Jump to content

BMW 6a? eller Nissan 4a?


Stadig1

Recommended Posts

Hej på er alla visa erfarna byggare!

Har suttit och läst hela dagen och är om inte mer förvirrad nu än i morse.

Det börjar verkligen klia i fingrarna nu, Måste börja bygga bil snart!

Men kan inte bestämma mig vilken donator jag skall använda eller egentligen vilken motor för det är det som avgör donator valet..

Jag har tidigare varit inne på Nissan 200sx S13 170hk med turbo (original) Min bil bör väga 880kg då. Är det möjligt?

Dessa bilar kostar ca 15 000 - 20 000kr allt som oftast med vevlager ras. Har kollat lite och en 300hk+ motor kostar ca 30-40kkr

Så är jag helt ute och cyklar om jag funderar på en BMW 6a 2,0L i aluminum M52 den väger ca 166kg och jag får alla donator delar jag behöver.

Den motor ger 148hk och med turbo samt bonne matte ca 200hk då måste bilen väga 1000kg.. 300hk känns inte så långt bort då samt att det finns vettiga reservdelar.

Sedan efter SFRO och SBP finns möjlighet att trycka i en 2,8L... Jag behöver alltså inte ladda 2,0Bar för önskad effekt som i en fyra..

Jag vet att några här på forumet kör SAAB 2,0 hur är karaktären på en sådan inte i 150hk utförande då.. Sedan är problemet med växellåda osv..

jag har tittat på Nissan 200Sx S14/S15 SR20Det men det blir för dyrt 20kkr för bara motorn... och den ger 200hk.

Bilen skall användas på bana samt soliga och regniga dagar på kurviga vägar. Inte rattlåsrejsing.. :eclipsee_steering: :helmet:

Så frågan är egentligen funkar en BMW 6a i en Locost? Och är det någon som har bättre förslag på motor?

Vore skoj att kunna börja bygga i vår!!!

Link to comment
Share on other sites

ska du köra bana så kanske en lätt motor är att föredra. och ska du ha turbo så är det lätt att de blir lite halv "hysteriska" och svårt att dosera effekten i t.ex. långa kurvor. men med en liten normal snurra så kan det gå bra

Link to comment
Share on other sites

behöver du inte turbo så är det lika bra att skippa, då slipper man en del bekymmer. bmw 6:an där tycker jag verkar vara ett roligt alternativ. enkelt att byta till en starkare bmw motor efteråt om man vill.

honda k20a4 från cr-v på 150hk? går snuskigt enkelt att byta till en k20a2(200) eller k24(190) eller nån hexmotor, inte lika klumpig som en 6:a :P

volvo 5:a? lätt att hitta växellåda, finns från runt 135hk eller va de e(2,0 hemi 10v) upp till 300hk och ruggigt lätt att skrämma upp i mer.

eller göra som Kenny bräck och Marcus Grönholm och åka duratec..

Link to comment
Share on other sites

Ni har båda vetttiga inlägg.

Bilen kommer inte gå i tävlingsform iaf inte vad jag tänker just nu. Utan snarare bli en läro bil för mig själv så jag kan bli något bättre på banracing. :racesmile: Jag ser det som en utmanning att få bilens hjul geometri att fungera perfekt och är egentligen där jag vill lägga krutet under byggnation.. Som Jay-c sa Behöver man inte turbo ha det inte låter väldigt vettigt då jag konverterat en Subaru Legacy motor till turbo i en Bubbla. (ja jag är galen)

Har dock nästan bestämt mig under natten (la mig 11.30 somnade 04.00) Att en Nissan snurra 1.8T då 200sx är vettigast. De pallar mycket effekt och anser man att den inte räcker till finns alltid SR20DET att plocka i verkar som att de har samma växellådor.

Å andra sidan kan man börja med en BMW M52 150hk och byta till en BMW M3 motor heter inte den S52xxx och ger ca 320kusar? Och då slipper jag TURBO!! :D

f*n nu vart jag där igen.. Men tack för bollplanket :D

Link to comment
Share on other sites

klarar man 350hk ur en B230 utan överladdning så känns en bmw 6:a på 320 lite slö ;)

finns inte nissans sr20 utan överladdning också? som sitter i sunny(pulsar), borde vara ungefär likvädrigt en duratec.

ska man ha lätt motor och inte åka mc så är det duratec och honda f- ,k serie som är de främsta enligt mig. hondorna går ju relativt billigt upp till ca280hk.

