Jump to content

GPS hastigjetsmätare


Thomas

Recommended Posts

Är det fortfarande inte tillåtet med GPS hastighetsmätare?

Man kör sällan i tunnlar så jag tycker det kunde vara tillåtet numera. man får ju rätt hastighet oberoende på däckslitage m.m.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är fortfarande inte tillåtet med GPS.

Hastigheten ska mätas relativt vägen, det finns tvivel på hur säker en GPS är när vägen lutar också.

Numera finns det ju så prisvärda, kalibrerbara elektroniska mätare att det knappast är ett problem att ordna en vettig mätare, kan jag tycka.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic kanske. Men en HUD (Head up display) vore väl inte fel. ;) Laddade hem Speedview till telefonen, android market. Bara att lägga telefonen på instrumentbrädan så har man sig en superfin gps-mätare projicerad på vindrutan! Skoj! :D

Speedview

Vilken vindruta????

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är fortfarande inte tillåtet med GPS.

Hastigheten ska mätas relativt vägen, det finns tvivel på hur säker en GPS är när vägen lutar också.

Numera finns det ju så prisvärda, kalibrerbara elektroniska mätare att det knappast är ett problem att ordna en vettig mätare, kan jag tycka.

/Gustaf

De brukar mäta mot flera sateliter samtidigt och på så vis visa rätt även i backar.

Menm cykeldatorn är väl fortf. godkänd så man kan ha bägge.

Link to comment
Share on other sites

Belyst cykeldator (inte bara internbelysningen som stänger av efter en tid) = OK

Titta så fint och ombonat med en hastighetsmätarlyktstolpe som belysning på cykeldatorn

CIMG4316%20(Small).JPG

Observera också att min placering är godkänd av SBP, Hastighetsmätaren skall vara i "synfältet". Bra va!!!

För er som ännu inte hittat den belysta hastighetsmätaren: Leta till vänster om växelspaken.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det är en CealmSeven Industries halvfabrikat, dvs ett avkapat rör dia cirka 25, en plåtvinkel, en "träskruv" som håller kopparrör för vatten med trägänga i ena änden och tillplattad med hål i i andra änden. Borra upp det hålet skruva in en Biltema diodkontrollampa. Tala om krånglig kontruktion. Men så gjorde jag den och poppade fast i kardantunnelen.

skulle tro SBP-besiktaren blev så tagen att han (de var två faktiskt) inte kom sig för att säga något pga de var helt förstummade av hastighetsmätarkontruktionen eller bilens vikt och storlek. Vem vet men godkänd är den och jag kommer troligen aldrig tillverka en likande sak.......

Vill bra påpeka att belysningen fungerade och gav god belysning på hastighetssiffrorna. Att belysningen var god spelade ingen som helst roll för siffrorna var så små så inte en med en 500 W halogenlampa skulle jag kunna se dessa som ändå satt "i siktfältet" om jag var kraftigt vindögd. Å andra sidan kör jag så sakta att det ändå inte spelar någon roll vad jag ser på mätaren...

Link to comment
Share on other sites

GPS kan knappast bli tillåten. Den har för stor "eftersläpning" vid hastighetsförändringar vilket måste innebära att den inte uppfyller VVF. Tror inte alla GPS kompenserar hastigheten för höjdskillnaden.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

jag har meilat ett antal ggr med dessa (Speedhut) och frågat om man t.ex. kör 0-100km/h på 4 sekunder. Om mätaren hänger med då och visar 100kmh. De svarar att den gör det och den visar i realtid. här är en film med mätaren på bana. och det verkar ok.

Link to comment
Share on other sites

jag lånade kompisens gps vid 2 tillfällen och båda gångerna så visade gps:en att på min bil mätare och gps:en så var det en diff på 7 kmh, min bilmätare

visade för lite ... åker en kväll hem ifrån grästorp till trollhättan och "håller" 97 kmh på 90 vägen vilket gps:en säger är okej, till min förvåning så blixtrar vägkameran till

vid passage och 2 veckor senare kommer det en fin bild på mig :prop: och körd hastighet 98 kmh = 1400:- i böter.

Vid dom flesta andra tillfällen så har gps:en stämt med en felmarginal på 1 kmh,,, gps:en är en av dom dyrare på marknaden och kompisen uppdaterar mjukvaran

lite då o då..vad säger då detta jo.. det går inte att lita på hastigheten till 100% på en gps så det är nog därför bla att dom inte är godkända.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Aj, då inte kul att få betala 1400 för infomationen om hastighet.

Det finns ett skäl till som inte är berört (än) och som heller inte står i VVFS-en. Men man kan nog ana att det är där största skälet ligger till ett "Njet på GPSer plus att GPS knappt fanns tillgängligt när VVFS 2003:22 togs fram. Fastställd 2003 men jobbet var nog många år innan.

GPS-en, de som finns idag är inte operativa omedelbart som bilen rullar vid alla tänkabara situationer, såväl tunnlar mm. Satelliter skall hittas först och nu kommer den direkta kopplingen till VVFS.

--- 4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. ----

Hastighetsmätare måste finnas, den skall vara operativ direkt bilen rullar på väg, den behöver inte visa korrekt eller ens visa något under 20 km/h. Så fort bilen går över 20km/h så......

