Jump to content

MickeJ Locost


MickeJ

Recommended Posts

Det går framåt. Snart är det mekaniska klart. Sedan skall kabelhärvan snyggas till och skyddas.

post-44-0-84282400-1457897825_thumb.jpg

Sedan var det visst en massa annat som skall göras innan det är tummen upp för 2016.

- En vevaxel som skall slipas

- En motor som skall plockas ihop och sedan skall den ner i sjuan.

- Bromsar bak skall renoveras

- Motorhuv skall göras klar

Har även funderingar på att lacka bilen i mörkblå eller grön metallic.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Allt tar visst alltid längre tid än planerat. Denna gång fastnade jag på bränsle anslutningar till fuel railen.

Självklart fanns det inte plats för original delar. M12 1.25 var inte något jag hade liggandes.

Nu är anslutningar beställda. I väntan på dem så skall den nya gas-wiren dras.

Sedan är det dags för att försöka starta motorn. Det skall bli skoj. Veckorna försvinner i högt tempo.

Säg inte att det blir stress mek i år också, som alla andra år...hmm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lyckades starta upp motorn med nya motorstyrningen idag. Det poffade, rök och gick rätt orent, men det var ett livstecken. Nu är det bara resten kvar, för att få det körbart.

Edited by MickeJ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag körde jag sjuan för första gången i år. En mycket kort tur medans jag loggade motorstyrningen. Det var skoj fram till

det att jag såg att det läckte lite vatten..hehe

Hur som hafver så rör den på sig och det känns bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det går sakta nu. Håller på med styrsystemet. Fick kalla in lite proffs hjälp. Jag är nog mest spett och slägga typen.

post-44-0-08637800-1461336851_thumb.jpg

Nya planer för tändningen. Ibland är det bra att bo nära skroten.

Nu skall tändfördelaren pensioneras. :)

post-44-0-57423200-1461336836_thumb.jpg

Gelleråsen 7/5 är fortfarande målet, vi får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen är jag på rull :)

Efter en dag med mappande av motor och lösande av diverse småproblem så är säsongen äntligen

igång för mig. Det blev en del ändringar av lösningar för tänd och bränsle jämfört med original planerna

och äntligen verkar allt lira.

Motorn: C20xe, Link Atom+ ECU, GSXr spjällhus, Opel Safira tändkasset, Audi 4kanal tändmodul, Saab 9_5 TPS och MAP sensor.

post-44-0-61489600-1462566104_thumb.jpg

Det är inte helt klart men det går att köra. Insuget innan spjällhusen måste göras bättre, oljetråget bafflas, luftfilter och trattar mm...

Vädret var på super seven åkarnas sida idag och perfekt för mappning. Jag fick äran att köra medans Viktor mappade.

post-44-0-47732200-1462566156_thumb.jpg

Imorgon bitti lastar jag Maya1 på släpet och sedan bär det av till Gelleråsen för banpremiär 2016.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gelleråsen 7/5

Lastade bilen i morse och kom fram till Gelleråsen vid 08.15. Vid 09.00 började första körpasset.

Två grupper bilar, 15 minuter långa körpass. Första passet var ett lugnt sådant med ledarbil för att visa

spåret runt banan. Det var bra för mig som ville se om det var några läckage osv. Bilen gick dock riktigt

illa, ryckigt utan att reagera på gaspådrag, precis som dagen innan, innan jag böt TPS.

In i depån och kalibrera om TPS:en, spara den nya kalibreringen i styrenheten, glömde tydligen det igår.

Vid kallibreringen lyckades det bli lite fel med gasvajern, jag har kortare slag på pedalen mot tidigare och hade inte hunnit

få till ett pedalstopp. MIn kompis Peter tröck pedalen hårt i botten och gasvarjen slet sig lite. Saknade verktyg

för att fixa detta, ett snabbt besök på biltema i Karlskkoga löste det.

post-44-0-40793900-1462655553_thumb.jpg

Efter gasvajern justerats rullade bilen ca 6 körpass under resten av dagen. Motorn är inte ett under av smidighet och kraft, men

den puffar på. (Det är min slitna reservmotor som sitter i ) Under sista körpassen blev det allt svårare att växla. Så vid 16 tiden

bestämde vi oss för att kasta in handuken. Peter körde sjuan hemåt mot Strängnäs, jag körde dragbil med trailer.

Vi kom nästan fram till Arboga när ena stänkskärm staget vibrerade av. Då lastade vi sjuan på kärran och trailade hem sista biten.

post-44-0-60210300-1462655604_thumb.jpeg

Vädret var fantastiskt, bilen fungerade ok och det blev en del tid bakom ratten. Så på det stora hela var det en bra dag :)

Lite saker måste så klart fixas, motorn går rätt fett, oljan i växellådan skall bytas, fixa ett pedal stop osv...

Nu är säsongen inledd och det var kul att köra super seven igen.

Edited by MickeJ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite på gelleråsens webkamera idag. Har det gått bra?

