulköra" minimalt innan besiktning så försöker bara få det genom besiktning så får jag ställa in balansen bättre sen. Igår så gjorde jag en liten insats och bytte ut vattentempmätaren och givaren till Biltema 32-221 som hade rätt gänga för motorn och rätt diameter för instrumentpanelen. Nu vet jag åtminstone att mätaren visar (någorlunda) rätt. Efter det så varmkörde jag bilen och hissade samtidigt upp det hörnet jag har expansionskärlet i med domkraft. Hörde hur det bubblade lite och temperaturen gick upp till 90 grader och sen stannade den där. Startade elfläkten och då sjönk temperaturen. Verkar spontant som att detta problemet kanske är löst! 🙂 Har även monterat givaren till hastighetsmätaren. Rengjorde ordentligt och använde riktigt bra självhäftande monteringstejp. Håller inte det så får jag lösa nåt ännu bättre... Rullade bilen ur garaget och fick åtminstone respons. Inte kunnat testa så mina teoretiska beräkningar på hjulomkrets och diff-utväxling stämmer än! (Mäter kardanens rotationshastighet) /G
  6. Liten uppdatering. Var ute och provkörde en sväng för att testa 3 saker: Bromsbalans. Låser framhjulen först👍, kanske överdrivet lite bromsverkan bak nu. Grusvägen jag hittade hade alltför grovt grus för att känna in bra. Hur känsliga är dom på det? Klarar man sig? Hastighetsmätare/cykeldator. Ingen respons. Upptäckte när jag kom tillbaka att givaren hade lossnat. Får montera den med bättre lim/tejp på renare yta. Värme. Mätaren gick upp till väldigt varm, ändå in i sista sektionen på mätaren... Bilen upplevs varm men inte så extremt... Börjar fundera om jag räknat fel när jag försökte kalibrera mina mätare med mina givare. Behöver referensmäta. Funderar på att köpa biltemas analoga mätare med tillhörande sensor och se vad som händer... Någon som har bättre förslag? 🙂 /G
  7. Hmm, låter som att du hade ett spjällhus isåfall? Inte individuella som på weber? Ska försöka lägga så mycket skumgummi som möjligt runt insuget iallafall! /G
  8. Tack för den bilden! Ser ganska likt ut min lösning. Gjorde diskbollarna stor ytterligare skillnad? Kanske ska pressa i såna i min dB killer också! /Gustaf
  9. Drar en hel radda grejer här på en gång. När jag provkörde i somras så gick temperaturen på kylvattnet närmare 100 grader. Har nu monterat i en 82 graders termostat för att förhoppningsvis minska tempen lite. (88 graders termostat innan). Någon Pinto-erfaren som har nåt mer tips vad man ska hålla koll på gällande kylning? Har även monterat en ny växelspaksknopp. Tänkte göra nåt att täcka över bakändan med liknande nedanstående, nån som har råd eller förslag? Funderar på att sätta infästningen av bältet i samma skruv som övre infästningen för stötdämparen. M12, 12.9 skruv. Bra eller dålig idé?
  10. Ok, kör upp till rätt högt tryck alltså. Låter som ett bra mellanting! Okej, jag upplevde inga visslande ljud (inte i hörbara registret åtminstone). Tänkte trycka in några såna rostfria skurbollar i db-killern. Insugsljudet har jag också förstått kan vara problem. Kommer lägga extra skumgummi innanför luftfiltret. Har byggt på ett scoop på huven som täcker över insugen, kommer lägga ljuddämpningsmatta inne i scoopet. Kommer även lägga nedanstående ljudämpning på insidan av huven. Ljuddämpningsmatta: https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199 Kan detta räcka? Måste ju vara nån som kommit igenom bullerprov med Webrar? 🙂 Bör man sätta nånting på aluminiumpanelerna för att minska vibrationer där? Eller det är så lite förhållandevis? Tack! 🙂 /Gustaf
  11. Jag är intresserad. Jag har ingen aning vad ett vettigt bud är, har du nåt riktpris i åtanke? /Gustaf
  12. Sen senast har jag lagt väldigt lite tid på bilen, istället har jobb och familj tagit upp all tid 🙂 Jag slaktade det tillbyggda avgassystemet och bestälde istället en sådan här från nån kinesisk sida som sitter instucken i ljuddämparen. Monterades i förra veckan och gjorde jämförande test med och utan. Helt ovetenskapligt test med motorn på tomgång, mättes med appen Decibel X i mobilen, mätningen gjord på samma ställe, ståendes bredvid bilen ca 1 meter från bilen på avgassidan. Utan: 99,7 dB average Med: 89,8 B average Ingen aning om det räcker för bullerprov, men blev markant skillnad både i mätning och i örat. Ska även sätta ljudisolering under motorhuven. Någon tipsade om att R-däcken låter mycket. Är det så pass illa att jag borde köpa andra däck? Känns lite tråkigt när man precis köpt och monterat nya fina R-däck! /Gustaf
  13. Jag tänker precis som ni att det är väldigt stor skillnad beroende på var markfrigången hamnar. Oavsett vad så hamnade jag på typ 40-50mm med nuvarande lösning och kanske kan 70mm med lite höjd ride height vilket känns snålt oavsett. Tack för era tips!
  14. Ptja, jag har nog lite problem både på insugssidan och avgassidan. På insugssidan har vi byggt ett litet "scoop" så att luften sugs in framifrån. Kan fyllas med skumgummi för ytterligare ljuddämpning! Avgassidan är väl det jag är mest orolig för nu. Hur har du gjort med diskbollarna, bara pressat in? I ljuddämparen eller i ändröret? Har du blockerat utloppet på nåt sätt eller dom fastnar bra av sig själv? Tack för pepp, är verkligen inte mycket kvar - känner det jag med. Hade hoppats hinna innan vintern, men tempot saktades rejält med en liten bebis hemma i lund och bilen nere i malmö, men nytt mål får kanske bli att ha den klar till vårens första skymtningar istället 🙂 /Gustaf
×
×
  • Create New...