Link to comment
Share on other sites

ska man titta på sughästar/liter så är en mc motor bra. och en B230 på 350 hkr har nog inget bra mellanregister och en volym över 3 liter. M3 326 hkr är fina hästar och kan nämna att jag har en kamrat som har en ny bromsbänk (dynapak) och där ger i stort sett alla bilar mindre effekt än vad fabrikant uppgett utom BMW:s M modeller.

Link to comment
Share on other sites

Vi kör HONDA F20C i vår BMW M3 Långlopps bil.. SÅ den är man bekant med att trycka ner i "fel" bil.. Jag är inte med och pröjsar på den bilen utan är enbart mek och jag vet vad en sådan motor går till.. Sen gillar inte SFRO 240hk i 600kg bil... :(

en 2,0L Zetec skall enligt Wikepedia väga 167kg? kan det stämma? vad väger en vanlig fyra? BMW väger mellan 166 och 177kg beroende på modell M52 då ej S38(M5 e34)

Har kollat upp hur stor en BMW motor är nu också. Längd 700mm + fläkt höjd 700mm och bredd 300topp +insug så bredden är ca 700mm. När jag lägger in de måtten i mitt bokchassie i CADen så blir det väldigt tajt!

Så jag får nog hålla mig till vad 4cylindrar kan erbjuda. Och då får det nog ta och bli en Nissan historia tillslut. Börja med CA18Det sedan bygga vidare på en SR20Det..

Tror nog att en kullagrad turbo, ethanol och eftermarknads sprut på en CA18Det kan bli vettigt.. Sedan slipper jag byta motor innan bes osv.. :D

Har jämfört F20C och SR20Det en gång och då hade SR20det mer effekt vid 5000rpm än vad F20C hade. Dock bottnar SR20 vid 7500rpm och F20C vid 9200rpm. Får intala mig själv om att det ska gå att få en Nissan motor rejs vänlig så ska det nog lösa sig också :D

Så då skall bara en donator inhandlas!

Link to comment
Share on other sites

själv kör jag med bmw 6an i alu m52, 2,5 med 170hk. vist är den stor men det gick ner i ramen, sumpen kapad ca 45-50 mm. sen väger den inte så mycket som du skriver, det är m50 motorn som väger 166kg m62 ca 146 kg med allt på då även servo pump och ac.

nu i vinter blir det som du säger en m3 motor för min del, dock bara en 3,0 men tror 286 hk räcker ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Tack Eslöv. Nu har du gjort mig om intet mer förbryllad! :banghead:

Vad får man ge för en m3 motor?

Att slippa turbo är smidigt och kostar mindre då jag slipper eftermarknads sprut turbo osv.. Får man då en BMW m3 motor för vettiga pengar kanske det till och med blir billigare att åka BMW tillslut.. Dock om man skall sätta på en kompressor rinner det snabbt iväg..

Ja fasen också jag som bestämt mig... :banghead: :banghead:

Får tänka på detta nu under några dagar och sedan ta ett beslut.. Har du kort på din bil vore väldigt intressant att se hur det ser ut med BMW 6a i Sjua! :D

Link to comment
Share on other sites

Har kikat runt lite och funderat..

Nissan körde sin version av DTM på åttiotalet med Nissan 180sx där satt en CA18Det maskin som levererade 580hk. Så det verkar finnas potential i den motorn för att bygga en vettig banracing bil. Speciellt med moderna turbo aggregat.

Om man tittar på BMW då så är inte donatorn speciellt mycket billigare än Nissan. Det finns dock mycket reservdelar och chansen att hitta en donator på "nära håll" är större med BMW. Jag får som Eslöv skrev 170hk ur en 2,5L andra alternativ är 2,8L 200hk och M3 286hk+ M5 340hk dock är de motorerna dyra. Kompressor kitt finns att tillgå dock är en Kompressor betydligt dyrare än en Turbo samt att jag behöver sprut för att styra motorn. Har ingen anning om kompsänkning och vad som behöver göras i blocket vid överladdning på en BMW M52 motor.

