Jump to content

BEC, hur håller det?


Christer J

Recommended Posts

Kollade nyss på Libells film, och undrar hur växellådorna håller i Hayabusa och R1. Kopplar man, eller är det bara att slita i växlarna som det ser ut?

Christer J, som funderar och ritar på nästa bilbygge..

Link to comment
Share on other sites

Jag åker R1 med Trickshifter. Misshandlade bilen i Gröndal och på Gelleråsen förra året utan haveri. Olja och kylning är dock något som behöver åtgärdas inför denna sommar. Bilen gick i alla fall lika bra under påskhelgen som förra året på bana. Ring mig gärna så kan jag berätta mer om min BEC....//Anders

post-2854-0-53695200-1303934571_thumb.jpg

post-2854-0-10364200-1303934681_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Precis som Gerhard skriver använder jag en Flatshifter som bryter tändningen vid uppväxling och vid nerväxling ger den mellangas så jag använder bara kopplingen vid start.

Växellådorna håller väldigt bra. Har läst om nån som har havererat, men det har jag hört om billådor också :prop:

Den enda nackdel jag kan komma på med MC-motor är möjligen att den är lite tråkigare att dra iväg på en längre Söndagstur med.

Men det uppvägs varje gång man får tillfälle till lite mer inspirerande körning :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju tillräckligt bra för att jag bestämt mig för MC motor. Söndags och semesterturbil har jag ju klar till nästa sommar ändå. Sen är det ju förstås lite funderingar kring vilken motor man ska ha, skillnad på tex en R1 och Hayabusa med runtomdetaljer som smörjning osv, men det finns ju gott om såna trådar så jag kollar lite och tänker lite själv också.

Tack för infon. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hayabusa motor mår de bäst med torrsump eller klarar de bankörning ändå?

Hur brukar hållbarheten på växellådor vara ni som åker Suzuki GSXR eller Hayabusa?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

näe ingen bakhjuls stutts som på hojjar.

Däremot slipper man koppla ur o kan ha vänster foten på bromsen (om man vill a kan lära sig de)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...