r Anders Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Jag har ett batteri som är för högt för att passa under huven, och tänkte köpa ett mindre. Bygger med en Swift motor på 1,3 liter som ska få turbo. I manualen står det att batteriet ska vara på 45Ah, men tror att det står 60 på batteriet som följde med bilen. Har sett att någon har MC-batteri till bilmotor? Tänkte mej nått litet som kanske går att montera liggande på ca 30Ah? Quote
Martin A Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Hej Anders! Jag kör med 30A MC batteri från Biltema och det funkar perfekt. Ta absolut inget större om du vill spara vikt. Lycka till! MVH Martin A Quote
r Anders Posted February 1, 2010 Author Posted February 1, 2010 Bra, det var det jag har kollat på. Quote
Christer J Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Jag har ett Odyssey PC 680 i min,16 Ah superbatteri som är slutet, går att lägga ner och lämnar 220CCA SAE=320A EN. Som ett normalt 45-50Ah bilbatteri, men som kan lämna 680A i 5 sek. Väger 7 kilo, dyrare är Biltema, ca 1500 kronor. Monterat framför passagerarens fötter, och ska skyddas av en durkplåt i aluminium. Har monterat desa i bla rallybil, Harley, F2000 & 500cc racerbåt. (Det enda batteriet som tar smällarna i båten år efter år) Quote
Krolleg Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Hyr mycket drar en motor under startförloppet innan alla system är igång? ja vet att farsan har en sån här portabel starthjälp som lämnar 100A å den räcker för de bensinbilar jag testat på iaf. Man kanske ska skaffa sig ett litet litet batteri till sjuan å använda starthjälp för att få igång den, eller koppla in ett litet RC hobby batteri för startförloppet, ett 3.cells lipo batteri ligger ju på ca 12V å klarar utan problem att läman över 100A en kort stund :) Quote
Christer J Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 En normal bilstartmotor ligger på 1-1,5 KW, Visst finns det LiPo batterier som lämnar strömmen, men det behövs ganska många tex 3s8p 2200 celler om du ska jämföra kapaciteten med ett schysst 18-20Ah MC batter. Sen är det ju det där med laddningen av LiPo.. och det blir varken billigare eller enklare.. Christer J. Quote
Jay-c Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 riktiga räserbilar har inte startmotor hmm, tryckluft etc. men startvev är manligast! Quote
Thomas Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 det är ingen större vits med små batterier för att spara ett par tre kilon. rätt vad det är så har de tappat halva sin effekt och är kass. jag har själv varit ute för det. och då står man där. det finna´s andra saker att spara in på. sin egen vikt t.ex. Quote
Arrowsmith Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Jag har ett par små smidiga AGM batterier till ett litet eldrivet sidoprojekt. De ska vara både stöttåliga vibrationsbeständiga och lämnar bra ström. Kan vara något att kika på kanske? LÄNK Quote
Morty Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 En "stor" vits med litet batteri är att det är litet och kan placeras på andra och ibland bättre ställe än ett stort.. Sen om man vill spara ytterliggare vikt kan man banta också, inget fel med det :prop: Jag har ett 16Ah Odyssey och det fungerar riktigt bra. Funderar på att banta, men tycker om god mat och godis..... Quote
JonasJonson Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 (edited) Ett tips kan ju vara för de som använder mc motorer att använda lägre än vad som rekomenderat för motorerna.. kan bli en dyrt. Frästar startkransarna väldig.. Allra minst om vanligt mc batteri används istället för sk "hög effekts"(**) batteri. Edited February 1, 2010 by JonasJonson Quote
pelle17B Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Jag kör Vartas gel MC batteri på 18Ah och 7Kg i min sjua med turbomatad swiftmotor. Funkar utan problem. Kan också monteras liggande. Tyvärr ganska dyrt. Runt 1400 spänn vill jag minnas. /Peter Quote
Thomas Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 att tänka på är att det ska klara att fungera som startbatteri då det blir väldigt hög strömrusning vid start. Quote
