Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Appropå V4-låddor... vore det inte skönt rebelliskt att bygga en mittmotorbil med drivlina från en V4?? Du tycker väl inte bilarna behöver gå så fort! Plus att gamla gjutjärnsexan passar på V4-lådan. Om man inte tycker att trimmad V4 räcker. :D

Link to comment
Share on other sites

Ezroller: Nu har jag inte kvar några V4-lådor längre. Så det går inte.

Michael Th: Snygg bild fast mina 4 hjul är inte fram utan bak.

r Anders: Bra idé, men fixar 6x4 först.

Jonte: Utterskylten var så fin. Kortet tog jag med mobilen på tillbaka vägen. Grodvarnings skyltar lär finnas, någon som har en sådan på bild och kan dela med sig av? Utter varning var på en sträcka av kanske 150 meter.

Kilkenny: Ja tänk så de kan va.......

6x4 ja. Varför?

Jag har alltid varit intresserad av maskiner, traktorer och nu Sevenbilar. Flera gånger har jag varit på väg att bygga antingen en skogsmaskin med driven kärra eller en egen dumper. I 60 års present önskar jag mig en antingen en riktig DR 860 / 861 eller en riktig A20 / A35. Det vore något. Med riktig = fullstor som jag kan köra. När jag fyllde 50 fick jag av kompisrna på jobbet transport och 2,5 timmes körning med bandtraktorer hos Kalle i Sellnäs (sök på Kalle i Sellnäs läs och njut). Det var något det. Mest körde jag en Cat D6a. Det roliga var att mina jobbarkompisar som först tänkt "titta på" kom på att varför inte köra också så det blev fem grabbar i sandlådan. Det var en dag att minnas det och det gör jag lite då och då med ett stort brett leende på läpparna.

Tillbaka till CealmSeven 6x4. Men den bakgrunden så är det inte långt till att jag står och tittar på ramen som låg på sidan och tänker "Seven-ramar kan ju ha boggie". Skall nog göra en sådan efter denna. Men vänta efter denna kommer 3,5 bilen. Hur blir det nu då?

Varför inte slå ihop allt så det blir turbo, insprut och boggie på den här bilen. Det spar jag tid på och det borde vara tillåtet med boggie enligt VVFS 2003:22. Jag har aldrig sett något boggie-hinder i VVFS-en i alla fall.

Ganska omgående ringde jag SFRO (Ingemar N i Östersund) och inom mindre än 60 sek bekräftade SFRO vad jag redan trodde. Inget hinder. Då så då bygger jag en en CealmSeven 6x4. Sedan har jag haft en del diskussion med Ingemar och vi har bollat några ideer jag haft kring drivningen. Nu är tekniken avklarad även på SFRO nivå och boggien blir inte bara medrullande utan drivande också. Bara att bygga kvar.

Jo jag vet en 6x4 Seven verkar inte vara det första man tänker på men kanske det andra eller tredje man tänker på. Jag kommer inte ens försöka köra 0-100 km/h rally med denna (sorry Drake) möjligen ett "ett till treskärig plog" rally. Dragkrok skall den såklart ha men det behöver jag väl knappast nämna längre och ett Tow-bar-fäste fram.

Då vet ni lite mer om vad som händer i CealmSeven fabriken nuförtiden. Jag är färdig att börja kapa rör till den extra bakdelen nu. Letar en extra diffklump och har kanske hittat en i Örebro. Eventuellt. Behöver ett par extra hubbar. Någon som har två för mycket till skivor??

Forden som nämns i något inlägg upp för 500 kr skippar jag. Det visade sig vara en trumbroms-Ford med diff 3:38 och jag söker en skivbroms-Ford med lämplig diff.

Tänkte jag skulle göra en bild med 6x4 så man lätt kan se modellen. Av alla upptänkliga bilder jag har så har jag bara en direkt sidobild på CealmSeven att ta som grund men det är när den har 295 däck bak.

Eller förresten det är bara att bygga på så det går att plåta originalet istället för att försöka tillverka en bildmodell.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänk er detta senariot:

Klockan är 20.30 du är fortfarande på jobbet, har varit där sedan 06.30(lågkonjuktur???)

