Jonte Posted July 20, 2010 Posted July 20, 2010 Jag fick en fråga från Gustav Ridderstolpe (SFRO) om vi i Locostsweden var intresserade av att testa våra sjuor i en bromsbänk. Han har införskaffat en som klarar 260KW, vilket borde räcka till de flesta sjuor ;) Gustav skulle återkomma när den var körklar, men det är inom närmsta tiden. Kostnaden hamnar på högst 500:-/h Om det finns intresse för detta så kan jag snacka med Gustav och vi bestämmer en dag i sommar Quote
Jonte Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 Nja, det går väl alltid att traila den dit och köra :) Quote
Christer J Posted July 20, 2010 Posted July 20, 2010 Jo, men vikt/effektförhållandet då? Gustaf ska besikte min bil snart och det kan ju vara ide att ha original tills allt är klart och betalt så att säga. Efteråt är det ju inte hans problem, utan SBP och lagens långa arm. Quote
Kilkenny Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Kommer han stå där med spanskflagg i högsta hugg? :prop: Quote
vedde Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Jag vill gärna men skulle vilja ha min turbo på plats innan. Tror inte Gustaf bryr sig om sånt när man väl är ur hans händer, som sagt är det väl farbror blå och SBP som tar över då. /Fredrik Quote
Kilkenny Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Jag är också nyfiken, vart kan detta äga rum någonstans? Quote
Morty Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Synd att det är så lång borta.... Gällande spanska flaggan och andra funderingar, så personligen tror jag att en person som följer SBP och Polisens regler och lagar fullt ut kommer aldrig att införskaffa en bromsbänk/rullande landsväg. Det går liksom inte hand i hand i mitt tankesätt.... Quote
Kilkenny Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 (edited) Tror inte jag heller, skoja juh bara ;) Edited July 22, 2010 by Kilkenny Quote
Jonte Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Då verkar det finnas ett litet intresse. Jag kollar med Gustav när vi kan köra. Jag är också nyfiken, vart kan detta äga rum någonstans? Nu har Cealm svarat, men det står även i trådtiteln ;) Quote
cealm Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Kan vara kul att veta vad en CealmSeven bil har för antal hk på bakhjulen. Hk på framhjulen vet jag redan... Quote
Jonte Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 Pratat med Gustaf idag igen. Bänken är under intrimning och vi är välkomna dit en helgdag. Skulle det passa efter Kinnekulle? Quote
cealm Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 (edited) Eftersom jag får första inlägget efter Jonas så föreslår jag följande alternativ på dagar. 14 aug efter kl 15:00 15 aug hela dagen 21 aug hela dagen 22 aug hela dagen Edited July 23, 2010 by cealm Quote
cealm Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Jonte: Har du hunnit prata med Gustav R om dag? Quote
Micael Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Det var på just denna bänk (när den stod i stockholm) som jag bromsade min zetec :) Då gav min motor 187 hk. Robban bromsade sedan samma motor i malmö (fast med webrar, jag hade gixxer trottelhus) och kom upp i 193 hk. Så jag tror den bänken är ganska bra och ger rättvisa värden. Quote
Mildseven Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Det var på just denna bänk (när den stod i stockholm) som jag bromsade min zetec :) Då gav min motor 187 hk. Robban bromsade sedan samma motor i malmö (fast med webrar, jag hade gixxer trottelhus) och kom upp i 193 hk. Så jag tror den bänken är ganska bra och ger rättvisa värden. Är det Zetec hästar? //Per Quote
Micael Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 japp, sa jag inte det? Dom är lite starkare än vanliga hästar. Dom är till och med starkare än dieselhästar. Syftet var inte att skryta över antalet hästar, det var mer att visa att bänken verkar stämma med andra bänkar, i och med att siffrorna var "lika" mellan bänkarna. Quote
Mildseven Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 japp, sa jag inte det? Dom är lite starkare än vanliga hästar. Dom är till och med starkare än dieselhästar. Syftet var inte att skryta över antalet hästar, det var mer att visa att bänken verkar stämma med andra bänkar, i och med att siffrorna var "lika" mellan bänkarna. Jag hade bara 133hk men med lite luftläckage //Per Quote
Mildseven Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Jag hade "bara" 133hk men med lite luftläckage //Per Quote
stigge Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Jag kanske äntligen får en anledning att byta till Zetec nu när jag hör vilka hiskeliga effektuttag som är möjliga på nollbudget. :D För inte vet jag om gammelpinton överlever några drag på rullarna. (eller någon av bandagarna framöver om jag lyckas lösa ledighetsproblem) Quote
cealm Posted July 29, 2010 Posted July 29, 2010 (edited) Ett av förslagen på bromsbänksdag jag skrev i ett tidigt inlägg utgår numera för mig. Det var visst ett dop då. Trodde dopet var nu på lördag dvs 31 juli för det var då jag skrivit in det i kalendern, men inte.....i och för sig bättre att ligga två veckor plus än minus ..... JAg har tre förslags-alternativ kvar ..... sedan får vi se om något av dem passar för Gustav R. Avvakar spänt när Jonte kontaktat Gustav och fått besked. Utgår 14 aug efter kl 15:00 Utgår 15 aug hela dagen 21 aug hela dagen 22 aug hela dagen Edited July 29, 2010 by cealm Quote
Jonte Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Den 22:a skulle passa mig bra. Är det någon mer än CEALM som kan då också? Så kan jag kolla med Gustaf isåfall. Quote
