Mange Posted January 7, 2012 Author Posted January 7, 2012 Mange, 1. jag har min vpump så som på bilden, den lilla anslutningen går till påfyllningen/expkärl orginal men den har jag pluggat, du kan titta på min tråd hur jag löste expkärlet bla . 2. Saab motorn är rätt hög och vi alla har ett litet scoop i huven ,min rekomendation är att sätt motorn så att lådans nedre punkt inte går under ramen och sen så moddar du oljetråget så att detta inte är lägre än lådan , Obs ! oljetråget tar du ifrån NG 900/93 för det är mycket bättre/smartare gjutit än 9000 tråget . Oljenivån i orgtråget ligger 25mm under delningsplanet motor/tråg och håller man denna nivå så får man som i mitt tråg i 5 L 0,3L mer än orginal. Så lägg vlådan i linje med ramröret så blir motorn inte så hög i ramen, min låda är lite nedanför och Lupus låda ligger i linje. 3.Var du ska ha motorn i länsled ? jag flyttade bak min motor ca 80mm bakom torpeden för att jag trodde att det skulle bli bättre viktfördelning men det behövs inte då jag nu har 58 % vikt bak och 42 % fram vilket på bana har visat sig vara svårt att få upp tempen på R-däcken fram, så min rek är att ha motorn som du har den på bilden, det blir bra viktfördelning.bla Jörgen 1: ok ska kolla in din lösning :) 2: Gör inte detta att motorn blir väldigt hög? 3: om, men har du delad elelr stel axel? fr jag har ju stel så kan ju hända att den blir lite tyngre i bak. men tror jag ska ha motorn där jag har den, i värsta fall får man väl flytta bak den när man kan väga den :) Tack för hjälpen :) Quote
LUPUS Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 (edited) 1: ok ska kolla in din lösning :) 2: Gör inte detta att motorn blir väldigt hög? 3: om, men har du delad elelr stel axel? fr jag har ju stel så kan ju hända att den blir lite tyngre i bak. men tror jag ska ha motorn där jag har den, i värsta fall får man väl flytta bak den när man kan väga den :) Tack för hjälpen :) 2. jo den är hög det är problemet , bygger du inte en jeep får du problem i båda ändar. Asfalten eller huven . Jörgens höjd tips är en bra kompromiss av alla möjliga krav. Låg bil vill du nog ha (ca 10-11 cm, till ram röret) , inte smälla i tråget det första du gör, inte låta motorn sticka upp för mycket genom huven osv . Torr sump skulle fixa en del problem men det är utanför min ambitions nivå. Sedan lutar ju huven och ju längre bak motorn hamnar desto mindre plats problem uppåt ( i alla fall går det åt rätt håll) Hmm du får ju för mycket hjälp , skall du inte göra några fel själv :) är du ju snart klar Edited January 7, 2012 by LUPUS Quote
Mange Posted January 7, 2012 Author Posted January 7, 2012 2. jo den är hög det är problemet , bygger du inte en jeep får du problem i båda ändar. Asfalten eller huven . Jörgens höjd tips är en bra kompromiss av alla möjliga krav. Låg bil vill du nog ha (ca 10-11 cm, till ram röret) , inte smälla i tråget det första du gör, inte låta motorn sticka upp för mycket genom huven osv . Torr sump skulle fixa en del problem men det är utanför min ambitions nivå. Sedan lutar ju huven och ju längre bak motorn hamnar desto mindre plats problem uppåt ( i alla fall går det åt rätt håll) Hmm du får ju för mycket hjälp , skall du inte göra några fel själv :) är du ju snart klar 10-11cm till ram röret? frn vadå? från där blocket slutar? nja snart o snart vet ja inte :P men jag uppskattar all hjälp :) Quote
cealm Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 10 till 11cm mellan mark ovh lägsta punkt gör att du klarar de flesta kanske alla farthinder utan att behöva krypa snett över för att inte riskera tråget. Vid 9cm då får du räkna med att tråget slår i lite då och då. Hmm, undrar just varför jag vet detta? Quote
Mange Posted January 8, 2012 Author Posted January 8, 2012 10 till 11cm mellan mark ovh lägsta punkt gör att du klarar de flesta kanske alla farthinder utan att behöva krypa snett över för att inte riskera tråget. Vid 9cm då får du räkna med att tråget slår i lite då och då. Hmm, undrar just varför jag vet detta? hehe har du fått lära dig detta den hårda vägen? ;) Quote
cealm Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 Inte kört sönder men oljepluggen har väl tagit ett par gånger, både på farthinder och i ett tjälskott. Numera är den "lätt intryckt" men är tät och går att skruva i och ur.. Däremot blir det ett förskräckligt ljud..... Quote