Du är riktigt trött och riktigt ont i kroppen, knaprat riktigt starka smärtstillande hela dan....

DÅ ringer en halvgalning :wohow: och låter som en femåring som fått en radiostyrd bil på hjulafton.

Han börjar yra om boggi flerhjulsdrift vilket för in vårat yrande på lastbilsregistrering ev. dieselturbo osv osv osv :hyper2:

Jag lovade att inte berätta för någon :zipped:

Resten av kvällen gick jag omkring med leende från öra till öra :D

Kollegerna undrade nog vad som hände, men det var ingen ide att berätta dom hetsar ju upp sig för en Audi A6.......

Vad detta tar vägen vet nog INGEN i dagsläget inte ens Calle själv.

Det enda jag är säker på är att det kommer att bli väldigt kul att följa Calles ny äventyr!!

Calle du har aldrig tänkt på att göra en adventskalender med olika upptåg varje dag :rolleyes:

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat efter uppgifter på diffen vi pratade om.

Det jag fått fram är att den är från en Sierra 1991, V6 på 2,9 liter, 5 vxl manuell.

Jag har även scannat in en manual till din Samuraj-låda (SJ 413) och skickat så att du kan dyka in i lådans mörka inre.

Link to comment
Share on other sites

r Anders: Tack för filen.

Michael Th: --- hur löser du drivningen till kardanerna?? ---

Arrowsmith: Ja det skulle lösa pendlingen men inte riktigt fjädringen. Därav två klumpsvalet.

När idén dök upp så var just drivningen den stora frågan. Ett tag var jag beredd på endast medrullande boggie och låta drivningen "ligga på is" till någon bra idé dök upp.

Idéskisserna har varit många, tex:

Sidförflyttade diffklumpar med olika kedjeingångar = nackdel svårt att ens få med en förare i bilen.

Dubbla kardaner och sidförflyttade diffklumpar = nackdelar ohanterligt och svårt att få tag på rätt grejor

Så här var det ett tag med idéer fram och tillbaka tills jag började snäva in mig mot kedjedrift mellan första och andra diffklumpen. Någonstans här kom Ingemar N SFRO in och jag kunde konstatera att kedjedrift innebar att kedjan måste gå i oljebad som i sin tur kräver en del ombyggnation av diffklumparna. Helst en kedja av samma typ som finns i Saab 99 / 900 och driver växellådan. Det var inte genomförbart utan en komplett mekanisk verkstad.

Då blev det lite medrullande en stund igen för det kändes svårt att få över kraften på ett vettigt sätt. Snart nog kom idéerna igen, det var nog samma dag eller kanske till och med samma timme. Remdrift alla kompressor på V8a. Var köper man sånt. Jo hos www.jens-s.com. Efter att ha pratat med deras säljare och en kunnig tekniker så skulle det gå att lösa både via kuggrem eller via ribbrem. Det som gjorde att jag igen började tänka på medrullande boggie var priset. Remmar och hjul var billiga, 100 eller 200 eller 300. Billiga en stund i alla fall för rätt snart stod det klart att det var i Euro inte SEK. Bara kraftöverföringen skulle gå på i lösvikt runt 10kkr. Men nu var ångan uppe och olika resonemang med andra bilfabrikörer lade grunde för den väg jag kommer gå.

En extra koll med Ingemar N och det detaljerade vägvalet dvs remväxel mellan båda ingående axlarna och ovanför klumpen eller direkt remväxel mellan utgående drivaxlarna gav att jag kan välja vilken som men Ingemar N skulle möjligen välja direkt på drivaxlarna som första val. Dubbla remmar.

Hela boggieförloppet har tagit runt en vecka med att idén dök upp tills det fanns en genomförbar strategi. Det är möjligt att något mer kan dyka upp på vägen men pricipen är så enkel att "sy" på en extra bakände på en Sevenbil och koppla ihop två diffklumpar. Svårare är det inte. Skulle något helt bromsa idén kan ju alltid gå tillbaka till medrullande boggie igen.