Summan blir att BMW motorn ger 170-200hk utan större kostnad medans Nissan Turbo ger 220hk+ för ungefär samma pengar. Då har jag en motor som går att få upp till 300hk+ med div modifikationer (turbo, sprut osv) Och den går fin fint att besiktiga utan problem. Ska jag åka BMW måste jag ha M-material alternativt kompressor för att komma upp i dessa effektsiffror. dock får jag en finare effektkurva än med turbo.

Så för att komma vidare i mitt resonemang måste jag ha koll på vad en BMW M-motor kostar först då kan jag jämföra mellan att åka turbo nissan eller sug-BMW alt kompressor BMW. Hur ställer sig SFRO till en Kompressor matad BMW 320 motor? original effekt 147hk?

Lär inte kunna somna inatt heller.... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

har hittat en BMW m3 3,2L motor som är begärt 35 000kr för frågan är dock om kabelhärva osv följer med.

Säg att en sådan motor kostar 40 000kr

Jämför vi mot att trimma en CA18Det får man en ganska potent motor för de pengarna..

Och kanske till och med att man kan inhandla en s14 SR20Det +trim och få hyfsad motor...

BMW med kompressor ligger på 15 000kr för kompressorn + 12 000sprut + div så man hamnar snabbt på 30 - 40k sedan vet jag inte vad de "vanliga" motorerna pallar i effekt.

Ne det lutar mer och mer åt en CA18Det som går att uppgradera efterhand eller köpa en SR20Det som utvecklas då bilen är besiktigad och körklar..

Åsikter och rättelser är väldigt välkomna just nu!

Link to comment
Share on other sites

Bilen ska köras på gata främst men också på bana då inte i racing så jag tar inte hänsyn till någon klass etc.. Jag vill ha en bil som går bra på bana (trackday) jag har tänkt att först inte bry mig om effekten nämnvärt men senare öka till ca 300hk. Då vill jag inte ha en effektkurva som ger 80hk vid 4000rpm och 340 vid 7500rpm om ni förstår vad jag menar. Risken med en 1.8L fyra är just det. En 6a behöver inte lika mycket konstgjord andning för att nå önskad effekt och kan då göra det något tidigare.

Om en M5 motor går till 15 000kr är saken klar. Det finns inte en möjlighet att få liknande prestanda ur en 1,8L Turbo fyra som i en 3,8L sexa utan turbo för de pengarna :notworthy: :notworthy:

Möjligheten finns att börja med en m52b20 eller m52b25 150-170hk för att sedan "råka" trycka i en M5 sexa på 320hk

Passar både m5 och m3 motorerna på ZF lådan? En fråga till är M5 motorn en gjutgärns historia?

Jag har också börjat titta på BMW turbo konvertering alltså satsa på en M52B20 motor med överladdning vad säger SFRO om effekt på en sådan motor?

Turbo på en M52B25 ska inte behöva ladda mer än 1,0bar för 400hk vilket är högt över ribban så säg att jag får 300hk vid 0.6Bar är jag i hamn..

Ni som kör Duratec osv alltså fyror med turbo. Hur ser effekt kurvorna ut? Eller är det kanske så att jag överdriver turbo lagg problemet?

Edit: Tänk på att jag vill besiktiga bilen med samma eller liknande motor som skall ge 300hk+ BMW motorerna ser likadana ut men jag kan inte regga med en Zetec och sen köra cheva smallblock.....

Edit 2: Mycket att tänka på... :wacko: Är jag ute och cyklar om jag behöver 300hk för att köra bana? En Nissan med Turbo på 250hk kanske går snabbare än en BMW 6a på 340hk? :icon_oops: Vill jag dra M3or på gatan kan jag ladda 2,5Bar istället? :515:

Edit 3: Har suttit och läst en del nu. Verkar som att M52 är kass att turbokonvertera och förmodligen också kompressor mata. problemet skall vara att gängorna för bultarna pajjar samt att fodrerna inte är i stål så de håller inte heller. Summa sumarum jag vill inte åka 6cyl Gjutgärn!!! Så då ser det ut som att CA18Det är enda valet just nu SR20Det är för dyr att börja med. samt att SFRO har något emot 200hk i 600kg bil... :banghead: :banghead:

Tar gärna emot mer input och åsikter!