Mildseven Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Den 22:a skulle passa mig bra. Är det någon mer än CEALM som kan då också? Så kan jag kolla med Gustaf isåfall. ok //Per :racesmile: Quote
Jonte Posted August 17, 2010 Author Posted August 17, 2010 Har nu preliminärbokat den 22/8 för bromsning. Är Cealm, Ronny och Per fortfarande intresserade? Tänkte isåfall börja efter kl 10. Quote
AlfaRonny Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Jag velar lite fram och tillbaka men jag står över denna gång om det är ok. Skall på släktträff oxo så det blir tight om tid. Quote
cealm Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 Såg helt ok ut för en timme sedan men nu med stillastående V70 och Saab 9000 är det väldigt osäkert. Har inte längre en rullande dragbil till Västerås. Jag får backa på 22 aug. Suck! Men skulle någon av dragbilarna komma igång igen i veckan då kommer saken i annat läge igen. Quote
stigge Posted August 18, 2010 Posted August 18, 2010 jag kommer gärna - men inte 22/8 eftersom jag jobbar långdag. Om alternativt datum dyker upp så kanske jag är ledig. Quote
cealm Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Nu har jag dragbilar så 22 aug går bra för mig igen. Blir det något då eller? Är svaret ja behövs också en adress att åka till. Quote
Jonte Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Vi kör på söndag. Ska vi samlas vid MAX på Hälla 09.30? Sent from my HTC Hero using Tapatalk Quote
cealm Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Ok, då räknar jag med att vara där men du får gärna "via tråd eller PM" skicka över en adress / GPS position så jag hittar själv om det skulle bli något stopp på vägen. E18s vajerväg mellen just Köping och Västerås är välkänd för trafikstopp. Syns på alla nerkörda vajerstolpar. Quote
Micael Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Ska du bromsa Per? Är det stora friska hollänska volvohästar vi pratar om då? :) Quote
stigge Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 (edited) levde på hoppet men nejnej inte i morgon. :angry: Edited August 21, 2010 by stigge Quote
Jonte Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 En bild från en lyckad dag för bromsning. Det behövs lite barlast för att få det hela att fungera :prop: Enda bilden jag har från dagen, men det kanske kommer någon till från någon annan. Vi var 3 sjuor som körde, Per och Calle som "bara" mätte sina bilar och jag som även mappade min bil. Även Micael, Anders, r Anders och P Lilja var där som nyfikna åskådare :) Kommer inte ihåg de andras siffror. Men jag gick från 75kw till 103.5kw vid 6000rpm under den stund jag höll på. Kurvan fortsatte uppåt så egentligen skulle man satt varvtalet lite högre. Jag ska återvända till Ridderstolpe för att finjustera lite mer senare. Gustaf sa iaf att vi var välkomna tillbaka fler gånger för en sån här bromsdag. Quote
Thomas Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Härligt när man hittar effekt så där bara utan att göra nåt i motorn, bara ställa in. Jag ska i det närmaste iväg med min då den är mappad på väg för att kunna köra med den o köra in motorn innan man kör i bänk. Quote
cealm Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 (edited) Bilder mm kommer under veckan, säger jag som just kom på att jag inte kollat om pixlarna verkligen fastnade på minneskortet. Skulle de inte fastnat får jag väl verbalt beskriva några bilder. Ett litet intensivt minne var till exempel när utsugsfläkten råkade tippa och suga i sig sten som slängdes runt med en klockren träff på mig strax under nyckelbenet när jag surrade CealmSeven cirka 20 meter bort. Just den del hann jag inte med att ta kort så här är den verbala lång versionen istället. Kort versionen: Aj, f-n. Edited August 22, 2010 by cealm Quote
r Anders Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Några bilder från bromsbänken. Vem har sagt att en Super7:a inte är en familjebil? 4 pers var inget problem. Quote
Mildseven Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 En bild från en lyckad dag för bromsning. Det behövs lite barlast för att få det hela att fungera :prop: Enda bilden jag har från dagen, men det kanske kommer någon till från någon annan. Vi var 3 sjuor som körde, Per och Calle som "bara" mätte sina bilar och jag som även mappade min bil. Även Micael, Anders, r Anders och P Lilja var där som nyfikna åskådare :) Kommer inte ihåg de andras siffror. Men jag gick från 75kw till 103.5kw vid 6000rpm under den stund jag höll på. Kurvan fortsatte uppåt så egentligen skulle man satt varvtalet lite högre. Jag ska återvända till Ridderstolpe för att finjustera lite mer senare. Gustaf sa iaf att vi var välkomna tillbaka fler gånger för en sån här bromsdag. 82.5 kw på driven 104kw i motorn 21.5 i vrid vid 4580 rpm //Per Quote
Rohan Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 (edited) Vem har sagt att en Super7:a inte är en familjebil? 4 pers var inget problem. Givetvis alla med säkerhetsbälte och helt utan risk för skada vid färd... som bilden visar. :D EDIT: Och vem har föresten sagt att hela familjen måste vara i bilen för att det ska kallas familjebil? Edited August 23, 2010 by Rohan Quote
Mildseven Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Givetvis alla med säkerhetsbälte och helt utan risk för skada vid färd... som bilden visar. :D EDIT: Och vem har föresten sagt att hela familjen måste vara i bilen för att det ska kallas familjebil? Crusing besättning dock utan burkar för tillfället //Per Quote
Jonte Posted August 25, 2010 Author Posted August 25, 2010 Det efterfrågades siffror Så detta är mina Motor 103,5lKw Uteffekt 101KW Hjul 78KW Vrid 160Nm 6000rpm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.