Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mange,

1. jag har min vpump så som på bilden, den lilla anslutningen går till påfyllningen/expkärl orginal men den har jag pluggat, du kan titta på min tråd hur jag löste

expkärlet bla hypocrite.gif.

2. Saab motorn är rätt hög och vi alla har ett litet scoop i huven laugh.gif ,min rekomendation är att sätt motorn så att lådans nedre punkt inte går under ramen och sen så moddar du oljetråget så att detta inte är lägre än lådan , Obs ! oljetråget tar du ifrån NG 900/93 för det är mycket bättre/smartare gjutit än 9000 tråget .

Oljenivån i orgtråget ligger 25mm under delningsplanet motor/tråg och håller man denna nivå så får man som i mitt tråg i 5 L 0,3L mer än orginal.

Så lägg vlådan i linje med ramröret så blir motorn inte så hög i ramen, min låda är lite nedanför och Lupus låda ligger i linje.

3.Var du ska ha motorn i länsled ? jag flyttade bak min motor ca 80mm bakom torpeden för att jag trodde att det skulle bli bättre viktfördelning men det behövs inte då jag nu har 58 % vikt bak och 42 % fram vilket på bana har visat sig vara svårt att få upp tempen på R-däcken fram, så min rek är att ha motorn som du har den på bilden, det blir bra viktfördelning.thumbsup.gifbla

Jörgen

1: ok ska kolla in din lösning :)

2: Gör inte detta att motorn blir väldigt hög?

3: om, men har du delad elelr stel axel? fr jag har ju stel så kan ju hända att den blir lite tyngre i bak. men tror jag ska ha motorn där jag har den, i värsta fall får man väl flytta bak den när man kan väga den :)

Tack för hjälpen :)

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

1: ok ska kolla in din lösning :)

2: Gör inte detta att motorn blir väldigt hög?

3: om, men har du delad elelr stel axel? fr jag har ju stel så kan ju hända att den blir lite tyngre i bak. men tror jag ska ha motorn där jag har den, i värsta fall får man väl flytta bak den när man kan väga den :)

Tack för hjälpen :)

2. jo den är hög det är problemet , bygger du inte en jeep får du problem i båda ändar. Asfalten eller huven .

Jörgens höjd tips är en bra kompromiss av alla möjliga krav.

Låg bil vill du nog ha (ca 10-11 cm, till ram röret) , inte smälla i tråget det första du gör, inte låta motorn sticka upp för mycket genom huven osv . Torr sump skulle fixa en del problem men det är utanför min ambitions nivå.

Sedan lutar ju huven och ju längre bak motorn hamnar desto mindre plats problem uppåt ( i alla fall går det åt rätt håll)

Hmm du får ju för mycket hjälp , skall du inte göra några fel själv :) är du ju snart klar

Edited by LUPUS
Posted

2. jo den är hög det är problemet , bygger du inte en jeep får du problem i båda ändar. Asfalten eller huven .

Jörgens höjd tips är en bra kompromiss av alla möjliga krav.

Låg bil vill du nog ha (ca 10-11 cm, till ram röret) , inte smälla i tråget det första du gör, inte låta motorn sticka upp för mycket genom huven osv . Torr sump skulle fixa en del problem men det är utanför min ambitions nivå.

Sedan lutar ju huven och ju längre bak motorn hamnar desto mindre plats problem uppåt ( i alla fall går det åt rätt håll)

Hmm du får ju för mycket hjälp , skall du inte göra några fel själv :) är du ju snart klar

10-11cm till ram röret? frn vadå? från där blocket slutar?

nja snart o snart vet ja inte :P men jag uppskattar all hjälp :)

Posted

10 till 11cm mellan mark ovh lägsta punkt gör att du klarar de flesta kanske alla farthinder utan att behöva krypa snett över för att inte riskera tråget. Vid 9cm då får du räkna med att tråget slår i lite då och då. Hmm, undrar just varför jag vet detta?

