Thornad Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 Jag märket just att jag missat ett samtal och fått ett meddelande på mobilen. Det var besiktningskillen som ringt, han hade gjort fel bedömning på speglarna. Dom var godkända. Då återstår sido blinker och bälten. Två samtal till och jag är i mål. :thumbup: // Peter Quote
Thornad Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Nu är besiktningen godkänd och klar, Jippi :racesmile: målet är nått. Bara att vänta på skyltar och lite solsken. Med lite tur kanske både skyltar och solen dyker upp på fredag, det vore schysst. // Peter Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Jocke4U Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 :image224: :image224: :image224: :image224: :image224: GRATTIS!! Quote
Mildseven Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Härlig känsla grattis :image224: :image224: :image224: :image224: :image224: //Per Quote
Jocke4U Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 (edited) . Edited September 13, 2011 by Jocke4U Quote
kengren Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Grattis nu när bilen är klar så vill vi att du håller oss informerad om den fortsatta resan med bilen kenneth Quote
kengren Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Grattis nu när bilen är klar så vill vi att du håller oss informerad om den fortsatta resan med bilen kenneth Quote
cealm Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Grattis till sista slutgiltiga delen av regbesiktningen. Quote
Thornad Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 TACK alla, jodå det kommer att bli uppdateringar. Nu ska ju bilen börja användas........ // Peter Quote
Janne E Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Ett stort grattis!!! Se nu till att komma ut o köra med detta superläckra bygge :eclipsee_steering: Quote
Thornad Posted September 15, 2011 Author Posted September 15, 2011 (edited) Snabba grabbar dom där som gör skyltar. Besiktning i tisdags, försäkring idag och så låg skyltarna i postlådan när jag kom hem. Jippi... Det var bara att ställa på bilen och montera skyltarna, och sedan blev det en sväng runt stan med några stopp hos kompisar. Super skönt med värme på fötterna, det funkar kanon. En drive thoure vid kebabben så var dagen fulländad. Sover nog gott i natt. // Peter Edited March 19, 2012 by Thornad Quote
joaba Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 GRATTIS. Låter så gött,längtar nästan hem från semestern för jag tror nog mina skyltar ligger hemma med då, reggade ju i måndags:D Quote
Thornad Posted September 22, 2011 Author Posted September 22, 2011 Hej, det blev en del åka i helgen som var, vilken tur att det var bra väder. Tror att det blev c:a 10mil, utan problem. ( kors i taket ) Nu har jag gjort klart bagageutrymmet bakom ryggstödet. Det blev uppskattat av frugan eftersom hon inte fick med sej handväskan tidigare. Nu är utrymmet lagom avpassat för att inte rymma några shoppingkassar. :) Det är låsbart via ett lås vid armstödet och några vajrar. // Peter Quote
Jocke4U Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Så galet snyggt Peter! Grattis till första åkturen och låt oss hoppas på fler fina höstdagar! Quote
gka Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Grattis! Det var ett reportage i nya Klassiska Bilar om Bugatti 35. Kanske något att ta till om vädret ballar ur i helgen:) Quote
Thornad Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Tack gka för tipset, där kan man snacka replika. Det är därför min bil är en BEC inspirerad av Bugatti T35, alltså ingen replika. Jag och min grabb var ut och tog en grabbsväng ikväll. Det blev 4 - 5 mil i +10grader och mörker. Rätt kläder, värme på fötterna och bättre lyse än vad jag vågat hoppas på. Kanon mysigt. :thumbsup: I morgon blir det besök på Gröndal, miata klubben har visst lite körning där. // Peter Quote
Sala or bust Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Om det där är det som kallas lön för mödan, så tror jag det är värt det.. Quote
cealm Posted September 24, 2011 Posted September 24, 2011 Det är ett snyggt bygge du har gjort Thornad men förr eller senare kommer frågan vad blir nästa projekt? Quote
Thornad Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 Det är ett snyggt bygge du har gjort Thornad men förr eller senare kommer frågan vad blir nästa projekt? Frågan har kommit många gånger, från dom flesta faktiskt - inkl mej själv. Jag är lika intresserad av svaret jag, vi får se. Det finns lite spekulationer tidigare i tråden. Den enda som har ett klart svar är min fru. Det blir målning och tapetsering på övervåningen, sen får vi ta upp frågan igen. Quote
Thornad Posted September 25, 2011 Author Posted September 25, 2011 (edited) Jag och Andreas, min grabb, var ute och åkte en sväng igår, lördag. Åkte förbi vid Gröndal och kollade lite vad som försegick. Då blev vi erbjudna att testa några varv, och det kan man ju inte säga nej till. Utan diffbroms och med 5.00/95x19 däck blev det rätt så halt, men väldigt kul ändå. TACK NI SOM VAR DÄR FÖR ATT VI FICK TRÄNGA OSS PÅ OCH TESTA. Sedan åket vi vidare till Röfors backen och tog ett par nostalgi-repor i backen. // Peter Edited September 25, 2011 by Thornad Quote
