Thomas Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Jag har speedhut sedan flera år och är nöjd med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Nu har det blivit lite fixat med det som skall bli bränsle tank. Köpte en 1x2M 2mm aluplåt. Sågade ut delarna med sticksåg gavlar + skvalpplåtar Resten av plåtarna färdig bockade Tank dummy i kartong för prov. Fick min plåtar till pedalställ ska bara svetsas ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Har fått tanken svetsad inte helt klar ännu anslutningar skall fixas men allt annat är svetsat av Sebbe (min pöjk). Den kommer att rymma ca: 55 liter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Dags för lite nya bilder. Har inte hunnit jobba så mycket med bilen då jag åkte på extra jobb med enduro hojen (KTM 350EXC) Det visade sig att vevtappen hade tappat härdningen så den slitits ca 5 tiondelar då vevstaken belastar den mest i början av kompfasen Bengt på Delta sa att det är tur du har motoröron. Lite bilder från bilbygget inklädning av bakdel snart klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Idag var första gången den stod på egna hjul. Den blir rätt låg när den kommer ner på backen. Fram är höjden ungefär som den ska vara kanske ska höjas 1cm Bak ska den sänkas ca:2cm har ingen diffklump i nu det kommer lite mer vikt bak batteri, bränsle, mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Har inte hänt så mycke med bilen under semestern. Hade gett ett annat projekt lite tid så förhoppningsvis frigörs lite tid framöver som jag kan lägga på bilbygget Var dock och hämtade en 3,0 lters B6304 motor som ev ska få ersätta 2,5 liters motorn som jag har nu. 204hk är ju bättre än 170hk. Nu börjar man snart att jobba igen så nu ska det väl bli lite ordning på torpet igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Najs.....men är det värt pengarna (och tiden) att bygga en robotklippare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 (edited) Det är väl som att bygga en 7:a, mycket smartare att köpa en färdig. Men hur kul är det. Då går man miste om all :banghead:/> :D :banghead:/> :D :banghead:/> :D :banghead:/> :D :banghead:/> :D/> Edited August 11, 2013 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Man kan ju fråga sig om det är värt tiden ock pengarna att bygga en bil. Som Gerhard skriver är det nog vetskapen att man själv byggt det och har full kontroll över allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Hade tänkt att fått SFRO 1 gjord i sommras men tiden räcker inte till. Men nu har jag tagit tag i bilbygget igen förstärkt styrväxel fästet lite då det var lite flex i det. Ska sätta pedalstället på plats håller på att prova ut rätt position för det. Förstärknings stag styrväxel Pedalställ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 Har varit en vända i garaget fick borrat hål i torpeden för pedalställ. Beställt bromsslangar på Hydroscand så man kan börja dra bromsrör. Ska montera ihop styrningen så jag kan kapa den egen tillverkade mellanbiten (den som syns på bilden) med dubbel D ändar. Känns som att det snart kan dra ihop sig för SFRO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Pysslat lite med bilen i helgen var och hämtade bromsslangar på Hydroscand. Fått svetsat dit fästöron för slangarna börjat att montera ihop inför SFRO1 som jag snart hoppas blir av. Fixat dit en gaspedal ska bara byta ut plattan på den mot en likadan som på broms och koppling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 22, 2013 Author Share Posted October 22, 2013 Så var SFRO 1 avklarad bara att bygga vidare inget att ändra på. Nästa steg blir att fästa upp karossen och börja hänga upp dörrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Stort GRATTIS till första avklarde kontrollsteget innan regplåtar. Fint bygge!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 23, 2013 Author Share Posted October 23, 2013 Tackar Nu känns det som om man kommit ett steg närmare färdig bil. Har varit lite segt med byggeriet på senare tid känns som om man inte får något gjort. Men nu får jag växla ner och gasa igen. Närms på tur står väl att plocka ner allt igen och ytbehandla länkarmar och annat i hjulupphängningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 ett stort grattis :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Jag ber om att få instämma i hyllningskören, snyggt jobbat!! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Jaha då har man jobbat på lite igen försöker få till upphängningen av dörrar plåten som gångjärnen sitter i hade jag tänkt att plasta fast i karossen och skruvas i torped sidan. Fick lite prylar från England igår ska ta lite bilder på det. Fick inbetalning från transportstyrelsen för ursprungskontroll 700 riksdaler vill de ha för att behandla ansökan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Ser fint ut, det har gått åt några m2 plåt! Du har rätt stora plåtytor och långa svetsfogar, hur gör du för att plåten inte ska slå sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Ja det har gått åt lite plåt. Svetsade inte allt på en gång lite har det slagit sig men inte mycke. Grejor från UK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Ohh, grymt snygga strömbrytare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Tackar Rikard tycker själv de blir riktigt fina. Beställde från http://www.europaspares.com/ Dags för lite uppdatering var ett tag sedan. Börjat på inklädning med plåt för bakdel som samtidigt blir fäste för bakdelen snart dags att börja plasta. Plåtarna som sitter mot dörrarna i bakdelen ska plastas fast i denna och skruvas i ramen. Förberett lite i bagaget med för fäste av kaross ska plasta upp en kant som sedan ska skruvas i fyrkants röret. Sticksågat plåtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Har plastat fäste för bakdelen i bagaget har jag plastat upp en kant att fästa i fyrkantröret som sitter i golvet på bagaget runt hjulhusen har jag plastat ut en kant till innerskärmen så det blir tätt i hjulhusen. jädrar vad det stagade upp bakdelen innan den ens är fastskruvad. Nu skall plåtarna i dörröppningen plastas fast i bakdelen. Någon som vet ur man neutraliserar polyester lukt jäklar vad det luktar. Gott Nytt År på er Bjuder på lite bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jättefint och intressant bygge! Gott nytt på dig med. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Dags igen för lite uppdate. Byggt stols undereden färdiga och provmonterat stolarna blev riktigt bra med plats. Stolsunderede baserade på Volvo 960 glidskenor Stolar provmonterade Har börjat bygga grenrör får hjälp av min son Sebbe han har ju byggt ett antal till sin 142:a så han har lite erfarenhet dock byggs detta i vanliga avgasdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Har blivit byggt lite mer grenrör nu börjar det bli rörigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Dags för lite livstecken Vet inte varför dygnet minskats till 12 timmar, känns det som i alla fall. Har dock fått lite gjort. Avgas främre del Grenrör färdigt ska "bara" helsvetsas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Riktigt avancerat rörbygge. Det borde vi få mer bilder på från olika håll faktiskt. Hur många "rörböjmeter" är det totalt? Imponerande!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Grenröret är kanske inte optimalt men jag tror det är bättre än orginal som stryper rätt mycke. Från avgasport i topp 1 3/4" rör ca 70-80cm långa till en kollektor där 3 till 1 och 2,5" ca 40cm långa där de går ihop till ett 2,5" rör vidare till 1:a dämparen . Kommer att ha en dämpare till längre bak med 2,5" in och 2x 2" ut. Mer bilder kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Då var det dags för lite uppdatering igen. Har gjort de flesta uppfästningarna för karossen blivit en del plastande. Fick ett paket från Car Builder Solutions i England me bla bälten, värmepaket, gummi, lister, tanklock, mm Värmepaketet ska ge 5,3Kw så det borde räcka till att värma upp även om det är lite kallare ute. Har fått svetsat (Sebbe) om termostathuset så det inte tar i spjällhusen. Fick lite länkarmar mm från elförzinkning väntar på mer saker bla brickor och fästen samt spindlar som ska ytbehandlas på samma sätt. Det börjar bli dags för lack av ram/chassi velar mellan att pulverlacka eller måla med POR15 men kan inte bestämma mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Blästra, pulver zinkgrund ochsen pulver kulör ,blir perfekt Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 Har inte hunnit kolla upp det här med pulverlack ännu. Har fixat till distanser för spjällhusen det skilde 7mm cc mellan spjällhus och insug ska bara förlänga spjäll armarna lika mycket det blir en kompakt intallation kommer att sätta på trattar med samt bygga en luftfilter box. Har byggt klart avgassystem förutom sista piporna ut från sista dämparen grenröret är inte helsvetsat ännu. Tog bilen till Halmstad sport car event i lördags det var kula att kunna visa upp den hopskruvad provisoriskt rätt många som var framme och pratade om bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 16, 2014 Author Share Posted August 16, 2014 Hade bilen på lite grönbete, Halmstads Sportscar Event på Brottet. Det var en hel del intresse för bilen många ser inte jobbet det är att bygga en bil när den står där färdig. Många som kom fram och snackade det byggs lite här och var i garagen mest Cobror och Superseven dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Har pysslat på lite igen. Huvlås färdigt nu kan man stänga huven med. Byggde ett fäste för expansions tanken blev riktigt bra om jag får säga det själv Satte dit plåtremsor för tätnings list för dörrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 3, 2014 Author Share Posted September 3, 2014 Nu har jag fått mina trösklar, tack Plåtcenter i