Posted

10 till 11cm mellan mark ovh lägsta punkt gör att du klarar de flesta kanske alla farthinder utan att behöva krypa snett över för att inte riskera tråget. Vid 9cm då får du räkna med att tråget slår i lite då och då. Hmm, undrar just varför jag vet detta?

hehe har du fått lära dig detta den hårda vägen? ;)

Posted

Inte kört sönder men oljepluggen har väl tagit ett par gånger, både på farthinder och i ett tjälskott. Numera är den "lätt intryckt" men är tät och går att skruva i och ur..

Däremot blir det ett förskräckligt ljud.....

Posted (edited)

min bakaxel ,Taunus, väger med bromstrummor på totalt 69 kg, inte så mycket som man skulle kunna tro.

Viktmässigt så skiljer det inte mycket mellan delad eller stel om du väger allt, om vi bara pratar vikt och inte ofjädrad

vikt men det är en annan femma.

Angående motorplacering , när du flyttar ett paket som motor/låda som står för en så stor del av vikten på bilen

så ger 1 cm förflyttning väldigt stort utslag på var tyngdpunkten hamnar , så jag råder dig igen att ha din motor som på bilden,

då kommer du att få en nära 50/50 viktfördelning.

Saabmotorn + låda är ingen lätt klump jämfört med andra motorer men i gengäld så får du en motor som klarar upp till 400hk

med orginal stakar o kolvar hypocrite.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Posted

Viktfördelningen blir ju väldigt individuell beroende på vad man har för stolar och var tanken och batteriet är placerad, samt storlek och vikt på övriga delar, 940 bakaxeln är ganska tung, men mina tankar ligger framför bakaxeln och stolarna väger 4,5 kg styck, min bil har motorn längre bak, och allt bakom bakaxeln är i 1,2-1,5 mm aluminium. Ligger idag så nära 50/50 jag kan komma. Så det finns många variabler att ta hänsyn till..

Posted

min bakaxel ,Taunus, väger med bromstrummor på totalt 69 kg, inte så mycket som man skulle kunna tro.

Viktmässigt så skiljer det inte mycket mellan delad eller stel om du väger allt, om vi bara pratar vikt och inte ofjädrad

vikt men det är en annan femma.

Angående motorplacering , när du flyttar ett paket som motor/låda som står för en så stor del av vikten på bilen

så ger 1 cm förflyttning väldigt stort utslag på var tyngdpunkten hamnar , så jag råder dig igen att ha din motor som på bilden,

då kommer du att få en nära 50/50 viktfördelning.

Saabmotorn + låda är ingen lätt klump jämfört med andra motorer men i gengäld så får du en motor som klarar upp till 400hk

med orginal stakar o kolvar hypocrite.gif

Jörgen

Hallå! Jasså en Taunus-bakaxel väger 69Kg. Ok. Min Banjo-bakaxel som Elwa-Motors gjorde i ordning till min gamla MGB-GT, den

väger Ca.50Kg. med bromstrummor. Då är ju själva växelhuset i Aluminium som är bultat till bakaxeln.

En likadan Banjoaxel sitter på den stora Austin Healyn fast kraftigare dimensionerad. Om det är någon som ev. funderat på att

skaffa en sådan. Till Austin-Healyn finns det stora bromstrummor i aluminium med kylflänsar, om någon ev.funderar i

de banorna. ??

Det vore intressant att veta hur mycket Volvos Aluminium-bakaxel väger. Den togs ju fram till VOLVO-240 Grupp A Turbo.

Som fabriken tävlade med här i Sverige och Internationellt.

Jasså 1cm. förflyttning ger stort utslag på vart tyngdpunkten hamnar. OK. Mycket intressant!

Jag har lite svårt att förstå varför en del envisas med att placera Batteriet så högt upp som det möjligtvis går.

Batteriet bör väl placeras så nära marken som möjligt ??

Posted

Ja batteriet och all vikt bör man ha så nära marken det är möjligt.

Posted

min axel är den största och kraftigaste tydligen ( tysk ), har för mig att den har 9" trummor eller 8".

volvos axel har jag för mig väger ca 20 kg mer än min gör.

jörgen

Posted (edited)

Ja batteriet och all vikt bör man ha så nära marken det är möjligt.

Mitt batteri är placerat framför passagerarens fötter för att få låg tyngdpunkt.