Jörgen Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 (edited) min bakaxel ,Taunus, väger med bromstrummor på totalt 69 kg, inte så mycket som man skulle kunna tro. Viktmässigt så skiljer det inte mycket mellan delad eller stel om du väger allt, om vi bara pratar vikt och inte ofjädrad vikt men det är en annan femma. Angående motorplacering , när du flyttar ett paket som motor/låda som står för en så stor del av vikten på bilen så ger 1 cm förflyttning väldigt stort utslag på var tyngdpunkten hamnar , så jag råder dig igen att ha din motor som på bilden, då kommer du att få en nära 50/50 viktfördelning. Saabmotorn + låda är ingen lätt klump jämfört med andra motorer men i gengäld så får du en motor som klarar upp till 400hk med orginal stakar o kolvar Jörgen Edited January 8, 2012 by Jörgen Quote
Christer J Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 Viktfördelningen blir ju väldigt individuell beroende på vad man har för stolar och var tanken och batteriet är placerad, samt storlek och vikt på övriga delar, 940 bakaxeln är ganska tung, men mina tankar ligger framför bakaxeln och stolarna väger 4,5 kg styck, min bil har motorn längre bak, och allt bakom bakaxeln är i 1,2-1,5 mm aluminium. Ligger idag så nära 50/50 jag kan komma. Så det finns många variabler att ta hänsyn till.. Quote
Tabac Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 min bakaxel ,Taunus, väger med bromstrummor på totalt 69 kg, inte så mycket som man skulle kunna tro. Viktmässigt så skiljer det inte mycket mellan delad eller stel om du väger allt, om vi bara pratar vikt och inte ofjädrad vikt men det är en annan femma. Angående motorplacering , när du flyttar ett paket som motor/låda som står för en så stor del av vikten på bilen så ger 1 cm förflyttning väldigt stort utslag på var tyngdpunkten hamnar , så jag råder dig igen att ha din motor som på bilden, då kommer du att få en nära 50/50 viktfördelning. Saabmotorn + låda är ingen lätt klump jämfört med andra motorer men i gengäld så får du en motor som klarar upp till 400hk med orginal stakar o kolvar Jörgen Hallå! Jasså en Taunus-bakaxel väger 69Kg. Ok. Min Banjo-bakaxel som Elwa-Motors gjorde i ordning till min gamla MGB-GT, den väger Ca.50Kg. med bromstrummor. Då är ju själva växelhuset i Aluminium som är bultat till bakaxeln. En likadan Banjoaxel sitter på den stora Austin Healyn fast kraftigare dimensionerad. Om det är någon som ev. funderat på att skaffa en sådan. Till Austin-Healyn finns det stora bromstrummor i aluminium med kylflänsar, om någon ev.funderar i de banorna. ?? Det vore intressant att veta hur mycket Volvos Aluminium-bakaxel väger. Den togs ju fram till VOLVO-240 Grupp A Turbo. Som fabriken tävlade med här i Sverige och Internationellt. Jasså 1cm. förflyttning ger stort utslag på vart tyngdpunkten hamnar. OK. Mycket intressant! Jag har lite svårt att förstå varför en del envisas med att placera Batteriet så högt upp som det möjligtvis går. Batteriet bör väl placeras så nära marken som möjligt ?? Quote
Thomas Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 Ja batteriet och all vikt bör man ha så nära marken det är möjligt. Quote
Jörgen Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 min axel är den största och kraftigaste tydligen ( tysk ), har för mig att den har 9" trummor eller 8". volvos axel har jag för mig väger ca 20 kg mer än min gör. jörgen Quote
Antas Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 (edited) Ja batteriet och all vikt bör man ha så nära marken det är möjligt. Mitt batteri är placerat framför passagerarens fötter för att få låg tyngdpunkt. Sitter bakom "fotstödet" av durkaluminium. OBS! McSorley 442 chassi dvs 10 cm längre än "bokbilen". Antas Lägger tyngdpunkten på det viktigaste. Edited January 9, 2012 by Antas Quote
Mange Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 Tja, sitter och funderar lite på hjulupphängningen ibak. ska man ha 4 link eller 3 link? eller ska man bygga så att man kan variera? ni andra som kör/ska köra med stel bakaxel, hurdan upphängning har ni? //Mathias Quote
Mange Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 4 link funkar det bra även på bana? de klart bilen kanske är så lätt så det funkar ändå Quote
Morty Posted January 12, 2012 Posted January 12, 2012 4 länk med Mumford länk är väl ett bra alternativ vid stel axel. Quote
Mange Posted January 12, 2012 Author Posted January 12, 2012 4 länk med Mumford länk är väl ett bra alternativ vid stel axel. ok, vad är mumford länk? :) Quote
Mange Posted January 13, 2012 Author Posted January 13, 2012 ok, vad är mumford länk? :) Det är lugnt :) jag googlade det :) Quote
Thomas Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 det funkar nog lika bra med Panhard stag. Mumford kräver nog en bra precision för att bli bra och inte bryta. Quote
