Micael Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Vad säjer den samlade expertisen om nedan problem Bil: Saab 9-5 Aero -00 27000 mil, lager och kamdrivning (oljsludge) bytta för 2000 mil sen. Problem: Dricker kylarvatten, hostar vid start ibland, ryker vitt i bland, men inte alltid Skjutit (exploderat) en kylarslang (på väg till locostträffen på kinnekulle, med locosten på släpet) högt tryck i kylsystemet, tror jag. Slangarna är stenhårda efter körning slö, men den har ju gått 27 000 så den är väl itne i tipp topp för övrigt heller. Har varit inlämnad på saab i köping (i samband med slangexplosionen på väg till kinnekulle). Dom hävdar att det inte finns nåt fel på den. Dom hade gjort kompprov. Jag frågade om dom hade provtryck kylsystemet, men det fick jag inget svar på, bara att den fungerar och dom hade provkört den. Ska jag riva av toppen och kolla, på vinst och förlust? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Läcker mellan block o topp tyder det på. Har du stål eller papperspackning? Med stålet kan man ofta dra toppbultarna. Och se om det blir bättre. planade du toppen? De borde tagit avgasprov i exp.kärlet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Saabtopparna/packningen kan man dra om, finns beskrivning på STCS-länk Locket på expansionskärlet borde släppa ut innan trycket blir så högt att motorn spränger slangar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 14, 2011 Author Share Posted September 14, 2011 (edited) Jag hade aldrig av toppen när jag böt kamdrivningen. Motorn är aldrig "öppnad". Jag böt "bara" kamdrivning och lagrena i botten när jag höll på med den. Då var det inga problem med toppen. Toppackningen är saab orginal i och med att den inte är öppnad Topplockspackning ras har jag haft ett par stycken på mina zetecar. Men då har det varit helt uppenbart. Detta är mer diskret. Om jag river toppen så kommer jag ju givetvis att plana den med ett finskär. Thomas: Jag förklarade för verkstaden att jag misstänkte läckage och att dom skulle kolla upp det. Dock sa jag aldrig att dom skulle mäta i exp-kärlet. Men lite yrkesskicklighet tycker jag att man kan förvänta sig av en auktoriserad verkstad. Det är av ovan skäl jag aldrig lämnar in mina bilar på aktoriserade verkstäder. Jag skruva hellre själv med dom. Edited September 14, 2011 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Dra om toppen, det sitter stålpackning. Du kommer att mærka att vissa bultar ær helt løsa. Du lossar en åt gången och drar till 40 nm, sedan alla 60 nm och efter det 90 grader till på alla. Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 15, 2011 Author Share Posted September 15, 2011 Då blir det ett jobb för helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 (edited) tror att "pundargurkan" behöver lite motaloy :) Edited September 15, 2011 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 (edited) Nu har jag efterdragit toppen. Kan inte säja att bultarna satt direkt löst, även om visssa satt lite lösare än andra. Dock har jag skjutit ytterligare en slang. Den lilla slangen som går från oljefällan till ojletrågen är i princip av. Kan lova att det sprutar olja när man kör då. Pundargurkan kommer inte få några rostproblem på underredet i allafall. Det är helt täckt av olja. även jag är dränkt i olja efter att ha krälat omkring under bilen för att hitta läckan. Har nån någon erfarenhet av Speedparts sotningssatser? Dom vill ha 600 bagis för en övre sotningssats. Min lokle bildelsnasare, som brukar ha bra priser vill ha 1900 för en. Dom innehåller samma packningar, vad jag kan se. Jag har bara bra erfarenhet av speedparts, men man börjar ju undra varför det skiljer så mycket. Edited September 18, 2011 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Bytte ut en koppling på en 1997 900 turbo førra sommaren. både material och jobb ar utført av Speedparts. Specialkoppling enligt kvittot. Lamellen var en Saab original till en 900i och sitter inte på någon turbomotor alls enligt originalnumret. Satt dessutom standard kopplingswire i den, vilket man byter till en stum modell nær man monterar kraftigare tryckplatta. Det kan ju ha blivit ett mænskligt fel. Grannens 9000 har också en 3 år gammal Speedpartskoppling och den har steg 1 chip och slirar på 3 an och uppåt. Så har den gjort ett tag, så han får køra førsiktigt. Vi får se vad den har før nummer nær vi byter den.. 1900 før sotningsssats låter normalt. 