Det gick rätt bra med tanke på att bilen blev körbar först kvällen innan. Det var skoj att köra super seven igen :)

Min sjua är rätt snäll körd, har inte provat någon annan, men upplever inte att bjuder på några överraskningar utan

känns trygg och spårsäker. Det är tyvärr ett elände att sakna diffbroms i de tightare kurvorna och i årets budget fick

det tyvärr inte plats. Kan kanske en kränghämmare hjälpa något?

Link to comment
Share on other sites

Det är tyvärr ett elände att sakna diffbroms i de tightare kurvorna och i årets budget fick

det tyvärr inte plats. Kan kanske en kränghämmare hjälpa något?

Känner allt för väl igen dom problemen.. samma ut på rakan när man spinner hundra meter om man inte håller igen på gasen. Krängningshämmare och R däck borde hjälpa en hel del..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev en tur till Eskilstuna och Gröndal för dagens gatbils trackday. Vädret var kanon och det vara lagom mycket bilar.

Jag var inte ensam från Locost, Stefan var där med sin grymma Caterham.

post-44-0-05231900-1466717672_thumb.jpg

Min kärra har inte rullat sedan Gelleråsen i Maj, där växellådan började strula. Med ny olja och inte minst rätt nivå olja

till i dag skulle jag se om det gick bättre. Det gjorde det, fast inte mycket. Lådan är väldigt tjurig att växla så fort den blir varm.

Det blir till att byta den, tur jag har en till. Får hoppas den är i bättre skick.

BIlen var som vanligt rätt lättkörd. Lite för lite i grepp i framvagnen, men det blir snällt och lite understyrt.

Totalt blev det fyra - fem körpass utan missöden. Dock märkte jag att min motor blev väldigt varm här

jämfört med på Gelleråsen. Den låga farten och min mini kylare är inte någon succé kombination.

Jag hade med mig en kollega från Brasilien. Vi körde min sjua och han fick även en åktur med Stefans betydligt rappare Caterham.

Det blev en lyckad em/kväll. Vore skoj om fler sjuor dyker upp till nästa gång, 21/7.

post-44-0-33807900-1466717721_thumb.jpg

En glad brasse...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det jobbas på i garaget. Som vanligt håller jag på och strular under säsong när jag borde köra istället.

Efter div problem med motorn sedan förra årets vevstakslager ras, är den "nya" motor jag tänkt att använda

äntligen nästan klar. Nyslipad vevaxel, nya lager, ny oljepump. Bottendelen borde hålla ett tag nu om jag

låter bli de höga varven. Varvstop kommer vara 6500rpm. Det är fortfarande en standard motor gällande

vevstakar, kolvar, kammar osv... Ja har dock satsat på ett bättre insugsrör för mina MC spjällhus. Insuget måste

dock kompletteras med bränslespridar hål.

post-44-0-43536400-1468055179_thumb.jpg

Budgeten räckte inte till ett torrsump system, så jag testar en billigare lösning för att skydda motorn.

post-44-0-76071100-1468055225_thumb.jpg

En Moroso 1.5l accumulator tank. Det tjatas myckett om huruvida de fungerar eller inte osv. Vi får se.

Rätt billigt och enkelt är det i vart fall.

Tanken är att allt skall vara på plats och fungera till nästa Eskilstuna/Gröndals körning i slutet av juli.

Tur man har semester snart :)

Edited by MickeJ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen lite semester. Nu gäller det att inte fastna i hammoken..

Kom ut i garaget i morse och påbörjade växellådsbytet. Skall försöka slutföra det senare ikväll. När "nya" lådan är på plats

skall motorn lytas i och accusumpen skall monteras samt installeras. Sedan är jag på rull igen.

post-44-0-16871200-1468841808_thumb.jpg

Nu på torsdag är det gatbilskörning på Gröndal i Eskilstuna. Planen är att köra då.

I helgen var jag nere och körde med Porsche klubben på Mantorp. En av mina favorit banor. Måste försöka hinna med

en "Track Monday" där med sjuan innan säsongen är slut. Någon annan som är sugen på Mantorp?

//Micael

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags för uppdatering.

Sjuan har i stort sett stått orörd sedan Kinekulle, där jag drogs med läckage av olika slag.

Mitt problem med kylvatten var helt enkelt ett läckande expansionskärl. Ett nytt är införskaffat och monterat, nu är det torrt - skönt.

Accusumpen fungerar utmärkt. Jag är riktigt nöjd. Förut kunde jag tappa oljetryck under kortare stunder vid

kraftig inbromsning, långa kurvor osv. Nu har jag alltid minst 2 bar. Väl investerade 3000kr. Torrsump investering duckad för...

Idag har jag lättat bilen. Den gamla och väldigt tunga glasfiberhuven är äntligen utbytt.

post-44-0-06601400-1473621674_thumb.jpg

Fast det är vl bara plus minus noll efter monteringen av accusumpen :)

Eskilstuna, Gröndal, gatbilskväll på torsdag. Om vädret tillåter kommer jag att åka dig och köra,

enligt prognos skall det bli bra. Det gäller att passa på, säsongen börjar lida mot sitt slut. Vore skoj

om fler dyker upp.

Har även börjat fundera på vinterns projekt

- Flytta fram pedalstället.

