Jump to content

Mittmotorbygge saab 2.0T motor


rollexe

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Då var det handlat på ebay för första gången :thumbsup:/>

Att det går att få två gängtappar inklfrakt från storbrittanien till Sverige för 37kr är bara för billigt. Kommer att handlas mera därifrån.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax att uppdatera bygget

Har fått a-armarna svetsade och jag har punktat fast främre hjulupphägningen och tittar nu på styrväxelns placering för att få bort bumstern vid fjädring. Har även punktat fast flera rör i chassit fast det saknas flera som ska dit.Har börjat fixera bakra uprights för att kunna punkta fast a-armarna.

P1090145_zpsd7577248.jpg

P1090144_zps9f7e5890.jpg

P1090143_zps2dc51cfa.jpg

P1090148_zpsb294671e.jpg

P1090147_zps858c65da.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax att uppdatera bygget och även skicka ut lite frågor.

Vad är viktigast när det gäller dämarens plasering, ska den komma så nära spindelleden som det går eller är det dämparens lutning som är viktigare? Har två bilder med olika lutningar på dämparen.

P1310149_zps04488a56.jpg

P1310148_zpsb2296e2e.jpg

Har även jobbat med bakvagnen. Går det att vända dämparen upp och ner? för det är trångt där bak.

P1310153_zpsc30f082c.jpg

P1310154_zpse801ce18.jpg

P1310155_zpsa01884bb.jpg

P1310150_zps1b4b40ab.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dax att uppdatera bygget och även skicka ut lite frågor.

Vad är viktigast när det gäller dämarens plasering, ska den komma så nära spindelleden som det går eller är det dämparens lutning som är viktigare?

Det handlar egentligen om två olika problem, som råkar höra ihop. :prop:

Det finns minst två fördelar med att ha dämparen nära spindeln.

Du får ett bättre förhållande mellan Spring Rate och Wheel Rate. På normal svenska betyder det att du inte behöver ha lika hårda fjädrar för att få en viss hårdhet i fjädringen om du har fästet nära spindeln, jämfört med ett fäste som sitter längre in.

Du slipper onödiga böjpåkänningar i de undre bärarmarna.

Dämparens lutning är viktig.

Helst ska den inte luta alls. I alla fall inte i förhållande till undre bärarm. En lutande coilover blir mjukare vid infjädring, eftersom den lutar mer och mer ju mer den fjädrar in. En omvänd progressiv fjädring... Inte kul.

Lösningen på det sista problemet är att bygga med pushrod. Något du ser ut att få plats med.

Med rätt design får du en helt linjär rörelse, vilket betyder att hjulets rörelse är direkt proportionell mot dämparens. Inte nödvändigtvis 1:1. Det kan lika gärna vara 1:2, eller vad som helst, så länge en viss rörelse vid hjulet ger en viss rörelse i dämparen, oavsett var du befinner dig i fjädringens arbetsområde.

Ska du bara prioritera det ena så ska du ha fästet så nära spindeln som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för ett bra svar :thumbsup:/>

Det blir att ha dämparen så nära spindelleden som det går.

Har googlat om det går att vända dämparen eller inte och inte hittat något svar. Vill förtydliga att dämparen i framvagn är rätt och att dämparen i bakvagn är upp och ner. Dämparna kommer från en Opel speedster (tycker att dom sitter upp och ner orginal)

Tror ni att det går att vända dämparna?

Link to comment
Share on other sites

Har frågor om pushrods.

Hur stora uniballs bör man ha till stötstängerna, räcker M12?

Hur ser man kvaliten på uniballsen för det finns uniballs på ebay för billiga pengar?

Svetsendar vilken kvalité ska det vara på materialet på dessa om man svarvar egna?

Går det att ha delrin bussningar i pushrodsen vet ej hur stora krafter det blir i den?

Link to comment
Share on other sites

Om man ska svarva själv så finns ett bra material som jag rekommenderar:

SS 2225. Jag citerar ur Bofors handbok; 2225 har god svetsbarhet samt god

hållfasthet, speciellt i klena dimensioner. Detta material är ett seghärdningsstål.

Link to comment
Share on other sites

Du får fråga dem ang materialet på uniballsen. det finns ju Chromevanadium o t.ex. teflonlagring m.m.

Mc.gill i England har många o med bra pris o "påse" över som dammtätning.

http://www.mcgillmotorsports.co.uk/

http://www.mcgillmotorsports.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=36

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Du får fråga dem ang materialet på uniballsen. det finns ju Chromevanadium o t.ex. teflonlagring m.m.

