Jump to content

Leaderboard

  1. vedde

    vedde

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      12

    • Content Count

      3027


  2. robertk

    robertk

    Forumdeltagare


    • Points

      9

    • Content Count

      11


  3. Mikael Nordin

    Mikael Nordin

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      9

    • Content Count

      159


  4. XTR

    XTR

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      5

    • Content Count

      400



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/23/20 in Posts

  1. 9 points
    Den efterlängtade leveransen kom idag! Mycket att packa upp!
  2. 5 points
    Då kommer en liten film för er som har långtråkigt... _________________
  3. 4 points
    Igår kom skyltarna på posten, mkt trevligt👍🏻 Sen fick jag hjälp av min fantastiska granne Sture att justera kamaxlarna 2.2 mm överlapp på 4:ans cylinder i tdc. Vi kunde konstatera att insugskammen saknade dryga millimetern lyft och att avgaskammen inte var i synk, den stod mera fel än insugskammen. Bra med extra händer som kan hålla låsverktyg så inget rör sig när man skall dra åt kamdreven igen samt kan dubbelkolla avlästa värden. Sen ligger det ny huvudbromscylinder på arbetsbänken, men den monterar vi efter kvällens premiärtur, broms ligger ju an liite på vänster fram. Bra körsugen nu! Sen är det dags att boka tid för mappning🏁
  4. 4 points
    Tog lite bilder efter dagens tur. Hemmabyggd sleeper som tar de flesta vanliga produktions bilar vid rödljusen[emoji1787]. Ser ut som skit men går som fan! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  5. 4 points
    Kanske inte de roligaste bilderna men får avsluta driv axel historian med slut resultatet . Axlarna hamnade i frysen och hylsorna kördes 20 min i ugnen på 150 grader för att sedan pressas ihop Initialt nästa ramla de ihop men då hylsan snabbt blir kall fick jag pressa med 10 ton de sista 10mm. Blev extremt bra i mina ögon, rakt och fint vid efter kontroll. Efter det plugg svetsades tre ställen på varje axel i de förborrade hålen. 3 fas miggen i bott i ganska grunda hål i axeln . Slutsatsen är att detta lär aldrig gå sönder med den kraften ett par 185 däck kan över föra 😀 Klracing levererade oxå lite nya gummin och efter lite klen de med det där xxxx fettet är de nu monterade på plats i bilen . Mao är drivlinan klar ! Bara lite elektroner och rost kvar 🤔
  6. 3 points
    Hej Alla som vill eller har vägarna förbi är välkomna till Biltemas parkering i Uppsala för en löst sammansatt träff den 30/5 kl 15. Vi fikar, snackar bil och sparkar däck på corona säkert sätt. Kom med din sjua eller i annan bil och träffa likasinnade. Väl mötta! /Vedde
  7. 2 points
    Det gör extremt lite på ”corner weight” att flytta motorn ett par cm. Hade min på vågar när jag skulle göra mina motorfästen och det är viktigare att du får rätt på parallelliteten mellan utgåendeaxel från växellådan och ingående på diffen, samt att det blir plats för ett bra grenrör, insug etc..
  8. 2 points
    Jag kommer troligen om det är vettigt väder.
  9. 2 points
    Kort uppdatering Knackade in chassinumret på 2 stälen. Gjorde det med punktskrift så det kommer synas bra. Kabelstammen är lindad också Börjat montera tillbaks allt nu. Det kommer ta sin tid och egentligen hade jag velat lacka delar av plåtarna innan de monteras men den tiden finns inte just nu. Däremot kommer jag lacka utsidan vid senare tillfälle. Det är ju inga problem att maskera den biten heller.
  10. 2 points
    Fizz. Jag har en Mk Indy å Blåsut. Om du känner för att se å prov stolar. Har Mks glasfiber stolar.
