Thornad Posted April 23, 2010 Author Share Posted April 23, 2010 Kollade tråden från början och såg bilderna på orginalfälgarna, men i inlägg 132 så ser det ut att vara ekerfälgar, fanns det olika versioner? Det är väldigt ovanligt med ekerhjul på T35:an. Det är ju en racer och då ska det vara gjutan aluminium fälgar. Vet inte riktigt när ekerhjulen användes. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 24, 2010 Author Share Posted April 24, 2010 Väldigt avundsjuk på er som varit ute och åkte idag. :thumbup: Även om det gott skulle kunna varit lite varmare. Men man får vara glad för det lilla. Jag gjorde klart huv och sidopaneler fram idag. Efter det monterade jag det provisoriskt och plockade jag ut bilen för att kunna titta lite på propotionerna på håll. Det var ju sol och fint då. Men april är april så precis när jag fått ner och ut bilen blev det regn, typiskt. Några bilder hann jag i alla fall få. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 De flesta skulle nog offra mer än en fin kördag för att ha den bilen i sin ägo. Galet fräck och välbyggd :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 nu får jag nog ta å byta byxor ;) trodde ett tag de skulle kunna se knasigt ut med modern SLA framvagn men de lirar ju riktigt fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 (edited) slog huvudet i bordet då jag bugade mig... snälla säg att du kommer att köra skärmlöst...tänk att köra om div V70 och annat(säkert bra bilar till det dom är tänkta men så tråkiga)och se barnfamiljerna trycka sig mot rutan med mobil kameran i högsta hugg...den e bara så läcker... :notworthy: :racesmile: Edited April 24, 2010 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 nära off topic när jag var runt 18 år kollade jag på bilder på bugattikarosser i glasfiber fär att sätta på vw bubbla schassie.. byggde en 30 cm bottenplatta model (vw) i trä och poppnitade ihop en enkel aluminium kaross av ofsett plåt dvs tunn tryckplåt.. borde finnas kvar hos föräldrarna på gotland.. åter till detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 24, 2010 Author Share Posted April 24, 2010 Tack för era possitiva kommentarer. Jag fick tips av Gustaf Ridderstolpe vid SPRO1 att söka dispens för att köra utan stänkskärmar. Det kommer jag att söka. Det kommer att göra en liten skillnad om jag får det. Då slipper jag ha skärmar på besiktningdagen. :busted_cop Mellan besiktningarna = skärmlöst i alla väder, jag lovar. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 24, 2010 Share Posted April 24, 2010 Riktigt häftig, gillar ankstjärten! :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 25, 2010 Share Posted April 25, 2010 Mycket skön bil. Jag gillar blandningen av gammal stil med modern teknink i ett seriöst och kanonsnyggt bygge. Gratulerar till en riktig ögonbrynshöjare! Från Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Har ägnat tiden till att göra frontänden på karossen klar. Det är nu bara två plåtbitar i 1mm alu som inte är tillverkade. Sprayhooden framför ratten samt hållaren till "innerbackspegeln". Jag har också beställt 2st läderremmar till huvlåsningen av skomakar´n. Kylarmaskieringen fick ett raster med sexkantigt mönster, liknande orginalets. Har länge gått och tittat på det där rastret från en lysrörsarmatur som jag haft legat i garaget men inte trott att det skulle räcka. Med lite knep o knåp och skarvning så fick jag till det, men det blev inte mycket över. Nästa lite för precist. Tittar man in genom fronten så ser man att det är ganska rymligt, och framförallt välventilerat i motorrummet. Nu är det dags att lägga tid på att göra klart bakpartiet. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Så himla snygg den är, grymt bra jobbat :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Vad är det du har längst upp på kylarmaskeringen? fejkat påfyllningslock? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Vad är det du har längst upp på kylarmaskeringen? fejkat påfyllningslock? Japp,fejk. Det kommer att vara ett annat lock än det som sitter där just nu. Lite tunnare gods och lättare. Kanske med en termometer som orginalet hade. Riktiga kylare med pålllning och expantion kommer invändigt i motorrummet men det är inte klart ännu. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 När kommer du att visa bilen "live", denna måste bara beskådas. :notworthy: :notworthy: :notworthy: Kinnekulle?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Jag vet inte riktigt när det kan vara dags att ta ut den för körning. Nu när sommaren är på gång så brukar det inte bli lika mycket tid i garaget. En idealisk tidplan vore att göra SFRO2 och besiktningen i höst innan bilen är lackad. Då hinner man känna lite att det fungerar och har möjlighet att göra en del justeringar innan lack. Sedan skulle det bli lack och slutmontering nästa vinter och klart direkt för körning när våren kommer. Vad är det för krav på bilen för att köra en bandag? SFRO2 klar eller måste det vara besiktat också? // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 För klubbens körning på Kinnekulle den 13 augusti är det SFRO2 eller vagnsbok som gäller, alltså inget krav på SBP godkänd bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted July 13, 2010 Author Share Posted July 13, 2010 Hej, nu var det länge sedan det blev någon uppdateringar. Men nu har det varit lite för varmt ett par dagar att vara snickare hemma på kvällarna. Då blev det lite tid till att vara i garaget och svalka sej i stället. Nu är plåtarbetet klart. Återstår lite småpyssel och spackling/målning. Eftersom jag var till Gröndal i lördags och blev inspirerad av dom som var där och körde, så vore det kul att få igång bilen och kunna testa lite i höst. Nu regnar det ut, och då får man också vara i garaget. Så nu har jag inte tid mer, Hej då. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Den väcker rejält "Vill ha!!!" begär :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Bulan till föraren blev riktigt snygg :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Din bil är så galet snygg!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 Wunderbaum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 13, 2010 Share Posted July 13, 2010 säger det igen... inte lackera konstverket!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 Underbart! Allting bara faller på plats. Det är nästan svårt att tro att du inte bygger från en byggsats så väl som allt passar ihop! Hur ser det ut där vid remmarna? Sitter de fast i fjädrar som håller huven i spänn också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted July 14, 2010 Author Share Posted July 14, 2010 Underbart! Allting bara faller på plats. Det är nästan svårt att tro att du inte bygger från en byggsats så väl som allt passar ihop! Hur ser det ut där vid remmarna? Sitter de fast i fjädrar som håller huven i spänn också? Hej, det sitter två separata fjädrar på varje sida, samt två remmar över huven med fjäderbelastning. Anledningen är att om man tar bort remmarna och öppnaer ena halvan av huven, så sitter den andra halvan fast med fjädrarna på motsatta sida samt vid gångjärnen på mitten. Annars skulle det bli svårt att få huven att ligga kvar i det läget. Sedan kan man enkelt lyfta ut gångjärnen på mitten så att hela huven tas bort. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted July 14, 2010 Author Share Posted July 14, 2010 säger det igen... inte lackera konstverket!!!! Jag tycker också det ser bra ut olackat. Så jag var inne på det ett tag. Men tyvärr blir det en del spackling vid skarvningarna på bakhuven. Så det kommer att bli lack, ljus eller mellanblå. Sedan blir det lite dekor i tidstypisk stil med tävlingsnummer. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 lackera silver metallic... och om någon frågar säger du att det är en glasfiber kaross på vw bubbla platta... :lol: nä klart du skall lackera den blå ..tycker jag .. om det nu behövs färg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted August 4, 2010 Author Share Posted August 4, 2010 Dags för lite uppdatering kanske. Det blir ju inte så mycket tid för mekning på sommaren men det har ju varit lite dåligt väder ett par dagar så få fick det bli lite garage-tid. Nu när utsidan är karossmässigt klar har det blivit lite inklädning invändigt. Kardantunneln är klädd med 2mm alu som skall popnitas och locket skall skruvar så man kommer åt åtmindstonde uppifrån om något händer. Sedan blev det ett fotstöd till passageraren. Blir extra stadigt om frugan åker i högklackat. Nu är det el som står på tur. Förhoppningsvis blir det lite stiligare än vad det ser ut just nu. Använder orginal elsystem från motorcykeln så det blir till att anpassa kabellängder till delarnas placering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Vad är det för pryl du har ovanför instrumentet? Ser bra ut förresten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted August 4, 2010 Author Share Posted August 4, 2010 Det är ett 12v uttag som sitter i panelen ovanför instrumentet. För laddning av telefon eller navigator. Intrumentet ligger på bilden uppe på alu-panelen, den är gjord för att ligga helt infäld under plåten egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Herre jevlar va fint :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Fint som vanligt! Hur gör man dom där "försänkta" hålen som du har i fotstödet, är det någon form du använder i pressen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 Fint som vanligt! Hur gör man dom där "försänkta" hålen som du har i fotstödet, är det någon form du använder i pressen? Ja, det är ett enkelt verktyg som jag pressar med efter det att jag borrat plåten. Jag har använt 2mm aluplåt och det blir betydligt stadigare efter att man pressat hålen. Använde samma verktyg på 1mm stålplåt och det gick också väldigt lätt. Behöver inte använda pressen, det går fint att bara använda pelarborrmaskinen som press. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Värt att notera här är att underverktyget eller honan inte är speciellt noga, plåten följer handelen galant,om det är rätt utformat :) Något jag iallafall inte hade en susning om innan jag började knacka kaross :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Nu är elsystemet i princip klart. Samtliga motorinstallationer och kopplingar under huven är klart. Kablar fram till lysen och fläktar finns på plats men är inte inkopplade eftersom inga lampor är monterade ännu. Det blev lite renare än vad det såg ut från början. Jag har använt kabelstrumpa för att få alla färgglada kablar att se lite mer antika ut. Det var kanon att jobba med tillsammans med krympslang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Fantastiskt bygge! Glöm inte att tillfälligt ta bort justeringen av bromsvågen från föraraplatsen. SBP brukar inte tycka om det. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Fantastiskt bygge! Glöm inte att tillfälligt ta bort justeringen av bromsvågen från föraraplatsen. SBP brukar inte tycka om det. m :D h Janne Tack för tipset. Jag vet om det. Det finns några anpassningar till som ska göras för att SBP ska vara nöjda. Men det törs man väl inte skriva här, man vet ju inte vem som läser. :hypocrite: // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted September 12, 2010 Author Share Posted September 12, 2010 I lördags var tidningen Bilsport på besök i Köping för att göra ett gatbilsrepotage. Passade på att göra lite reklam för vårt intresse på plats. Tyvärr var jag inte hemma själv men med lite hjälp av den gode Micke gick det bra ändå. TACK Micke! Larsa Andersson var också på plats med sin fina Kastenaham, med Volvo femma. Totalt var det c:a 200 bilar på plats. Mestadels jänkare. Se med bilder på www.sportbilen.se // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 (edited) Hej igen, nu har det blivit avgassystem på bilen, gissa fabrikatet? Ferrita förståss, ett rostfritt platsbyggt system som i mycket liknar orginalet. Mycket fint tillverkat av Magnus som är ett riktigt avgasproffs. Det ska bli riktigt spännande att höra ljudet när det är dags att provstarta. Går allt bra så kanske det är dags om 2 veckor. Det kommer att vara dB-killers i vid ljudprov och besiktning. Fick också hem kylaren. Jag hade lite svår att hitta lämplig modell eftersom den skall vara förhållandevis smal och hög. Den kommer från Opel Kadett C och inhandlades på Meca till en bra penning. Koppar-mässing men den kostade bara en sjättedel av vad en alukylare i samma mått skulle kosta. Hälsningar // Peter Edited September 16, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 allt är så äckligt najs på dehär bygget! :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Ditt bygge är som Lektyr var på 80-talet :D Snyggt o sexigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Jag har absolut inget vettigt att tillföra utan fortsätter i samma stil som dom andra och öser beröm. Satan i gatan vad fin den blir! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Den vill jag höra live! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Man kan bara se och le... Gjordes det några beräkningar på avgassystemet först eller byggde han på erfarenhet? /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted September 17, 2010 Author Share Posted September 17, 2010 Man kan bara se och le... Gjordes det några beräkningar på avgassystemet först eller byggde han på erfarenhet? /Anders Grunddimensioneringen fanns klar från början baserad på erfarenhet, sedan var det tillgängligt utrymme som också fick styra. Framförallt diameter på ljuddämparna var begränsad, annars hade det varit kolfiberdämpare. Nu är det 76mm diameter rostfritt, mot 100mm om vi valt kolfiber. Det sitter mätuttag för att kunna mäta mottrycket så snart motorn är startklar och Ferrita fått sin nya bromsbänk levererad. Då blir det optimering av både avgassystem och sprutet. Det kommer en PowerComander box på plats tills dess också. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 (edited) Nu är tanken klar och på plats. Jag använder orginalpumpen som sitter monterad i botten på en aliminiumfläns. Tankgivaren kommer från Acewell och fick göras om lite för att passa höjden på tanken. Tanken ligger i två vaggor. De rostfria klammorna kommer från ljuddämparmontering på lastbil/buss. Jag la 3mm gummi under klammor och vaggorna, det sitter kanon. Viktigt bara att jorda tanken ordentligt också. Jag trodde jag var klar med elsystemet, men icke det fattades sidoblinker när jag började titta på belysningnen. :banghead: Det blev Opel Corsa sidoblikners, 70kr/st på Meca. Dom kan jag rekomendera för er som vill ha ovala. När jag ändå skulle komplettera elsystemet så passade jag på att sätta dit ett värmepaket också. Det skall byggas in i en aluminiumlåda, med luftutsläpp ner på benen enbart. Kommer från Mitsubishi EVO. 1,1 Kg med fläkt från MC inkl vatten, lätt och bra. Cealm: Värmepaket är väl skönt att ha för oss som tänker åka fast det är vinter. Jag kör ju 5.00 - 19" som däckdimension, så det passar bra med 4st motocrossdäck så man får lite fäste. :) Så här ser det kompletta avgassystemet ut när det är demonterat. Nu är det klart med fästen och hål i golvplåten. Blev kanonbra. Nu skall två st batterier monteras, ett litet MC-batteriet till motorn, samt ett lite större till el-backen. Edited September 25, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted October 10, 2010 Author Share Posted October 10, 2010 Nu är värmepaketet packat å klart. Bara att koppla in slangarna när det är dags. Det fick bli en aluminiumlåda med fläkten inbyggd i. Värmeventilen kommer från Ford Ka, elektrisk det är smidigt. En och samma strömbrytare öppnar ventilen och startar fläkten. Mer förfinad styrning behöves inte i en öppen bil. Lite värme på benen kan vara skönt att kunna få. När man hoppar ur och i för att torrköra lite så märker man snart att den stora ratten är lite i vägen. Det fick bli en egen snappoff lösning, eftersom alla på marknaden är för stora i diametern. 60mm i diameter ska det vara för att passa ratten. Låsningarna finns att köpa på Eugen Wiberger AB Nu tjångar vi på mot en ny vecka, // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 smutt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Har du artikelnummret till låsningarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts