Morty Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Bor tyvärr inte nära Hässelby så du inte låna min, men detta är kanske intressant? http://www.ebay.co.uk/itm/New-Hand-Taps-M14-1-5-x2-/230827858494?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item35be699a3e Quote
Rikard Larsson Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 135:- inkl. frakt. http://www.tradera.com/gangtapp-m14x-1-5-din371-hss-g--auktion_302421_170188871 Quote
dmc12Hank Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 Jag bor i Hässelby och tror jag har en sån gängtapp. Återkommer senare i kväll när jag kollat. Henrik. Quote
rollexe Posted December 27, 2012 Author Posted December 27, 2012 Då var det handlat på ebay för första gången :thumbsup:/> Att det går att få två gängtappar inklfrakt från storbrittanien till Sverige för 37kr är bara för billigt. Kommer att handlas mera därifrån. Quote
rollexe Posted January 9, 2013 Author Posted January 9, 2013 Dax att uppdatera bygget Har fått a-armarna svetsade och jag har punktat fast främre hjulupphägningen och tittar nu på styrväxelns placering för att få bort bumstern vid fjädring. Har även punktat fast flera rör i chassit fast det saknas flera som ska dit.Har börjat fixera bakra uprights för att kunna punkta fast a-armarna. Quote
rollexe Posted January 23, 2013 Author Posted January 23, 2013 Lite nya bilder på bygget Har jobbat med styrväxel, pedalställ och rattstång. Quote
rollexe Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 Dax att uppdatera bygget och även skicka ut lite frågor. Vad är viktigast när det gäller dämarens plasering, ska den komma så nära spindelleden som det går eller är det dämparens lutning som är viktigare? Har två bilder med olika lutningar på dämparen. Har även jobbat med bakvagnen. Går det att vända dämparen upp och ner? för det är trångt där bak. Quote
Thomas Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Alla dämpare går inte att vända för oljans skull så hör med tillverkaren är mitt råd. Quote
Martin Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 En lätt hijack.. Finns det något skäl att inte vänd dämparna om det går? Dvs om man har vändbara är det då alltid smartare att vända dem (förutsatt att det finns plats). Quote
Peter M Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Dax att uppdatera bygget och även skicka ut lite frågor. Vad är viktigast när det gäller dämarens plasering, ska den komma så nära spindelleden som det går eller är det dämparens lutning som är viktigare? Det handlar egentligen om två olika problem, som råkar höra ihop. :prop: Det finns minst två fördelar med att ha dämparen nära spindeln. Du får ett bättre förhållande mellan Spring Rate och Wheel Rate. På normal svenska betyder det att du inte behöver ha lika hårda fjädrar för att få en viss hårdhet i fjädringen om du har fästet nära spindeln, jämfört med ett fäste som sitter längre in. Du slipper onödiga böjpåkänningar i de undre bärarmarna. Dämparens lutning är viktig. Helst ska den inte luta alls. I alla fall inte i förhållande till undre bärarm. En lutande coilover blir mjukare vid infjädring, eftersom den lutar mer och mer ju mer den fjädrar in. En omvänd progressiv fjädring... Inte kul. Lösningen på det sista problemet är att bygga med pushrod. Något du ser ut att få plats med. Med rätt design får du en helt linjär rörelse, vilket betyder att hjulets rörelse är direkt proportionell mot dämparens. Inte nödvändigtvis 1:1. Det kan lika gärna vara 1:2, eller vad som helst, så länge en viss rörelse vid hjulet ger en viss rörelse i dämparen, oavsett var du befinner dig i fjädringens arbetsområde. Ska du bara prioritera det ena så ska du ha fästet så nära spindeln som möjligt. Quote
rollexe Posted February 1, 2013 Author Posted February 1, 2013 Tackar för ett bra svar :thumbsup:/> Det blir att ha dämparen så nära spindelleden som det går. Har googlat om det går att vända dämparen eller inte och inte hittat något svar. Vill förtydliga att dämparen i framvagn är rätt och att dämparen i bakvagn är upp och ner. Dämparna kommer från en Opel speedster (tycker att dom sitter upp och ner orginal) Tror ni att det går att vända dämparna? Quote
LUPUS Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Vad jag läst mig till går bara dämpare som är gjorda för det att köra upp å nerpå. Viss del konstruktion viss del kallibrering . Quote