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Tja, 300 hk i en sån här bil är väl extremt mycket, kör en säsong eller två innan du fläskar på med pållar, fast vad vet jag, jag är ju inte ens klar med min än :icon_oops:

135 turbo hästar under testkörning med min rörhög lämnade inte speciellt mycket att önska, det rör på sig ändå :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tja, 300 hk i en sån här bil är väl extremt mycket, kör en säsong eller två innan du fläskar på med pållar, fast vad vet jag, jag är ju inte ens klar med min än :icon_oops:

135 turbo hästar under testkörning med min rörhög lämnade inte speciellt mycket att önska, det rör på sig ändå :)

Tack Kilkenny det var det jag behövde :notworthy: Kan säga att CA18Det är det som kommer sitta i fronten på min sjua! Har tittat runt och det finns massor av reservdelar till dessa bilar för vettiga pengar! Tx ett helt swap-kit med låda, motor, kylare, box osv för 8000kr Kan jag lära mig att tygla 200hk lär jag ta de flesta andra bilar iaf :515: :prop:

Link to comment
Share on other sites

9,27 sek på 0-100 och du har en bättre tid än CealmSeven V8a tex.

Bra idé med 200 hk och nya reglerna --- > Skattevikt kg = 200 hk /27,2 hk --- > 735 kg (under förutsättning att du får max hk (27,2).

250 -- 300 och 350 hk blir inte lätt att få till ett godkänt på med bilvikter runt 6- till 700kg.

Plus att kraften skall "fastna i backen" också.

9,27 sek bör inte vara svårt....

Link to comment
Share on other sites

9,27 sek på 0-100 och du har en bättre tid än CealmSeven V8a tex.

Bra idé med 200 hk och nya reglerna --- > Skattevikt kg = 200 hk /27,2 hk --- > 735 kg (under förutsättning att du får max hk (27,2).

250 -- 300 och 350 hk blir inte lätt att få till ett godkänt på med bilvikter runt 6- till 700kg.

Plus att kraften skall "fastna i backen" också.

9,27 sek bör inte vara svårt....

Nu är jag inte riktigt med. Nya reglerna gäller inte 15kw/100kg längre? Som jag förstod det när jag pratade med min bes man så skulle tillverkaren av chassiet få bestämma max effekt dock ifall man är privat så skulle de gå på den gamla beräkning 15kw/100kg. Pratade med Roadster och de påstod att deras SIEW chassie skulle vara godkännt för 250hk oavsett vikt.

9,75sec hoppas jag att jag klarar av... Den motorn jag ska sätta i har 170hk original och är det jag kommer gå på när jag reggar. Och 245/40-17 R-däck ska nog ge fäste åt vidundret!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte bara hästarna, det är karaktären som är viktig också, kul med en motor som drar "hela vägen" om du förstår mig.

En stor v8 tex som inte varvar någonting är inte min kopp te, inte i en sån här bil i allafall. :)

Jag vill nog putsa till karaktären på min motor efter besiktning, annan kam kan nog va en bra början :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

precis! En V8 som i CealmV8 har ett enormtvrid men inget varv (inget negativt) Så du får ett sjut i ryggen men effekten avtar snabbt medans en högvarvig turbo motor bara skjuter på och sen skjuter det på ännu mer sedan dags att växla och då skjuter det på igen och du är nu en bit över 100km/h :racesmile: :D

Givetvis handlar det om utväxling för att få accelaration där låda, diff och hjul spelar in men när allt det är rätt ska du inte behöva växla mer än till 2an för att komma upp i 100km/h

Förresten Cealm V8 är automat med va? antar att det inte är en magneticmarelli låda så då tappar du lite tid vid växlingar eller?

Vart har du ditt garage Cealm?

Edit: Hoppas inte du tar detta som att jag inte tycker din bil är cool eller snabb Cealm! :icon_oops:

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Oj, oj oj, Drake. Nu har Kilkenny fått korn på kammar han med....... --- Jag vill nog putsa till karaktären på min motor efter besiktning, annan kam kan nog va en bra början ---

Det här kommer inte bli lätt ........ två stycken nu ......

Stadig1: Nix ingen automat det är en Borg & Warner T5 NWC låda speciellt av sedd för 0 till 30 km/h.......

Arboga är orten.

--- men inget varv --- Helt rätt allt över 4000 är övervarvning......