- Montera MC batteri till höger om motorn, långt ned.

- Flytta Accusumpen till Scutteln, där batteriet sitter idag.

- Handbroms. Vill ha en lösning med mindre handtag gärna under instrument panelen. Idag är den ivägen vid växling. Någon

som har koll på en bra lösning?

Jag har dessutom börjat fundera på att byta till en SAAB motor med turbo... Hua, via får se. Bilig effekt är det trots allt.

//Micael

//MIcael

Link to comment
Share on other sites

Om du funderar på saabmotor för att få mer fart, så finns det annat att göra först Vi har samma hala däck på våra bilar.

På Gelleråsen gjorde det 3 sekunder för mig i min bil att höja effekten med 100 hästar. Bättre acc och högre toppfart på rakorna. Samma halk och sladdande i svängarna..

I helgen körde jag några varv i en westfield med R däck på Gelleråsen, och det var en helt ny värld jämfört med Nankang NS-2R. Riktiga R däck gör nog lika mycket. Vid senare broms, i sväng och med högre utgångshastighet tjänar man tid.

Mer tid med full gas på rakan. Klart att effekt gör sitt på slutet av långa rakor, men jag ska inte köra nåt mer på bana utan R däck efter detta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Några tankar om handbroms;

Jag har monterat en från en MGB på passagerarsidan av kardantunneln, ståendes bredvid växelspaken. Ligger lite bilder i min byggtråd.

Om du sitter med sele, når du fram till en handbroms under instrumentbrädan? Om så, vad sägs om en sån här?

http://www.japanesetruckdismantling.net/Toyota-Tacoma-Parking-Brake-Cable-p/2.4ltacomae-brk.htm

Eller varför inte en fotpedal? Kanske lite svårt med tåutrymmet, undrar om pedalen måste sitta synligt?

/T

Link to comment
Share on other sites

Om du funderar på saabmotor för att få mer fart, så finns det annat att göra först Vi har samma hala däck på våra bilar.

På Gelleråsen gjorde det 3 sekunder för mig i min bil att höja effekten med 100 hästar. Bättre acc och högre toppfart på rakorna. Samma halk och sladdande i svängarna..

I helgen körde jag några varv i en westfield med R däck på Gelleråsen, och det var en helt ny värld jämfört med Nankang NS-2R. Riktiga R däck gör nog lika mycket. Vid senare broms, i sväng och med högre utgångshastighet tjänar man tid.

Mer tid med full gas på rakan. Klart att effekt gör sitt på slutet av långa rakor, men jag ska inte köra nåt mer på bana utan R däck efter detta.

Hej Christer, du har så klart helt rätt. Jag har r-däck bak och det andra skruttet fram. Gjorde så i test att få bilen att bli lite tryggt understyrd, det förstörde dock hela

körupplevelsen. Hade r- däck fram innan.

Motorbyte vore mest för att det vore skoj att kunna få ett jävla klipp rakt fram :)

Link to comment
Share on other sites

Några tankar om handbroms;

Jag har monterat en från en MGB på passagerarsidan av kardantunneln, ståendes bredvid växelspaken. Ligger lite bilder i min byggtråd.

Om du sitter med sele, når du fram till en handbroms under instrumentbrädan? Om så, vad sägs om en sån här?

http://www.japanesetruckdismantling.net/Toyota-Tacoma-Parking-Brake-Cable-p/2.4ltacomae-brk.htm

Eller varför inte en fotpedal? Kanske lite svårt med tåutrymmet, undrar om pedalen måste sitta synligt?

/T

Kryckan var åt det håll jag tänkt mig. Skall undersöka det närmare. :)

Jag kikade på din placering av handbroms spak. Vilken bil är donator till din spak?

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uppdatering, jag tänkte prova något nytt.

Jag börjar jobba med bilen nu direkt :D Tanken är att jag skall slippa stressmek i April, vi får väl se hur det går med det...

Idag åkte motorn ur.

post-44-0-86288800-1478027922_thumb.jpg

Det jag skall göra är:

- Skapa mer benutrymme. Pedalboxen skall flyttas framåt ca 10-15cm.

- Batteriet skall byta plats, nere till höger om motorn.

- Oljeackumulatorn skall överta batteriets plats.

- Kylarbyte, för att få till en bättre dragning av vattenslangar.

- Växellådan skall få nya packningar. Den läcker.

- Inspektera diffen. Det skall vara en med LSD, enligt förre ägare. Den fungerar i vart fall inte.

Jag går även i fundernigar på att skrota min gamla och rätt risiga glasfiberkaross

och istället klä med alu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Dags för uppdatering. Jag är nöjd med mig själv, jag har hållit min plan och börjat utvecklingen inför 2017.

IMG_0438.JPG

Hängade pedalställ monterat, pedalerna hamnade lite längre fram. Stor skillnad för fotutrymme. 

IMG_0444.JPG

Nu skall det jobbas lite med elsystemtet. Batteri skall få en ny position och lite annat skall snyggas till. Efter det skall olje accumulator tanken flyttas

till den plats där batteriet tidigare satt. 

 

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...