Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ytterligare ett påpekande jag fick på SFRO 1 var att jag saknar styrstopp. På min bil kan man vrida framhjulen så att de nästan står på tvären och det kan man ju tycka borde vara en fördel vid fickparkering men det uppskattades inte alls av min besiktningsman.

Hur har ni löst det? Kan man montera stopp på styrväxeln eller ska man ordna med en stoppskruv mot spindeln?

Detta är naturligtvis inte det första man tänker på när man bygger bil, men jag kan verkligen inte minnas att jag sett styrstopp på någon annan bil av denna sorten man tittat på.

Posted (edited)

Min stoppar mot spindeln och bärarmen.

Edited by Thomas
Posted

En snyggare lösning är att sätta ett stopp på själva styrväxeln, innanför damasken asså! Antingen en svarvad hylsa eller en delbar stopp-tjosan som man kan köpa på Classe t.. ex.

Posted

Stopp innanför damasken låter som en betydligt smuttare lösning, huvudsaken är att det är tillåtet. För det är det väl?

Posted

Well, how knows? Det syns ju inte, eller hur? Finns ett antal som gjort så och så vitt jag vet så är alla fortfarande på fri fot.

Posted

Stopp innanför damasken låter som en betydligt smuttare lösning, huvudsaken är att det är tillåtet. För det är det väl?

Köp ett rör som passar utanpå kuggstången, såga röret på mitten och punktsvetsa eller sätt fast det hela med en slangklämma. Eller så kör du bara slangklämmor bredvid varandra. Enkla lösningar som fungerar mer eller mindre bra beroende på hur styrväxeln ser ut.

Posted

Styrstopp i kuggstången är det jag brukar rekommendera, det är oftast en mycket bra lösning och flera tillverkare som BMW och Volvo använder det själva. Det man ska tänka på är att ha lite marginal i ändläget för hjulen, så eventuellt flex i kuggstången inte gör att däcken/fälgen tar i något vid belastning.

/Gustaf

Posted

Styrstopp i kuggstången är det jag brukar rekommendera, det är oftast en mycket bra lösning och flera tillverkare som BMW och Volvo använder det själva. Det man ska tänka på är att ha lite marginal i ändläget för hjulen, så eventuellt flex i kuggstången inte gör att däcken/fälgen tar i något vid belastning.

/Gustaf

hmmm..

Volvo tycks finna att det är finfint med en slitplåt i innerskärmen som däcket tar i, vilket är deras lösning på utrymmesproblemet, men värre är att dom har en vinklad arm mot nedre bärarmen som styrutslagsstopp på S80/S,V70, den konstruktionen är ju egentligen rent löjlig. Ratten slits ur händerna när man landar(!) med fullt rattutslag pga att spindeln tvingas mot rakare läge när det fjädrar ner. Så det finns(seriösa?!?) tillverkarlösningar som är fruktansvärt dåliga. Ok att det tillåter större utslag vid "rideheight" men utnyttjar man bilen så håll tummarna utanför rattekrarna. ( jag har provat...) Hylsa på kuggstången är det bästa.

Posted

Hur mycket styrutslag är "godkänt"?

Jag hade gärna haft lite mer, vändradien hade nog inte gillats av Christer Glenning.

Posted

Man får ha hur mycket utslag som helst, det som är viktigt är att inte däck/fälg kan ta i nånstans och att inte styrningen låser sig med fulla utslag.

/Gustaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...