Christer J Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Kollade nyss på Libells film, och undrar hur växellådorna håller i Hayabusa och R1. Kopplar man, eller är det bara att slita i växlarna som det ser ut? Christer J, som funderar och ritar på nästa bilbygge.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Libell kör med Flatshifter system så han behöver aldrig använda kopplingen när han växlar, det skall visst slita mindre än normala växlingar. Systemet klipper motorn närman växlar upp och mellan gasar vid nerväxling. http://www.libell.nu/Flatshifter.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Tändningen slås väl av några millisekunder, tror det var det enda som en MNR med Blackbird hade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anbla Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Jag åker R1 med Trickshifter. Misshandlade bilen i Gröndal och på Gelleråsen förra året utan haveri. Olja och kylning är dock något som behöver åtgärdas inför denna sommar. Bilen gick i alla fall lika bra under påskhelgen som förra året på bana. Ring mig gärna så kan jag berätta mer om min BEC....//Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted April 30, 2011 Share Posted April 30, 2011 Precis som Gerhard skriver använder jag en Flatshifter som bryter tändningen vid uppväxling och vid nerväxling ger den mellangas så jag använder bara kopplingen vid start. Växellådorna håller väldigt bra. Har läst om nån som har havererat, men det har jag hört om billådor också :prop: Den enda nackdel jag kan komma på med MC-motor är möjligen att den är lite tråkigare att dra iväg på en längre Söndagstur med. Men det uppvägs varje gång man får tillfälle till lite mer inspirerande körning :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted May 1, 2011 Share Posted May 1, 2011 Den här texten på Hewlands hemsida tycker jag är bra. Beskriver hur en "dog-box" (som mc har) funkar kontra vanliga sync-lådor som sitter i gatbilar http://www.hewland.com/svga/advice.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 1, 2011 Author Share Posted May 1, 2011 Det låter ju tillräckligt bra för att jag bestämt mig för MC motor. Söndags och semesterturbil har jag ju klar till nästa sommar ändå. Sen är det ju förstås lite funderingar kring vilken motor man ska ha, skillnad på tex en R1 och Hayabusa med runtomdetaljer som smörjning osv, men det finns ju gott om såna trådar så jag kollar lite och tänker lite själv också. Tack för infon. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Hayabusa motor mår de bäst med torrsump eller klarar de bankörning ändå? Hur brukar hållbarheten på växellådor vara ni som åker Suzuki GSXR eller Hayabusa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Hayabusan behöver torrsump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Gas-blip på nerväxling brukar det vara nödvändigt för att inte få hjulstuds bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 näe ingen bakhjuls stutts som på hojjar. Däremot slipper man koppla ur o kan ha vänster foten på bromsen (om man vill a kan lära sig de) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.