Mc.gill i England har många o med bra pris o "påse" över som dammtätning.

http://www.mcgillmotorsports.co.uk/

http://www.mcgillmotorsports.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=36

OJ! :blink:

De var minsann billiga.

Mina (Aurora) kostar 800:-/styck, men fick tag i dem i USA så priset landade på 400:-/ styck.

Bra länk. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag använde 1/2-tum UNF på min.

Fingängat blir starkare och ger smidigare justering. Det kan bli lite meckigt att finjustera med en vanlig M12-gänga.

Ett tips är att ha svetsändar med någon form av nyckelgrepp, så du kan hålla emot när kontramuttrarna ska dras.

Glöm inte att du ska ha vänstergängat i ena änden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man ska svarva själv så finns ett bra material som jag rekommenderar:

SS 2225. Jag citerar ur Bofors handbok; 2225 har god svetsbarhet samt god

hållfasthet, speciellt i klena dimensioner. Detta material är ett seghärdningsstål.

Det kan vara lite problem med att hitta det materialet om man inte har lust eller behov

av att köpa längder på 6 meter. Har man tur så kan de ha mindre bitar på hyllan.

Du kan ju kolla på metallskrotarna också.

Link to comment
Share on other sites

Dax att uppdatera bygget

Har fått reda på att dämparna går att vända på och nu sitter de på chassit upp och ner. Nu när det gick att vända på dämparna kommer jag inte att bygga någon poshrod, det kanske blir senare det får tiden utvisa.Har lite kvar i bakvagnen sen blir det att helsvetsa rörramen.

P2080149_zps7b10b731.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där blir nog rätt bra.

Kolla hur mycket plats det finns och försök räta upp dämparna så mycket du kan, utan att riskera att det tar i. Fästen som sticker ut en bit från ramen kan du staga upp med en rejäl rörbit mellan rambenen. Det ser ut som att du har plats för det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Dax att uppdatera bygget.

Har bytt vindruta till en bredare, tackar carglas i Vällingby för hjälpen. Har även fortsatt med ändringar av karossen. Se bilder.

P4080153_zpsc68319df.jpg

P4080157_zpse9408d08.jpg

P4080158_zpsbe89fa33.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tackar, det är trevligt och motiverande. :thumbsup:/>/>

Har gjort klart karossen och nu är det lik på båda sidor. Sågat upp karossen vid nya ställen och lyft av karossen från ramen. Blir att jobba med ramen nu och sen hoppas att jag hinner plasta karossen i sommar.

P5160164_zps6c567551.jpg

P5160166_zpsba288c19.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Då är det dax att börja bygga igen efter sommarens uppehåll. Har satt upp en målsättning på att jag till nästa sommar ska kunna provköra chassit och göra SFRO 1. Men det är mycket som ska göras innan dess.

bild2_zpsf61744ca.jpg

bild1_zps75297274.jpg

bild2_zpsf5ec8fcc.jpg

bild1_zps0524633c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har börjat med elsystemet. Har fått tag i ett elsystem från en saab 9000 som inte är uppmärkt,är även avkapat vid stolarna. Med lite tålamod ska det nog gå bra att rensa elsystemet från det som inte behövs. Behöver även förlänga vissa kablar för att det ska passa bygget.

Många kablar är det. :banghead:/>/>

image_zps60ca4427.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slänger ut en fråga

Jag jobbar med elsystemet och får inte till det, har Haynes handbok för saab 9000 85- 98 med elscheman. Problemet är att det inte stämmer för mig. Jag har elsystemet från en saab 9000 -96 2,0T och jag har kommit fram till att jag är dum :banghead:/> eller att elscheman i boken är för tidigare bilar. På forumet är det flera som byggt sina bilar med saab motor och undrar därför om det är någon som har elschema till en saab 9000 -96 på pdf?

Link to comment
Share on other sites

Slänger ut en fråga

Jag jobbar med elsystemet och får inte till det, har Haynes handbok för saab 9000 85- 98 med elscheman. Problemet är att det inte stämmer för mig. Jag har elsystemet från en saab 9000 -96 2,0T och jag har kommit fram till att jag är dum banghead.gif/> eller att elscheman i boken är för tidigare bilar. På forumet är det flera som byggt sina bilar med saab motor och undrar därför om det är någon som har elschema till en saab 9000 -96 på pdf?