LUPUS Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Hm. Liggande watt länk med propellern i chassit Quote
Thomas Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Hm. Liggande watt länk med propellern i chassit Ja snarlik men Wattlänken har en propeller Quote
LUPUS Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Nä jag mena jag rekommenderar den . vet vad en mum är valde bort den för enda fördelen jag kan se är att man kan placera rollcentrum extremt lågt har dock ingen önskan om centrum under marken. så då blev det liggande watt nästan lika komplicerad. Som svar på huvud frågan , en så lång fin panhard lösning du får in duger fint Quote
Mange Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Nä jag mena jag rekommenderar den . vet vad en mum är valde bort den för enda fördelen jag kan se är att man kan placera rollcentrum extremt lågt har dock ingen önskan om centrum under marken. så då blev det liggande watt nästan lika komplicerad. Som svar på huvud frågan , en så lång fin panhard lösning du får in duger fint Låter bra det :) man kan ju alltid uppdatera efter att bygget är klart, om man nu känner för det Quote
Mange Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Då var det äntligen dags för en uppdatering!! har stannat av lite men nu är det igång igen. alla fästen till motorn är nu på plats. har fått tag i en styrsnäcka och rattstång som ska passa. Någon annan här inne som byggt en lotus med SAAB turbo motor? i så fall, drig ni rattstången över eller under turbon? är väldigt trångt på den sidan av motorn. det märks att SAAB motorerna är ganska göga av sig, blir nog till att göra en huv med ett scoop. som ni ser så är det ganska trångt på den här sidan av motorn. antingen blir det till att sänka turbon och dra rattstången över den, eller höja den och dra rattstången under. som sagt någon som byggt en Lotus med SAAB motor? men nu börjar det äntligen att lika en bil :) Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Vi är ganska många som bygger/byggt med saab-motor. Jag har dragit min över. Utan turboflytt. Fixade värmetålig axel över turbon bara :) Den svarta klumpen ovanför turbon är ersatt med en solid stång. http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4415 Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Lite mer bilder på min installation finns här: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=65556 Quote
Christer J Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Och jag har min under, längs utsidan på ramen, löst med två rattaxlar från Saab 9000 och en mellanaxel. Quote
Mange Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Vi är ganska många som bygger/byggt med saab-motor. Jag har dragit min över. Utan turboflytt. Fixade värmetålig axel över turbon bara :) Den svarta klumpen ovanför turbon är ersatt med en solid stång. http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4415 de ser ju ut som om de kommer finnas mycket plats :) vad för rattstång har du använt? Quote
Mange Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 Och jag har min under, längs utsidan på ramen, löst med två rattaxlar från Saab 9000 och en mellanaxel. okej, finns det någon regel som begränsar antalet leder på en rattstång? Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 de ser ju ut som om de kommer finnas mycket plats :) vad för rattstång har du använt? Alla delar i styrningsarrangemanget är från Volvo 240 (utom den solida axeln jag bytte till p.g.a. värmeproblemet). Quote
Christer J Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 okej, finns det någon regel som begränsar antalet leder på en rattstång? Jag fick inga anmärkningar alls på SFRO1 an, tvärtom faktiskt. Prata med din besiktningsman hur du tänker göra, så har säkert han en del tips också. Jag valde 4 knutar för att komma så långt ifrån grenröret som möjligt utan att bygga nytt. Men min ram liknar ingen annan heller, så det fanns fler anledningar till det. Men klart att färre delar är bättre, om man kommer förbi ändå. Quote
Rikard Larsson Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Har för mig att jag läst om någon som fick lägga till en knut för krocksäkerhetens skull. Alltså dra om länkaget lite så det blev en extra vinkel som kunde tryckas bort vid krock. Quote
Jocke4U Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Har min under turbon och 3 knutar. Solid DD axel och en kollapsbar rattstång från Opel Kadett. Bil nr 134 och några framåt https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven Finns nog lite text i min byggtråd. Quote