gka Posted September 26, 2011 Posted September 26, 2011 Den ser ut att gå väldigt bra. Skönt ljud är det också, inte alls så stressat som en liten radfyra. Vad kan det bero på att inte fler använder den motorn till BEC-tillämpningar? Quote
Thornad Posted September 27, 2011 Author Posted September 27, 2011 Den ser ut att gå väldigt bra. Skönt ljud är det också, inte alls så stressat som en liten radfyra. Vad kan det bero på att inte fler använder den motorn till BEC-tillämpningar? Ja, den går bra och låter som jag tänkt mej. RSV Millen är inte så vanlig och därmed inte så lätt att få tag på en motor begagnad. Det är väl många som åker BEC som också söker efter just det ettriga varvandet. Aprilian drar till 10.500rpm vilket räcker bra. Bilen blir c.a 10% lägre växlad med de tänkta banhjulen, det blir perfekt stegning i växellådan för bana då. // Peter Quote
Thornad Posted October 18, 2011 Author Posted October 18, 2011 (edited) På lördag hoppas jag på bra väder. Då har vi bokat in oss på Sala Racing Park, dom har en track day mellan kl. 10 och 14. Är det någon som är intresserad finns det platser kvar. Kolla www.salaracingpark.se för anmälan via telefon. Nu är specers klara och lite bättre racehjul på plats. Det blev väsentlig skillnad det lilla jag provat. Fram är specern 35mm och ändrar bultdelningen från 5 x 112 till 5 x 114,3 Bak är den 55mm och samma bultdelningar Edited March 19, 2012 by Thornad Quote
Rikard Larsson Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Vansinnigt fet den ser ut med de hjulen :thumbsup: Quote
vedde Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Grattis till besiktningen Sen som alltid :icon_oops: /Fredrik Quote
Thornad Posted October 23, 2011 Author Posted October 23, 2011 (edited) Igår var vi till Sala Racing Park och testade lite banåkning. Det var blött men inget regn. Halt som som bara den med allt funkade bra. Jag klippte en däcktrave så det blev att räta lite pushrod och´sen på det igen. Annars funkade allt OK för att vara test. En diff i bakaxel och en lite mindre ratt för banåka blir nästa modifiering. Här är en liten film när Andreas, min grabb kör. Han har mer rutin än mej och det gick kanon. Edited October 23, 2011 by Thornad Quote
Thornad Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 Vilket perfekt bilväder vi ligger inne med. 7 grader varm och torrt. Det blev en kvällstur, lite runt i stan och en liten tur ut på småvägarna. 3 mil, kanske dom sista i år. // Peter Quote
Christer J Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Trevligt med en hösttur. Här har dom saltat vägarna flera veckor.. Quote
Thornad Posted February 19, 2012 Author Posted February 19, 2012 Hej, nu var det ett tag sedan det blev någon uppdatering här på forumet. Det har väl varit ganska lungt i garaget också, men något har väl hänt och lite till ska hända innan våren. Redan i början på denna tråd kom det några synpunkter på drivningen via drivknutar. Det har gått bra men det finns lite läckage på fett ut damaskerna, trots att jag limmat dom. Nu är kardanerna bytta och jag kör med vanliga knutkors, känns säkrast så. Dom skall bara balanseras nu så är det klart. Ganska trångt och pillrigt med stödlager och backdrev, men det gick bra. Quote
Thornad Posted March 19, 2012 Author Posted March 19, 2012 Rospolering av instrumentbrädan stod också på vinterns program. Nu är det klart. Var inte så mycket arbete med själva poleringen, snarare så att demontering och återmontering tog mest tid. Jag monterade upp en bänkskiva i fräsen med en stödkant som var graderad med delningen. Sedan vara det bara att mata på och dippa en ros var 16:e mm. Gick snabbare så än att veva fyra varv på veven för varje ros. 2700st dippningen på varje sida. Eftersom baksidan syns så bra från motorrummet så blev det rosor även där. Samt på främre delen av kardantunneln Nu är det i allafall klart, det blev lite mer retro stil. Snart blir det sopat på gatorna och då blir det till att ut och åka. // Peter Quote
LUPUS Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 (edited) Pricken över i ! snyggt , är det gjort med en italiensk vin kork oxå ;-) EDIT menar fransk naturligtvis Edited March 19, 2012 by LUPUS Quote
cealm Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Och fint blev det! --- Snart blir det sopat på gatorna och då blir det till att ut och åka --- Arboga - Köping - Kungsör har gemensamt köpt en stor sopmaskin som dras efter en lastbil. I år är Arboga sist i turordningen och vi får maskinen i månadsskiftet mars-april. Du har nog rent och fint på gatorna i Köping endera dagen. Hurvida vägverket sopar sina vägar vet jag inte men ofta och bra får vi hoppas....för alla vägar är inte kommunala... Quote