  11. 2 points
    Jobbar vidare med karossen och har nu bara diffuser på bakkofångaren kvar och en ev vinge, har inte bestämt om jag ska ha någon. Monterade provisorisk sidkjolarna och tycker att det blir en viktig detalj. Haft bilen ute i det fria för att se hur det blev med spacers.
  12. 2 points
    Lite mindre uppdateringar. Fästen för diverse bromsnipplar på plats, fästen och stödplattor för tankarna på plats delvis. Återstår o tillverka nedre fästena mot chassiet samt själva tankbanden.
  13. 2 points
    Då har man äntligen fått göra banpremiär för året Bankalaset med Svkg på Kinnekulle Ring fredagen den 22 och som vanligt mycket bra och trevligt arrangerat. Dock inte så mycket social kontakt med tanke på virusläget i världen. Mycket rolig blandning av bilar med allt från rena banbilar med slicks i raceklassen till nästintill original gatbilar i Lugna-passet. Körde själv i Lagom-gruppen. Bilen gick som vanligt fantastiskt bra (börjar nästan bli bortskämd med att ej behöva lyfta på huven mellan passen ) med ett mycket lugnt och balanserat uppträdande. Finns mer att hämta ur bil och förare vilket gör att man bara längtar till nästa träff Målet för dagen va att slå 1.00.68 på varvet och kanske komma under minuten men tyvärr blev bästa varvtid 1.00.89. Harry's Laptimers virtual best visar dock en tid på 00.57.62 så får man bara till de bästa sektionerna på samma varv + lite mindre trafik så känns det som en tid under minuten kan vara ett faktum. Den som lever får se Skall se om jag får bankat ur någon film ur kameran under dagen... Harry's:
  14. 2 points
    Har börjat helsvetsa rören blir ett till två rör varje gång jag åker till bilen. Tejpa skarvar, fylla rotgas, svetsa, sen repetera 😁 Rotgasen gör sitt jobb.
  15. 2 points
    En bild säger mer än tusen ord? Grunden lagd.
  16. 2 points
    Jahapp, här har det inte hänt så mycket förrän senaste veckorna. Den lilla luftkylda fartranden har tagit all tillgänglig mektid men nu ska det bli ändring på det. Med ramen på hjul och motorn på plats så har slutgiltig motorposition fastställts. Den är aningen förskjuten mot passagerar sidan för att få lite extra frigång vid kopplingsarmen i M90 lådan. Mycket klurande på pedaler har det blivit. Just nu lutar jag åt att använda orginal Volvo gaspedal som är hängande och sedan stående broms och koppling. Lite ritande av motor och växellådsfästen har det blivit också. Även fästplåt för bromsservon och en adapter mellan Volvo kardanen och Sierra diffen har ritats upp på kvällstid medans resten av familjen sitter framför egna skärmar. 🙂 Volvo huvudcylinder till kopplingen.
  17. 2 points
    Dags för lite uppdateringar igen fått dit tätningen i navet fick köpa nya plåtringar, den som följer med biltemas lagersats var en hel millimeter för stor 😡 CVI däremot hade fina såna för 35 kr styck.sen åkte bromsskivor och ok på av bara farten. Sen vart jag lite sugen på att få ner den på sina egna hjul så dagen efter så .... Lite fartsudd i bilden. där jag sitter i Kuggstång till en mini med 2,2 rattvarv i utväxling beställd tror det landar runt 2,5 varv på min bil om jag kan locka fram lite mer rörelse ur kuggstången. Orginal har den bara 4 tum slag och en 240 kuggstång har lite drygt 6 tum. Behöver nog spacers bak med 10 mm också.
  18. 2 points
    Idag blev det första riktiga testet för 500 Maxi . Har tagit den på jobbet och kört lite mer . Vilken känsla . Väldigt nöjd med hur den uppför sig . Bromsarna tar väldigt bra men låser först bak och det får jag justera, styrningen är bra men ska fixa några stopp på styrväxel för att begränsa rattutslag (hjulen svänger för mycket och börjar kasa istället för att rulla ) lite svårt att få i neutral ibland . Använder vajer vet inte om det är det bästa . Vet inte om fotografen tyckte att det var lika roligt men jag njöt av varje sekund i alla fall . 🙂 🙂
  19. 1 point
    Jag sitter och förhandlar helgen med familjen. Tänkte att de får släppa av mig på parkeringen en timma. Jag kommer kl 3, tyvärr i svenssonbil. /T
  20. 1 point
    Bra grej, men.. är upptagen det mesta av helgen. Är tydligen nå´t firande på söndag, så då skall vi åka sjua till Kållandsö eller till Kinnekulle. /bengt
  21. 1 point
    Sticker den ner har du alltid risk att köra sönder tråget om bilen är låg. Har du ett dyrt tråg kan det bli tråkigt. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  22. 1 point
    Hur mycket man ska flytta är också en sån där avvägning av vad man vill offra, här är ett extremfall. http://www.exosportscars.co.uk/sve_atomic_gallery.html Min motor sitter ca en centimeter förflyttad, tror att vissa har uppåt fem men sen börjar man offra mycket passagerarutrymme. /T
  23. 1 point
    Nu vet jag inte riktigt men vad ni menar med POR-15 "chassifärg". Man bör köra processen med : Degreaser https://www.por15.com/POR-15-Cleaner-Degreaser Metal Prep/Ready https://www.por15.com/POR-15-Metal-Prep Rust Preventive Coating https://www.por15.com/POR-15-Rust-Preventive-Coating Då har man ett grymt rostskydd - glöm inte att maskera gängor etc för färgen biter som f*n. Precis som @fege visar så blir det en fin yta med roller (eller säkert också med spruta). Om man har ytor som utsätts för mycket UV så är det att rekommendera att lägga på en top coat t.ex. https://www.por15.com/POR-15-Top-Coat-DTM-Paint och vill minnas att jag gjorde det på sjuans båge men ingen annanstans. Som @fege säger så är det mesta skyddat.
  24. 1 point
    Min lösning: Lämplig rattstång, i mitt fall Ford Sierra, rattnav och sen Snap-Off bultad mot navet och låsanordningen skruvad i ratten. Bygger 10cm från nav till ratt. Allt köpt från Rallyshop.se
  25. 1 point
    Ny idé för yttre styrled. M14 Uniball och justerstag för att få vettiga längder och justermån med goda marginaler. Massiv frigång på hela 9mm, det är ju oceaner av frigång det 😎
  26. 1 point
    Har provmonterat motorn för första gången.... 😀 Det finns ju gott om plats för rör på båda sidor... Kan vara lite högt i framkant på motorn, är slät undersida att föredra, framför en "speedbump" i huven?
  27. 1 point
    Behöver man bara något litet rör eller s då funkar maskindelar.se
  28. 1 point
    Hej Sorin! Biten jag köpte var masiv rundstång av Aluminium ALUMINIUM 15mm EN-AW 7075 -T6 1000mm Köptes på https://metallbiten.se/ Hyfsat snabb leverans därifrån 😄 Dom verkar inte ha rör på den sidan såg jag nu bara massiva stänger av olika slag. https://metallbiten.se/stal
  29. 1 point
  30. 1 point
    Kollar intresset ifall man kan hitta en ny ägare till min lilla ögonsten. Anledningen att jag vill sälja är att jag blir så rastlös nu när bilen är klar och jag är grymt sugen på att starta ett nytt Super seven bygge. Köpte denna skapelse 2016, en riktigt grym och läcker bil som presterar både bra på bana och på väg. Körde med bilen en sommar och sen fick jag för mig att jag skulle plocka isär och bygga om den som jag ville ha den. Blev ny kaross, helbur, alla slitdelar utbytta, omgjort kylsystem, elsystem, bränslesystem, avgassystem. Ny lackade stolar, nya bromsar bak, allt är genomgått eller utbytt. Ny motor 2019, ca 1500 mil För mera info så rekommenderar jag att ni går in på min