Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om man inte frågar så får man inget veta va?

Med risk för att verka dum, hur fan ansluter man ett kopparrör till en jic-kona? Hittat fina skottgenomföringar på Swedol som jag vill koppla på ett kopparrör på, men hittar inga "muttrar". Swedol har muttrar till skärringar men dom är till hydraulrör. Borde väl gå att göra en dubbelkona precis som man gör med bromsrör, eller? Nån som vet???

Posted

Det finns kopplingar med dubbelkona för bränslerör. Om de passar mot din skottgenomgång är väl frågan.

Kolla med nån bildelshandel typ autoexperten eller nåt sånt.

Annars har Hydroscand ett bredare sortiment än Swedol så de kanske har något som passar

Posted

Tack för alla tips! Swedol har bara skärrings-kopplingar, men hydroscand hade för konade rör. (Synd, för Swedol är så mycket billigare. Tror att det får bli 12x1 mm hydraulrör med konade kopplingar. Förresten, kan man kona hydraulrör med ett dubelkoningsverktyg från Feltema? Kopparrör ska tydligen gå bra för dom är ju så mjuka att dom anpassar sig vid åtdragning, men hur är det med H-rör?

Och hur grova rör behöver man egentligen om man vill ha drygt 500 hk och eventuellt E85, nån sa att 8 mm innerdiameter räcker, men jag tvivlar.

Posted

Med lite god vilja går det att kona med bromsverktyg men du måste värma rejält. Problemet med de enkla koningsverktygen är att de inte klämmer fast röret tillräckligt hårt.

Jag har inte provat Biltemas "proffsmodell" den kanske är bättre.

8mm borde räcka om du inte har alltför mycket kopplingar på vägen fram, antar att du kommer att köra med elektrisk bränsleump. 1 bar trycker genom ganska mycket bränsle.

Om du tar med dig rören till en hydraulfirma så kan de säkert kona åt dig.

Finns en "Parker Store" i Västerhaninge

http://www.kyrkvretens.se/

Posted

En fundering bara, om du är bekymrad för flödet, varför måste du ha skottgenomföringar? De har ju mindre innerdia än röret oftast. Går det inte lika bra med vanlig gummibussning att dra röret igenom, så slipper du ju strypningar där. Christer J.

Posted

Vill ha ett ställe där det är enkelt delbart mellan ram och kaross vilken kommer att gå att lyfta av på ca 20-30 min. Då vill jag att grejerna ska sitta fast i ramen. Kollade lite på det där med genomföringar och det ska tydligen inte påverka speciellt mycket om man har ett par strypningar på vägen, värre med trång lina hela vägen men om genomföringarna är mindre så kommer jag att borra ur dom ändå. Tror tio mm räcker mer än väl till mej, så slipper man dra om när motorn växer. Nu har jag kört med Biltemas kopparrör och det har inte varit nåt problem, har runt 300 hk för tillfället.

Posted

Dela med slang. 10mm är väldigt mycket.sedan har du en nålventil som är 2-3,5mm?

Men jag är likadan. vill inte veta att det eventuellt kan vara på gränsen.

Och ska du ev. köra på Etanol och ska dra nya ledningar så förstår jag dig.

Grabbens gamla BMW körs på Etanol. bromsades nyligen runt 400 med 8mm ledningar. ska ge mer men toppackningen började

lätta på sig med lite vattenläckage.

Posted

Beror lite på vilket tryck man har i bränsleledningen också, dvs förgasare eller insprutning.

Posted

har samma problem och fundering kring bräslerör.

om man använder 10 mm kopparrör (halvhård) kan man då använda klämkopplingar med stödhylsa som man kan köpa på en röraffär - klämkopplingarna kan man ju få med ½-rörgänga - det kanske finns slangkopplingar som är avsedd för 8mm innerdiameter och som passar på ½- rörgänga

tacksam för hjälp med dessa funderingar

kengren

Posted (edited)

Det borde gå bra. En kompis körde med prisolrör i sin rallybil på 90 talet. Visserligen hade han slangen skruvad direkt på röret mellan kaross och motorn för att minska risken med brottanvisning vid klämringen som kan ställa till problem om det vibrerar, men sitter allt fast ordentligt så ska det nog gå bra.

Edited by Christer J
Posted

Beror lite på vilket tryck man har i bränsleledningen också, dvs förgasare eller insprutning.

Kör du returledning så kan man ha en pump som matar på bra.

Man ska alltid mäta flödet framme vid motorn. då vet man hur mkt det klarar.

Posted

Jo tack det har jag rätt bra koll på.

Det jag menade var att kapaciteten på en given slangstorlek skiljer väsentligt beroende på trycket på bränslet. Tryckfall får man i alla slangar och givetvis ska man mäta trycket där förbrukningen sker. Det finns en anledning till att bränsletrycksregulatorn sitter på "fuel rail'n" och inte bak vid pumpen.

Posted

Man ska alltid mäta flödet framme vid motorn. då vet man hur mkt det klarar.

Flödet är det samma i hela ledningen fram till motorn (såvida det inte grenas, men det är ju inte fallet i en bränsleledning).