--- Edit: Hoppas inte du tar detta som att jag inte tycker din bil är cool eller snabb Cealm! --- Absolut ingen fara, Jag har min mycket stabila (kanske alldeles egna) syn på Sevenbilande. Förresten CealmSeven V8a bilen är säkert snabb men inte jag........

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Beach Buggy och det är precis samma sak där allt över 3500rpm då borde du bytt växel :P

Dock har jag 30% av din effekt i den bilen :unsure:

Arboga det är ju inte så långt ifrån Örebro! 4mil. Där är jag en gång i månaden. Kanske man skulle komma förbi dig någon gång o titta på fabriken? :prop: :notworthy:

Jag behöver nog lite real life experience tittande på sevenbilar innan jag börjar bygga! ;)

Link to comment
Share on other sites

Självklart är du välkommen. "Fabriksspionage" är inte bara tillåtet det är nästan ett krav. Du skall se du kanske blir så sugen på 3-axlat att vi blir två med sådan Seven efter besöket ....

Skall väl säga att jag hann höja på ögonbrynet en microsekund när jag läste: ---- Arboga det är ju inte så långt ifrån Örebro! 4mil. --- men koppligen till Värnamo och 4 mil , hmm kändes lite avlägset med Värnamo just den tanke-microsekunden. Förklaringen var ju enkel.

När är nästa gång?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Flickvännen pluggar i Örebro var där i helgen nu kommer hon hem över Hjul så det skulle bli någon gång i Januari.

Och vem vet det kanske är så att Cealm fabriken blir en general agent! med undre divisioner kanske en i Värnamo, typ som AMG för mercedes :D

Edit: Och just det You've got mail :D

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med. Nya reglerna gäller inte 15kw/100kg längre? Som jag förstod det när jag pratade med min bes man så skulle tillverkaren av chassiet få bestämma max effekt dock ifall man är privat så skulle de gå på den gamla beräkning 15kw/100kg. Pratade med Roadster och de påstod att deras SIEW chassie skulle vara godkännt för 250hk oavsett vikt.

9,75sec hoppas jag att jag klarar av... Den motorn jag ska sätta i har 170hk original och är det jag kommer gå på när jag reggar. Och 245/40-17 R-däck ska nog ge fäste åt vidundret!

Roadster skulle jag inte lyssna så mycket på, dom är fulla av skit! Ett under att dom får fortsätta.

600 kg, 245:or och bra fäste med 170 hk? Skulle inte tro det!

Vet inte vad du har för erfarenhet och bakgrund men du kommer nog att vara rätt nöjd med den motorn. Som sagt, börja med besiktningsmotorn, räcker rätt långt skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

precis! En V8 som i CealmV8 har ett enormtvrid men inget varv (inget negativt) Så du får ett sjut i ryggen men effekten avtar snabbt medans en högvarvig turbo motor bara skjuter på och sen skjuter det på ännu mer sedan dags att växla och då skjuter det på igen och du är nu en bit över 100km/h racesmile.gifbiggrin.gif

Haha, du är ju nästan lika rolig som Calle! Ska bjuda på en tur nån gång, glöm inte vuxenblöjan!laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Stadig1: Nya reglerna är inte i drift än men jag vet att det finns bil (kanske bilar) där reglerna redan tillämpats i senare delen av 2009. Men som sagt reglerna är inte "formellt" i drift.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bläddrade igenom den här tråden nu på morgonen.

Jag kommer på sikt bygga en helt egen bil (mittmotor) som inte är en Seven.

Jag gör det dock tillsammans med en herre här på forumet.

Den bil jag nu håller på med är en ganska kraftigt ombyggd Alfa Bertone coupe.

Till saken, jag har inte kört värst mycket på bana med det har killarna i Alfa klubben gjort.

I väldigt många år och med mycket bra banmöten, dom har även en raceserie i klubben som visats sig innehålla riktigt duktiga förare.

Jag har nu börjat lära känna dom flesta av dom och samlat på mig en hel del info om vad som gör en förare/bil snabb på bana.

Alforna trivs bäst på kurviga lite kortare banor och inte den andra varianten som skulle kunna vara rena rundbanor med superhög fart.

Sjuorna borde ligga i samma register skulle jag gissa? det är väl inga 300km bilar.

