Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har koll på vart man kan få tag på o-ringar som man kan ha mellan bromsokshalvor (fram ok till escort mk2). Jag köpte ett "renoveringskit" från kneponomen men det saknade den lilla oringen som sitter mellan okhalvorna ( kneponomen kan inte hjälpa mig med mer än de delarna som jag redan har).

Posted

Är det någon som har koll på vart man kan få tag på o-ringar som man kan ha mellan bromsokshalvor (fram ok till escort mk2). Jag köpte ett "renoveringskit" från kneponomen men det saknade den lilla oringen som sitter mellan okhalvorna ( kneponomen kan inte hjälpa mig med mer än de delarna som jag redan har).

vet ej om du blir hjälpt av mitt svar

jag har taunus(cortina) bromsok fram - hade samma problem som dig att få tag i dessa packningar då dessa inte följde med renoveringssatsen - packningarna som jag har använt på mina ok heter Tredol-packning det är en speciell packning (ytterdiameter 11,7mm?)som skall tåla både högt tryck och bromsolja(bromsvätska) - dessa packningar skall också sitta på Citroen Xantia bak - jag köpte mina packningar på en firma här i sundsvall som "bara sysslar" med packningar Rönnes - många avrådde mig att dela oken - för att det skulle vara svårt att få dem täta igen - våttslipade ok-halvorna och det blev tätt

kengren

Posted

Det finns en firma som heter Jacking ab i stockholm som är experter på packningar och O-ringar

Bromsvätska är en sorts glykol

Posted

Bromsvätska är väl en alkohol har jag för mig?

När jag renoverade mina taunusok så ville jag ha nya oringar och gick till lokala Fordhandlaren som då sa ; "va ,har du delat oken , så får man inte göra."

oringarna finns inte som resrvdel att köpa så jag använde dom gamla.

Gummitkvaliten ska vara EPDM , vilket tål bromsvätska.

jörgen

  • 8 years later...
Posted

Gick du med i forumet bara för att skriva den posten på ett 8 år gammalt inlägg? 

Du får gärna förklara varför man inte ska dela på ett ok när du har en så bestämd åsikt.

  • Thanks 5
  • Haha 2
Posted

Problemet med att dela ett gammalt ok är att om o-ringarna går sönder så är det  nästan omöjligt att få tag på o-ringar som ska vara i rätt matrial

(EPDM ) inget annat fungerar, nitril och andra löses upp med bromsbortfall som följd.

Posted

EPDM är ju ett standardmaterial så det är ingen större konst att hitta.  Peter på Jacking har koll på läget om man säger vad man vill ha när det gäller packningar och lager.  Har bytt packningar på ok ett par gånger utan större problem, fast då har det slutat med skrotbilsrejs 🙂

  • Like 1
Posted

jovisst är det så men exvis som på mina taunusok så var dom hela men dimensionerna på dom finns inte i sverige som standardsortiment

men finns det nån nu som kan fixxa sånt så är det toppen ju.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...