Det är trycket som varierar.

Vill man dubbla flödet behövs fyra gånger så mycket tryck. p2=p1*(q2/q1)2

Posted

åhhh vad trött jag blir. om du mäter flödet bak t.ex. så har du ju inte med förlusten med att transportera bränslet fram och får då mer flöde. men har du en flödesmätare inkopplad på linan när hela ledningen är inkopplad då är jag med.

men jag menar ett friflödesmätande för att se vad man har med sig.då har du förluster som ökar med längden.

Posted

HIHI samma resonemang jag råkar ut för ofta när det gäller el. Skillnad mellan ström, A och spänning, V. Allt beror på var och hur man mäter. Serie, eller parallellkoppling. Trycket varierar i slangar och rör, lägre och lägre efter varje strypning, medans flödet är lika i hela ledningen.

Posted

trycket sjunker inte vid en strypning(om det är stängt). det är flödet

du har inte samma flöde genom ett 1mm hål som ett 10mm hål. eller hur.

  • 3 weeks later...
Posted

jag köpte 10 mm kopparrör (halvhårda)- det var inte så lätt att böja dessa så jag for till biltema och köpte 8 mm bränslerör i koppar - har nu monterat ett rör i kardantunneln - det var inga problem för det gick relativt bra att "böja" dem på plats - nästa arbetspass så kommer det andra röret att åka på plats - nu har jag bara en fundering kvar

skall ha en högtryckspump med filter bak - behöver något att sätta fast bränsleslangarna ordentligt till kopparrören - vad väljer man? just nu går funderingarna till att använda anslutningar och kopplingar till gasol - går det bra?

kenneth lundgren

Posted (edited)

Jag skulle lött fast en nippel med lämplig gänga på röret, sedan tagit lämplig slang och kopplingar och skruvat fast. Snygga röda och blå kopplingar i AN6 är väl lämplig storlek. Men med facit i hand blir det kanske lika dyrt eller billigt att dra AN6 slang hela vägen och spara in två kopplingar, slangen ligger på 200 kr per meter och kopplingarna runt 70 kr styck för rak slangände, det finns adaptrar från AN till M eller R gänga. Även bränslefilter. Säkert 2-2500 kr för allt men det blir bra och tätt. Kan säkert finnas billigare ställen att handla det på också.

Hittade lite delar här racestuff

Man kan även löda fast en slangnippel (typ gasolanslutning) och dra fast en slang med slangklämma eller så skaffar du en skärringskoppling med tillhörande stödhylsa och skruvar fast den på röret. Funkar men inte lika säkra mot läckage.

Till returen kan alternativ 2 vara gott nog men till högtrycket skulle jag satsa på bra grejor.

Det finns även en ny slang som man trycker ihop i kopplingen som skall fungera bra, har läst om den på forumet om jag inte minns fel.

Edited by Pågen
Posted

Tack Pågen du stärkte min inställning - om jag skulle vara säker på att löda så skulle jag också löda anslutningarn men eftersom lödning inte är min starka sida så får jag lita på " ett lödningsfritt" alternativ

hittade en företag på nätet som heter kammafritid (katalog finns också på nätet) - de har återförsäljare i hela sverige (husvagnar) - de säljer instalationsmaterial till gasol - en slangsockel för 8mm kopparrör med fast anslutning till 8 mm slang kostar 40kr - vinkelkoppling för 8mm kostar 65 kr - kopparrören är mjuka så man måste ha stödhylsa vid infästningarna, dessa kostar 10 kr/st - slangnippel till vinkelkoppling eller skarvkoppling - det ger en kostnad för anslutnngarna till bägge rören på totalt 250 kr 5 meter bränslerör på biltema kostar 199 kr - jag kommer att välja detta

kengren

Posted

Jag hade kopparrör i min bil förra säsongen. Nu har jag bytt till stålomspunnen teflonslang hela vägen. Specen på Biltemas 8mm koppar rör är max arbetstryck 12 bar och sprängtryck över 14 bar.

Om du ska köra i Roadsport i framtiden är kravet 70 bar, 135°C. Rabatten hos Hydroscand gör att det är värt att fundera mer än en gång.

Posted

post-65-12652423484_thumb.jpg

Bidde hydraulrör, 10 mm invändigt. Tror det kommer att räcka. unsure.gif 350 bar borde också räcka. wink.gif

Posted

post-65-12652423484_thumb.jpg

Bidde hydraulrör, 10 mm invändigt. Tror det kommer att räcka. unsure.gif 350 bar borde också räcka. wink.gif

mycket snyggt att man kan få till det så bra med dessa rör - jag provade på ett rör men jag gav upp

kenneth

Posted

Nä, det sticker ner en massa skit under, typ tråg, låda, urtag för stolarna mm, så det ska nog vara ok. Dessutom så hänger sidepipesen lägre. Min ram sitter rätt högt, ca. 20 cm över marken.

Posted

Nä, det sticker ner en massa skit under, typ tråg, låda, urtag för stolarna mm, så det ska nog vara ok. Dessutom så hänger sidepipesen lägre. Min ram sitter rätt högt, ca. 20 cm över marken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...