Ett exempel som jag reagerat på är att på Kinnekulle har våran (Alfaklubben) snabbaste tid satts till 58,5 och jag fick höra att en Seven som kör i modsport (eller va det nu hette) låg kanske 2,5 sek under.

Den Alfan var då en GTV med transaxel setup och en lätt trimmad 75 ts motor på runt 190 hk vikt kanske 930 kg.

Jag var och kollade på Mantorp (mer effektgillande bana) nu i somras och då vann en kille med en Alfa 75:a med v6:a på runt 230 hk.

Mannen som ledde först har runt 400 hk och turbo och denna gång var det vxl lådan som gick, annars en del motor ras.

V6:an har hållit hela säsongen.

Så det jag lite oskyldigt vill dela med mig av är att vill du vara snabb på bana så är det oftast annat än effekt som är intressant

Man märker på dom som kört att det är helt andra prioriteringar som gäller än när man först började (som rookie) att gissa.

Dom vet ju förstås då dom kört en massa.

Skulle tro att vikt är bland det bästa att få ner, spelar ingen roll hur många hästar du har vill du svänga så är vikt så gott som lika.

Grepp/ väghållning.

Körteknik

Sist kommer nog motorn, har du körbarhet och känsla i en 200 hk 2 liters fyra så är du snabbare än en svårhanterlig 400 hk turbo fyra.

En 580 hk turbo 4 skulle man bara kunna gissa hur den blir att köra.

Jag fick en "aha" upplevelse då jag lyssnade på dom efter ett race och hörde huuuuur små grejer det är som avgör i tex kurvor, och det är väl kurvorna som är det luriga.

Min bil http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652 69 sidor skall enligt många bli intressnt att se vad den kan prestera.

Som nu har jag mätt vikten och den väger nog 775 kg inkl 20 liter soppa utan driver.

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

hox: Ett intressant inlägg. Jag tror jag vet vem du menar --- snabbaste tid satts till 58,5 och jag fick höra att en Seven som kör i modsport (eller va det nu hette) låg kanske 2,5 sek under. ---

Och är det rätt, så får jag rätt också på att man behöver inte kam för att köra fort det är helt andra premisser som gäller. Där fick jag till slutklämmen Drake!!!!!

Tack hox för den alldeles utmärkta passningen.

Förlåt Stadig! att jag snodde tråden en liten aning men bara kunde inte låta bli när det slutglitiga kam-avgörandet fanns direkt inom räckhåll. Så där Drake nu borde det ärendet vara avgjort!

Tänk om jag själv byter till vassare kan då kommer jag få äta upp detta inlägg så längre jag lever... fast det kan det vara värt

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden har fler syften för mig än att välja motor.

Tx inlägget av Hox är jätte bra. Jag är involverad i en ERcup bil (6-timmars) dock ej förare utan mekaniker, Så lite vet jag om hur en racerbil skall fungera och som du säger vikten är extremt viktig :P Sen har vi föraren det är förmodligen den viktigaste delen! Chassiet och hjul geometrin gör sitt till camber, toe inte och alla deras kompisar.. Ja lite koll har jag på hur en racer-bil skall vara. Dock är det inte en renodlad racer bil jag vill ha! Det får bli min andra bil isf och då skall där absolut inte sitta något turbo! Utan jag vill ha en kompromiss mellan Cafe racer, M3 dödare och banåka-bil där banåkandet har lite överhand.

Det jag har förstått nu är att 167hk kommer räcka långt och att jag stirrat mig blind på effekten! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Nehe måste gå till jobbet nu men tack för alla tankar och ideer!

Link to comment
Share on other sites

Här är min bygg tråd

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4674

s52 3,0 ligger runt 22.000 kr normalt i tyskland.

men min tanke var först att överladda min m52 2,5 motor med kompressor. men som sakt bilen rör sig riktigt bra med de 170 hk. tror man skulle tjäna riktigt mycket på att fixa till aerodynamiken också. det är som att köra in i en vägg i 200 km/h sen är det segt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med BMWn där!

ja de aerodynamiska egenskaperna i en Sjua lämnar endel att önska..

Dock tror jag att ett ordentligt tak och luftutsläpp från motorrummet samt göra bilen helt plan undertill med difusor bak kommer göra bilen mycket stabilare och minska luftmotståndet..

