Jump to content

Synbarhet på instrumenten


Christer J

Recommended Posts

Hur är det med hastighetsmätaren, måste man se hela skalan, eller räcker det att man skymtar siffran 100 km/h sedan försvinner siffrorna bakom ratten och kommer igen vid 180 igen. Skalstrecken syns hela vägen. Detta är när jag (182 cm) sitter normalt. Man får ju knappt köra fortare. Varvräknaren syns bara från 5000 och uppåt, men det spelar ingen roll, jag kör med ögonen på vägen när det går fort.

Normal körställning:

jan2011016.jpg?t=1295592721

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Värre är väl att du inte ser varvräknaren?

Om Bilprovningens kille är kortare så är det ju inga problem... :prop:

Många däribland jag har instrumenten i mitten, mest för att dom inte får plats eller syns bakom ratten.

Link to comment
Share on other sites

Christer J:

VVFS 2003:22 33 Kap.

3 § Hastighetsmätaren skall befinna sig i förarens direkta synfält och skall kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

Visst är den bra VVFS-en.......allt finns (nästan). Står inget om "skymd sikt" bara att den skall finnas i synfältet........Varsågod att tolka reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra. Då tolkar jag det som om det är okej.

Varvräknaren? Tittar nästan aldrig på den. I normala hastigheter spelar det ändå ingen roll om det varvar 1800 eller 3000, jag kan ju vrida lite på huvudet så ser jag hela, och om det går undan så har jag antagligen ögonen fäst vid ingången på nästa kurva i alla fall racesmile.gif Jag kör mest på gehör och det har funkat bra hittills.

Edit: större ratt kanske om de anmärker på SBP

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

--- större ratt kanske om de anmärker på SBP --- Skulle bli väldigt förvånad om någon klagar.

---- Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet. ---- Du har alltså begränsat dig till max 240 (250) km/h?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Christer J:

VVFS 2003:22 33 Kap.

3 § Hastighetsmätaren skall befinna sig i förarens direkta synfält och skall kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet skall vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

Visst är den bra VVFS-en.......allt finns (nästan). Står inget om "skymd sikt" bara att den skall finnas i synfältet........Varsågod att tolka reglerna.

tjena Cealm,

tycker inte det är en tolkningsfråga :lol: står ju hur tydligt som helst.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Christer J: CealmSeven V8´s hastighetsmätare, monteras nästan exakt i ---- "förarens direkta synfält" ----- enligt 33 Kap VVFS 2003:22

CIMG4316%20(Small).JPG

Jörgen: Nja --- tycker inte det är en tolkningsfråga står ju hur tydligt som helst. ---..... är det så tydligt verkligen när man ser hur min hastighetsmätarplacering är gjord.........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

cealm,,egentligen sitter ju inte din mätare " i förarens direkta synfält" vilket väl är när man tittar rakt framåt över ratten, och

inte där man letar efter sin tappade glass :lol:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mätaren befinner sig i synfältet, om du inte ser mätaren samtidigt som du kikar över ratten så har du dålig vinkelsyn uppåt och neråt, vilket inte är så bra. Någon som påpekade det. ;-)

Det står att det skall gå att avläsa och man menar hela skalan helt solklart, det skall gå natt som dag, och man skall inte behöva vrida på huvudet, men som sagt har man otur så får man BP´s 2,10m gubbe då är det ju i alla fall kört, så det är lite så där i alla fall, tar man en extremt kort person så kommer ju han anse att all sikt är felaktig, man får utgå från en normalpersons ögonhöjd när man argumenterar, och dessutom från sin egen.

Jag skulle hitta på en annan lösning, och att flytta den ut åt höger skulle ju kunna vara en lösning, det finn inget som hindrar det, för det finns många moderna bilar med hastighetsmätaren i mitten av bilen. De skulle knappast inte blivit godkända alls, eftersom kraven är mkt hårdare för dem än för amatörbyggen. Det finns många gamla bilar som har den i mitten också. Om du absolut vill ha den där så får du fundera ut någon lösning.

Enklast är att du gör lite Photoshopping, kortar visaren och har en mindre radie för skalan, printar ut och fäster med dubbelhäftande tejp som inte är allt för stark, sedan när allt är klart kan du ju ha det som besiktningsmätartavla, eller så nöjer du dig med den. Man kan ju faktiskt pimpa till det lite genom att skriva ut egna skalor med egna typsnitt. Det är ju helt ok. så enklaste lösningen är ju som jag sa. Kan du flytta fram intstrumentet mot motorrummet, vad blir resultatet då? Eller närmre mot ratten?

Intressant tycker jag eftersom jag själv är inne på samma instrumentering. :-)

Kan du höja ratten?

Jag funderar på att ta hela ratt-"systemet" på tex en Volvo 850, så man kan justera ratten mot sig, upp och ner.

Och dessutom en quicklock.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort plåten färdig för ytbehandling nu och det bara är ett par tre timmars jobb att göra en tillfällig besiktningsbräda och ändra elhärvan. Sen ser jag faktiskt mer av de andra instrumenten med två ögon än kamerans lins kan visa. Mitt Saabinstrument är belyst bakifrån, genom siffror och symboler, så det kommer jag inte att ändra. Klagar dom så tar jag det problemet när det kommer. Jag har sett sämre instrumentering, och jag vill inte sätta mätarna i mitten. Det finns ju inget som hindrar mig att ha två mätare, så jag kan ju ha en cykeldator extra på regbes.

Christer

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag kan påstå med två regbesiktningar i bagaget att instrumentering mm verkar vara ett mycket ointressant ämne i samtliga besiktningar.

Min fösta besiktning (se tråden om CealmSeven) hade en hastighetsmätare som pendlade mellan 0 och 70, en Acewell som höll tillräckligt länge så bilen blev godkänd dvs de cirka 300 meter som besiktningsmannen körde bilen från hallen till bakom min väntande trailer. Godkänd!!! Tack!

Min andra besiktning på CealmSeven V8 hade cykeldatorn som bilden ovan. Ärligt talat så ser man knappt cykeldatorn ens om man letar efter en bortsprungen glass eller hund i bilen. Det är sista stället man letar efter. Dock gillade besiktningsmannen min bil så bra så han utnämnde den till "bästa regbesiktningsbil han kört". Tack för det uttalandet det värmde. Förmodligen också ett bland de mer stabila hembyggen han sett och kört.

Skalan med röd belysning (det var vad jag hade) är oläsbar nästan i alla vinklar oavsett synfält.

Däremot verkar ALLA besiktningsmän vara löjligt förtjusta i E-märkning på just blinkers såväl framåt som bakåt och åt sidan. Alla mina kommande bilar SKALL ha rätt E-märkning, om de har en fungerande hastighetsmätare eller ej är inte det viktigaste att satsa på tydligen.........

Man kan nog tejpa fast en cykeldator som visar klockan bara.....

Men det är som med alla regler, de är lika i hela landet och det är bara tillämpningen som varierar. Charmigt eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Denna kanske kan lösa ditt problem :unsure: :unsure: http://sportstolen.s...trod-p-457.html

notworthy.gifDet är ju en ide förstås, men jag undrar om det inte är ett större problem att behöva famla efter kringlan med en sån ratt.. Som jag sa tidigare så har jag inga problem med hasighetsskalan, frågan var mer hur SBP ställer sig till det. Men det får jag resa på vid regbes när den dagen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...