family guy Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Ytterligare ett påpekande jag fick på SFRO 1 var att jag saknar styrstopp. På min bil kan man vrida framhjulen så att de nästan står på tvären och det kan man ju tycka borde vara en fördel vid fickparkering men det uppskattades inte alls av min besiktningsman. Hur har ni löst det? Kan man montera stopp på styrväxeln eller ska man ordna med en stoppskruv mot spindeln? Detta är naturligtvis inte det första man tänker på när man bygger bil, men jag kan verkligen inte minnas att jag sett styrstopp på någon annan bil av denna sorten man tittat på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 (edited) Min stoppar mot spindeln och bärarmen. Edited October 12, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 En snyggare lösning är att sätta ett stopp på själva styrväxeln, innanför damasken asså! Antingen en svarvad hylsa eller en delbar stopp-tjosan som man kan köpa på Classe t.. ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Stopp innanför damasken låter som en betydligt smuttare lösning, huvudsaken är att det är tillåtet. För det är det väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Well, how knows? Det syns ju inte, eller hur? Finns ett antal som gjort så och så vitt jag vet så är alla fortfarande på fri fot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Stopp innanför damasken låter som en betydligt smuttare lösning, huvudsaken är att det är tillåtet. För det är det väl? Köp ett rör som passar utanpå kuggstången, såga röret på mitten och punktsvetsa eller sätt fast det hela med en slangklämma. Eller så kör du bara slangklämmor bredvid varandra. Enkla lösningar som fungerar mer eller mindre bra beroende på hur styrväxeln ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Styrstopp i kuggstången är det jag brukar rekommendera, det är oftast en mycket bra lösning och flera tillverkare som BMW och Volvo använder det själva. Det man ska tänka på är att ha lite marginal i ändläget för hjulen, så eventuellt flex i kuggstången inte gör att däcken/fälgen tar i något vid belastning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Så här har jag gjort . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Ser snyggt ut, den ska jag nog ta och plagiera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Styrstopp i kuggstången är det jag brukar rekommendera, det är oftast en mycket bra lösning och flera tillverkare som BMW och Volvo använder det själva. Det man ska tänka på är att ha lite marginal i ändläget för hjulen, så eventuellt flex i kuggstången inte gör att däcken/fälgen tar i något vid belastning. /Gustaf hmmm.. Volvo tycks finna att det är finfint med en slitplåt i innerskärmen som däcket tar i, vilket är deras lösning på utrymmesproblemet, men värre är att dom har en vinklad arm mot nedre bärarmen som styrutslagsstopp på S80/S,V70, den konstruktionen är ju egentligen rent löjlig. Ratten slits ur händerna när man landar(!) med fullt rattutslag pga att spindeln tvingas mot rakare läge när det fjädrar ner. Så det finns(seriösa?!?) tillverkarlösningar som är fruktansvärt dåliga. Ok att det tillåter större utslag vid "rideheight" men utnyttjar man bilen så håll tummarna utanför rattekrarna. ( jag har provat...) Hylsa på kuggstången är det bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Så här har jag gjort . Vad har du för material i styrstoppet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 nåt sort hård plast jag hittade i garaget (Locost :icon_oops: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Hur mycket styrutslag är "godkänt"? Jag hade gärna haft lite mer, vändradien hade nog inte gillats av Christer Glenning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Man får ha hur mycket utslag som helst, det som är viktigt är att inte däck/fälg kan ta i nånstans och att inte styrningen låser sig med fulla utslag. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.