Jump to content

Vilka "Locost" grejor kan man köpa i USA?


Jonas

Recommended Posts

Jag ska åka till Amerika i Maj för 4 veckor semester och tänkte börja kolla vad man ska kånka med sig hem.

Det första jag tänkte på är Wilwood ok som ju borde vara billigare "över där".

Något annat som är billigare/lättare att hitta i USA?

Link to comment
Share on other sites

Var i USA ska du åka?

Lambdasonder brukar vara billigt och jag har handlat småplock som säkerhetsbrytare, line lock (om man har en dragracingbil alltså), växelspaksknoppar och liknande. För turbonissar finns det ju gott om billiga wastegates och liknande också (men inte alltid över disk).

Knallar man in på en lokal Speedshop finns det ofta en del kul saker på hyllan. Bildelshandlarna som NAPA, Pep Boys och liknande brukar också ha en del.

Till Eurobilar kan det vara E-bay som gäller, har du tur kan du hitta säljare som kan skicka prylarna till ditt hotell.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det blir Arizona, Kalifornia, Nevada...

Vi kommer att bo en tid hos min frus syster, så jag kan redan nu beställa grejor till hennes adress.

Jag har kollat lite hos Summit och Jegs men dom har ju så mycket så man vet ju inte var man ska börja :-)

Link to comment
Share on other sites

Turbo är extremt billigt , halva pristet ganska exact mot sverige om du slipper tull i sverige.

Ibland kan man till och med få det moms fritt när man skickar till hotellen i usa men är klar på att det skall ut ur landet.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att Summit tar hem Wilwood-ok de inte listar om du ber dem. Jag hittade ett ok som var direkt replacement till Amazon (Bygger T-hot) i Wilwoods katalog. Skickade frågan till Summit och de tog gladeligen hem det. Det hänger troligen på om de redan säljer respektive firmas produkter eller ej skulle jag tro. Billigt blev det också :)

Om man kör med Honda-motorer har Summit mycket till dem också.

Mina tips på delar är knutar till rattstång, pedalställ, spridare, suppapump, filter, regulator, instrument (om du hittar till exempel Autometer med km/h)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

I Los Angeles (typ) finns en firma som heter Performance Automotive Wholesale (PAW), de har massor av smutta prylar. Värt ett besök bara för utställningen i shoppen!

Spridare är också billigt i USA, tycker jag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tipsen, PAW får jag nog kolla upp om jag kommer till LA.

Någon som kör med Wilwood som kan tipsa om vilka ok man ska köpa (Sierra spindlar)?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att montera Wilwood Midilite fram och powerlite bak. Tror dom heter nåt annat i US, jag har kontakter i US men tyckte det var enklare att ta det från UK.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att Summit tar hem Wilwood-ok de inte listar om du ber dem.

Jag kollade med Summit om dom hade 120-9463 (Powelite med handbroms som Rally Design säljer), fick detta svaret :angry::-( :

This part is only available from a company called Rally Design in England. You will need to contact them for this part. http://www.rallydesign.co.uk/

Tydligen ensam rätt på dom oken!

Link to comment
Share on other sites

Kolla med wilwood direkt, det gjorde jag för några år sen. sen köpte jag av en lokal handlare där jag var (San Diego), som dom tipsade om.

Kan du passa på och kolla om det går att få tag på såna ok (powerlite) som passar på M16-spindeln, när du ändå "pratar" med dom. Ska själv till Las Vegas i vår.

Nu är ju dock pundet så billigt att delar från england blir ju i princip gratis (det är var jag säjer till frugan iallafall).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jag har kollat lite mer på Wilwood ok och det verkar knappt vara lönt att köpa dom i USA (jämfört med att köpa från tex Rally Design) :-(

Wilwood Powerlite:

Rally Design: £103 ~ 1147:-

Summit racing: $138.95 ~ 1016:-

Link to comment
Share on other sites

Plus tull och moms i summits fall.

Oops, såg att du skulle åka över dit, då blir det ju skillnad.

Igentligen inte. Eller till ett värde upp till ca 3 eller 4 tusen behöver man inte tulla. Men annars "ska" det vara tull å moms på alla grejer vi köper där borta.

Men som vanligt finns det ju sätt att slippa undan. Men skulle man bli kontrollerad äre bara å pynta momsen på det vi själv har handlat i usa över disk.

Link to comment
Share on other sites

när jag handlade från USA för 3 månader sedan så gick tullfrittgränsen vid 500:- på varornas värde. inte inkl. frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde mängder från USA när jag byggde för 6-8 år sedan.

Då slank paketen igenom nålsögat utan problem, tills en dag........

Då rök jag på en riktig slägga med avgifter och efter dess gick inte

en enda pkt. igenom utan momser och tullavgifter samt hot om

magasineringsavgifter och annat strul....

Link to comment
Share on other sites

Vissa sänder med privat avsändare och då har jag inte haft några problem med USA köp. Det har mest varit verktyg som av någon anledning har mindre än halva priset jämfört med Sverige. Frakten har dessutom i vissa fall varit samma som postens företagspaket, trots att det kommit med postbil hit.. Konstigt land vi lever i. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...