Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Blir inte klok på detta med bränslematning.

Jo, jag har sökt och läst allt om ämnet på forumet. Bra kunskaps- och erfarenhetskälla!

Idag har varit på ett antal verkstäder och slangleverantörer i Luleå och förvirringen bara ökar.

Mitt bensinfilter kommer från svägerskans SAAB 900 (se bild) men är samma för Ford, anslutningsdimensionerna är lika på filtret och Fords bränslepump.

Ett företag (verkstad) tyckte att vanlig bränsleslang (med slangklammer)duger mellan filter och pump, filtret sitter i motorrummet och pumpen under tanken.

SAAB hade överhuvudtaget inte plastslangen som finns på bilden, reservdelsförsäljningen upplyste mej om att sådan slang inte fanns trots(!) att den är märkt SAAB.

Ett företag (slangspecialister) tyckte att kopparrör var lämpligast med gummislang anslutningar på resp banjo, detta för avvibrera röret.Koning av röret vid anslutning av slang var knappast nödvändigt.

Inget av företagen kände till plastslangen på bilden vilket jag tycker är märkligt.

Alla trodde att gummislang utan problem kunde fästas mot banjon med klammer.

Ett företag (bil- och bultspecialister)tyckte att vanlig, genomskinlig, plastslang skulle fungera, iofs var den märkt "bensin" men jag tyckte att det såg "billigt" och osäkert ut.

Jag informerade samtliga att jag tänkte montera bränsleförsörjningen under bilen. Ingen hade några synpunkter eller anmärkningar på det.

Tänker fästa ett 25x25 rör tillsammans med rören/slangarna för att de inte ska utgöra lägsta punkten.

Om jag använder kopparrör tänkte jag köpa art 52-450 (bränslerör i koppar,6mm) från Biltema.

Jodå, jag tänker klammra röret varje 10 cm!

Jag vill gärna ha synpunkter från er alla kunniga innan jag skrider till verket. Det lutar åt kopparrör om ni inte får mej på andra tankar.

Antas

Rörkrökare?

Edited by Antas
Posted

Jag har dragit ett rostfritt rör som bränsleledning (+ ett för bränsleretur). Blir en bit gummislang mellan rörändarna och filtret/ fuelrail. Röret är 10x1 mm

Posted

Om du åker till någon bilverkstad som håller på med Japanska bilar ska du nog få bättre förslag vad dom använder för rör när originalet rostat sönder. Saab har haft plastslang sedan 70 talet och därför aldrig haft problem med sånt. Finns dock inte som metervara hos Saab. Får du problem att hitta plastslangen kan jag gärna skicka till dig. Kostar några kronor metern, betydligt billigare än koppar. Och duger det till stora biltillverkare duger det nog åt oss amatörer. Inte större risk för läckage om du skulle köra på en sten tex än kopparrör. Men det är min åsikt och jag ska ha plastslangen på min bil och det har hittills aldrig varit problem på dom bilar jag bytt ut stålrör mot plast, och det har jag gjort i 15 år utan bekymmer.

Christer.

Posted

jag har gummislang men ska byta till kopparrör.Med slangar i ändarna. En svulst är att föredra i ändarna på röret, Jag brukar ta skalad kabel och löda runt röret och finslipa det så blir det en fin svulst.

genomskinlig plastslang brukar bli stenhård efter ett halvår och den plastslang du har på bild är nog inget man kan köpa ute för den är krympt på och ska då vara godkänd för bränsletrycket.(lätt att det blir fel)

Posted

Plastslangen är bara pressad på kopplingar som har hullingar som håller kvar den, ingen krympning alltså. Alternativet är att man sätter gummislang utanpå och vanlig slangklamma, det håller hur bra som helst, man har en stödhylsa liknande vanliga VVS kopplingar i slangen så blir det stumt när man drar.

Posted

Jag har rostfritt ss2333 12+1,5 som jag gängat med m12*1 i änden och stålomspunnen 3/8" teflonslang med pressade kopplingar i ändarna och skärrings koppling mot filtret :prop:

Posted

Jag har rostfritt ss2333 12+1,5 som jag gängat med m12*1 i änden och stålomspunnen 3/8" teflonslang med pressade kopplingar i ändarna och skärrings koppling mot filtret :prop:

om du skall satsa på kopparrör tror jag att du skall satsa på 8 mmm

kenneth

Posted

jag tror inte det räcker med press på plastslangerna för då borde de fjädra tillbaks en del. kanske press ihop med värme skulle gå. Och 8mm kopparrör är lagom ,då är de ca 6mm invändigt.