Har inte pdf, men original verkstadshandboken. Kan skicka den om du vill låna den ett tag. Viss kunskap om elen i Saab också..

http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000wiringdiagrams.pdf kanske kan hjälpa?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Klart det finns ;)

https://www.dropbox.com/s/1hcp09cr14gbxrg/Trionic%205%20pinout%20box.pdf Vilken pinne som är vilken på boxen.

https://www.dropbox.com/s/g2w2vdu0thdfklw/Trionic%205%20pinout.pdf Vilken pinne som gör vad.

https://www.dropbox.com/s/v2dwlodrx51scn0/2-3-l-turbo-engine-performance1.pdf Del ett av elschemat.

https://www.dropbox.com/s/mek2gzn7zkqg62y/2-3-l-turbo-engine-performance2.pdf Del två av elschemat.

Jag hade kabelstam från og9-3 så för mig stämde inte färgerna. Men det är lätt att mäta i den stora kontakten så man vet vilken kontakt som är vad. T.ex. mäta på pinne 3 i stora kontakten och leta med multimetern tills man hittar kontakten för spridare 1. Om det nu inte är uppmärkt redan.

Link to comment
Share on other sites

Bara så du vet så har du jättemycket onödigt på din bild.

För motorns skull behövs bara Trionic-boxen. Ja, och så tändkassett, map-sensor, andra sensorer o.s.v. såklart.

Lite svårt att se på bilden, men jag tror du kan tänka dig så här:

image_zps60ca4427_Rikard.jpg

Och som i Jannes tråd kan jag tipsa om Tesas kabeltejp. Gjord för ändamålet och mycket trevlig att jobba med.

En rulle på 25 m räckte till hela min bil.

http://www.ebay.com/itm/TESA-51025-3-4-x-27-5yds-Adhesive-Cloth-Fabric-Tape-cable-looms-wiring-harness-/221068606236?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3378b73b1c

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tackar för infon. :thumbsup:/>/>

Min tanke är att använda så mycket som jag behöver från saaben, mätarhus, blinkersspak, lysknapp, vindrutetorkarspak mm. Vill att bygget ska vara locost :thumbsup:/>/> Ska kolla lite utifrån nya elscheman men återkommer säkert med flera frågor.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för infon. thumbsup.gif/>/>

Min tanke är att använda så mycket som jag behöver från saaben, mätarhus, blinkersspak, lysknapp, vindrutetorkarspak mm. Vill att bygget ska vara locost thumbsup.gif/>/> Ska kolla lite utifrån nya elscheman men återkommer säkert med flera frågor.

thumbsup.gif Jag använde allt till min bil från Saaben, instrument, rattstång, tändlås, säkringsdosan från motorrummet mm, mycket enklare och man kan använda alla färger till belysningen så det stämmer med originalschemat.

Link to comment
Share on other sites

Ibland finns hjälp närmare än vad man tror :thumbsup:/>

På dagiset åt barnen finns en pappa som åker saab 9000 turbo. När jag skulle hämta barnen i fredags så kommer pappan samtidigt dit med bilen och jag frågar om jag får titta lite på hur elen sitter i bilen, och när jag tittar på bilen frågar han om jag vill låna en verkstadshandbok över elen i bilen. Med den boken känns det lättare att bygga vidare på elsystemet.

image_zps34ed2f29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag ska behålla så mycket som möjligt av elsystemet så skulle jag behöva en ritning/schema över den 24 poligt skarvhuset som är i motorrummet på Saaben. är det någon som har det? har provat att hitta det på nätet men ej funnit.

Link to comment
Share on other sites

Tänker du på det 24 poliga bakom Vä strålkastare? Det heter i så fall H24-2 i din bok, finns nog inget speciellt schema för just den kontakten, (eller någon annan heller) men den är utmärkt i alla delscheman som den förekommer i, då den innehåller kablar till alla möjliga system i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt imponerad av detta bygge!

Följer trådarna både här och på rejsaforumet.

Håller själv på med elen på min bil nu, och kom fram till att det är enklare att bygga en ny härva från grunden än att klippa och skarva i Saabhärvan.

Link to comment
Share on other sites

Håller själv på med elen på min bil nu, och kom fram till att det är enklare att bygga en ny härva från grunden än att klippa och skarva i Saabhärvan.

Håller med Magnus där. Saabhärvan till motorn är väldigt bra original (såklart). Men resten är så få kablar att jag tyckte det var lättare med egenkonstruerad.

Har man Saab original-instrument i instrumentpanelen är det kanske en annan sak dock.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde om elhärvan, dels för att jag använder originalinstrument, t lås, blinkersspak osv, men även för att det är bra kvalitet på kablarna och arean är lagom. Att man sen kan använda donatorns elschema och färger till de funktioner som behövs gör att det blir enkelt. Dock blev det en del byte av kableskor i kontakterna och ett gäng lödskarvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...