DomiSeven Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 En av framtidsplanerna är att byta min diff mot en bromsad variant. Jag har hittat en och skroten håller just nu på att luska fram uppgifter om den. Men i deras noteringar stod "Verkar diffad, dåligt spänd, går tungt." Är detta normalt på en fungerande diff eller bör jag hålla mig borta? Vad är lämplig utväxling för en 2-liters zetec med typ9-låda och 13-tumshjul? Det finns väl funderingar på att bygga om växellådan sen nån gång för att få lite annan utväxling där men nu är den orginal. Den här diffen är ganska dyr men ligger ändå på halva priset jämfört med att bygga om till quaife atb eller liknande, om man ens kan göra så? Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 (edited) Utväxling är beroende på ditt däcks rullomkrets. t.ex. 175/70/13 är som 195/50/15 http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.php&var= Och vilken sluthastighets du vill ha. Edited September 13, 2011 by Thomas Quote
Jonas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 "Verkar diffad, dåligt spänd, går tungt." Låter som grisen i säcken, är den dessutom dyr så hade inte jag chansat (om du inte kan åka och titta på den). Quote
DomiSeven Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 (edited) Eller dyr och dyr, lsd är ju inte så vanliga på skroten så det är klart de kostar lite mer. 5k för denna. Jag skulle kunna åka och kolla på den om allt annat stämmer men det säger mig nog inte så mycket då jag inte är nån diffexpert, uppenbarligen :P Tack för länken Thomas. Det är 205/60-13. Men där räknar jag ju ut rullomkretsen, men sen då? Hur räknar man in växellådan och motorn? Edited September 13, 2011 by DomiSeven Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 vet du rullomkretsen och din tänkta toppfart? är 4:an 1:1? är det Ford så är det det. då är 5:an ca 0,8? 190km/h på 4:an ger ca 237 på 5:an vid de förhållandena rullomkr. 1810mm 180kmh=180000 mtr/timme/60=3000mtr per minut. 3000/1,81=1657varv per minut. Ska hjulet snurra. sedan beroende på vid vilket varv så t.ex 7000rpm 7000/1657= 4,22 i utväxling då gör den 180kmh vid 7000 rpm på 4:an om den är 1:1 Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 5tsn för en okänd diff? Vad är det för fabrikat? Är det ford visco? Om det går trögt? vilket går trögt. när man vrider pinjong med övriga axlar fria? då är det varningstecken. Är det trögt mellan drivaxlarna? Man måste veta om det är visco/lamell/slungdiff m.m. Quote
Morty Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Zetec sugmotor (ca 6500 rpm), T9 och 205/60-13. Om du planerar att köra i huvudsak på Kinnekulle, Knutstorp, Falkenberg och den typen av banor skulle jag satsat på en 3,9 utv.. Eftersom T9:an har 5 växlar kommer den att fungera även på Mantorp och Anderstorp. Quote
gka Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Kanske bättre att hitta en billigare öppen diff med rätt utväxling och senare köpa en Quaife LSD och stoppa i? Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 med 4,22 och om det är 0,8 på 5:an så toppar den 209kmh. det är väl frågan om den orkar ända dit om den är original.men med t.ex. 3,9 så äker man tyst o fint på landsväg. Quote
DomiSeven Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Diffen: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21767145 4an är 1:1 ja, vad jag vet. Detta var bara en anteckning som killen jag pratade med hittade i datorn, han skulle återkomma på eftermiddagen med mer uppgifter när han kollat på diffen. Han trodde det var lameller men det lät som en gissning. Så jag vet inte hur den går trögt, jag kan fråga det när han ringer. Ja med Thomas uträkning och Mortys uppgifter (6500rpm) hamnar vi ju på 3,9. Det låter rimligt. Den öppna diff jag har nu tror jag är på 3,6. Jag fick även svar från Burton när jag frågat om att bygga om min diff till bromsat. (Nu har jag inte 4wd cos men ändå). "Thank you for your enquiry, this ATB diff is for the escort/sierra 4wd cosworth diff, if this is the diff you have it will be ok. If you want to hang the back of the car out, or using for competion this diff is not suitable as it does not lock, it directs the power away from the spinning wheel. " Jag trodde det var det man ville, att flytta kraften från hjulet som tappar fäste till det som har fäste? Quote
DomiSeven Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 (edited) Nu ringde han tillbaka. Bultade drivaxlar, 3.64, 17cm (7" antar jag då). V86BBAAA364 AAAA8H24 Han kunde inte kolla hur den gick trögt eftersom den låg på lager nånstans. Det kan man ju kolla upp om man är intreserad men eftersom det är 3.64 i utväxlning släpper jag den. Edited September 13, 2011 by DomiSeven Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Skrotar man en Cosworth? Ska du ha en "mästardiff" så är Quafie bra grejor. Nu har du inte så tung bil så även om diffen inte är så hård i "bromsen" så upplevs det mer i en lätt bil. Är det för mycket så vill inte bilen svänga som du tänkt. Ford har ju ancänt Visco men hur det är på Coswothen vågar jag inte uttala mig om. Burtons menar nog att den skickar kraften till framaxeln. men det måste finnas diffbroms som passar din.Ford är ju gud i UK Quote
Jonas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Varför skulle man inte skrota en krockad Cosworth? Priset låter lite väl tilltaget! Leta efter en diff från en "vanlig" 4x4 så slipper du Cosworth prislappen! Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Det är samlarbilar numera och så dålig verkar den inte vara. Om några år blir de än mer åtråvärda. Quote
super7 Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 En av framtidsplanerna är att byta min diff mot en bromsad variant. Jag har hittat en och skroten håller just nu på att luska fram uppgifter om den. Men i deras noteringar stod "Verkar diffad, dåligt spänd, går tungt." Är detta normalt på en fungerande diff eller bör jag hålla mig borta? Vad är lämplig utväxling för en 2-liters zetec med typ9-låda och 13-tumshjul? Det finns väl funderingar på att bygga om växellådan sen nån gång för att få lite annan utväxling där men nu är den orginal. Den här diffen är ganska dyr men ligger ändå på halva priset jämfört med att bygga om till quaife atb eller liknande, om man ens kan göra så? Hej Alex här hittar du några fina exel filer :thumbsup: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 //Nisse Quote
DomiSeven Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Tack, jag är dock inget excel-fan så jag påbörjade en Android-app igår. Jag vet att det finns andra appar som gör samma sak och mer men de kostar pengar och ser inte ut som jag vill. Jag tänkte att denna skulle vara Locost-orienterad och till en början kunna räkna ut utväxling men att det kommer mer funktioner vartefter. Det kommer en egen tråd om detta i lämpligt forum sen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.