2fast4u Posted March 20, 2012 Posted March 20, 2012 Stiligt som tusan :thumbsup: Vilken skillnad det gjorde för karaktären i sittbrunnen. Quote
Thornad Posted March 21, 2012 Author Posted March 21, 2012 Idag kom det lite siliconslangar från do88.se på posten. Snabb och korrekt leverans, så dom kan jag rekomendera. Inte för att det går fortare med siliconslang under huven. Men det är ett steg till att blanda gamalt och nytt. // Peter Quote
Peter M Posted March 21, 2012 Posted March 21, 2012 Verkligen imponerande bygge. :notworthy: Jag har också en MK2-bakaxel. Den heter visst "cologne". Är det en sådan du har eller en Atlas? Anledningen till att jag frågar är att det inte lär finnas diffbroms till "cologne", men du skriver att en diffbroms inte skulle vara så dumt. Har du kanske hittat någon som har lite roliga grejer till en "cologne"? Quote
Thornad Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Verkligen imponerande bygge. :notworthy: Jag har också en MK2-bakaxel. Den heter visst "cologne". Är det en sådan du har eller en Atlas? Anledningen till att jag frågar är att det inte lär finnas diffbroms till "cologne", men du skriver att en diffbroms inte skulle vara så dumt. Har du kanske hittat någon som har lite roliga grejer till en "cologne"? Hej, det är en Athlas axel som jag har. Delarna finns väl lämpligast i England. Diffen jag kollat på är från Quife och www.rallydesign.co.uk säljer den till vettiga pengar. Men det finns några varianter på splins på drivaxlarna så man får se upp så det blir rätt. Jag har inte träffat på "cologne" någon stans, så den vet jag tyvärr inget om. // Peter Quote
Thomas Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Cologne heter den tyska V6 motorn och Engelska Essex http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford.html Axlarna brukar kallas för "English" Eller "Atlas" http://www.burtonpower.com/parts-by-category/transmission-clutch-wheels/differential-lsds-atbs.html http://www.burtonpower.com/qualsd1.html Quote
Peter M Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Hej, det är en Athlas axel som jag har. Delarna finns väl lämpligast i England. Diffen jag kollat på är från Quife och www.rallydesign.co.uk säljer den till vettiga pengar. Men det finns några varianter på splins på drivaxlarna så man får se upp så det blir rätt. Jag har inte träffat på "cologne" någon stans, så den vet jag tyvärr inget om. // Peter Jag lärde mig den hårda vägen att det finns en axel som heter "cologne" (köln) som ser ut exakt som en Atlas. Den är dock mycket klenare och inga mått stämmer med Atlas. Jag ska satsa på en engelsk axel eftersom den är mycket lättare. Så här vet man ifall man råkat gå på en mina... Ursäkta trådstölden. Blev väldigt nyfiken på ifall du hade lyckats hitta delar till den sura "köln"-axeln. Quote
therealpinto Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 När jag ser tidigare bilder i tråden tycker jag det (tyvärr) ser ut som en Kölnaxel. Ett enkelt sätt att se det är att titta på bakaxelkåpan, är den "rak" kl 9 och kl 3 så är det Köln, Atlas har inbuktningar där. I stort sett alla svensksålda Escort MkII hade Kölnaxel. Tidiga MkI (1968) fanns med Atlas, annars så var det engelsk axel standardmonterad, och Atöas i Escort var en eftermarknads/tävlingsgrej. Det går att hitta diffbroms till Köln men det är inte lätt och det är ganska dyrt. I en lätt bil som denna skulle jag alla dagar välja en engelsk axel istället, de är billiga (relativt) och väger inte mycket. Den axeln håller också utmärkt till i alla fall 150 hk i Escort. /Gustaf Quote
Thornad Posted March 22, 2012 Author Posted March 22, 2012 Aj då, det där hade jag ingen koll på. Här en bild i samband med tillverkningen av wattlänksfäste. Ser helt klart ut att vara en Köln-axel som man är lycklig ägare till. :banghead: Tack för infon, då får man tänka om lite innan jag går vidare med diff tankarna. // Peter Quote
Thomas Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 det låter ju lite otroligt att Tysk ingenjörskonst är slagen av Engelsk :hypocrite: Quote
ktm_micke Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Mycke märkligt en "tysk" kan inte ha fel :huh: Så sägs det iallafall där jag jobbar. Quote
Peter M Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Aj då, det där hade jag ingen koll på. Här en bild i samband med tillverkningen av wattlänksfäste. Ser helt klart ut att vara en Köln-axel som man är lycklig ägare till. :banghead: Tack för infon, då får man tänka om lite innan jag går vidare med diff tankarna. // Peter Aj du... Nåja, det var kanske bra att du fick veta detta innan du beställde en diffbroms som ändå inte hade passat. Tråkigt att det inte var en Atlas, men du är ju i gott sällskap i alla fall. :rolleyes: Quote
Drake Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Faan vad fin din bil blir! Riktigt längtar tills det är dags att klä Cobran med lite handknackad alu. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.