Jump to content

Domkraft


Jocke4U

Recommended Posts

Min gamle häck till domkraft verkar gå i graven. Så har börjat kika, känna och klämma på några. Vill ju gärna ha en låg men med hög lyfthöjd och enligt specifikationer så verkar Swedols och Biltema's "racingdomkrafter" vara närmaste identiska. (Swedol ca 400 kr dyrare med vår rabatt avdragen). Jula har en liknande men lyfter lägre.

Känslan är kanske inte den bästa i handtaget men möjligen blir det bättre med lite fett el dylikt i leder.

Har läst lite om dessa domkrafter och generellt verkar de inte finnas så många nöjda.

Vad är Era erfarenheter kring dessa?

VT-46001.jpg15-821_l.jpg

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Made in Kina.. Jag har sett såna som är några år gamla och jag kan säga att min NIKE från tidigt 80 tal är i bättre skick, trots att den står på en bilverkstad och används ganska ofta.. Du ska ändå inte ha den med dig i 7an, så satsa på en bra från någon seriösare firma.. Tex http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleIdNo=682584&nodeIdNo=886978 Många reservdelsfirmor har kampanjer på däckbytesgrejor på våren och hösten, så kolla om någon kan ha kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande från Jula sedan 2 år. Fungerar riktigt bra, fortfarande..

Använder den bara till sjuan och den är med vid körningar (i släpet..)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Pac: Nån palllyftare blir det inte :) I så fall nedfällt bord i golvet men det är längre fram ;)

Christer: Attans, den där Kamasa har ju bättre spec och "samma" pris som Biltema. Man kan även få lite extra rabatt hos Autoexperten....nästan done deal ;) Tack. Kamasa verktyg funkar ju bra i andra fall även om denna också kan vara "made in china" ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Pac: Nån palllyftare blir det inte :) I så fall nedfällt bord i golvet men det är längre fram ;)

Christer: Attans, den där Kamasa har ju bättre spec och "samma" pris som Biltema. Man kan även få lite extra rabatt hos Autoexperten....nästan done deal ;) Tack. Kamasa verktyg funkar ju bra i andra fall även om denna också kan vara "made in china" ;)

Men säkerligen bättre garantier.. Allt beror ju på hur mycket man använder den. Ska du lyfta domkraften ofta är aluminium ett alternativ, men om det är bilen du tänker lyfta kanske en annan är bättre i längden?

Link to comment
Share on other sites

Att lyfta den, handlar om man skall ta med den till en bana annars står den i garaget. Sen att lyfta 19 kg eller 30 kg som denna väger spelar ju mindre roll. Blir nog en sån. Skulle inte förlåta mig om jag tappar bilen med nuvarande "skit-domkraft". Har mailat min normala Autoexperten-butik om ett bra pris ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju bra pris men har läst för mycket dåligt om dessa....sen vill jag gärna ha de extra 90 mm i lyfthöjd som Kamasa'n ger. Har fortfarande inte beställt nån men i helgen när jag skulle gör hjulinställning så lade min gamla av helt....vad göra....fick köpa en 200 kr skitsak :banghead: Kanske kan vara bra att ha ändå...

När jag skulle palla upp bilen högt idag så blev det en farlig balansakt så när den skall ner igen måste jag ha en Kamasa (länk ovan)

Link to comment
Share on other sites

Var på Jula igår för att klämma lite och ev köpa en.

Hittade inte några och frågade personalen, jo det skulle finnas. Hittade dock aldrig dom, varken på lager eller i butiken.

Jag hittad till slut ett visnings ex, som läckte och inte lyfte till max höjd! Kanske ett tecken på att kvaliten inte är vad den borde (eller så har dom en kund retur som visnings ex).

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ovanstående Kamasa idag och FAN.....den lyfte inte en mm....sen har inte de bakre hjulen tillräcklig frigång för att svänga runt. Skall maila Kamasa och undra hur det ligger till med deras kvalitet. Man (jag) förväntar mig lite mer än om jag köper från biltema.

Sen är nog Kamasa's precis den samma som denna http://www.verktygsboden.se/domkrafter/domkraft,-laglyftande,-2500-kg men jag ville hellre ha gummit än deras stål. Sen skulle jag ändå åka till götet och hämta min V50 på plåtverstaden...

Link to comment
Share on other sites

Christer: Attans, den där Kamasa har ju bättre spec och "samma" pris som Biltema.

Oj, det var bra pris. Jag såg en Kamasa på Battsam här i stan, men den kostade nånting på fel sida om 3000 vill jag minnas. Plus moms. Jag gick och köpte mig en sån blå Biltema istället, men har bara hunnit provlyfta med den en gång. :unsure:

Hoppas du får en "riktig" Kamasa på garantin.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man ska passa sig lite för kamasa nu för tiden verkar det som. Kamasa har/gör bra grejer men dom gör mycket dåliga budgetgrejer också.

Min pappas kamasa hylssats från -80 talet är kanonfin i kvaliten. En polarens kamasa sats från 2005 nått sånt va tyd dubbelt så dyr mot min biltemasats och innehåll typ 60% mindre verktyg. Kvaliten är helt klart sämmre på den satsen än min biltema tycker jag. (dålig passform på hylsor m.m.) och för att inte tala om hans kamasa borrsett. Dom borrarna va ju så sne att dom knapt kom ut ur plasthöljet.

Eller så är det bara jag som har haft tur med mina biltema saker å otur med de kamasa jag kommit i kontakt med :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Jocke. Det står ju låglyftande i texten. Du kan alltså inte klaga, då den tom lyfter ännu mindre. Klart du får en ny domkraft, för den är väl fylld med olja vid leveransen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte en sådan här i helgen:

http://www.autokatalogen.se/afw/karlskoga/view_article_info.do?articleIdNo=495091&nodeIdNo=886978

Dom hade kampanj på Vallåkra träffen så jag fick betala 1395:-, känns som ett bra pris.

Jag har kollat runt lite på olika, Jula, Biltema osv och denna verkar helt klart vara bland dom bättre i kvalite.

Dessutom så är det livstids garanti!

Link to comment
Share on other sites

Den finns i några olika utföranden t.ex. så lyfter Biltema's högre än Kamaza och Jula. Sen är det mest dekaler och färg som skiljer.

Jag köpte ju Kamaza's i inlägg #2 men det är samma som denna http://www.verktygsboden.se/domkrafter/verkstadsdomkraft,-laglyftande,-2500-kg fast annan färg och en gummiplatta på lyften. Samma grejer från "Kina" med olika "märken" :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...