Jump to content

Kraftigaste drivaxlarna?


Drake

Recommended Posts

Tror jag kommer att behöva förstärka min drivlina, vilka axlar och drivknutar är hållbarast av Sierra och Scorpio om man väljer standardgrejer?

Kan tänka mej att plocka från olika modeller för jag kommer ändå att behöva korta axlarna.

Eller vad finns det för eftermarknadsalternativ om man vill ha en "bombsäker" drivlina?

Quaifediffen, vad pallar den?

Siktar på 500+ hk och kanske att man ska gå på helt andra delar än nu? Förslag??

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju ett alternativ, men Cosworth-nissarna tar ju ut over 600 hk ibland så jag tänkte att det kanske finns nån Ford-kombination som håller. Klart enklaste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Vetten är ju rätt vanlig på Cobror, med all rätt. Men lite bökig att få dit på min. Lutar åt en Qiuaife diff. Ska palla 600lbs så den borde hålla. En G-force-förstärkt T5:a ska också klara 600lbs men är rätt dyr. Fördelen är ju att jag inte behöver bygga om. Problemet är drivaxlarna, specialaxlar kan tydligen Dione fixa, men knutarna???

Link to comment
Share on other sites

Kraftigaste knutarna är de med 108 mm bultdelning som sitter på Sierra Cosworth rwd, och vissa nyare Scorpio. Men ska du ha dem måste du ha rätt medbringare etc. och i praktiken 7,5" diff.

I min Capri verkar de "små" knutarna hålla ännu, med sviktstålsdrivaxlar. Inga 500 hk men väl slicks, klistrad bana och kopplingsdump på 5000 varv med 1 bars laddtryck...

Men, det blir dyyyyrt att bygga en bakvagn med Sierradelar för så mycket vrid och effekt. Quaifediffen kostar 13000 ny, sviktstålsaxlar 5000 kr... Har du möjlighet är det oftast smartare att bygga om för BMW-diff eller då som sagt 8,8" Fordklump från Mustang eller T-bird.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tror att Rallydesign har quaife-diffen för ca 700 pund. Vad behövs mer än ett diffhus och nya lager för att få ihop den?

Min bil väger ju bara tonnet och jag kommer inte att köra med slicks, tror du att Cossie-knutarna kommer att hålla för 500 lb-ft om jag har sviktstålaxlar?

Link to comment
Share on other sites

Har nämt dom tidigare, CDX, ett företag i Täby som pysslar med både axlar och knutar till de flesta märken. Svågern jobbade där för ett antal år sen men då så gjorde dom en egen crossref-lista på vilka knutar som passade vilka axlar/bilar. Vad jag har hört så har dom kunnat hjälpa diverse rallyåkare, så varför inte sånna som vi :) Kolla på cedex.se i deras pdf som finns att ladda ner eller ring.... //Toffe

Link to comment
Share on other sites

Rally Design tar 740 pund plus VAT (cirka 11 300 kr) för 7" eller 7,5" diff (för skivbromsar), plus frakt. Nya lager är någon/några tusenlappar, mer behövs inte för att montera in diffen i ett befintligt hus.

De stora knutarna håller troligen, kanske även de små. Det trista är att OM grejerna inte håller så blir det så dyrt att uppgradera ytterligare.

Jag har ju gjort en liknande resa i Caprin och skulle kanske agerat annorlunda om jag vetat det jag vet idag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det dröjer nog ett par år innan jag får råd med ett monster under huven, har dessutom inredning mm kvar, men om man ändå måste byta så tänkte jag passa på att ta det värsta redan nu eftersom mina drivaxlar är slut.

Trist och dyrt att byta hela tiden. Får väl se vad det blir, kanske en akutlösning från nån självplock.wacko.gif

Fjäderstålsaxlar låter intressant, förmodar att dom gör som dom låter. Finns ju även lamellcentrum som fjädrar olika mycket, borde väl fylla en liknande funktion? Har en oem-lamell nu med 5 fjädrar och det kanske är det bästa, nån som vet? Mycket mer koppling behövs egentligen inte på en Cobra om man inte ska ha slicks enligt förståsigpåarna på Club Cobra. Fan vet när man har 500 lb-ft???

Kommer att köra med ett lättat svänghjul (12,1 lbs) och en del säger att det sliter rätt hårt på diffen vilket gör mej lite orolig, även fast det bara är en masserad 305:a.

Link to comment
Share on other sites

Då växlar du för långsamt :hypocrite:

men ta en BMW M3 eller M5 klump o deras sviktstålaxlar så klarar du 1200hkr.

och vill du ha mjukare transmission så kör med Hardyskiva. det håller bra på BMW så varför inte

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Väcker den här tråden eftersom det börjar bli akut med knutbyte. Mina passagerare ser lite skrämda ut när det smäller i bakvagnen.

Jag har ju en obromsad 7-tums diffklump nu och kortade isticks-axlar, hemmagjorda hubbar och adapterplattor för skivbroms. Tänkte att man kanske kan få till en snabblösning som håller så länge jag har 305:an kvar. Vill inte riva alt i sommar.

Såg att Feltema har bultade knutar till Sierran och eftersom man har en sjuk svaghet för Biltemas sortiment så undrar jag vad som behövs för att konvertera till bultade axlar. Och jo, jag har sökt i forumet men det är ju en förbannad djungel vad som passar med vad osv. Kan jag behålla min diff och bara trycka dit ett par medbringare från en annan diff? Hur ser axlarna ut, går dom också att korta på samma sätt som isticksaxlarna. Och hur funkar det längst ut vid hubben, är det bara att trycka dit knuten?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nix, inget svar där. Nån som vet om man kan ha samma lagerhus som på tripod-axlarna? Och om det följer med yttre medbringare (eller vad det nu heter, delen som går in i lagerhuset alltså) när man köper knut, eller om man måste till skroten och rota?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...