byggsida, där besvaras nog alla era frågor. Där ser man hur bilen såg ut innan och hur den ser ut idag. https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/14539-super-seven-mnr-vortx-rt-2010/ Nedan har ni lite info om bilen. Yamaha R1-motor från 2007, 180hk/12500rpm Vikt 550kg Power Commander 3 Dubbla triangellänkar fram med invändig pushrod-fjädring. Alla leder fram och bak är Cromoly Uniballs Spindelleder från Raceleda Dubbla triangellänkar bak. Justerbara Protech coilovers fram och bak Nav bak från Sierra 4*4 Skivbromsar runt, Volvo R 4-kolvs aluminiumok fram, Sierra-ok bak, handbroms från Sierra Bromsvåg Cosworth-diff LSD 3.38 Kort styrväxel från Escort MKII Cordona Quickshift för fullgasväxlingar utan koppling (paddlar vid ratten) Cordona Batwing Shiftlight Växelindikator Fyrpunkts- och trepunktsbälten Kolfiberljuddämpare Besiktad för all framtid (T12BF) Däck på 15” fälg R888R, håller en säsong till. Följer med 2st extra däck. Följer med en extra motor i delar. Bilen står i Skellefteå och jag kan tänkas leverera bilen runt om i Sverige efter överenskommelse. Är inte intresserad av byten. Kontakta gärna mig via mail eller telefon 076-6775620 stefan.sjolin@lundberghymas.se
  31. 1 point
    Tur att jag inte har en motorstark BMW då..... så jag inte försöker köra ifrån nån se7en😂
  32. 1 point
    Har en känsla av att den lilla skylten kommer att "trilla av" så Mattias måste beställa en ny liten skylt...
  33. 1 point
    Oj, stor skylt? Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  34. 1 point
    Ja - gärna med lite "allan ballan" brorsor i[emoji13][emoji1787] Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  35. 1 point
    Kanske inte så mycket bump steer men du ändrar Ackermann. Om styrarmen pekar framåt kommer du få anti Ackermann om du flyttar åt det där hållet. Gustaf
  36. 1 point
    Jag tjuvar tråden lite 😄 Jag kan nog lösa ditt problem Fege , du får köpa min bil om du vill 🙂
  37. 1 point
    Jag har faktiskt inte något säte liggandes. Sålde de som kom med bilen. Har dock tänkt montera dotterns (4år) barnstol så hon kan få en svängom. Du har sommaren på dig att banta så du kommer ner i den 😉
  38. 1 point
    Det där kallar jag tips!!!! Tackar för inputen, är nog bland annat lite sen på gas ur kurvorna så där kan jag nog putsa av lite tid.
  39. 1 point
    Perfekt! Och det ser ut att du inte behövde korta det något heller, kanon! Ja det är rackarns snyggt det där scoopet!
  40. 1 point
    😂 Tycker den är stenhård på nått vis. Lite som att det räcker att titta på den för att inse att, njaeee, jag släpper nog den där fighten. Lite som Dragomir Mrsic 😛
  41. 1 point
    Kullen är ju som bekant lurig att få till och med "motorsvaga" (allt är relativt) bilar gäller det att pricka rätt med så liten styrinput som möjligt. Du skulle kunna nyttja hela banbredden efter bron (ut ur brosvängen). Med rätt setup på bilen bör du kunna hålla stumt (eller nära nog) genom svängen och låta bilen driva ut ända till kurbsen i utgången. Detta behöver byggas upp i en takt som passar dig själv... går det fort i kurvan får man inte släppa av eller pilla på bromsen efter bron. Då får man en spännande resa i fel riktning... 😉 I ingången till Kvarnkurvan behöver du inte nyttja hela banbredden. Du kan ligga mitt i banan i inbromsningen och därmed få en kortare väg att köra genom Kvarnen. Följ innern genom Kvarnen (möjligen driv ut lite mitt i). Släpp av på styrningen och mata på gas så tidigt som möjligt ur Kvarnen och driv ut till ungefär mitten av banan i utgången. Ner på tillbakavägen mot bron tar du sikte på bropelaren. Här behöver du inte bromsa utan släpp hellre av lite tidigare, sväng in och gå på gasen genom svängen under bron. Nyttja hela bredden i utgången och följ högerkanten över Molins knäpp. Jag brukar släppa av precis innan krönet och på bra dagar strunta i bromsen efter knäppen (instyrningen skrubbar av tillräckligt med fart). Ibland sviker modet dock och bromsen får en liten dutt...