Drivmässigt så är främre axeln den som är avsedd för "momentet" eftersom den är direkt bultad mot kardan och den bakre är en "hjälpaxel". Bilen är en projektbil för turbo och insprutning samat att få mig nöjd med att ha byggt en drivande boggie på något fordon. Boggiekärra har byggt tidigare men inte med drivning. Skulle det vara svårt att köra bilen och den är inregistrerad med boggie kan jag alltid såga bort bakre hjulaxeln och göra "en liten omregistrering" tillbaka till en traditionell två axlad Sevenbil.

Finns det någon som läser detta och råkar ha:

- två extra hubbar för skivbroms

- två extra drivaxlar

- två extra nav

Tala gärna om det i tråden eller via PM. I övrigt tas synpunkter, tips och ideér tacksamt emot.

Jo jag vet att det kanske kan te sig lite udda att bygga en treaxlad Seven (när jag så gärna vill ha en fyraxlad Sevenbil) men för mig känns det inte udda för jag har varit med i transformeringsprocessen från två axlar till tre axlar i ungefär en vecka. Det är därför jag känner det så självklart nuförtiden med minst en treaxlad Sevenbil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

tja kedjehjul/remhjul i drivaxelflänsarna och ett tomt bakaxelhus 65 cm längre bak.. tja varför inte..blir dom små dreven i främre "diffen" som blir svaga punkten + ev bekymmer med snedbelastning av lagren i "diffhuset"

säger inte att det inte går bara kör på..

är bara kul med lite Think outside the box... :thumbsup: :thumbsup:

har ju själv mina funderingar om mittmonterade bromsar och ev hållfastighets prob med diff lagren / insticks axlarna som ju blir snedlast bärande...

blir ju ev samma snedbelastningar med en överliggande axel över 2 "diffar" i ingående kardan flänsen

hur som ql idee!!

kanske finns en 6 hjulig ATV som man kan titta på.. men förmodligen har dom ena axeln som bara lastbärande/medrullande..

om man flyttar upp den främre "diffen och låter drivaxlarna sas hänga ner och låter kardanen till den bakre driva med en kort kedja och gå under till bakre diffen vilkas drivaxlar går snett uppåt.. sätter man sedan samma sorts drivknutar på främre kardanen så klarar dom oxå kraftigare vinkling..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Jo, så blir det med "kraftproblemen". En av de varianter jag tänkt på är att köra båda remväxlarna. Då måste jag ha samma utväxling på diffklumparna. En annan aspekt är att det inte kommer bli så många mil på bilen totalt och Sierra / Scorpioklumpar är inte så dyra heller.

Det är en viss osäkerhetsfaktor med drifttiden. Jag kommer få veta framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har jag städat lite utomhus igen, bara kvar att ta fram mer ved att elda med. Sedan skall jag lyfta ner 25x25x2 fyrkanter. Lite ritningar och varva upp kapmaskinerna. Eller skall jag ut och köra V8a istället. Varför kom jag på det just nu? Hmmmmmmm, svårt val.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

6x4

trodde först jag läste fel men sen kom jag ihåg vilken tråd jag läste och då blev ju allt logiskt och rätt :racesmile: tror "think outside the box" fått en ny definition

:toot:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Bra LUPUS att det kändes helt naturligt att läsa "6x4".

Veden framkörd samt två extra kärror är lastade för kommande bruk.

Några bilder. Jag tog två V70 sommarhjul och ställde bredvid det som kommer bli en boggie snart. Ser väl trevligt ut. Bilen kommer bli lite längre än traditionella Sevenbilar. Min V8 bil är enligt Fordonsdatabasen 375 cm lång. Den här kommer bli runt 80 cm längre, plus minus något.

DSC01348%20(Small).JPG

Lyfte fram rätt motor som skall monteras in. Det är en B230 med insprut. Växellåda = M47 sedan skall ramen anpassas så turboaggregatet får plats lätt. Just det! Lätt skall turbon få plats. Skall inte behöva lyfta ur motorn för att kunna meka med den.

DSC01351%20(Small).JPG

En bild till på CealmSeven fabrikens mobila motorprovbänk avpassad för Trima-fäste.