Sitter bakom "fotstödet" av durkaluminium.

OBS! McSorley 442 chassi dvs 10 cm längre än "bokbilen".

Antas

Lägger tyngdpunkten på det viktigaste.

Edited by Antas
Posted

Tja, sitter och funderar lite på hjulupphängningen ibak. ska man ha 4 link eller 3 link? eller ska man bygga så att man kan variera? ni andra som kör/ska köra med stel bakaxel, hurdan upphängning har ni?

//Mathias

Posted

4 link

funkar det bra även på bana? de klart bilen kanske är så lätt så det funkar ändå

Posted

4 länk med Mumford länk är väl ett bra alternativ vid stel axel.

ok, vad är mumford länk? :)

Posted

det funkar nog lika bra med Panhard stag. Mumford kräver nog en bra precision för att bli bra och inte bryta.

Posted

Hm. Liggande watt länk med propellern i chassit

Ja snarlik men Wattlänken har en propeller

Posted

Nä jag mena jag rekommenderar den . vet vad en mum är valde bort den för enda fördelen jag kan se är att man kan placera rollcentrum extremt lågt har dock ingen önskan om centrum under marken.

så då blev det liggande watt nästan lika komplicerad.

Som svar på huvud frågan , en så lång fin panhard lösning du får in duger fint

Posted

Nä jag mena jag rekommenderar den . vet vad en mum är valde bort den för enda fördelen jag kan se är att man kan placera rollcentrum extremt lågt har dock ingen önskan om centrum under marken.

så då blev det liggande watt nästan lika komplicerad.

Som svar på huvud frågan , en så lång fin panhard lösning du får in duger fint

Låter bra det :) man kan ju alltid uppdatera efter att bygget är klart, om man nu känner för det

  • 3 months later...
Posted

Då var det äntligen dags för en uppdatering!! har stannat av lite men nu är det igång igen. alla fästen till motorn är nu på plats. har fått tag i en styrsnäcka och rattstång som ska passa. Någon annan här inne som byggt en lotus med SAAB turbo motor? i så fall, drig ni rattstången över eller under turbon? är väldigt trångt på den sidan av motorn.

det märks att SAAB motorerna är ganska göga av sig, blir nog till att göra en huv med ett scoop.

91977-4f17cb8152e57bf474f63437ae0be3ef.jpg

91977-07d73711085a6b9d7ca6c65cffa4f2b6.jpg

91977-a4bde86a8ff924a3958a9f26df945f4c.jpg

som ni ser så är det ganska trångt på den här sidan av motorn. antingen blir det till att sänka turbon och dra rattstången över den, eller höja den och dra rattstången under. som sagt någon som byggt en Lotus med SAAB motor?

91977-4fca5b26f3b3080018bd1b9a58ae04b4.jpg

91977-5a23e52b520390940ed0527ff4b61c15.jpg

men nu börjar det äntligen att lika en bil :)

91977-43ddd5d6aa821d84131f6cba45d354a0.jpg

Posted

Och jag har min under, längs utsidan på ramen, löst med två rattaxlar från Saab 9000 och en mellanaxel.

Posted

Vi är ganska många som bygger/byggt med saab-motor.

Jag har dragit min över. Utan turboflytt. Fixade värmetålig axel över turbon bara :)

Den svarta klumpen ovanför turbon är ersatt med en solid stång.

http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4415

de ser ju ut som om de kommer finnas mycket plats :) vad för rattstång har du använt?

Posted

Och jag har min under, längs utsidan på ramen, löst med två rattaxlar från Saab 9000 och en mellanaxel.

okej, finns det någon regel som begränsar antalet leder på en rattstång?

Posted

de ser ju ut som om de kommer finnas mycket plats :) vad för rattstång har du använt?

Alla delar i styrningsarrangemanget är från Volvo 240 (utom den solida axeln jag bytte till p.g.a. värmeproblemet).

Posted

okej, finns det någon regel som begränsar antalet leder på en rattstång?

