Jocke4U Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 Så fint det ser ut när det är rent och blankt....annat ser det ut sen ;) Fint bygge också såklart :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Det blir hur snyggt som helst. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 8, 2015 Author Share Posted January 8, 2015 Nu Har jag börjat på motorn tog hem min B6304 som jag hade stående hos Sebbe. Har plockat isär motorn kommer att byta lager, ringar, kamdrivning, vattenpump, koppling, slipa in ventiler matcha ihop insug, avgas kanaler med insug och grenrör. Sedan får det nog vara bra så man kan få i motorn och fortsätta med monteringen. Eftersom jag inte har tillgång till hetvatten tvätt fick det bli avfettning och ungs rengöring vilket funkade ganska bra. Är det någon som har tipps på bra motorfärg? Hade tänkt mig något aluminium färgat. Några bilder på motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 Har tvättat motordelar i en ultraljuds tvätt som jag har tillgång till blir som nytt. Har mätt upp cylindrarna och de är utanför förslitnings gränsen så det blir borrning och nya kolvar. Ska få veven, svänghjul, tryckpaltta balanserat. lite bilder på tvättade delar. Fick min ljud/värme isolering som jag köpte på Karnag Har börjat med att sätta dit bitium matta (M1721)i golv ska sätta på insida av torped med dämpar plåt ljudet riktigt bra kan rekommenderas. I motorrum ska jag sätta värmeisolerande matta med glasfiber/aluminium (M1037). Bilder kommer http://www.karnag.se...073-ljusare.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Här är lite bilder på ljud/värmeisolering nu ska bara lite aluminium tejp sättas i skarvarna. Golv Bagage Mer golv Torped Tunnel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 9, 2015 Author Share Posted February 9, 2015 Dags för en liten update Har provtryckt tanken det blev lite backjobb för svetsaren (Sebbe) läckte på 2 ställen. Anslutning till tanklock Ock anslutning till retur ledning Hade ingen plugg 50mm att täta med så jag drog igång 3D skrivaren och skrev ut en har skrivit ut lite bussningar i nylon med till växelspaken det verkar funka bra bilder kommer. Har roat mig med att slipa in ventiler och satt ihop det igen tröttnade efter 8 ventiler det var bättre förr på B20 tiden då hade man varit färdig nu var det inte äns halvfärdigt. Sen fick den en skvätt färg med Motip Engine paint aluminium. Målade resten av motordelarna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 14, 2015 Author Share Posted February 14, 2015 Provade att skriva ut bussningar i nylon med 3D skrivaren. Känns riktigt bra ska göra lite förstörand tester i skruvstyckt för att se hållbarheten. Var och hämtade blocket från borrning har målat det efter bilden togs så nu kan man börja montera ihop den. Nya kolvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 14, 2015 Share Posted February 14, 2015 Provade att skriva ut bussningar i nylon med 3D skrivaren. Känns riktigt bra ska göra lite förstörand tester i skruvstyckt för att se hållbarheten. Var och hämtade blocket från borrning har målat det efter bilden togs så nu kan man börja montera ihop den. Nya kolvar Snyggt. Pratade med sonen för en tid sedan, han hade varit på någon form av it-mässa, jag ställde frågan om det var något speciellt där - hans svar var att 3D-skrivare kommer att förändra världen. När jag ser dina "utskrifter" så förstår jag kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 (edited) Trevligt trevligt , sen ett litet tips bara, Nylon suger upp vatten/fukt så har du möjlighet så ta ett annat matrial, är inte så lämpligt i leder. Jörgen Edited February 15, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 16, 2015 Author Share Posted February 16, 2015 Har inte tänkt på att det skulle bli problem. Jag vet att nylon tar upp fukt men undrar om det blir broblem med rost. Tänkte bara att nylon har en bra slitstyrka sen blir det att man smörjer in bussningarn lite med fett med. Det finns PLA och ABS med men jag tror att nylon har större slitstyrka. Ska nog testa med nylon ändå och se med tiden hur det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 (edited) Testa med Delrin, Acetalplast används som lagerbussningar, Nylon gillar inte SFRO och inte jag heller Nylon åldras vid kontakt med vatten och bryts ner långsamt och givetvis så kan rost komma att förstöra för dig. Jörgen Edited February 16, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Att inte SFRO gillar nylon i hjulupphängningen vet jag men i växelspaks bussningar hade jag ingen aning om. Där sitter något nylon liknade idag i väkelspaks leden. Ska titta på vad det finns för andra matrerial att printa i. Annars får man väl köpa nya bussningar men det är inte lika kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 17, 2015 Author Share Posted February 17, 2015 Satt och googlade lite idag och hittade detta http://www.igus.com/wpck/11723/N14_4_1_iglidur_TriboFilament Det måste vara perfekt att gära bussningar