Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Content Count

    104
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

guldgroda last won the day on January 8

guldgroda had the most liked content!

Community Reputation

12 Good

About guldgroda

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

588 profile views
  1. guldgroda

    Esther Seven #31

    Bakskärmar monterade, mycket ångest över placeringen. Efter mycket fram och tillbaka lyckades jag till slut bestämma mig för en placering och känner mig rätt nöjd! /G
  2. guldgroda

    Esther Seven #31

    Pappa har varit lite sugen att bygga båt i glasfiberlaminat med träkärna, (woodcore glass fibre) se ex: http://www.stadtdesign.com/pages/woodcore Han har experimenterat lite med en motorhuv i den tekniken. Den börjar ta form nu. Väldigt lätt och samtidigt stabil. Denna kommer delas i två och bli både scuttle och motorhuv. /G
  3. guldgroda

    Esther Seven #31

    Ny lösning för handbromsen efter feedback här. Hoppas på att denna lösning ska ge tillräcklig självreglering och fungera bra. Mvh Gustaf
  4. guldgroda

    Esther Seven #31

    Och ett chassinummer instansat!
  5. guldgroda

    Esther Seven #31

    Monterade en Biltema nivågivare i tanken efter att ha snabbt kollat att den fungerade med mina gamla Volvo-mätare som har fått sig en enklare rengöring och polering.
  6. guldgroda

    Esther Seven #31

    Jaha, efter detta bokade jag då SFRO1, fick några anmärkningar som jag redan hade koll på (tätning uniballs samt låsmuttrar runt om) men även att bromspedalen inte var helsvetsad, bara punktad. Efter det så kikade jag igenom hela bilen för att kolla att alla övriga svetsar var helt färdiga och hittade som tur var inget mer.
  7. guldgroda

    Esther Seven #31

    Glömt av/inte haft tid att posta här, men bygget med bilen rullar på. Ska försöka komma ikapp med vad som hänt senaste månaden. I början på december så fick jag provstarta motorn som stått still i 15-20 år och den startade utan större problem. Gick tyvärr bara på 2 cylindrar på tomgång, men kom fram till att det är nåt i lågfartskretsen på ena förgasaren som bråkar. På högre varv går den på alla fyra cylindrar och låter mysig. Med lite tur så löser sig problemet med tomgången när jag går igenom och rengör och servar förgasarna. Behöver också kolla av bestyckningen då jag bara vet att dessa två förgasare från början kommer från en 2 liters volvo-fyra som suttit i en båt. Video på första starten och lite hackig tomgång: /G
  8. guldgroda

    Esther Seven #31

    Inte testat om den går att lossa, får kolla det nästa gång motorn är ur bilen!
  9. guldgroda

    Esther Seven #31

    Hällde på lite kylarvätska. Tyvärr droppade det från vattenpumpen så fick dränera igen. Monterade av vattenpumpen och upptäckte avsaknaden av packning. Inte så konstigt med andra ord... Monterade dit packning. Skruvade även av termostaten och bytte även den packningen som var nästan helt bortsmulad. När allt var tillbaka på plats så hällde jag på vatten på nytt och nu verkar det vara tätt. Närmar sig! /G
  10. guldgroda

    Esther Seven #31

    Lite laddning senare fick jag dryga 13V och startmotorn gick runt fint. I förra listan glömde jag luftfilter. Köpte Pipercross filter och basplatta från KG trimning: http://www.kgtrimning.org/luftfilter/forgasarfilter/bp6006.html http://www.kgtrimning.org/luftfilter/forgasarfilter/pc6110d.html Fick köpa basplattan utan hål då ingen av dom förborrade hade CC som stämde med min motor. Försökte först göra en mall för hand med hjälp av papper jag lade mot förgasaren och ett smutsigt finger som jag gnuggade mot kanterna. Försökte detta i 1-2 timmar innan jag insåg att det var ett dött lopp. Därefter caddade jag istället upp hålbilden och skrev ut. Nöjd och glad limmade jag fast min nya mall på en provbit, borrade hål och till min stora förvåning passade det inte. Mätte och mätte på förgasarna men alla mått jag tagit verkade stämma. Till slut mätte jag på mallen. Det visade sig att utskriften var ca 99% skala trots att jag specifikt ställt in 100% skala. Efter det var löst och mallen mätte rätt så gick det hela relativt snabbt. Provmonterade basplattan, trattar och filter för att kolla att det fick plats. Det var tight som f*n men gick med lite VVV. Kvar är att skära ut andningshålen på nåt lämpligt sätt, sen kan jag stryka luftfilter från "att göra"-listan. /G
  11. guldgroda

    Esther Seven #31

    Dagens pill. Provisoriskt elsystem monterat för att kunna testa motorn. Tändning monterad och timing inställd. Programmering kvarstår. Batteriet låg dock på 11v så startmotorn gick knappt runt. Leverar biltema sina batterier så? Batteriet har stått i varmt garage utan att vara inkopplat i cirka 3 veckor. Känns lite konstigt... Provar att ladda batteriet nu så får vi se i morgon. Kvar innan provstart: Kylvätska Bensin i tanken... Programmera tändning Montera avgassystem För att kunna tjuvköra lite: Toppa med olja i bakaxel Bromsvätska? (eller räcker handbroms för ett varv runt kvarteret?) Närmar sig... sakta men säkert! /G
  12. guldgroda

    Fördelare

    Min plan är att prova utan vakuum. 👍🏻 /G
  13. guldgroda

    Esther Seven #31

    Massa bra tips angående kardanfångare - tack så mycket allihop! Lite bilder nedan på nya tändstift, ny fördelare, ny tändspole samt nytt gasreglage. Något tips kring placering av tändspole utöver uppenbara saker som kabeldragning etc? Snart redo att testa motorn! /Gustaf
  14. guldgroda

    Fördelare

    Har fått hem min fördelare nu. Passar och får plats, men inte hunnit testa den ännu såklart. Klart längre än originalet. /Gustaf
  15. guldgroda

    Esther Seven #31

    Lite godis 😊
×