🤪, vänta dock tills bilen satt sig efter krönet. Vik in efter knäppen och gå på gas tidigt för att få en lång raka fram till TV-kurvan/krönet. I TV-kurvan brukar jag ta en ganska rak ingång och försöka svepa igenom så att jag kommer rakt och ända ut i vänsterkanten över krönet. Då blir ingången till efterföljande kurva bra och man kan gå på tidigt för att få en lång raka ner till sista kurvan innan rakan. I kurvan efter krönet känns det som det finns en sänka/spår i innerkanten så om man prickar spåret håller det i betydligt bättre än om man kommer någon meter utanför innerkanten. Full fart ner mot sista böjen. Broms hårt och sent, sväng in och på tidigt ut på rakan. Rakan tas med rak linje (om ingen vill köra om) mellan utgången ur kurvan och depåutfarten (kortast körsträcka). Så, färdigt! 🙂
  42. 1 point
    De flesta ligger mellan 900-1000mm, cyl 4 och 8 blir kortare ca 600mm. Nu är alla rör helsvetsade, ska byta flänsar då jag bara hade svarta när jag började🤪 Efter det så ska det ner i betbadet. /Thomas
  43. 1 point
    @Xtr Scoopet passar sjukt bra. Tack! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  44. 1 point
    Ny bränsletank med tankarmatur färdig och monterad i bilen. Byggde med intern Walbro GSS341, volymen har ökat från 18L till 33L.
  45. 1 point
    Juste här kommer en bild på ratten med som blev helt ok, kanske lite klen men får skruva på ett Nav och se om den duger eller om jag får rita om allt och andra lageruppbyggnaden. 😄 Det blå/grå sträcket är en plastinsatts som man kan ändra så att man kan hålla skärmar, knappar osv som ev ska i ratten senare. 😄
  46. 1 point
    Ätligen kom dagen då det händer. Lite knepigheter vart det med VEMS:et men Tobias hittade vägar runt det. Resultatet då? 257.4hk på hjulen och 292 Nm. Det ger med 13% förluster i drivlina ca: 290 på veven ! Inte illa pinkat. Tack alla för hjälp och glada tillrop. Nu ska det åkas! /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  47. 1 point
    Angående bromsarna, kolla först att du har spel mellan pedal och tryckstång, och att pedalen har en returfjäder som håller upp den så inte pedalens egenvikt gör att bromsarna ligger an. Om problemet flyttades när du kopplade om kretsarna så låter det väldigt troligt att detta är felet... Grattis till regbesiktningen också 🙂 Gustaf
  48. 1 point
    Nä ,det gör han inte utan man ringer honom och pratar trevligt så löser det sig.🙂 Ska man börja med ett bygge så är det inte sfro man ska prata med i första hand utan infon finns ju här bla och införskaffa sfro boken vilket förklarar mkt. sen om man fastnar så kontaktar man sfro . Dom får hur mkt mail som helst och hinner inte alltid att svara "nu på direkten" så här på våren/sommaren då allt sker med bes och bullerprov. Kör på bara 🙂
  49. 1 point
    Jag bor ju inte långt bort så du kan komma och kolla och provsitta mitt bygge. Vår närmste SFRO besiktningsman ska du nog inte hoppas allt för mycket på. Han verkar helt ignorera allt som inte har en V8 i sig.
  50. 1 point
    Som sidoblinkers köpte jag dessa finns bilder på min tråd. https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-bil/blinkers/hela-lampor/mini-blinker-e-markt-12v
×
×
  • Create New...