Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/23/20 in Posts

  1. Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen!
    5 points
  2. Här ska jag försöka lägga upp lite bilder på mitt bygge Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
    4 points
  3. Uppgraderat det lättade svänghjulet från 6,8 kg urborrat till ett 6 kg's skelett modell ! :-) 0 till 7000 rpm innan du hinner säga sing sing ! :-) väntar bara besked om vilken kam det blir så är hela motorpaketet klart !
    3 points
  4. Håller på med styrningen. Jag tror att jag får ihop det. Herregud va trångt det är överallt. Har plastat huven också så nu är det flipfront som gäller.
    2 points
  5. Jag har förstått det som nedan: Om ni tittar på hur ett trepunkts rullbälte är konstruerat, så dras delen över höfterna åt automatiskt vid en kollision. Detta på grund av att det nedre fästet är utformat som en "löpögla" och höftdelen dras åt när överkroppen kastas framåt. Att bältet sitter väl åtdraget över höften (och inte över magen) är helt avgörande. Det är den enda del av kroppen som, i rimliga fall, klarar av att ta upp de krafter som genereras för att hålla kroppen på plats vid en kollision. Överdelen av bältet är sedan mest till för att själva överkroppen inte skall kastas
    2 points
  6. Nämnde jag att det är skönt att bara få skruva ihop utan att först laga en massa rost? 😀 Ska kränga på däcken ikväll och sen får jag vänta lite på en liten hylsa till baknavet som någon tydligen glömde skicka med...
    2 points
  7. Jag kollar på det 👍. //Mats
    1 point
  8. Skulle nog monterat bredare järn o sen en balk i urholkningen som är bredare än pedalstället så den stöttar på vinkeljärnet(men ändå glider uppepå) Sen om de räcker till är en annan femma. Men borde göra skillnad iaf. Du kan ju enkelt testa med o lägga en balk löst under o belasta.
    1 point
  9. Aha, syntes inte på bilderna att du hade den urholkade modellen. Kanske ersätta den med den plana?
    1 point
  10. Fint med furugolv i cockpit eller hur! [emoji16]
    1 point
  11. Är det en synvilla, eller kommer underkant av cylindrarna ta i fästet du nyss svetsade in om du justerar framåt? Och hur har du tänkt justeringen nu då, tillverka lika många stag som infästningsplatser? Ett förslag är att kanske tillverka en förstärkning på samma sida som cylindrarna som tar stöd ner i vinkeljärnet, dvs. effektivt förlänger fotavtrycket på pedalstället framåt. Du får klura om det är möjligt med ramen som avslutar strax framför dock. Av bilderna att tolka så lämpar sig inte det där pedalstället för montage på vinkeljärn, detta baserat på att den starkaste d
    1 point
  12. Mats har fått en Pinto trimningsbok av mig. Kolla om du får låna den. Finns massor med tips och trix. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  13. Gör en likadan justering i ovankant på varje sida.
    1 point
  14. Jag satte så att stället sitter i en låda kan man säga. Skruvat underifrån men även ovanifrån och en Kant bakom. Går inte rubba mitt 🙂
    1 point
  15. Fick på däcken och provmonterade motorn, satt som en smäck. Nu kan jag börja mäta ut hur stor luftfilterlådan och tanken för vevhusventilationen ska bli och var andra delar ska sitta. En del av elektroniken ska ha lite kylning men ändå sitta väderskyddat. Började också skissa lite på ratt och instrumentpanel kan se ut. Vill nog ha en rundare ovankant även om det krånglar till tillverkningen av skuttle och huv senare. Prioritet på det här bygget är inte hög fart utan att få något som känns och ser rätt ut. Om jag får tillfälle att bli en bättre hantverkare samtidigt så är det bara bra.
    1 point
  16. Då vart sista banträffen för året till ända. Falkenbergs Motorbana med Svkg i strålande höstväder kan inte bli bättre Körde i racepasset och Tiger B6 puttrade som vanligt på utan några problem. Hade personbästa på 52.41 som jag hade som mål att slå. Började med några 55-53 tider i början på stint 1 och avsluta med några bra varv: 50.93, 50.57, 50.10. Slutligen lyckades jag med 49.78 som bästa tid på första stinten och va riktigt nöjd Hade några riktigt roliga varv där jag körde jämnt med en riktigt fin, röd Porsche 911 gt3 som gick riktigt bra. Fantastiskt kul Film kommer.
    1 point
  17. Medan den otåligt väntar på att transportstyrelsen ska få in dess tekniska uppgifter i registret!
    1 point
  18. Det var ingen anmärkning i protokollet, utan en muntlig "bra o kolla upp" som jag fick med mig. Dvs. Inget dom slår ner på, men han tyckte jag skulle kika på det då resten var klanderfritt. Men ja, det är ingen tävling det handlar om direkt, mest förvånad att han inte klagade på något. Kanske biter mig i arslet senare istället🙄 Men men, har grävt i problemet, och utan rattadaptern så finns inga kast i rattstången när man snabbt gör utslag via hjulen. Satt upp den i svarven o konstaterar snabbt att den inte är ok (slår 1.5mm ca, båda axiellt o radiellt) Så går de väl nä
    1 point
  19. En SFRO representant kan säkerligen svara bättre och med mer precision, men jag skulle säga att det är om SFRO bedömmer det lämpligt för motorval i kombination med starkt chassi och bromsar.
    1 point
  20. Fantastisk dag och som vanligt välarrangerad av @Magnus. Viktorsson mm🙏. Jag var så betagen så jag glömde att fota....🤫 Mest ljud ???? 😂😂😂
    1 point
  21. Tack @Magnus. Viktorsson för en som vanligt perfekt GT40 träff och med många fler bilar än GT40. Värsta fin-fikat och härliga människor. Fotade en del men blir ju mest "industri-spionage" men lägger upp några som är lite mer helhet. Förutom att @Magnus. Viktorssonfick sin sköna bil reggad i sent i våras så hade vi två andra sjukt fina bilar som nyligen är raggade, nämligen @heralue och @Csgt40. Grymt jobbat. @heraluevinner nog grenen "mest ljud" 🙂
    1 point
  22. Då vart det officiellt! Jag blev 3:a i Klass A i sprintcupen https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2020/ Frågan är nu hur fan jag skall ta mig förbi giganterna nästa år
    1 point
  23. Bygg bilen som du vill ha den, vill du använda BMW motorn så gör det, visst den kommer kanske inte bli nån lättviktare men den kommer bli snabb ändå. Att du har en "gratis" motor och kunskap runt den är värt massor när det kommer till tillförlitlighet och utsortering/inställning. Jag bygger med en "tung" Volvo femma och det enbart för att jag vill ha det ljudet, den kommer inte bli snabbast men det spelar ingen roll, jag bygger för att det är roligt och för att få en bil som gör att jag ler som en fåntratt när jag är ute och åker.
    1 point
  24. Halloj alla byggare och ni andra! Har varit sugen på att bygga en locost länge nu, men haft andra projekt! Kommer nog börja bygga snart men har lite frågor. Har inte bestämt än vilket chassi jag ska ha, men tar gärna tipps, är ganska lång 187cm! Men motor blir nog bmw m30 2.8 då jag har en över, och en hel del delar till e28. Eller bör jag överväga att ha nån annan drivlina/donator bil? Hur har ni gjort när ni byggt era chassi'n? Tänker mest på tolerans vid svetsning hur mycket det får dra sig? Vad ändvänder ni för klassning på fyrkantsrör? Kommer garanterat trötta ut folk med f
    1 point
  25. Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt. Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet o
    1 point
  26. Tjena, En lust har funnits inombords och efter påverkan av Er här och inte minst några av er som har varit/är med i LocostSweden och SVKG....så är beställningen sedan några veckor lagd. Leverans kanske sker i slutet av året (hoppas det sker innan BREXIT då det nog hoppar upp i pris efteråt) Det som är beställt är: - Kaross - Chassi - Bärarmar - Uprights (snålade lite och tog plåt i bak - tills det ev spårar ur 🙂 - Krängningshämmare - Instrumentpanel - Framruta - Alla övriga rutor utom bakrutan mellan kupé och motorrum - Styrväxel -...sen är det andra g
    1 point
  27. Coolt med en Caterham 7 i Legos nya reklam! /Vedde
    1 point
  28. Från CAD till färdig detalj... Totalt tror jag det är runt 15 timmars arbete på det här motorfästet...
    1 point
  29. Med kollektor och dämpare och det går att stänga motorhuven
    1 point
  30. Då var motorbyte på gång. Gamla motorn ute och utrymmet rensat och tvättat. Skickar med ett par bild på motor och v-låda med.
    1 point
×
×
  • Create New...