Dessa krav klarar inte en GPS och kommer troligen aldrig att klara heller om den inte är kombinerad med markkontakt på något sätt för att vara opeativ omedelbart, dvs då faller hela idén.

Det här med backar mm utan att jag räknat på det är inte det absoluta som avfärdar en GPS kontra "normala hastighetsmätare.

VVFS-en säger: 5 § Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verk-liga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet.

Så finns det i VVFS-en §5 en formel som skall innehållas. så länge GPS-en inte vid något tillfälle över 20 km/h visar mindre än verklig hastighet samt inte vid något tillfälle mellan 40 till 140 km/h visar enligt formeln som nämns för mycket samt att GPS klarar den av tillverkaren uppgivna konstruktionstekniska hastigheten för bilen samt att den är operativ omedelbart. Då kanske GPS skulle kunna tillåtas men troligen inte ändå. Det är sista punkten som allt faller på.

I och för sig så kan en backe möjligen ställa till om hastigheten blir för låg framriktningen men så branta backar så det skulle ge utslag och man kommer under verklig hastighet mot satellitmätt hastighet undrar jag om vi verkligen har. Skulle kunna vara så brant så farten är under 20km/h och då spelar det i alla fall ingen roll för då krävs inte mätning. Faktiskt så är inte området mellan 20,1 km/h och 39,9 km/h berört alls annat än att hastighetsmätaren inte får visa mindre än verklig hastighet. Kan det vara en miss i "Skriften". Hemska tanke så får det väl inte vara att "Skriften" är otillräcklig???? Eller?

Kan som parentes även nämna att CealmSevens hastighetsmätare var en 1600 kr digital sådan som jag sett många har på sina bilar. Kommer inte ihåg vad den heter och vill även glömma det hela...... Den höll exakt (eller nästan) till SBP-besiktaren ställde bilen vid trailern efter fullgjord provkörning av 250 meter på Eskilstuna besiktningsstations område. Vi körde i 25 km/h kanske och mätaren drog sin sista microWatt med att pendla mellan noll och 70 km/h men större delen av pendligen var mellan noll och 35 km/h. Tänkte, nu är det klippt inga plåtar pga dödsrycken på den där elektroniska "1600-kronors-skithastighetsmätaren". Men vad fel jag hade det blev godkänt ändå.

Så hastighetsmätare tar jag inte så allvarligt på, har inte haft någon alls på den bilen sedan regbesiktningen. Blir väl tvungen att montera en 2012 i samband med första kontrollbesiktningen. Kommer kännas ovant att ha en hastighetsmätare...........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Belyst cykeldator (inte bara internbelysningen som stänger av efter en tid) = OK

Titta så fint och ombonat med en hastighetsmätarlyktstolpe som belysning på cykeldatorn

CIMG4316%20(Small).JPG

Observera också att min placering är godkänd av SBP, Hastighetsmätaren skall vara i "synfältet". Bra va!!!

För er som ännu inte hittat den belysta hastighetsmätaren: Leta till vänster om växelspaken.

Hur ligger det till med underkanten på instrumentbrädan, ska den inte vara rundad med viss radie, eller som det står i SFRO boken att det inte ska finnas skarpa kanter? Denna bil är ju besiktad, men jag tycker det ser ut som om plåten bara är klippt rakt av?

Anledningen till frågan är att jag håller på att bygga brädan och har börjat hamra kanten rund, men jag är lite osäker på om det krävs viss radie undertill.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

---- Denna bil är ju besiktad --- Åhh jag känner igen bilen. Plåten är klippt, det jag funderar på är om jag tryckte på någon kantskoning eller ej. Nu finns det två alternativ, kolla i den egna tråden eller gå ut och kolla på bilen. Väljer tråden.

Suck 41 sidor i tråden med 2016 inlägg och så får jag gå ut och titta på bilen hur jag gjort. Betyder det att jag har för dåligt med "tråd-kort" eller för dåligt men "intern-minne" eller att jag blandar ihop bilarna och inte vet vilken som är vilken? DEt är väl bara att välja 1 x eller 2.

Nu går jag ut och tittar.

Svaret är ------>>>>>> Plåten är kantskodd som den är på bilden med ett kantskoningsband från Swedol. Båda mina bilar är kantskodda på likande sätt. Jag vill minnas att jag klämde dit det där bandet innan besiktning. Troligen före SFRO 2 också men definitvt före SBP (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

GPS är inte och kommer troligen aldrig bli godkänt för primärt hastighet/navigerings indikering/system.

Detta är på grund av att hela GPS systemet ägs av den amerikanska staten/militären. Dom kan när dom vill "trycka på en knapp" å så slutar alla världens GPSer att funka eller visa konstant fel. Enda sättet å få en GPS som visar rätt i detta fallet är att ha en krypterad med giltig krypteringskod.

I vissa fall där bönder använder GPS kan man med exakthet navigera på någon centimeters felmarginal. Men detta kräver en egen GPS sändare som man via karta sätter en bestämd possition. Detta gör att man kan räkna ut den verkliga punkten även om ägaren av GPS systemet i rymden sätter t.ex. 100m fel.

Däremot är GPS godkänt som sekundärt system på många ställen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...