Jump to content

guldgroda

Forumdeltagare
  • Content Count

    207
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

guldgroda last won the day on August 17

guldgroda had the most liked content!

Community Reputation

33 Excellent

About guldgroda

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Fjaestad
  • Ort
    Lund
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

805 profile views
  1. Får hoppas det. 😞 Men min plan är att bygga ett system som ger mer markfrigång längre fram - men behöver antagligen modda grenröret så att det går ut ur karossen lite längre fram så jag kan trycka in ytterligare ljuddämpare framför höger bakhjul.
  2. Nästan för tyst nu - men blev åtminstone väldigt vackert... 😂 /Gustaf
  3. Halloj! Blev i måndags pappa för första gången så blir lite mindre tid i garaget en tid framåt. Läge att tänka igenom och planera allt som behöver göras innan SFRO2. Bilen är väldigt nära klar för besiktning... Tänkte slänga ut lite frågor jag gått och funderat på och hoppas nån kanske har lite visdom att dela med sig av! 🙂 Behöver man ha damasker färdiga för växelspak och handbroms inför SFRO2? Eller är det OK med hål runt omkring ner mot kardantunnel? Jag har "Volvo Rallye VDO" instrument från typ en Volvo 240 eller nåt sånt. Har kopplat in mekanisk hastighetsgivarvajer från Ford-lådan och hastigheten stämmer "nästan" men inte inom godkända gränser. Går det att justera på nåt enkelt sätt eller är man rätt körd? Backup-lösning är Kjell&Co cykeldator så får jag kanske bygga om mätaren i framtiden... Om det skulle gå att lösa så är inte hastighetsmätaren stabil utan armen liksom ligger och "vibrerar" lite. Gissar att allt detta kan bero helt på att jag försöker para en mätare och en vxl-låda som inte alls har med varann att göra, men nån med lite mer förståelse kanske vet hur man kan göra 🙂 Jag tycker motorn går lite varm när jag provkör den, kylvattnet uppe i 97-98 grader. Vad är rimlig arbetstemperatur en standard Ford Pinto? Har 88 graders termostat och en rätt rejäl mercedes-kylare med tryckande elfläkt. Termostat öppnar definitivt och elfläkten går. Är fundersam om jag kan ha fått en luftficka nånstans som blockerar systemet lite grann men har försökt lufta så gott det går men inte upplevt nån effekt... Buller... Funderat mycket på detta. Insug: Tror jag ska försöka göra nån typ av luftburk eller liknande för insuget så att mätningen som görs rakt från sidan inte får insugsljudet rakt mot sig. Tänker mig typ en liten "utbuktning" på huven där luftfiltret sitter med en öppning framåt. Lite ljudisolering på det så kanske nivån blir låg nog... Vad tror ni? Avgas: Har för tillfället en enda ganska liten 2,5" ljuddämpare från Biltema . Rätt säker detta inte kommer dämpa nog. Vad är er erfarenhet, räcker det att skaffa en Apple-dämpare eller ska jag klura mer? Värt att nämna är att jag monterat hela avgassystemet stumt. Upplever inte att det varit nåt problem när jag kört, men kan det påverka ljudnivån? Supertacksam om nån har nåt tips/råd på något avovanstående! 😄 Mvh Gustaf
  4. Tjena Rikard, Såg din annons angående garageplats. Har börjat kika lite grann på potentiella garage/mek-platser. Bor i Lund så Staffanstorp hade kunnat fungera. Hur stort är platsen och vad hade du tänkt för pris? 🙂 Kunde inte skicka PM till dig av någon anledning... Mvh Gustaf
  5. Jag är ingen expert på frågan, men min förståelse är följande: S (Sense) kopplas direkt till batteriet och används för att känna av batteriets spänning. Denna hjälper generatorn att anpassa sin output till hur mycket som för tillfället förbrukas. L (Lamp) kopplas via statuslampa till tändning (switched live). Denna kan ha olika funktion vad jag förstått. Har man bara L och inte IG så och skickas en ström till generatorn som startar spänningsregulatorn. Har man både L och IG så används IG för att starta regulatorn och L är bara statuslampa. Källa: http://wilbo666.pbworks.com/w/page/39441708/Toyota Alternators#ImportanceofSTerminal
  6. Efter att ha fått motorstopp två gånger en bit hemifrån så insåg jag att generatorn knappt laddar nåt. Felsökte kort men en ny Ladd-regulator kostade lika mycket som en ny generator på biltema. Pallade inte krångla mer utan åkte till biltema och handlade en 63-614. Såklart passade den inte på fästet som jag anpassat för en gammal suzuki swift-generator. Gjorde ett nytt av lite plattjärn. Samt en ny spänn-arm Ska putsa lite grann på dom men det hela funkade och nu laddar generatorn! /G Bonus, kopplingsschema och testprotokoll för generatorn:
  7. Jag testar om modellen fungerar - när jag är nöjd så kan jag ladda upp den på Thingiverse! Ritade upp det i Inventor. Använder oftast Fusion360 (gratis) men pillade ihop det över lunchen på jobb-datorn där jag har Inventor. Smidigt att kunna göra små anpassade plast-grejer faktiskt! /Gustaf
  8. Fulade ihop ett litet polskydd - får se hur det passar!
  9. Finns lite bra läsning här: http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/wateroil.htm
  10. Hur har ni löst polskydd på batteriet? Jag har ett batteri för åkgräsklippare så har inte dom vanliga cylindriska batteripolerna utan kubformade poler med hål igenom... Jag har 3D-skrivare - räcker det att skriva ut något som skyddar polerna med plast? Hittar inga tydliga krav vad som gäller! /Gustaf
  11. Bälten monterade, regskyltshållare fram klar! Hur högt måste regskylt fram sitta? Jag satte min så högt som möjligt utan att hindra luftflöde till kylaren nu! Gustaf
  12. Tack för förklaringen - då är jag med!
  13. Är detta godkänt som stängd vevhusventilation? Slangen i mitten underkant kommer från PCV-ventilen på vevhusventilationen. Utanför plåten sitter såklart luftfiltret! Gustaf
  14. Var bara batteri-torsk. Verkar som att generatorn inte laddar. Mer att undersöka...
  15. Yes, riktigt nöjd med dom. Locost också: Plywood, liggunderlag från biltema, konstläder. Framför allt blev det dock denna varianten då mina ben är aningen för långa för bilen egentligen, så med de flesta stolar så hamnar rumpan för långt fram. Dessa funkar bra. Körde en liten tur igår, gick otroligt fint, rolig körning. Tyvärr dog den när jag var några hundra meter hemifrån och kunde inte starta. Hände inget när jag vred nyckeln. Fick knuffa hem den, men han inte undersöka vidare felet mer än att med 4ans växel och tändstiften ute så gick motorn runt när jag knuffade bilen. Förhoppningsvis inget allvarligt alltså. /G
×
×
  • Create New...