Posted

jag tror inte det räcker med press på plastslangerna för då borde de fjädra tillbaks en del. kanske press ihop med värme skulle gå. Och 8mm kopparrör är lagom ,då är de ca 6mm invändigt.

godstjockleken på 8mm kopparrör från biltema är 0,8 mm det innebär att innerdiametern är 6,4 mm

kenneth

Posted (edited)

Jag skrev ca Eller hur? :) Och alla köper kanske inte Biltemas kopparrör men de flesta är 0,8mm godstjl. 6,35=1/4 tum

och rör brukar mätas invändigt.(stålrör)

Edited by Thomas
Posted (edited)

Jag skrev ca Eller hur? :) Och alla köper kanske inte Biltemas kopparrör men de flesta är 0,8mm godstjl. 6,35=1/4 tum

och rör brukar mätas invändigt.(stålrör)

Du har helt rätt - vid närmare eftertanke så tror jag att jag uppgav fel mått - jag tror att det är så här

8mm kopparrör för gasol har 0,8 mm godstjocklek och biltemas har 1,0 mm godstjocklek - om man köper kopparrör till gasol så finns det mycket bra klämkopplingar med insatshylsa - om man däremot köper 8 mm kopparrör från biltema så passar inte dessa insatshylsor - skulle jag dra om bränsleledningarna så skulle jag nog välja dessa "gasolrör" med klämkopplingar inklusive insatshylsa

kenneth

Edited by kengren
Posted

för saabs bränsleslang behövs ett specialverktyg för att få på slangkopplingarna , dom "slås" dit och är det enda som håller fast dom i slangen.

jag själv kör med rostfritt rör 10x1mm som är relativt lätt att bocka och klarar vibbar, kostar ej heller skjortan.

jörgen

Posted

"plast"slang finns att köpa på mekonomen har jag sett, då jag febrilt letade nåt billigt till årets isbil!

Det är väl att jämföra med en locost nästan? Då ingenting får kosta mer än nödvändigt...

Det slutade dock med 8mm stålrör och gummislang... Biltemas dubbelkoningsverktyg i ändarna och dubbla slangklammer håller ihop "skiten" :prop:

Posted

angående bränsle ledningar så var det en kille på jobbet idag som började installera syrgasledningar i en "tryckkammarbil" vi bygger till räddnings tjänsten..

rören han använder i detta fallet är rostfria 8mm 1 mm gods tremeters längder frågade om pris ca 200 kr m.. men han skulle kolla upp exakt pris. sen sätter han ihop dom med skärrings kopplingar,eller tig. tål över 200bar.. med 1,5 mm gods skall dom visst tåla 400 :unsure: bar... får se när han kommer åter för att fortsätta vad slut pris blir för några längder..

Posted (edited)

Jag klamrade två VP rör (som mekaniskt skydd) genom kardantunneln och bogserade igenom vanlig gummi bränsleslang. Då blir bränslerören inte lägsta punkten på bilen.

tål över 200bar.. med 1,5 mm gods skall dom visst tåla 400 :unsure: bar...

Vad kör ni för bränsletryck egentligen? :prop:

Edited by pelle17B
Posted

nja nu kommer dessa rören att förflytta syrgas till en tryckkammare och maximala trycket från tuberna till regulatorerna/blandarna blir 200 bar..

tryckkammaren kommer att transporteras i en MB sprinter och används vid ev dykolyckor. bilen byggs till stockholms räddnings tjänst (har för mig södertörn)

dom har en gammal bil som vi bygger en efterföljare till..

intressant men mycket grejer som skall i och den föregående bilen var en vario som är en större buss.. så inte helt lätt att få till..

men om detta innebär att jag kan få loss lite rf ledningar till bra pris så e det ju okey..

Posted

Ja, i min låda är det kopparrör och grön sk*tsnygg (ironi) gummislang sista biten.... ser för taskigt ut, men funkar ju bra uppenbarligen ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...