Jump to content

Säkringar och relän?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag har ju tagit Sierrans elsystem och dess säkringsbox men det ser ut som ett råttbo under min scuttle. Nu när scutteln är av och jag skall få en ny fin i GF vill jag reda ut elen en gång för alla.

Jag tror det sitter 19 eller 23 säkringar i den som alla anväds. Jag har rivit bort sånt som inte var nödvändigt men lämnat resten.

Nu till mina frågor:

1. Måste varje hel, halv och varselljus he en egen säkring? eller kan man ha en för varje par med högre amp?

2. Måste man ha ett relä för hel och ett för halvljus? Kna man inte ha ett för bägge, stängd hel - öppen halv?

3. Måste man ha ett relä för tutan? Räcker det inte med en säkring?

Som ni hör kan jag inte detta med el särskilt bra, så alla tips mottages tacksamt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man har en säkring till varje lampa är att du ska ha ett lyse kvar om det blir en kortslutning på ena sidan, men visst kan du ha en säkring till båda sidorna om du vill. Det finns vad jag vet inga krav på annat. Samma gäller parkeringsljuset, men man vill inte få helsvart bakåt..

Till hel/halv kan du ha ett växlande relä där du säkrar varje enskild utgång till hel resp halv.

Tutan drar en del ström, så relä är väl att föredra. Har du original rattkontakt?

Link to comment
Share on other sites

Just tutan förstår jag inte vitsen med att snåla bort ett relä på. Kul när du trycker på knappen, strömmen rusar in och svetsar ihop kontaktblecken… :toot:

Med större säkringar hinner mer brinna upp, tänk på att kabeln bör vara dimensionerad för den ström du har säkrat av till. Så då är det lämpligt med dubbel ledningsarea när du sätter två förbrukare på en säkring.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla svar.

Jag hade inte för avsikt att rationalisera bort alla säkringar utan gå från 19 till kanske 10 så man får plats i en box eller 1½. Relän ville jag bara ha färre för man borde som ni säger kunna gå på ett till hel/halv istället för 2. Man kan väl säkra upp Hö/ Vä så dör inte allt på en gång utan max ena sidan? Jag har ju sedan 2 eller 3 små relän till motorstyrningen som jag inte kan ta bort, och tutan kan ju lika gärna ha en egen, jag kör med lös knapp till tutan och inte original i ratten.

Glad är jag som har detta forum att få all världens kunskap ifrån! :notworthy:

Tack, jag rotar vidare och har säkert skäl att återkomma i ämnet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har enligt vissa här i tråden alldeles för många relän då.... ;)

Har ett relä till varje förbrukare...halvljus, bakljus samt parkering fram, bromsljus,

blinkers, tuta, kylfläkt, bränslepump, etc... Men det är rättså genom tänkt.

Alla kablar som är dragna till diverse knappa på I-brädan är 0,5 eller mindre då

styrningen av ett relä dra lite eller nästan inget typ.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...