600 dæremot verkar lite billigt.. Dock har den stålpackning och den pajar sællan. Oljeslangen brukar bli som tuggummi med tiden och har sækert døtt av åldern, knappast pga toppackningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 japp, slangen är precis som tuggummi. Eller kanske mer som en lakridsstång, det går att riva bort sega bitar liksom. Jag skaffar en ny slang och ser i fall efterdragningen har hjälpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Ett bra tips vid efterdragning är att man med färg eller tippex sätter en prick på varje bultskalle i en viss riktning så ser man efter efterdragningen om de flyttat sig något. En kamrat till mig har en Volvo B230 med Cometic och den läckte vid hård belastning och där bad jag honom göra prickar och då såg man att vissa bultar vred sig 90grader. Nu med ARP bultar som är fingängade. Troligen så är inte ARP:S brickor i samma diameter som original bultarnas så de har ätit ner sig.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 21, 2011 Author Share Posted September 21, 2011 Det hjälpte inte med efterdragningen av toppen :( Den dricker fortfarande vatten som en gammal buffel. Så det är väl bara att ge sig på en planing och packningsbyte. Va skönt nu är resten av kvällarna denna vecka räddade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Bara en liten grej innan du river. Åk till en verkstad med fyrgasmætare och mæt i expansionskærlet, om det finns HC så har du troligen læck i toppen/packningen. Annars kan det vara ogjort arbete. Och ta ur stiften och trycksætt kylsystemet och låt den stå, ev øver natten. Kanske ser du vatten på någon av kolvarna efter ett tag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Bara en liten grej innan du river. Åk till en verkstad med fyrgasmætare och mæt i expansionskærlet, om det finns HC så har du troligen læck i toppen/packningen. Annars kan det vara ogjort arbete. Och ta ur stiften och trycksætt kylsystemet och låt den stå, ev øver natten. Kanske ser du vatten på någon av kolvarna efter ett tag? Följer denna tråd som alla andra trådar på vårt forum - jag har ingen SAAB men jag kan inte annat än bli mycket imponerad över vilken kunskap och erfarenhet som ventileras - man kan läsa tråden och bara njuta - VILKET FANTASTISKT FORUM - alla delar med sig och engagerar sig i tråden. Många av mina bekanta köper kvällstidningen och ser på TV - för mig räcker detta forum. Tack än en gång alla deltagare som gör detta forum till ett så levande och aktivt forum kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Rent hypotetiskt Om man fyller på med vatten i ett expanstionskärl när bilen är kall så borde det vara samma nivå alltid när bilen har samma temperatur. Det kommer ju givetvis bli större volym på vattnet när motorn är varm, men så fort den kallnar igen så borde det återgå till samma volym. På min bil så har jag konstant högt tyck i kylsystemet. Jag fyllde i härom morgonen när bilen var kall. Åkte till till jobbet och hem igen (4 mil tor). Nästa morgon behövde jag fylla på igen. När jag öppnade kylarlocket (bilen hade stått hela natten) så var det HÖGT tryck i systemet. Mina kylarslangar är konstant stenhårda. I dag tog jag tantens bil till jobbet, hon har en Saab 9-3 -02(OG), också den med turbo. När jag kom fram till jobbet kände jag på motsvarande slang och den var inte alls hård. I går började jag riva av toppen, men det är många detaljer på ett spett. "Haynes book of lies" tycker man ska lyfta av toppen med både grenrör, turbo samt insug kvar. Men jag tycker att det verkar bli lite väl otympligt. Min plan att att iallafall slippa lyfta ur turbon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 När du kommit till jobbet i fruns bil så borde du ha tryck i systemet och slangen lite hård. Annars läcker locket ut tryck för tidigt för en modern bil har runt 1bar eller ngt högre innan det släpps ut. Tryck har man för att kunna ha högre temperatur utan att det kokar och man får då bättre avgas emissioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Turbon hænger kvar i avgasrøret, du lossar bara från grenrøret. Lossa staget under turbon så får du lite flex, pga du måste få toppen framåt pga glidskenan till kamkedjan. Insuget ær væl 50-50, om du låter det følja med upp, sitter ju en hel del prylar på det som måste lossas annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 En fråga: --- Det kommer ju givetvis bli större volym på vattnet