Jump to content

BMW 6a? eller Nissan 4a?


Stadig1

Recommended Posts

Westfield säljer ju sin XTR eller vad den kalla version 2 har Audi motor med turbo.

Jag vet om 2st Radical bilar några mil därifrån jag bor. tror dock att de är för små för att vara bekväma.

Link to comment
Share on other sites

Bekväm??!wacko.gif

Va fan, äre en limmo du vill ha? Snabba bilar är INTE bekväma, inte dom roliga eller billiga åtminstone! wink.gif

Kanske en hotrod kanske kan vara nåt. Såg en skitfin byggd på alfa-grejor, locost och säkert skitkul. Spydern har en egen ram, vissa speedsters också. En sjua är ett säkert kort, billig, rolig, lättbyggd men jag har annu inte sett nån med tak som ser vettig ut.

Link to comment
Share on other sites

Har suttit och kollat igenom

http://www.kitcarlist.com/

Och fyfasen vad det finns många fula och konstiga kitcars! Det som slår mig är att de som ser någorlunda bra ut verkar vara färdiga bilar och verkligen inte LOCOST.

Nej jag ska bygga sjua inget som tilltalar mig i den listan. Om jag hade pengar kanske men då hade jag nog köpt något ordentligare från början...

En sak jag tänkte på när jag var på Kinnekulle i somras så körde Super Seven cupen eller vad den heter där. De kör med en om man skall kalla det breddad eller mer täckt kaross än vanliga sjuor har. Någon som vet vart man kan få håll i dessa karosser eller vad de kostar?

Här finns lite om dom

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6510&st=0&p=64372&fromsearch=1entry64372

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6861&st=0&p=67711&fromsearch=1entry67711

Link to comment
Share on other sites

19 000Nok så ca 25 000Sek hmm nej inte värt de så snygga är de inte nu då jag ser bilderna.

bekväm? ja visst är jag lite bekväm! Eller rättare sagt vore kul om tjejen ville följa med mig en gång åtminstone. Iofs man kan bygga F1 replica och dissa henne...

Ne denna gången blir det en Sjua med eller utan tak, Vem vet bil nr2 kanske blir mer "racing-bil" dvs inga komprommiser räserbil med lyse :D

Link to comment
Share on other sites

Tak är inte 100% viktigt! men jag vill iaf försöka. Gissa varför jag inte har lyckats låta någon sy upp ett kapell till Buggyn? Jo för att jag tycker fästena är så fula..

Design är ingenting utan funktion dock klarar sig funktion inte utan design!

Min bil får absolut inte se ut som hedenhös och åsa-nisse byggde den tillsammans! :516:

Vem vet jag kanske helt enkelt får inhandla en poncho.

Link to comment
Share on other sites

har själv byggt en buggy.. inget tak och "brooklands" rutor.. körde hem i regn från en utflyckt i sommras.. blöt..tja lite men jag och buggy torkade..tak det har jag på bruksbilen..

nä skämt osido klart du skall ha tak om du vill det.. men i vissa fall får man helt enkelt inse att det är mycket lättare att bygga med öppen kaross..+ oftast snyggare, i mina ögon. prova att klättra över sidorören med ett tak monterat. jag tror själv INTE att jag klarar det.. har sett en hotrod med hard top som går att hissa upp med hjälp av gaskolv..

lycka till hur du nu gör..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

En annan sak som är bra utan tak är att de egna metrologiska kunskaperna samt "blöt-riskkalkyl-egenskaperna" också tränas upp. Det är helt självmarkerande hur bra eller dåligt det går.

Jag skulle också vilja ha ett tak på bilen som lätt kan plockas av eller på men jag håller med Michael Th om hur lätt bilen kan äntras. Ett alternativ som jag såg två varianter på 23 aug vid Kinnekulle var BeLos "plåtdörrar" och tyg/galondörrar på en blå bil. Det håller bort mycket av det blöta. Tyg/galonvarianten går att rulla ihop och ha med sig. Kombinera det med en vindavbärare eller Brooklandruta så minskar risken för att blir dränkt. Är det ett rejält åskregn där himlen öppnar sig då är det nog bara att acceptera blötan men vanliga regn som duggregn och sedan uppåt rätt långt på regnskalan skyddas du skapligt mot med de åtgärderna.

Som sagt kul att se vilket val du gör.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mercedes och Ford stötte på samma problem då ytterbalkarna var allt för breda så att passagerare och förare ej kunde komma in i bilen med tak. De löste det dock genom att låta en del av taket följa med dörren då den öppnades. Mercedes satte gångjärnen i taket så att dörren lyftes uppåt. Ford ändrade inte placeringen på sina gångjärn utan behöll dem längst fram på dörrarna.

någon som vet vilka bilar jag pratar om?

Kan också nämna en VW-baserad kitcar som öppnar hela taket och gör det på så sätt möjligt att komma i och ur fordonet.

till sist allting har en lösning vi måste först bara inse problemet. För att sedan kunna lösa det.

Edit: Tror att 3D-modellen kommer visa ifall tak är möjligt eller ej. Ingen som vet om en Nissan 200sx ståendes?

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Ni är ju riktiga Geeks :D :thumbsup:

En tanke jag har i mitt lilla småländska korthåriga huvud.

Vad är det för sorts diff i sierra och scorpio? Vad håller de för? är det lamell diff? Finns det många midifikations möjligheter? Tänker mest på att byta utväxling?

och att det kanske är smidigare att bygga bakvagn på ett beprövat koncept.. dock jobbigt om jag måste ha olika bultdelning bak och fram.. Hmmm vilka spindlar kör racing åkarna på fram?