med där man inte vill ha glapp som ex leder till växelspak bussningar till pedaler mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 17, 2015 Share Posted February 17, 2015 Jag som missade trodde du skulle ha det i hjulupphängningarna,i växelspaken så är det ju ingen katastrof och kommer nog fungera men har du möjlighet så använd delrin, slits inte lika mycket som nylon kan göra och då börja glappa. Jörgen, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 24, 2015 Author Share Posted February 24, 2015 Har snart fått ihop motorn. Lackat block Kolvar och vevstakar hopparade skiljer mindre än 1 gram på de nu. Montering av kolvar kolvrings kompressor modell 80 tal funkar ännu. Kolvar på plats Topp monterad Lyftare isatta ock mina egentillverkade monterings verktyg för ventilkåpa. Verktyg för att "nolla" kammar. Snart klart för montering av ventilkåpa. Innan jag han sätta dit kåpan ångrade jag mig och lackade den mattsvart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 (edited) Så snyggt Jörgen Edited February 25, 2015 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Tack Jörgen Dags att plocka fram de vita handskarna när den ska i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Tack Jörgen Dags att plocka fram de vita handskarna när den ska i bilen. Snyggt - hur har du fått till motorn så snyggt? Målad? Om ja vilken färg? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Kenneth, block och topp, tråg är sprayade med MOTIP Engine Paint Aluminium Ventilkåpa med CRC PRO PAINT matt svart. Blev nöjd med resultatet nu återstår bara att se hur det håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 (edited) Lite mer har hänt har pulverlackat lite saker på motorn och spindlarna fram som är el-förzinkade tyckte det blev snyggare med svartlackade spindlar.VEMS:et är beställt till motorn har även fått till remsträckaren för generator remmen ska bara lackas sedan börjar det bli dags för att stoppa i motorn.Har satt dit bromsarna med så snart kan man lufta bromssystemet.Lite bilder.bakning av spindlar Bak bromsar monterade Frambromsar Montering hjullager Mer frambromsar Edited March 21, 2015 by ktm_micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 3, 2015 Author Share Posted April 3, 2015 Lite fredags bilder (rätt kassa tagna med mobilen)Nu är motorn i förhoppnings vis behöver jag ite ta ur den mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 14, 2015 Author Share Posted June 14, 2015 Har hjälpt Sebbe (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=43610&start=915)med att lacka hans 142:a så det har inte blivit så mycke gjort på min egen bil. Men nu är det dags att ta tag i det.Har luftat bromsar och koppling så nu funkar de ska bli kul och se om uträkningarna på huvudbroms cylindrar stämmer pedalen känns bra kopplingen går oväntat lätt.Har även lackat spjällhus svarta och moterat dessa.Lackade främre avgas system.Helsvetsade och lackade grenrör jäkla material att svetsa i aluminiumiserade avgasdelar.Monterade grenröret.Spjällhus lackade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Grenröret ser riktigt coolt ut på plats. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Tack Torbjörn kan bara säga att det är med kirurgisk precision att på det på plats hoppas bara att motorn inte rör sig för mycket det är inte jätte mycket plats mellan ramen och V-band klämman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 29, 2015 Author Share Posted July 29, 2015 Nu är motorn startad.Återstår lite innan man kan köra den längre stunder ska fixa kylen imorgon och fylla på vatten.Sätta dit en ljuddämpare till.Den är bara precist uppstartad ingen mappning alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Det är bra att du uppdaterar din byggtråd - har haft funderingar hur dit bygge fortskrider kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Jag har full förståelse för lyckan vid första start! Med finishen du håller kan det inte bli annat än kanon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Det har varit lite dåligt med uppdateringar ska försöka att göra det lite tätare. Lyckan var total när den gick igång var lite trassel med trigger inställningarna i början men nu funkar det med kamtriggern med. I går satte jag på kylare och fyllde vatten så jag kunde varmköra. Nu ska det byggas luftburk hoppas bara man kan dämpa insugsljudet det låter rätt mycket. Sen är det lite gnissel troligen från löprullen för generatorremmen som måste fixas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 2, 2015 Author Share Posted August 2, 2015 Premiär turen avklarad https://m.youtube.com/watch?v=7cQ7ZZEzEDY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Det är ett fantastiskt jobb du gjort, lycka till med resten! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Tack Bengt hur går det själv med ditt bygge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Saaaaaakta. Jag får väl börja med att skylla på badrumsrenoveringen hemma och altanbygge hos älste grabben. Sedan har ändringen till Corvette framvagn skapat en del extra jobb. men nu skall chassit snart vara helsvetsat så det får lämna byggbordet. Så det kommer dröja länge innan jag kan hänga med dej på en tur runt kvarteret. Njut av framgången Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Har börjat på luftburken idag kom Sebastian förbi och svetsade. Provade trattarna på spjällhusen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Porr....riktigt snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 13, 2015 Author Share Posted September 13, 2015 Tack Jocke nu kommer det mer porr. Nu har det äntligen blivit lite gjort på min egen bil.Har fått luftburken färdig svetsad blev tvungen att prov montera och starta motorn för att höra om den dämpar insugs ljudet.Det verkar bli bra nu brölar det inte lika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Fint plenum. jag hade ett nästan exakt likadant på min Opel xe 4cyl motor. det dämpar ljudet mkt bra . jag hade ingångshål 3" och det klarade inte 200hkr. 190ca. så större ingångshål om man ska ha mer effekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Jag har 3" slang ner till luffiltret får se hu långt det räcker annars får jag sätta filtret i locket istället men det får bli efter buller mätning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 22, 2015 Author Share Posted September 22, 2015 Har börjat att snida till luftutsläppen som ska sitta på sidorna på framskärmarna fick låna en och ha som mall. Har plastat fästen för innerskärmar fram vill ha dessa löstagbara istället för helt plastade innerskärmar blir lättare att komma åt från hjulhusen om man behöver fixa nåt med motorn. Letar fortfarande efter 4 Peugeot plåt 16" fälgar 108x5 bultcirkel är det någon som har sådana i närheten av Halmstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Dessa fälgar passar kanske?: http://www.slag1.se/auction/product/stalfalg-7x16-5108-citroen-4-st/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Tack Jonas de skulle passa har lagt ett bud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 18, 2015 Author Share Posted October 18, 2015 Nu har det blivit lite jobbat igen.Fick tag i 16" fälgar till ett bra pris på en auktion Citra 16X7 plåtfälgar är nog inte så heta så mitt bud på 610kr för 4 nya fälgar var det enda budet.Har gjort luft fördelare för värmepaketet så man kan reglera luften upp, ner eller upp o ner.Kopplade in hastighets givaren till VEMS burken och det funkade.Har gjort luftutsläppen som ska sitta på framskärmarna nu återstår bara svetsning.Har börjat på instrument brädan kommer nog att gjuta den i kolfiber.Osså kommer lite bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 21, 2015 Author Share Posted October 21, 2015 Sågat hål i framskärmarna idag för ventilations galler.Nu ska de bara plastas fast. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 Lite uppdateringHar fått mina bakfälgar breddade 1" så nu är de 8" breda ska lämnas iväg på pulverlack snart.Har lindat grenröret med avgasbandage när jag startade motorn med främre karossen på märktes det hur varmt det blev så det hoppas jag blir bättre med lite avgasbandage. Satt dit hållare för luftfilter blir perfekt innanför skärmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 30, 2015 Author Share Posted December 30, 2015 Nu känns det som om bygget gått in i en ny fas.Har passat in dörrar börjat spackla karossen gjort fäste för bakluckans lås fått min cubloc PLC som jag ska ha för att styra fläkt, ljuse och annan el på bilen med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Det går kanonbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 25, 2016 Author Share Posted March 25, 2016 Det hander en del trots att det inte syns här.Drivaxlar är beställda hos Fixit.Har hjälpt Sebbe med att tillverka en kolfiber stötfångare till hans 142:a den kan för övrigt beskådas på Elmia I påsk helgen.Har slipat färdigt dörrar, Huv, o baggage lucka hoppas kunna grunda o ev lacka I helgen det blir för övrigt samma gråa färg som på Sebbes 142:a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 25, 2016 Share Posted March 25, 2016 Ganska gammal post men måste berömma riktigt snygga utsläpp design och funktion ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Tack LUPUS luftutsläppen var faktiskt ett tillbehör man kunde köpa till orginal Healeyn jag fick låna ett orginal som jag kopierade jag tycker själv det ser rätt reijsigt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 Nu har jag fått grundat dörrar, huv o baklucka har våtslipat imellan och grundat en gång till.Nu blir det till att lacka I nästa vecka kommer att lacka dörrar, huv o bakluck lost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 När man nästan var färdig med spackling o slipning kommer jag på att jag inte provat om de nya hjulen får plats vid infjädring.Det fick de givetvis inte så det var bara att sätta kapskivan I skärmkanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.