Link to comment
Share on other sites

Pratar man om kompressorkonvertering kan man räkna med samma lägstaeffekt som med turbo, ungefär, dvs minst 10% effektökning per 0,1 bar och minst kanske 0,3-0,4 bar laddtryck. Alltså minst cirka 190-200 hk med en utgångseffekt på 147 hk.

Det blir en tung sjua med 15 kW/100 kg tjänstevikt.

Någon man ska minnas när man pratar motorval är att med större och tyngre motorer börjar det vara läge att verkligen dimensionera upp ramen också. Man kanske bör bygga med 30x30x3 mm i grundstommen istället för 25x25x2 mm, det blir en längre och bredare bil (=mer material) och med mer vikt krävs biffigare bromsar som också väger mer. Man rör sig alltså bort ifrån det som är en "vanlig" sjua.

Jag har kört Sevenbilar med allt från runt 70 hk till kanske en bit över 400 hk (banbil) och effekten är långtifrån allt. Många som kommer från "gatbilar" satsar för mycket på ren effekt och för lite på karaktär, körbarhet och vägegenskaper i sina sjuor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Detta håller på att bli en guld-tråd för oss effekt blinda!

Gustav, Jag har tänkt att bygga huvudramen i 30,30.2 alt 2,5 gods beroende på vad som går att få håll i. Jag har också tänkt att FEM-beräkna chassiet för att se de största svagheterna. Eftersom jag gillar att stanna kommer jag redan från börja gå overkill på bromsar! Jag har kommit på mig själv snackandes om 300-500hk men när jag tänker efter och utbyter ideer och fakta med bla er så inser jag att det är chassie , hjulupphängning och aerodynamiken jag främst vill arbeta med.

Så för mig börjar jag bli redo för att starta en ny tråd i Chassie sektionen! :D

Du som kan/vet vilka modifikationer bör man göra på ett chassie med utgång från Haynes Build your own sports car? Jag vill ha ett styvt chassie som klarar 500Nm (inte för att jag ska ha det) Jag vill kunna ställa bilen med Krängare, hjulvinklar osv utan att behöva tänka på att ramen flexar.. Vad jag förstått är inte dessa bilar direkt vridstyva från början? Kikat lite på Aussie mods..

Om vi skall gå tillbaks till motorn som denna tråden handlade om så blir det en Nissan CA18Det 170hk. Målet är att få en varvvillig motor med god gasrespons utan större turbo lagg. kanske är en omöjlighet men försöka går :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Måste det absolut vara en sjua då? Det finns ju bilar med bättre aerodynamik redan från början som också går att bygga "The locost way". Dessutom så finns det ju en avdelning på forumet för andra modeller.

Link to comment
Share on other sites

Du är inne på ett intressant spår.

Jag har ingen koppling till sjuor så visst jag kan bygga något annat. Jag har tidigare varit inne på att bygga en helt egen bil. Jag har dock fastnat vid att jag inte har tillräcklig kunskap att designa ett bättre chassie än vad sjuans är då menar jag förhållandet vikt/hållbarhet. Sedan är karroseri delarna på en sjua relativt enkla. Jag har tidigare byggt om en Bubbla men vill denna gången bygga något från grunden utan att starta med att slipa rost på en kaross.. Jag vill också designa det mesta i datorn via CAD. Jag har en BeachBuggy och jag gillar att "söndags åka" men saknar väghållning och effekt för att verkligen vara nöjd, Samt att det är riktigt jobbigt att inte ha tak på bilen. Det går inte lämna den på en obevakad parkering längre än 10min. En BeachBuggy på Anderstorps banan är inte någon höjdare heller....

Bilder och info om de två andra finns här

http://www.garaget.org/stadig1

Jag har letat efter andra LOCOST bilar som har hardtop samt är lätta. under 800kg. Finns några men då är det inte Low-cost längre. typ Ultima GTR osv

Sjuan är en bra kompromiss mellan enkelhet, snabbhet, ekonomi, Cabriolet samt täckt alla är egenskaper som jag vill ha i MIN bil.

Visst är tx en Cobra häftig, snabb, cabriolet och hardtop dock är den tyngre och dyrare samt att jag "bör" hålla designen någorlunda lik originalet.

