Baging Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Kanon. Är det stagat nånstans? Inte ännu, men det kommer behövas..... tyngre än man tror :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 (edited) Ja de är ju det. Tänk på motorns rörelser. Edited June 17, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Ja de är ju det. Tänk på motorns rörelser. Bra tips! Tack :) Har kollat tidigare och den känns nästan stumt monterad...... rör sej väldigt lite, men ändock :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Bra tips! Tack :) Har kollat tidigare och den känns nästan stumt monterad...... rör sej väldigt lite, men ändock :) Kan ta kort på hur jag löst det på min bil. (delvis tiger lösning delvis min egen) Tyckte den blev bra funktionellt och ser bra ut med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Kan ta kort på hur jag löst det på min bil. (delvis tiger lösning delvis min egen) Tyckte den blev bra funktionellt och ser bra ut med. Gärna!!! Alla tips mottages tacksamt :) Liite duktig i kväll då..... 15 meter 1"-bandage pålindat och lambdafästet svetsat och klart! Nästa 15-metersrulle blir i morgon ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Som värmeskydd är bandage bra. Jag lade bandage på mina V8-utblås men jag trodde de aldrig skulle sluta ryka om dem. Det var som ett moln runt bilen säkert i två veckor varje gång jag startade. Körde man sedan in i lite vägvatten när "nyinstallationsvulkanmolnen" väl slutat så fick jag några omgångar vulkanmoln igen. Berodde väl på att vägvattnet var uppblandat med däck och oljerester. Bandaget togs bort till sist, då upptäckte jag att avgasrören rostat under bandaget, ytrost visserligen, inte mer än att jag kunde ta Biltema motor-silver-avgasrörs-spray och blåsa på så försvann det bruna ett tag. Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Som värmeskydd är bandage bra. Jag lade bandage på mina V8-utblås men jag trodde de aldrig skulle sluta ryka om dem. Det var som ett moln runt bilen säkert i två veckor varje gång jag startade. Körde man sedan in i lite vägvatten när "nyinstallationsvulkanmolnen" väl slutat så fick jag några omgångar vulkanmoln igen. Berodde väl på att vägvattnet var uppblandat med däck och oljerester. Bandaget togs bort till sist, då upptäckte jag att avgasrören rostat under bandaget, ytrost visserligen, inte mer än att jag kunde ta Biltema motor-silver-avgasrörs-spray och blåsa på så försvann det bruna ett tag. Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt. Låter ju lite märkligt? Dom brukar ju ryka när dom är nya och framförallt dom färgade. Fast å andra sidan brukar det ge sej ganska omgående. Ungefär som om man lyckas spilla olja på ett grenrör.... Främsta orsaken till mina bandage är att slippa grilla fötterna, men sen är dom ju suveräna på att dölja "halvfula" svetsar också ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 (edited) --- dölja "halvfula" svetsar också ---- Så sant......... Jag hade väl två måndagsexemplar av bandage..... ett för varje grupp om 4-cylindrar därav 2 veckors rök..... Edited June 18, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt. Vid min första installation av avgasbandage hade jag samma fenomen, på en "rak, halv V8:a" ;) Röret var lackat från fabrik, så den färgen brann in i det vita bandaget. Har inte öppnat bandaget sedan jag lindade det, men kommer behöva laga en bit av lindningen. Röret som byttes ut hade rost under bandaget, så det blir nog så sålänge man inte kör rostfria rör, nu hänger röret som mysbelysning i hallen :) Vid lite ovarsamt spill på avgasröret vid oljepåfyllning så ryker det längre än vad o-lindade rör gör. Antar att det är något man får leva med :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Jag tog lite fosforsyra i vattnet som jag lade bandagen i, hoppas det hindrar rost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Glöm inte att anmäla dig Baging. :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9413&view=getnewpost&hl=&fromsearch=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 Glöm inte att anmäla dig Baging. :) http://www.locostswe...l=&fromsearch=1 Ooops! Självklart :) Tack!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 Nu börjar det likna nåt! Måste bara flytta ett huvfäste och öppna upp lite till. Sen måste jag nog köpa 15 meter bandage till ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 1, 2011 Author Share Posted August 1, 2011 Äntligen kan man väl säga, är årets första provtur avklarad! So far, so good :) Och så mycket blev det av vinterns snack om signalgrön eller liknande så man syns bra i trafiken ;) :D Nu ska jag bara hitta 4st 14" fälgar så man kan få testa dom nya rallyslicksen som ligger i garaget ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Snyggt! Tur det var lite halvmulet när du tog bilden...annars hade man fått haft solglasögon på sig vid datorn :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 1, 2011 Author Share Posted August 1, 2011 Snyggt! Tur det var lite halvmulet när du tog bilden...annars hade man fått haft solglasögon på sig vid datorn :prop: Hehe, har bara Autosolpolerat lite halvhjärtat... Ska testa att gå på lite hårdare så får vi se hur det blir :D Lite småsaker att reda ut, annars verkar den funka som förväntat. Ljudnivån klart acceptabel. T.o.m. lite för tyst..