rollexe Posted February 2, 2013 Author Posted February 2, 2013 Har frågor om pushrods. Hur stora uniballs bör man ha till stötstängerna, räcker M12? Hur ser man kvaliten på uniballsen för det finns uniballs på ebay för billiga pengar? Svetsendar vilken kvalité ska det vara på materialet på dessa om man svarvar egna? Går det att ha delrin bussningar i pushrodsen vet ej hur stora krafter det blir i den? Quote
Tabac Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Om man ska svarva själv så finns ett bra material som jag rekommenderar: SS 2225. Jag citerar ur Bofors handbok; 2225 har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena dimensioner. Detta material är ett seghärdningsstål. Quote
Thomas Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 (edited) Du får fråga dem ang materialet på uniballsen. det finns ju Chromevanadium o t.ex. teflonlagring m.m. Mc.gill i England har många o med bra pris o "påse" över som dammtätning. http://www.mcgillmotorsports.co.uk/ http://www.mcgillmotorsports.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=36 Edited February 2, 2013 by Thomas Quote
Peter M Posted February 2, 2013 Posted February 2, 2013 Du får fråga dem ang materialet på uniballsen. det finns ju Chromevanadium o t.ex. teflonlagring m.m. Mc.gill i England har många o med bra pris o "påse" över som dammtätning. http://www.mcgillmotorsports.co.uk/ http://www.mcgillmotorsports.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=36 OJ! :blink: De var minsann billiga. Mina (Aurora) kostar 800:-/styck, men fick tag i dem i USA så priset landade på 400:-/ styck. Bra länk. :thumbsup: Quote
rollexe Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Tror ni att dessa skulle fungera till stötstängerna? http://www.ebay.co.uk/itm/M12-x1-75mm-Male-Rod-End-Rose-Joint-Right-Hand-Thread-12mm-BRONZE-Heim-MMSAK12B-/160884700314?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item257579b49a Quote
rollexe Posted February 3, 2013 Author Posted February 3, 2013 Hittade bra länk till att indenifiera stål utifrån färg. Då borde grön, olivgrön och vinröda märkta stålsorter fungera att göra svetsendar av. En bit ner på sidan. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10850 Quote
Peter M Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Jag använde 1/2-tum UNF på min. Fingängat blir starkare och ger smidigare justering. Det kan bli lite meckigt att finjustera med en vanlig M12-gänga. Ett tips är att ha svetsändar med någon form av nyckelgrepp, så du kan hålla emot när kontramuttrarna ska dras. Glöm inte att du ska ha vänstergängat i ena änden. ;) Quote
Tabac Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Om man ska svarva själv så finns ett bra material som jag rekommenderar: SS 2225. Jag citerar ur Bofors handbok; 2225 har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena dimensioner. Detta material är ett seghärdningsstål. Det kan vara lite problem med att hitta det materialet om man inte har lust eller behov av att köpa längder på 6 meter. Har man tur så kan de ha mindre bitar på hyllan. Du kan ju kolla på metallskrotarna också. Quote
rollexe Posted February 8, 2013 Author Posted February 8, 2013 Dax att uppdatera bygget Har fått reda på att dämparna går att vända på och nu sitter de på chassit upp och ner. Nu när det gick att vända på dämparna kommer jag inte att bygga någon poshrod, det kanske blir senare det får tiden utvisa.Har lite kvar i bakvagnen sen blir det att helsvetsa rörramen. Quote
Peter M Posted February 8, 2013 Posted February 8, 2013 Det där blir nog rätt bra. Kolla hur mycket plats det finns och försök räta upp dämparna så mycket du kan, utan att riskera att det tar i. Fästen som sticker ut en bit från ramen kan du staga upp med en rejäl rörbit mellan rambenen. Det ser ut som att du har plats för det. Quote
rollexe Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Har lekt lite med karossen och provat den mot ramen, kul att se hur det kommer och bli. Kommer att behöva ändra lite på karossen runt sittbrunnen vid stolarna. Quote
rollexe Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Har jobbat vidare med passning av ram och kaross, har ändrat lite här och där. Svårt när nya ideer kommer hela tiden. Quote