DSC01352%20(Small).JPG

Och här är en helt OT bild men om jag skulle råka bli smutsig av mekandet och svetsandet så är detta CealmSeven fabrikens kommande mobila badhus. Nej det är inget skämt. Det här skall bli en badtunna. Passar direkt på hjullastarens pallgafflar. Kommer rymma 3 till 400 liter. Kaminen jag använde förut tänkte jag konvertera så den kan svetsas in på sidan och förse fabrikens mobila badtunna med varmt och skönt badvatten.

DSC01355%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag vet om en man utanför örebro.. rektor och Triumph /jaguar ägare som köpte en beg mejeritank till vilken han kopplat en gammal vedpanna.. i den badas det flitigt.. brukar ske bla på nyårsafton.. vid avslutat bad tappas vattnet ut för återgång till moder jord.. han har egen brunn .. även han är mycket trevlig.., kan bero på att han är gotlänning från början.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Det svåra är att få tag på 600L eller mindre mejeritankar men nu har jag fått tag på en bra badtunna. Den har tipp också. Kan vara bra jag badar för länge.

Nu har jag kapat första ramrören till boggie-konstruktionen. Städat bort sådant som stått ivägen nu kan konstruktionen börja ta form. Men snart är det ett avbrott för att träffa mina V8a kamrater.

Ramen är också "upppallad" i skaplig bygghöjd. Tänkte fixa till rullhjulen men så länge skall den inte behöva vara på ett byggbord. Jag skippar den bekvämligheten troligen jobbar jag fortare med bara halvbekvämligheter. Värt att testa i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- Klart du ska ha drivning på bägge axlarna. Hydraulmotorer är lösningen --- Kan vara nog så invecklat att få till hydraulmotorer som klarar hög hastighet (och lågt pris).

Jag kör med remmar, bara nu ingen kommer och säger att jag bygger en Rem-Johan för då protesterar jag redan nu. Så det så!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Känns nästan lite overkligt, jag är på gång och bygger igen. Svetsade nyss fast början till tredje axeln. Kul. Måste få tag på ett extra hubbpar nu och nav så det kan bli en bil på hjul till jul...... kanske....

Link to comment
Share on other sites

Detta kan bli en ny mastodont tråd, i can sense it!

Bilden med hjulen ditställda var bra, man ser nästan hur det ska bli redan, och jag tror det kan bli stöddigt :)

(Kan du inte meka från badkaret?)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Varför inte? Badtunnan är flyttbar. Fast risken för kallsupar är uppenbar så jag kör nog torrt!.

Jay-c: Har haft det lite i tankarna men jag avvaktar lite men kommer kalla in CealmSeven fabriken designavdelning för att titta på ett eventuellt flak.

Nu skall jag ut och kapa och svetsa lite.

V8-klubbkompisens Scorpio blev skrotad i somras. Men han skulle lägga ut lite tentalkler. En annan av mina V8 kamrater visste var det stod en Scorpio. Han kommer passera det stället på tisdag. Kanske det finns ett bara regnummer att gå vidare med.

Nu lever Sierror och Scorpiobilar farligt i Arboga trakten. Ser det ut att vara parkerade mer än tio minuter så .... Ordet är ute........

Link to comment
Share on other sites

Kapat och svetsat mer. Provar in Boggin så det ser bra ut. Dags för längsgående rör till upphängningen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

El-Kamino ! Kanske passar bättre till badtunnan? Eller kanske inte för risken att bli en elektrisk ål. Fast faktiskt undrar om jag inte har en elpatron ligger lös någonstans. Nej det känns lite för farligt. Kom på just nu att den är såld. Bra!

Bättre att göra ett lastflak. När jag fått lite (h)jul på kärran blir det lättare att se vad som behövs. Flak, sålåda, verktygslåda för motorsåg eller plats för campingutrustning eller kanske bara till broddkedjorna. Jag har faktiskt tänkt till så det finns plats att ha kedjor på båda bakaxlarna samtidigt

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kom in igen efter en del mätning och kapning mm. Kollade också på utrymmet vid boggien och det blir lite grann men att det skulle räcka till en Sevenbil är tveksamt dessvärre. Kanske för en liten 1,75-a. 3,5 får inte plats.