Edit. Jag vill ha enormus bromsus okus fram med.

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

Vilket problem man har då.

Det är inte för regnet jag vill ha tak utan för de aerodynamiska egenskaperna. :hypocrite: :hypocrite: :hypocrite:

Regnar sällan i Sverige heller för den delen.

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var för blötan och inte vindmotståndet.

Sevenbilar (i alla fall mina och jag tror andras också) har ju ett "glidtal" som en potent gråsten. Kanske beror mycket på de öppna hjulen att det är rena bromsskärmen.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en visco-diff i dom. Vet inte vad dom håller för men jag har inte lyckats mosa min ännu. Cossie-lirarna har väl 5-600 hästar. Tror att vridet är värsta boven, fast med en så lätt bil så spinner det ju bara. Enligt senaste "Kitcar magasine" har LSD-varianten nåt konstruktionsfel vilket kan orsaka ras, därför och för att han inte anser att det behövs på en gatbil så bygger "Detail"-snubben en Dax Rush utan diff. Har den "lilla" 7-tummaren utan diffbroms bakom en vässad trenollfemma och känner inget behov att byta upp mej faktiskt. Det blir två fina lakritsremmar ändå! Har känt att innerhjulet släppt ett par gånger men då har jag pressat den HÅRT i en hårnålskurva. Nackdelen är att det inte går att drifta med den, stört omöjligt! Tur det kanske, för när en Cobra släpper så går det fort. Utväxlingar finns mellan 3,14 och 3,92. Kanske nån mer? Pris: 500 på skroten!laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

--- Då får det bli formel bil! vem fn behöver ha skärmar mer än på Besikting? ---

DEt är nog inte bara skärmarna som spökar utan hela konstrutionen med hjul och A-armar-- > = allt plus stol och gubbe som sticker upp och gör "gråstenen" tyngre och sämre glidtal.

Jag tror att du får klä på en kaross om vinden skall hanteras fullt ut. Fast det går att köra fort ändå för de som vill det.

Stänkskärmar är rätt bra, i alla fall vid minst två tillfällen:

- Blöt vägbana och smutsig

- Grusväg

Även med skärmar så vräker det sten över och in i bilen även vid raktframkörning på grusväg. Jag tror det är rätt självmarkerande hur man väljer dvs med eller utan. Tuffingrna kör utan vi (eller jag) som inte vill bli konstant stenblästrad kör med skärm och stora stänklappar.

Link to comment
Share on other sites

Återigen ett tak skulle lösa dessa problem. :515:

Då verkar det finnas en bra marknad för Ford diffen då alltså.

Mitt problem är då naven. Ne jag tror jag bygger på original Nissan historia.

Hur fort går en Sjua då? 200km/h sa någon?

Inte för att man behöver åka mycket fortare men flygrakan på anderstorp gör en Ferrari 360 Challenge stradale 245km/h...

I say! skit samma en Caterham R500 spöar skiten ur den på Top Gear Track det säger allt! (eller kanske inte ett skit men endå) :516: :wacko:

Vad väger Cobran? Var det inte så att cobran egentligen skulle behöva vara 50cm längre för att vara aerodynamiskt korrekt enligt aerodynamik ingenjörerna? Men Shelby ville inte det för den skulle se så ful ut då. Han valde istället att sätta på en spoiler som gjorde att bilen gick 25km/h saknare men höll sig på vägen i kurvorna?

Link to comment
Share on other sites

Jorå, den höll sig på vägen vilket inte minst Ferrari fick känna av, men dom högre farterna tvingade fram en ny modell. Daytonan, inte så snygg i mina ögon dock. 320 kmh kördes med Cobran men piloten sa att han aldrig varit så rädd. Historieböckerna visar ju hur det kan gå om man sätter lite alu och amerikanskt gjutjärn i händerna på en på excentrisk estet. En bil ska ju vara snygg också! wub.gif

Min väger 1020 kg fulltankad med förare.

Link to comment
Share on other sites

Haha motor med säte och fyra hjul behöver man mer?

Shelby var väl inte så förtjust i Amerikanska bilar på sin storhets tid heller vad jag förstått. När han fick i uppdrag att ta fram en ny sportbil baserad på mustang hade han sagt att det var omöjligt då Mustang var en falcon med annan kaross och att den aldrig skulle klara vettig effekt. Han lyckades dock med Gt500 och Gt 350 (nu får ni rätta mig)

Såg ett avsnitt av street Customs för något år sedan då West Coast Customs skulle "styla" om nya mustang 05 åt Shelbys företag. Shelby själv ville ha 850hk i bilen annars tyckte han den skulle bli för klen. Haha inte många 80-åriga gubbar med sådan uppfattning om effekt :D :thumbsup:

För att återkomma till Seven så tror jag dock inte att någon Mustang -05 har en chans på en teknisk bana mot en Caterham R500, Stelbakaxel och 1,500 kg gör sitt till. Även om du har 850hk. :prop: Gäller förmodligen Challenger och Camaro likväl.

Visst ser det otroligt roligt ut att se The Stig nästan gå på ställ runt hela Top Gear Track? :eclipsee_steering: :racesmile: :hyper2:

Kan jag få min bil att gå så behöver jag knappast åka över 200km/h

Edited by Stadig1
Link to comment
Share on other sites

R500:an är grym men inte direct locost.

Skulle man bygga en Race-Cobra för ungefär samma pengar med en modern ram och hjulupphängning och en LS7:a så skulle den nog få en match.

Att den sen går över 300 är väl ingen nackdel?wink.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...