pelle17B Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Japp det är viktigt att kolla att batteriet ger tillräckligt med ström. Man har generellt tre parametrar att kolla för batteri. 1 Uppenbart att batteriet har rätt spänning vanligen 12V. 2 Antal Amperetimmar (Ah) anger hur lång tid det tar innan batteriet tar slut om du gör upprepade startförsök, eller står med lyset på utan att motorn är igång. På en entusiastbil med motorn i gott skick och där man normalt håller batteriet laddat så klarar man sig med betydligt mindre än 65Ah skulle jag vilja påstå. 3 Startström. Kan t.ex anges i CCA (Cold Crancing Amps). Batteriet måste kunna ge tillräckligt mycket ström för att dra runt startmotorn. Man kan jämföra med hur många CCA ett standard batteri till bilen är på. Med tanke på att ett standard bilbatteri skall kunna starta bilen vid 30 minusgrader och jag i alla fall inte kör när det är minusgrader alls (utan tak och vindruta) så kan man tulla lite på marignalerna utan att få problem. Ett exempel på hur man kan tänka med startströmmen är att om man kopplar ihop 8 ficklampsbatterier och får 12V spänning så kan man inte starta bilen med dem ändå. De klarar inte att leverera tillräckligt hög ström utan att spänningen sjunker för mycket = startmotorn snurrar inte. Ett bilbatteri med många CCA klarar att leverera mycket hög ström och SAMTIDIGT hålla spänningen uppe på en bra nivå = startmotorn snurrar och man har tillräcklit med kraft att öppna spridarna mm. Quote
Thomas Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 det är riktigt utom punkt 1. 12 volt är inte fulladdat. 2,1volt per cell=12,6volt,och det är stor skillnad i verkligheten Quote
Christer J Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Finns mycket att lära om batterier.. Tex att det behövs 13,6V på polerna för att batteriet överhuvudtaget ska ta emot laddning. Standardbatterier ska ha laddspänning på max 14,4V medans högeffektbatterier typ Odyssey, Optima mfl ska ha 14,7V regulatorspänning för att bli fullt laddade. Normal syravikt är 1,28 och ger 12,8 V vid fulladdat batteri. En del högeffektbatterier ex YTX typer, har 1,32 i syravikt och ska hålla 13,2V för att räknas som fullt laddade. De batterierna kräver följdaktligen högre regulatorspänning för att ge full kräm ( läs också vara värt mellanskillnaden och behålla livslängden) Batterier ska lagras fulladdade och vid vinterförvaring ska de laddas regelbundet för att inte komma under den kritiska gränsen 12,4 v, (halvtomt) då sulfateringen av plattorna börjar och batteriet tappar effekt. Christer J. Quote
pelle17B Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 (edited) 1 Uppenbart att batteriet har rätt spänning vanligen 12V. det är riktigt utom punkt 1. 12 volt är inte fulladdat. 2,1volt per cell=12,6volt,och det är stor skillnad i verkligheten När jag skrev det så tänkte jag mig mer att man skulle välja ett 12V batteri och inte ett 6V eller 24V :-) när man köper batteriet. /Peter Edited February 2, 2010 by pelle17B Quote
kimmen Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Jag har kört i 3 år nu med biltemas 19 ah mc batteri (gel), kostar typ 600 spänn väger 6,6 kg. Drar runt en 2 liters högkompsmotor utan problem :thumbsup: . Quote
r Anders Posted February 2, 2010 Author Posted February 2, 2010 Ett lagom stort MC-batteri på ca 20 A, köra underhållsladdning på vintern och bara varmstarter på sommaren ;) Quote
LUPUS Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 (edited) Jag har kört i 3 år nu med biltemas 19 ah mc batteri (gel), kostar typ 600 spänn väger 6,6 kg. Drar runt en 2 liters högkompsmotor utan problem . gjorde en -16 start på en saab motor med ett sådant batteri EJ laddat de senaste 2-3 månaderna (dock hade det stått med huvud ström av) Batteri dimensioneringen på en vanlig bil har inget med våra bilar att göra. Så normalt batteri för bilen genom 2 eller 3 borde vara ok Edited February 3, 2010 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.