när motorn är varm, men så fort den kallnar igen så borde det återgå till samma volym. --- Varför på bilar? Jag har samma sak på V8an Skulle vattnet vara i nedre regionen på expansionskärlet vid kall motor så nog tusan är det i övre regionen när bilen är varm. Om jag tar en vanlig kastrull och kokar 10 liter vatten på spisen så inte katten inte ökar volymen nämnvärt då. Men i en bil?? Trycket lär ju inte vara svaret för det ger bara en högre kokpunkt. Tacksam försvar och hälsningar från Undrande V8-bilist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 (edited) Trycket brukar hålla igen stegringen i kärlet för slangarna utvidgas. Öppnar man kärlet nät det är tryck så stiger det och rinner över. Edited September 22, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 (edited) Thomas: Volymen i slangen blir större men varför reagerar inte vatten i en kastrull på samma sätt. Expansionskärlet rymmer kanske 1,5 l från botten till full, cirka. Det är runt 10 procent av totalvolym. I en kastrull är utvidgningen inte mätbar. I bilen är den lätt mätbar. Tar jag kastrullvattnet och häller in i bilen som tidigare var "noll-procentare" så blir det direkt en "tio-procentare". Det är det faktum som Undrande V8-bilist känner ett stort behov av att få förklarat. Hmm om jag skulle ta V8 vattnet på "10-procent" och hälla i en kastrull och se om det är reversibelt till "noll-procent". Det är sånt här eller i alla fall liknande som Joe Labero mfl försörjer sig på och förnöjer andra med...... Edited September 22, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 (edited) du kanske får koka upp 6-8ltr vatten och mäta. För vatten är väl den enda vätska som utvidgar sig bägge hållen om nollgradigt. Edited September 22, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Nu är toppen av. Packningen delade på sig när jag lyfte toppen så det är svårt att se ifall det har läckt. Men om mant tittar noga på cyl4, den längst ifrån kamkedjan så kan man se att den är renare än dom andra cylindrarna. I förbränningsrummet i denna cylinder kan man se nåt som ser ut som ett läckage. Lika så är packningen "bucklig" just där Så jag misstänker stark ett mindre läckage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Sådärja! Smidda kolvar, H-profilstakar, portning av toppen och större turbo så blir det där riktigt bra. SnAABaste Pundargurkan i hela staden! Glöm inte förstärka växellådan om du skall accelerera häftigt med mycket vrid och dra släpet med locosten samtidigt. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 (edited) Kom igen nu! Du kan inte på allvar ta isär en motor och sätta ihop den som den var innan. Tar man isär måste man trimma lite.... eller mycket...eller jättemycket. Edited September 23, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Hmmmm --- Tar man isär måste man trimma lite.... eller mycket...eller jättemycket --- måste finnas något snitsigt fint latinskt namn på detta....... skall Googla "diagnos latin trimma motor" == ? Eventuellt kommer en behandlingsprognos fram också i samma Googling, eller? Skulle inte förvåna mig om det står --- Smidda kolvar, H-profilstakar, portning av toppen och större turbo --- Dvs Obotligt i vissa fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Vid Googling dök detta forum upp som ett av svaren på Timma...... Biltipsforum Svårt att avgöra om det verkligen är ett seriöst forum eller ej för vissa frågor har verkligen bra svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 24, 2011 Author Share Posted September 24, 2011 ha ha!!! Riktigt bra! Nils Hult: Det finns inga tändstift på en dieselmotor. Om du nu ändå tänker serva den så får du nöja dig med att byta fördelarlock & brytarspetsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 24, 2011 Share Posted September 24, 2011 Ja de är helt underbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Nu kan jag rapportera att pundargurkan lever igen. Det visade sig att det var topplockspackningen. Så det blev en planing och en ny packning. Nu dricker den inte upp att kylvatten och kylslangarna är mjuka och fina. Sen går det faktiskt ganska bra också. Sen kan jag rapportera (för er som ska göra samma sak)att det finns en liten liten jordkabel som MÅSTE jordas. Den ser inte ut att vara mycket för världen. Den skruvas fast på termostathuset. Jordar inte den lilla kabel så startar inte bilen. Jag vet det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.