rollexe Posted April 8, 2013 Author Posted April 8, 2013 Dax att uppdatera bygget. Har bytt vindruta till en bredare, tackar carglas i Vällingby för hjälpen. Har även fortsatt med ändringar av karossen. Se bilder. Quote
Karlskrona Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Detta kommer att bil häftigt :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
rollexe Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Här kommer en uppdatering av bygget Har nu blivit klart hur karossen ska se ut, då är det bara att få båda sidor lika. Det blir mycke mått och mallar. Quote
Karlskrona Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Ser mycket bra ut:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Det blir kanon det här ju. :thumbsup: Men shit vad mycket jobb det måste vara. Jag tycker att min hemmagjutna bakdel till sjuan är jobbig... Quote
rollexe Posted May 16, 2013 Author Posted May 16, 2013 Tackar, det är trevligt och motiverande. :thumbsup:/>/> Har gjort klart karossen och nu är det lik på båda sidor. Sågat upp karossen vid nya ställen och lyft av karossen från ramen. Blir att jobba med ramen nu och sen hoppas att jag hinner plasta karossen i sommar. Quote
rollexe Posted September 26, 2013 Author Posted September 26, 2013 Då är det dax att börja bygga igen efter sommarens uppehåll. Har satt upp en målsättning på att jag till nästa sommar ska kunna provköra chassit och göra SFRO 1. Men det är mycket som ska göras innan dess. Quote
Krolleg Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Vilken bil kommer den nya rutan från? Quote
rollexe Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Är inte hundra men den ska vara från en golf 5 enligt glasmästaren, det var en ruta som dom hade över och som passade mitt bygge i bredd. Jag tycker även att den passar bättre än den innan. Quote
rollexe Posted October 1, 2013 Author Posted October 1, 2013 Har börjat med elsystemet. Har fått tag i ett elsystem från en saab 9000 som inte är uppmärkt,är även avkapat vid stolarna. Med lite tålamod ska det nog gå bra att rensa elsystemet från det som inte behövs. Behöver även förlänga vissa kablar för att det ska passa bygget. Många kablar är det. :banghead:/>/> Quote
rollexe Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Slänger ut en fråga Jag jobbar med elsystemet och får inte till det, har Haynes handbok för saab 9000 85- 98 med elscheman. Problemet är att det inte stämmer för mig. Jag har elsystemet från en saab 9000 -96 2,0T och jag har kommit fram till att jag är dum :banghead:/> eller att elscheman i boken är för tidigare bilar. På forumet är det flera som byggt sina bilar med saab motor och undrar därför om det är någon som har elschema till en saab 9000 -96 på pdf? Quote
Christer J Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 (edited) Slänger ut en fråga Jag jobbar med elsystemet och får inte till det, har Haynes handbok för saab 9000 85- 98 med elscheman. Problemet är att det inte stämmer för mig. Jag har elsystemet från en saab 9000 -96 2,0T och jag har kommit fram till att jag är dum /> eller att elscheman i boken är för tidigare bilar. På forumet är det flera som byggt sina bilar med saab motor och undrar därför om det är någon som har elschema till en saab 9000 -96 på pdf? Har inte pdf, men original verkstadshandboken. Kan skicka den om du vill låna den ett tag. Viss kunskap om elen i Saab också.. http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000wiringdiagrams.pdf kanske kan hjälpa? Edited October 3, 2013 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Klart det finns ;) https://www.dropbox.com/s/1hcp09cr14gbxrg/Trionic%205%20pinout%20box.pdf Vilken pinne som är vilken på boxen. https://www.dropbox.com/s/g2w2vdu0thdfklw/Trionic%205%20pinout.pdf Vilken pinne som gör vad. https://www.dropbox.com/s/v2dwlodrx51scn0/2-3-l-turbo-engine-performance1.pdf Del ett av elschemat. https://www.dropbox.com/s/mek2gzn7zkqg62y/2-3-l-turbo-engine-performance2.pdf Del två av elschemat. Jag hade kabelstam från og9-3 så för mig stämde inte färgerna. Men det är lätt att mäta i den stora kontakten så man vet vilken kontakt som är vad. T.ex. mäta på pinne 3 i stora kontakten och leta med multimetern tills man hittar kontakten för spridare 1. Om det nu inte är uppmärkt redan. Quote