Det är ju kul att bygga. Hade nästan glömt bort hur det var att kapa rör och mäta och punkta fast saker med svetsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja dragkrok blir lite ynkligt i förhållande till en riktig semi. Nej jag nöjer mig med dragkrok.

Förresten måttade jag lite mer på bilens längd. Det kommer hamna runt 440cm + dragkrokens utstick.

Link to comment
Share on other sites

vet att jag sett ett militär fordon typ valp någon stans med dubbel drivning bak , där kom det UT en kardan ur den främre diff klumpen. nu vet kag inte om det var en valp eller omdet var åt helskotta för grovt men det kanske finns någon del att hämta där.

Annars är jag nog lite skeptiskt till remmar , kan det hålla ? kanska stora moment du tar ut på drivaxlar

Link to comment
Share on other sites

valpen finns ju som 4-hjulig, 6-hjulig och så byggdes nån enstaka 8-hjulig hur ser det ut på en lastbil med boggie? är det hydraldrift på dom?

kuggrem som sitter på en del mc och kompressorer etc. borde annars funka för drivningen, borde bli mest kraft när man spinner bara?

Link to comment
Share on other sites

Calle jobbar väl inom försvaret och kanske han kan få tillgång till en gammal 13-bil. Det hade blivit en fin se7en crossover med 50cm markfrigång och varför inte behålla B30A motorn med tillskott av turbo och sprut.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- Klart du ska ha drivning på bägge axlarna. Hydraulmotorer är lösningen --- Kan vara nog så invecklat att få till hydraulmotorer som klarar hög hastighet

Eh, nu är jag inte med längre?! huh.gif

Hög hastighet???? Har du feber? 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Oj Oj Drake glömde ju ett par ord --- klarar hög hastighet --- som över 30 km/h. Sorry.

LUPUS Det vore bra att ha en genomgående kardan i Sierra eller Scorpio diffen men inte genomförbart för mig.

Morty: Hmmm lockande........ du vet ju 0 till 100 tar inte på mig men portalaxlar... hmmmmm läckert ....

Jay-c: Kollade priser på kuggremmar och ribbremmar som skulle passa. Kostnad för 4 hjul plus två remmar = 750 till 1000 dessvärre Euro. Suck.

CealmSeven fabriken beordrade remdrift av ekonomiska skäl för det är fabrikens enda vettiga sätt att slippa en bara medrullande boggie. Remdriften ger boggien en kostnadseffektiv drift.

Det är en kompromiss men kan delvis kompenseras med att lägga ett lägre axeltryck på boggieaxeln. Kommer troligen införa en extra funktion som skall hjälpa till men det kan vi ta senare vad det är för något.

Har jobbat någon timme idag med remane. Läs och häpna vad som hände --- >>> Ramen skulle vända för att få enklare svetsbarhet. Vändning i samma plan dvs bilnosen inåt istället för utåt.

Trots att att jag hunnit svetsa på en del rör för bakre axeln så kunde jag ta tag i ramen och själv bära ut den vända runt och gå in med ramen igen i rätt läge. Imponerande så stark jag blivit.

Det extra tornen för axel nummer tre är på väg att ta form.

Nu börjar paniken att få tag på en extra omgång hubbar och nav.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kom in igen efter en del mätning och kapning mm. Kollade också på utrymmet vid boggien och det blir lite grann men att det skulle räcka till en Sevenbil är tveksamt dessvärre. Kanske för en liten 1,75-a. 3,5 får inte plats.

Det är ju kul att bygga. Hade nästan glömt bort hur det var att kapa rör och mäta och punkta fast saker med svetsen.

Två stolar till kan ske får plats? Som en Morgan!

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut på våra väghyvlar. Dvs en bakaxel som driver fyra hjul via kedjor.

Finns i lager om du vill ha grejjer som håller :lol:

Men en sak förstår jag fortfarande inte. Varför 6 hjul på en sjua?

post-407-126035768289_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

tja bygger du enligt Ronnys model blir det ju genast enklare... eller..inte :blink: :unsure: tja du behöver ju bara en diffirentsial..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

MarcuZ: Två stolar får räcka. Egentligen skulle nog en räcka.