Halmstad för hjälpen. Har inte längre tillgång till plåt bearbetnings maskiner längre då vi lagt ner all tillverkning där jag jobbar. Lite jobbigt nu att få saker tillverkade innan var det bara att fixa det i vår egen verkstad. Lite bilder trösklarna kommer att skruvas dit. Började på batteri hållare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Dags för lite uppdatering. Har köpt torkarmotor och lite andra små prylar från http://www.carbuildersolutions.com/uk/ i UK de har en massa roliga och bra saker när man bygger bil. Torkarmotor Torkarmotor och värmepaket Har börjat på instrument brädan man får såga lite sen får man smälta det och se om det ser någorlunda bra ut det ska dit lite reglage för värmen med. Provmonterade lite bränslerör så jag kan fixa fästpunkter innan ramen lackas jag har bestämt mig nu det blir pulverlack Nya Plåt i Halmstad tar ca:3000-4000 för jobbet då blästras alla svetsar. Har fått gjort trösklarna färdigt blev rätt nöjd om jag får säga det själv. Trösklar Har testat lite med fälgar och spacers dessa 7x17 ET43 med 20mm spacers lite problem att gå fritt vid infjädring Hade tänkt sådana här fälgar Image Wheels typ de på 3:e bilden uppifrån 8x17 bak och 7x17 fram http://imagewheels.c...pages/gtd5.html Har klurat färdigt på gaspedal med wire hade en gas wire liggande till KTM 350 den funkade perfekt en wire till 3 spjällhus det är 2st grupper med 3 spjäll från en Triumph MC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 10, 2014 Author Share Posted November 10, 2014 Har och varit iväg med ramen för att få den pulverlackad tyvärr lyckades det inte att hänga upp den så den går att få in i ugnen. Så det kommer att bli våtlack på ramen. Kommer att få den i slutet på veckan så man kan börja montera ihop sakerna. Fick dock lite saker pulverlackade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bull Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Tjena Micke, Det var länge sedan jag tittade in. Grymt imponerande bygge! Jag surnade på mitt bygge så det ligger i malpåse ett tag. Inte så att jag kastat in handduken helt men bygger en hoj emellan så att jag kan repa mod. Får se om jag slänger ut en blänkare på Blocket för att se om någon är intresserad av att handla utan att byta med flygande mattor.. får jag inte napp så får jag väl bita i det sura äpplet och dra igång igen :) detta inspirerar onekligen! MVH/ Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 12, 2014 Author Share Posted November 12, 2014 Tack Jonas hoppas jag kan inspirera dig att ta tag i bygget igen. Det blev ändrade planer igen angående lack av ramen nu blir det pulverlack ändå hittade en annan firma som kan fixa det hoppas få den i nästa vecka så man kan sätta igång med monteringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Plötsligt händer det!!!! Chassiet är pulverlackat hittade en annan firma VIP Lack i Vallberga som kunde fixa pulverlack. Nu är det bara att börja montera ska bli riktigt kul. Men det blir inte mycket gjort i helgen åker tidigt i morgon till Vimmerby för att hjälpa en kompis som ska köra Novemberkåsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 21, 2014 Share Posted November 21, 2014 :thumbsup: Ser lite fabrikschassi ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 21, 2014 Author Share Posted November 21, 2014 Japp Gjort i min egen lilla fabrik. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Jag håller helt med, det ser mycket prydligt ut och jag tror att pulverlack är helt rätt. Vad kostade det? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 Jag gav 4000 för pulverlack då har de blästrat grundat ock lackat. Det känns som det är rätt med pulverlack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Det låter som ett riktigt bra pris, om jag kommer ihåg rätt betalade jag 2500 för bläster och pulver på mitt "Lotus" chassi. och det är ju några år sedan. Nu är det bara att tvätta overallen då, på med vita handskar och slutmontera :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Ja vita handskar inköpta ska börja med bromsrör och bränslerör väntar på att få sruvarna till hjulupphängning elförzinkzde innan jag kan motera länkarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Hej, vilket fantastiskt bygge !! Missat denna tråd helt. Väldigt synd då det finns tonvis med inspiration och byggtips. Sjukt vilket arbete du gjort, grattis ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 8, 2014 Author Share Posted December 8, 2014 Tack Pär det är alltid lika kul att surfa runt i olika projekttrådar och suga i sig idéer och inspiration. Är rätt imponerad av din byggtakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 9, 2014 Author Share Posted December 9, 2014 Nu har det blivit lite gjort. Börjat dra bromsrör och bränslerör samt kabel till batteri som kommer att hamna i bagaget. Har satt dit pedalstället och gaspedal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.