Förmodligen kommer slutresultatet inte vara vad inbitna seven fanatiker anser vara en sjua. Mest troliga är att jag skapar en bred bil med stora däck, en modernare kaross, hardtop samt difusor vinge osv. Något i stil med bubblan jag byggde. Mitt motto är "design är ingenting utan funktion" och det är så jag skall bygga bilen samt alla dess komponenter!

Tur att det är min tråd så jag får babbla på :unsure: :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Aussie mods är vettiga men man kan göra på 100 olika sätt.

En rapp turbomotor är inte alls fel i en sjua, verkligen inte.

/Gustaf

Vad bra då kanske man är inne på rätt spår! :eclipsee_steering: :image224:

Vad säger SFRO om Hard-top? Eller ska man inte bry sig om det då man lätt kan besiktiga utan? Tänkte mer på fäst anordningar.

:icon_offtopic:

Sedan har jag en fråga på defroster vilket vad jag förstått skulle vara ett krav numer på alla bilar med vindruta? Finns det

några krav på hur den skall utformas och fungera?

Link to comment
Share on other sites

Stadig1: Japp i VVFS 2003:22 där det mesta att veta finns 32 kap. Klockrent eller hur --- som kan hålla vindrutan fri ....... --

32 Kap. Defroster och värmesystem

Defroster

Övergripande krav

1 § Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om den är försedd med vindruta ha defroster som kan hålla vind-rutan fri från imma och is. Personbil som är typgodkänd enligt direktiv 78/317/EEG (se 2 kap. 36 §) anses uppfylla detta krav.

Link to comment
Share on other sites

32 Kap. Defroster och värmesystem

Defroster

Övergripande krav

1 § Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om den är försedd med vindruta ha defroster som kan hålla vind-rutan fri från imma och is. Personbil som är typgodkänd enligt direktiv 78/317/EEG (se 2 kap. 36 §) anses uppfylla detta krav.

Är en öppen sittbrunn en förarhytt? eller gäller det endast då hytten är omsluten?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en sån här?

http://www.ekmpowershop9.com/ekmps/shops/gtstuning/gts-40-35-c.asp

Där har du allt är ute efter, dessutom till ett sjukt bra pris.

Räkna med lite leveranstid bara, Darren är inte känd för att vara snabb direkt. (Milt sagt)

eller en Spyder eller Speedster? En Lotus 23:a? Fast dom har ju inget tak iofs.

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske vara billigt med 70 000SEK för ett GT 40 startkitt. Sedan kommer motorn 60 000kr till från USA +transmission 15 0000kr + allt annat smått och gott ja 200 000kr är svårt att hålla sig under. Sedan är det inte någon Cab och jag kan inte ändra på utseendet nämnvärt.

Gt40 är en riktigt Cool bil men just nu har jag inte ekonomi att färdigställa en inom rimlig tidsram.

Spyder och speedster är inte de VW baserade farkoster? Jag har en buggy sa jag ju! :P

Ska sätta mig o leta på KitCar magazine nu. Tror dock inte att jag kommer vilja lägga 50k på ett startkitt hursomhelst... Man är ju smålänning! :unsure:

Tack för förslagen!

Link to comment
Share on other sites

Har suttit och kollat igenom

http://www.kitcarlist.com/

Och fyfasen vad det finns många fula och konstiga kitcars! Det som slår mig är att de som ser någorlunda bra ut verkar vara färdiga bilar och verkligen inte LOCOST.

Nej jag ska bygga sjua inget som tilltalar mig i den listan. Om jag hade pengar kanske men då hade jag nog köpt något ordentligare från början...

En sak jag tänkte på när jag var på Kinnekulle i somras så körde Super Seven cupen eller vad den heter där. De kör med en om man skall kalla det breddad eller mer täckt kaross än vanliga sjuor har. Någon som vet vart man kan få håll i dessa karosser eller vad de kostar?

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag tycka att det vore cool med en bil av "Radical" stuket.

Skulle ju gå att göra en mittmotorvariant av någon framhjulsdriven bil och sätta motorpaketet i bak.

Typ som på bilden.

Surfade på Nurnburgering och snabbaste tiderna och den gången fick jag upp en radical med hojmotor i.

Satan va det gick.

Borde inte va svårt att få till nåt tak.Just j`! Radical sr8 htte den nog.

http://video.google.com/videoplay?docid=2990770163894389660#

H

post-1515-126080568219_thumb.jpg

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...