Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/09/2020 in all areas

  1. Jag har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossformen. Fick denna bild i mailen i måndags, vilken energiboost det var mitt i allt gråväder! Jag fick även en skalmodell så jag kan leka lite i cadden själv med den. 🙂
    4 points
  2. Rutramen hel igen och fixerad. La på främre huven och kan konstatera att skevheten i saker o ting fortsätter 😂 Behöver nog kolla av exakt vart jag vill ha dörr o huv möta upp och sen justera så jag kommer dit helt enkelt. Men börjar ju se någorlunda ut när man lägger upp det iaf.
    2 points
  3. Efter mycket fram och tillbaka och om och men har jag dragit i gång ett nytt projekt . Efter att jag byggt två sjuor blir det denna gång nåt med tak . Tanken är liten bil med lagom mycket effekt .Efter en del sökande på internet hittade jag nåt som jag föll för . Problemet var att den var i Italien och min italienska är "0" , engelska hjälpte inte mycket häller . Min sambo hade jobbat lite i Italien och kunde prata lite men bil relaterade ord var hon inte så bra på . Efter lite mailkontakt vi bestämde oss för att ta en långhelg i italien och besökte tillverkaren/säljaren förra året i september . Trevliga människor och lätt att ha med att göra . 21 mars i år var vi nere igen för att betala och packa allt . Karlsson Åkeri i Växjö fick äran att frakta den till Sverige . Nu har jag ett stoooort problem . BEC eller CEC ? 46aE5Niw
    1 point
  4. Hallå allihopa! Har varit medlem här ett par år men varit mer en passiv läsare men nu är det ändring på det. Jag jobbar inom komposit branschen och gillar att skapa saker, innehar de flesta maskiner man kan tänka sig bla en svarv, enklare cnc fräs, mm... Efter ett par års sysslande med att bygga hus och andra intressen så tänkte jag nu ta tag i att bygga en bil som jag vill köra bana med. Jag har kört lite på konbana innan med en mx5 men sålde denna när vi flyttade för att bygga hus och jag har varit och kollat på samt testkört en mk indy med en enklare pinto motor i ett bostadsområde. Lite info om bilen då: Första planen var lite enkelt bygge med en zetec motor och ford komponenter, men det gick fort överstyr till Mazda delar, pushrod, bec och mycket annat, Jag har dock haft enorma problem med att välja kraftkälla och givetvis hittar man en mängd för och nackdelar med allt så jag har (troligvis) valt en bec Locost. Chassiet är baserat på Haynes bok ritning, jag har ritat och designat ett pushrodsystem fram och bak de senaste månaderna, även fått dit krängstag fram bak, Tanken är att göra chassiet i runda rör men det är inte hugget i sten än och lite beroende på vad jag får ge för CrMo rör så kanske det blir att hela chassiet blir gjort av detta åtminstone buren i alla fall. Motor är tanken en cbr1100xx. Donatorbil Mazda mx5 NA/NB där jag tar ganska mycket delar. Egentillverkade karosspaneler lite såhär är väl bygget grovplanerat. lite bilder på cad ritningarna hittar ni nedan för att det ska bli någon bild i mitt första inlägg... 😄 Nästa steg är att köpa sfro's bok, läsa genom den och ändra på det som är fel för att klara deras krav och lista ut om det är värt att köpa en donatorbil eller köpa delar separat. Just nu sitter det en Zetec turbo i cad ritningen för det var det som fanns att hitta när jag skulle kolla om fjädringen fick plats... 😄
    1 point
  5. Det påminner lite om Ulf Bolumlids Super8 . https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27929&highlight=super8
    1 point
  6. Ytterst görs ju bedömningen vid byggbesiktningen så det är smart att kontakta "din" besiktningsman också. Känner han sig tveksam, be att han synkar tankarna med de andra inom SFRO så får man ett mer gemensamt ställningstagande. Gustaf
    1 point
  7. Ett riktigt härligt bygge som lättar upp stämningen i vintermörkret! Blir det klart till sommaren kanske?🙂
    1 point
  8. Hej, har nu pillat in alla 3 moduler i lådan och kopplat ihop dem. 68V och inga gnistor. Stort framsteg. Fått dit ett litet elskåp för BMS, shunt och sammankoppling för dc-dc och laddning. Funderar nu om jag ska koppla ihop Chargery BMS eller ett enklare ANT BMS som snart kommer från Kina. Lite nervös inför detta, inte kul med popcorn. Mvh Pär
    1 point
  9. Jag ska väl även säga det att det blev inte de Dion bak. Det blev en delad axel även där.
    1 point
  10. Nu har vi kommit igång med byggandet och kan starta en enkel byggtråd också. Tanken är att bygga två bilar under 2-3år. Vi bygger utan färdiga ritningar, och måtten hamnar nog någonstans mellan en Lotus och en Champion-locost. Motorerna blir Ford Duratec, eller kanske en Sigma i den ena. Fram blir det nog "inboard", och bak de Dion, men jag har också en Escort-axel liggande... Hoppas så klart på lite tips, och kanske några glada tillrop när det går trögt också😅 Vi hoppas kunna komma till någon av era bandagar i sommar för att titta på färdiga bilar och ha ännu mer entusiasm till nästa vinter.🙂
    1 point
  11. Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr. Bytte hjul till BBS 14tummare. Satte kolfibervinyl över instrumentpanelen och bytte ratt. Före och efterbilder:
    1 point
  12. Gillade inte matlådorna i motorrummet, så dem byttes ut mot andra i aluminium. Luftfiltret blev mosat när huven var på. Motorn fick knappt luft och gick orent så fort man gasade lite. Satte dit en insugsbox istället och fick kapa en del i huven. Före och efterbilder:
    1 point
  13. Eftermiddagens framsteg... Finns det något som talar emot att svetsa fast muttrar för växellådsfästet? Det blir ju lite halvsvårt att komma åt och hålla emot när man drar skruvarna, när tunneln är klädd i plåt...
    1 point
×
×
  • Create New...