Mange Posted April 17, 2012 Author Posted April 17, 2012 Har min under turbon och 3 knutar. Solid DD axel och en kollapsbar rattstång från Opel Kadett. Bil nr 134 och några framåt https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven Finns nog lite text i min byggtråd. okej :) hur långt har du kommit med bygget? Quote
Jocke4U Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Svårt att säga hur långt man har kommit när jag inte vet hur långt jag skall :D Dock fick jag dagen innan Kinnekulle 2011 bilen besiktigad (tog svängen via Alingsås-Ystad-Alingsås-Kinnekulle) så den har skyltar Här i fint sällskap Quote
Mange Posted April 17, 2012 Author Posted April 17, 2012 (edited) Svårt att säga hur långt man har kommit när jag inte vet hur långt jag skall :D Dock fick jag dagen innan Kinnekulle 2011 bilen besiktigad (tog svängen via Alingsås-Ystad-Alingsås-Kinnekulle) så den har skyltar Här i fint sällskap lite längre än vad jag har kommit då :) men du kör med samma motor som mig va? SAAB 2.0 ltt? Edited April 17, 2012 by Mange Quote
Jocke4U Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 Jajjemen, B204E -97. Den är original med lite hottare mjukvara :prop: Quote
LUPUS Posted April 17, 2012 Posted April 17, 2012 är ju för övrigt tre saabar och en mc ( den som står lite ensam till vänster ) Quote
Mange Posted April 18, 2012 Author Posted April 18, 2012 Jajjemen, B204E -97. Den är original med lite hottare mjukvara :prop: då är det ju exakt som min fast min är från -96. vet du om 9-3 insuget passar? lite lättare att dra rör framåt om man vill slippa svetsa om insuget :) Quote
Jocke4U Posted April 18, 2012 Posted April 18, 2012 Vet inte om det passar men skulle gissa det. Dock finns det garanterat de som vet här :) Menar du tryckröret till intercooler? Funkar fint att vinkla upp "turbohuset", finns garanterat bilder på det det i min tråd eller på länken ovan. Quote
Jörgen Posted April 18, 2012 Posted April 18, 2012 jodå , insuget passar på alla kortmotorer. Jörgen Quote
Mange Posted April 19, 2012 Author Posted April 19, 2012 Vet inte om det passar men skulle gissa det. Dock finns det garanterat de som vet här :) Menar du tryckröret till intercooler? Funkar fint att vinkla upp "turbohuset", finns garanterat bilder på det det i min tråd eller på länken ovan. nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :) Quote
Christer J Posted April 19, 2012 Posted April 19, 2012 nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :) Nackdelen med 9-3 insug är att du måste sätta en 90+ graders böj ovanpå och det blir garanterat att sticka upp ur huven. Jag och Jocke byggde om våra insug, Men 9-3, egenbyggda och original 9000 finns. Kolla igenom Saab byggtrådarna. Mycket ideer och de flesta av oss har valt olika lösningar på det mesta.. Quote
Mange Posted April 19, 2012 Author Posted April 19, 2012 Nackdelen med 9-3 insug är att du måste sätta en 90+ graders böj ovanpå och det blir garanterat att sticka upp ur huven. Jag och Jocke byggde om våra insug, Men 9-3, egenbyggda och original 9000 finns. Kolla igenom Saab byggtrådarna. Mycket ideer och de flesta av oss har valt olika lösningar på det mesta.. aa, jag har sett nån som byggt på original 9000 insiug och lyckats böjja runt rören så att han kunnat ha IC:n ifram. hur tror ni det blir att sätta IC:n vid torpeden då? och sen ha kanaler som leder dit luft? Quote
LUPUS Posted April 19, 2012 Posted April 19, 2012 nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :) 9-3 / 900 insuget bygger ju uppåt så det kan bli trångt , det hela beror nog på hur långt du får ner motorn i ramen i förhållande till huven. Jag byggde med 9-5 motorn för länge sedan ( inna jag bytte till 9000) och där var det ett helvete att få dit allt , men 9-5 spjällhuset är nog lite lite högre. Quote
Mange Posted April 19, 2012 Author Posted April 19, 2012 Någon som har bilder på hur ni byggt eran bakvagn? med stel axel då... är rädd för att ja kommer få bygga om min. Quote
Jörgen Posted April 19, 2012 Posted April 19, 2012 så här ser min bakvagn ut Bilderna är i början på mitt bygge men ser likadant ut nu Jörgen Quote
LUPUS Posted April 20, 2012 Posted April 20, 2012 Jag här vatten kyld ic vid torpeden. Kolla byggtråd Quote
Mange Posted April 20, 2012 Author Posted April 20, 2012 Jag här vatten kyld ic vid torpeden. Kolla byggtråd gött det hade ja tänkt med :) funkar det bra? Quote
Jocke4U Posted April 20, 2012 Posted April 20, 2012 nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :) Äsch jag läste avgas :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.