Rikard Larsson Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 (edited) Bara så du vet så har du jättemycket onödigt på din bild. För motorns skull behövs bara Trionic-boxen. Ja, och så tändkassett, map-sensor, andra sensorer o.s.v. såklart. Lite svårt att se på bilden, men jag tror du kan tänka dig så här: Och som i Jannes tråd kan jag tipsa om Tesas kabeltejp. Gjord för ändamålet och mycket trevlig att jobba med. En rulle på 25 m räckte till hela min bil. http://www.ebay.com/itm/TESA-51025-3-4-x-27-5yds-Adhesive-Cloth-Fabric-Tape-cable-looms-wiring-harness-/221068606236?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3378b73b1c Edited October 3, 2013 by Rikard Larsson Quote
rollexe Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Tackar för infon. :thumbsup:/>/> Min tanke är att använda så mycket som jag behöver från saaben, mätarhus, blinkersspak, lysknapp, vindrutetorkarspak mm. Vill att bygget ska vara locost :thumbsup:/>/> Ska kolla lite utifrån nya elscheman men återkommer säkert med flera frågor. Quote
Christer J Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 Tackar för infon. />/> Min tanke är att använda så mycket som jag behöver från saaben, mätarhus, blinkersspak, lysknapp, vindrutetorkarspak mm. Vill att bygget ska vara locost />/> Ska kolla lite utifrån nya elscheman men återkommer säkert med flera frågor. Jag använde allt till min bil från Saaben, instrument, rattstång, tändlås, säkringsdosan från motorrummet mm, mycket enklare och man kan använda alla färger till belysningen så det stämmer med originalschemat. Quote
rollexe Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 Ibland finns hjälp närmare än vad man tror :thumbsup:/> På dagiset åt barnen finns en pappa som åker saab 9000 turbo. När jag skulle hämta barnen i fredags så kommer pappan samtidigt dit med bilen och jag frågar om jag får titta lite på hur elen sitter i bilen, och när jag tittar på bilen frågar han om jag vill låna en verkstadshandbok över elen i bilen. Med den boken känns det lättare att bygga vidare på elsystemet. Quote
rollexe Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 Lite matnyttigt för den intresserade. Quote
rollexe Posted October 8, 2013 Author Posted October 8, 2013 Eftersom jag ska behålla så mycket som möjligt av elsystemet så skulle jag behöva en ritning/schema över den 24 poligt skarvhuset som är i motorrummet på Saaben. är det någon som har det? har provat att hitta det på nätet men ej funnit. Quote
Christer J Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Tänker du på det 24 poliga bakom Vä strålkastare? Det heter i så fall H24-2 i din bok, finns nog inget speciellt schema för just den kontakten, (eller någon annan heller) men den är utmärkt i alla delscheman som den förekommer i, då den innehåller kablar till alla möjliga system i bilen. Quote
rollexe Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Jo det är den jag tänker på, har gått igenom alla elscheman i boken där kontakten är med och skrivit upp plats, färg och funktion. Så det ska nog fungera. Quote
Magnus 2074 Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Otroligt imponerad av detta bygge! Följer trådarna både här och på rejsaforumet. Håller själv på med elen på min bil nu, och kom fram till att det är enklare att bygga en ny härva från grunden än att klippa och skarva i Saabhärvan. Quote
Rikard Larsson Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Håller själv på med elen på min bil nu, och kom fram till att det är enklare att bygga en ny härva från grunden än att klippa och skarva i Saabhärvan. Håller med Magnus där. Saabhärvan till motorn är väldigt bra original (såklart). Men resten är så få kablar att jag tyckte det var lättare med egenkonstruerad. Har man Saab original-instrument i instrumentpanelen är det kanske en annan sak dock. Quote
Christer J Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Jag byggde om elhärvan, dels för att jag använder originalinstrument, t lås, blinkersspak osv, men även för att det är bra kvalitet på kablarna och arean är lagom. Att man sen kan använda donatorns elschema och färger till de funktioner som behövs gör att det blir enkelt. Dock blev det en del byte av kableskor i kontakterna och ett gäng lödskarvar. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.