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Riktigt snyggt må jag säga. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 raceigt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 2, 2011 Share Posted August 2, 2011 Ljudnivån klart acceptabel. T.o.m. lite för tyst..... Det var intressant! Bra att veta att MC-dämpare kan få ner ljudnivån tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 2, 2011 Author Share Posted August 2, 2011 Tack tack! Jo, den ser lite mer slimmad ut nu när rutorna försvann ;) Fast jag får nog revidera det med ljuddämparen lite.... har nog bränt ur allt vad ull hette i den nu, så för stunden har den blivit lite högljudd ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 3, 2011 Share Posted August 3, 2011 (edited) har nog bränt ur allt vad ull hette i den nu, så för stunden har den blivit lite högljudd ;) Går den att packa om? Edited August 3, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 3, 2011 Author Share Posted August 3, 2011 Går den att packa om? Borde inte vara några problem..... den är iofs nitad, men det ser inte ut att vålla några större bekymmer :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Nypimpat släp ;) --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.489084,12.908418 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Ha ha! Då fick du ju användning för den tillslut. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Ha ha! Då fick du ju användning för den tillslut. :) Till slut var ordet :) Det var precis att den passade, men nu är släpet lämpligt pimpat :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 (edited) Fräckt! Var det inte den du skulle haft på kylaren? ;):D Edited August 10, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Fräckt! Var det inte den du skulle haft på kylaren? ;):D Jo, om man gillar luftmotstånd, men det gör inte jag, så det blev en mindre variant i nosen ;) :D OCH, Lådbilen slank igenom besiktningen i dag utan minsta anmärkning :) 0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 ---- 0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? ---- Var motorn verkligen igång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 ---- 0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? ---- Var motorn verkligen igång? Jepp, och bara 95 oktan i tanken..... misstänker att det pulsade in friskluft i Honda-dämparen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? :D Haha, jag fick över 12 :) Ingen miljöbil, men skattebefriad :) Men de kunde inte skriva mer än 8.8 i protokollet, så jag har lite att jobba på.. (Får ha 4,5..) Grattis till godkänd besiktning :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 10, 2011 Author Share Posted August 10, 2011 Haha, jag fick över 12 :) Ingen miljöbil, men skattebefriad :) Men de kunde inte skriva mer än 8.8 i protokollet, så jag har lite att jobba på.. (Får ha 4,5..) Grattis till godkänd besiktning :racesmile: Tack tack :) Hoppsan.... 12 var ju minst sagt rejält ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Lådbilen fick nytt användningsområde i dag..... den dubblerade en stund som gräsklippare! Fick möte med en Fiat idag på en av småvägarna runt Kinnekulle. Problemet var att Fiaten behövde så stor del av vägen att den var tvungen att köra i mitten...... Inte ens mötande trafik fick den att flytta på sej, så för att slippa operera bort en hjulupphängning ur höften, så fick jag helt kallt välja att klippa inte så lite gräs... Hade halva bilen utanför asfaltskanten och hade väl rent flax att det inte var annat än en slänt med gräs där.... Men kan meddela att 90km/t i dikesrenen fick fart på adrenalinet i alla fall ;) Fick rensa en mindre gräsmatta från framvagnen, men sparade liiiite som minne ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Skönt att det gick så bra som det gjorde. Jag har under många år intresserat mig för just vägrensklippning. Den som kommer på en produkt som kan öka avverkningen med låt säga 50 procent per kvadratmeter klippt area per timme. Den personen kommer kunna skära guld med motorsåg. Idag klipps vägrenar normalt med ett aggregat på 1,20 m eller något i den stilen och hastigheten på bärarfordonet är 5 till kanske 10 km/h. Allt beroende på vägrensterräng. Jag har sett en ny metod för klippning mellan motorvägbanorma Arboga - Örebro som faktiskt var lite innovativ men i övrigt händer nästan inget på fronten. Lite olika bärarfordon och lite olika kranarmar men traditionen håller i. Så har vi alltid gjort. Nu du Baging börjar vi prata avverkning, 90 km/h........ Vi behöver som resonera kring detta för att se om ditt försök kan utvecklas till en - säker metod - hållbar metod - lönsam metod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Vi behöver som resonera kring detta för att se om ditt försök kan utvecklas till en - säker metod - hållbar metod - lönsam metod. Jag strök alla alternativen..... Det kändes inte så säkert att jag vågade ligga kvar så länge att jag kunde utreda om det skulle vara hållbart, men jag tror inte kullederna skulle palla speciellt långa sträckor utan byte, så därför blir det nog heller inte speciellt lönsamt i längden får man anta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Ok, Baging, då går jag tillbaka till ritbordet. Nu är Seven som vägrenklippare testad och avförd från listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Skönt att det gick bra iaf. Å det är fasen konstigt att det oftast är dom minsta bilarna som måste köra mitt i vägen för att få plats?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 (edited) Dags för en uppdatering då..... Medan ni andra kör det sista av säsongen har lådbilen hittat in i garaget igen..... orsaken var egentligen ett sprucket plenum som ställde till det med tomgången bl.a. Så, jag köpte helt enkelt en Hayabusabrygga av Thomas här på forumet för att äntligen få konvertera bort original Motronics'et... Efter att ha sågat isär plenumet, beslutade jag mej till slut för att bygga nytt hela vägen med insugsplatta från KL-Racing. Då försvinner originalspridarna och jag kan använda uttagen i spjällhusen i stället.... Är det någon som sitter på Busaspridare eller ev Honda S2000-spridare och kan tänka sej att skiljas från dom, så hör gärna av er ;) Lite bilder på vad som händer just nu ;) Edited October 3, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Och.... ett litet eBayfynd ;) Fuelrail, spridare, kablage, mapsensor och regulator för 700:- :) :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Great. Jag tror inte KL-flänsen har vattenkopplingen. man bör ha den för cirkulationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 (edited) Great. Jag tror inte KL-flänsen har vattenkopplingen. man bör ha den för cirkulationen. Jodå, den har hålen, men man får ju svetsa rörstumpen(arna) själv :) Edited October 3, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 oj, oj, nu blir det rappare respons och mer flöde. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 oj, oj, nu blir det rappare respons och mer flöde. :D Ja, vi får väl hoppas i alla fall ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 Ok. Då är Busabryggan nästan komplett. Dom delar till fuelrailen som saknats kom från Suzuki i dag. Aluminiumrör hämtades hos lokala "smeden" i dag och ska nu kapas upp och svarvas innan svetsning på insugsplattan :) --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.489121,12.908648 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 kolla så cc måttet mellan dina portar på insuget stämmer mot spjällhusen innan du kapar bränslerören.Det är inte säkert det stämmer 100% mot mitt som jag hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 kolla så cc måttet mellan dina portar på insuget stämmer mot spjällhusen innan du kapar bränslerören.Det är inte säkert det stämmer 100% mot mitt som jag hade. Korrekt! Det stämmer inte exakt, så det blir nya spacers mellan husen :) Ser ut som att det kan bli riktigt bra detta!!! Fick tag på spridare från Honda Blackbird som skall funka :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Svarv är bra! Då är det bara 3 1/2 kvar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Blir bra. Ju närmre motorn du får spjällen desto bättre respons. men om man har väldigt nära så får man förlänga med trattarnas längd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 Jo, jag kommer räkna på insugslängden, men jag vet inte vad jag har för tider på kammarna ännu.... får forska i det i vinter ;) Får som du säger justera med trattlängden! Nu är alla 4 insugsrören klara i alla fall... nu skall det markeras var dom skall svetsas, sen får jag nog portmatcha hela klabbet en del.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 (edited) det blir fina grejer det. Nära o bra. Jag hade ju ett Weber insug innan spjällena o det blev lite långt. Lägger du maxeffekten vid 7000 så vill jag minnas att det är ca 35-36cm längd från ventilen så ca 25cm utanför toppen till trattens mynning.(kanalen är ca 10-11cm) Har du generatorn på avgassidan? Edited October 28, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 det blir fina grejer det. Nära o bra. Jag hade ju ett Weber insug innan spjällena o det blev lite långt. Lägger du maxeffekten vid 7000 så vill jag minnas att det är ca 35-36cm längd från ventilen så ca 25cm utanför toppen till trattens mynning.(kanalen är ca 10-11cm) Har du generatorn på avgassidan? Jepp, generatorn sitter på avgassidan.... funkar bra! Blir ju "lite" mindre med krafs i motorrummet nu :) Hur var det med insugslängden? Den är delbar med 4 hela tiden va? Kommer inte ihåg vad regulatorn i chippade Motronixboxen stod på, men vad är rimligt maxvarv med orörd botten tror du? Lite orolig för att man kanske tar i lite för hårt med MS'et när man kan ställa regleringen själv ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.