Jag fick inga anmärkningar alls på SFRO1 an, tvärtom faktiskt. Prata med din besiktningsman hur du tänker göra, så har säkert han en del tips också. Jag valde 4 knutar för att komma så långt ifrån grenröret som möjligt utan att bygga nytt. Men min ram liknar ingen annan heller, så det fanns fler anledningar till det. Men klart att färre delar är bättre, om man kommer förbi ändå.

Posted

Har för mig att jag läst om någon som fick lägga till en knut för krocksäkerhetens skull. Alltså dra om länkaget lite så det blev en extra vinkel som kunde tryckas bort vid krock.

Posted

Svårt att säga hur långt man har kommit när jag inte vet hur långt jag skall :D

Dock fick jag dagen innan Kinnekulle 2011 bilen besiktigad (tog svängen via Alingsås-Ystad-Alingsås-Kinnekulle) så den har skyltar

Här i fint sällskap

IMG_1020.JPG

Posted (edited)

Svårt att säga hur långt man har kommit när jag inte vet hur långt jag skall :D

Dock fick jag dagen innan Kinnekulle 2011 bilen besiktigad (tog svängen via Alingsås-Ystad-Alingsås-Kinnekulle) så den har skyltar

Här i fint sällskap

lite längre än vad jag har kommit då :) men du kör med samma motor som mig va? SAAB 2.0 ltt?

Edited by Mange
Posted

är ju för övrigt tre saabar och en mc ( den som står lite ensam till vänster prop.gif)

Posted

Jajjemen, B204E -97. Den är original med lite hottare mjukvara :prop:

då är det ju exakt som min fast min är från -96. vet du om 9-3 insuget passar? lite lättare att dra rör framåt om man vill slippa svetsa om insuget :)

Posted

Vet inte om det passar men skulle gissa det. Dock finns det garanterat de som vet här :) Menar du tryckröret till intercooler? Funkar fint att vinkla upp "turbohuset", finns garanterat bilder på det det i min tråd eller på länken ovan.

Posted

Vet inte om det passar men skulle gissa det. Dock finns det garanterat de som vet här :) Menar du tryckröret till intercooler? Funkar fint att vinkla upp "turbohuset", finns garanterat bilder på det det i min tråd eller på länken ovan.

nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :)

Posted

nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :)

Nackdelen med 9-3 insug är att du måste sätta en 90+ graders böj ovanpå och det blir garanterat att sticka upp ur huven. Jag och Jocke byggde om våra insug, Men 9-3, egenbyggda och original 9000 finns. Kolla igenom Saab byggtrådarna. Mycket ideer och de flesta av oss har valt olika lösningar på det mesta..

Posted

Nackdelen med 9-3 insug är att du måste sätta en 90+ graders böj ovanpå och det blir garanterat att sticka upp ur huven. Jag och Jocke byggde om våra insug, Men 9-3, egenbyggda och original 9000 finns. Kolla igenom Saab byggtrådarna. Mycket ideer och de flesta av oss har valt olika lösningar på det mesta..

aa, jag har sett nån som byggt på original 9000 insiug och lyckats böjja runt rören så att han kunnat ha IC:n ifram. hur tror ni det blir att sätta IC:n vid torpeden då? och sen ha kanaler som leder dit luft?

Posted

nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :)

9-3 / 900 insuget bygger ju uppåt så det kan bli trångt , det hela beror nog på hur långt du får ner motorn i ramen i förhållande till huven.

Jag byggde med 9-5 motorn för länge sedan ( inna jag bytte till 9000) och där var det ett helvete att få dit allt , men 9-5 spjällhuset är nog lite lite högre.

Posted

Någon som har bilder på hur ni byggt eran bakvagn? med stel axel då... är rädd för att ja kommer få bygga om min.

Posted

så här ser min bakvagn ut

Bilderna är i början på mitt bygge men ser likadant ut nu

Jörgen

post-43-0-90487800-1334870212_thumb.jpg

post-43-0-21614200-1334870238_thumb.jpg

Posted

Jag här vatten kyld ic vid torpeden. Kolla byggtråd

gött det hade ja tänkt med :) funkar det bra?

Posted

nja menar att insuget sitter på "fel" håll elelr vad man ska säga, och för att slippa bygga om det kanske man kan ta ett 9-3 insug :)

Äsch jag läste avgas :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...