AlfaRonny och Arrowsmith: Kedja går bra att använda. Helt ok med SFRO men de krävs det oljebad och kedjor som klarar normal fart för en bil tex den interna kedjan på Saab 99 / 900. En väghyvel gär inte mer än max 50 km/h och bilen får en helt annan toppfart. SEdan om jag mest kör i intervallet 30 till 70 så hjälper inte det. Då är det smidigast med kuggrem eller ribbrem för oljebadet, som är ett problem med mycket verkstadsjobb för att få till, borta ut bilden. Men priset blir runt 8 till 10kkr. Kanske kan gå att får tag på billigare men även om en eller ett par tusen försvinner så blir det en del i alla fall. Väghyvelfjädringen är helt ok att ha i bilens längdled, kanske till och med trevligt men jag får ingen tvärgående fjädring. Det blir som en vanlig boggiekärra. Den metoden jag valt ger induviduell fjädring på boggien. Vanlig remdrift är billig. Dessutom fullt möjlig att byta ut om jag så vill framöver, eller ta bort helt.

AlfaRonny: Varför, ja det är en spännande fråga att svara på - En motfråga kan vara varför det finns folk som försöker få lägre och lägre tider på 0 till 100 km/h ....... Där är jag klar finns inget mer att göra även om 9,28 naturligtvis går att slå. Går inte att trigga mig på sådant. Men när jag stod i verkstaden och tittade på ramen och i bagaget har grävmaskinsbyggen, hjulastarbyggen, bilbyggen, gräsklipparbyggen och inte i ental utan i flertal bakom mig men BARA ETT boggiebygge som var en helt hemmabyggd rätt stor, nej väldigt stor boggiekärra (som jag gav bort sedan). När jag då tittar igen på ramen så faller allt på plats. Här kan jag bygga en boggiebil. Då gör jag det. Vettigt eller inte. Är 0 till 100 vettigt? Klart att 0 till 100 är vettigt för den som gillar det för mig är en boggie vettigt. För andra kan det bara var en "tokidé" med boggie. Det är ju det som är så bra och charmigt med VVFS 2003:22 att man får bygga allt möjligt. Skulle kunna göra bilen 4 eller 5 axlad. Klarar jag bara bredden 2,60 längden 24 meter och axeltryck / boggietryck körbarhet och säkerhet. Bara att bygga. Fast nu har jag inte tänkt att öka antalet axlar,,, eller?

Reggar jag en 3 axlad Seven och skulle trötta på treaxlat kan jag kapa av sista axeln och regga om bilen med en "liten regbesiktning" och vips så kommer det ut en mer vanlig Sevenbil. MEn visst är det kul med lite ovanliga saker också........

Morty: Aha det är där begreppet Sjua eller Seven kommer ifrån, hmmmm varför har ni andra (inklusive mina två) för få hjul för namnet Sjua / Seven? Bygg på en axel till eller eller så blir det Femmor.

Det kanske är lite klarare nu med just Varför 3 axlar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jag som trodde de var att man skulle ha ett styrande hjul och 6 drivande, som en trike, fast det kanske blir seike då?

oljebad hänger jag inte riktigt med på, vad är motivationen till att man inte behöver oljebad på en mc?

går det inte att ha en fördelningslåda med uttag för 2st kardanaxlar, eller som en 4wd låda typ cheva th350 och skicka båda axlarna bakåt?

mittmotor hade löst många problem angående just drivningen..

Link to comment
Share on other sites

kom på en sak, eldrift? då kan man ha en dc elmotor direkt kopplad på antingen bakersta axeln eller båda, sen en fetinggenerator på swiftmotorn --> hybrid, påde 6 hjulig och miljöbil på en å samma gång :P

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: --- oljebad hänger jag inte riktigt med på, vad är motivationen till att man inte behöver oljebad på en mc? ---

Oljebadet var ett krav från SFRO oavsett kedjetyp men MC kedjor var dessutom helt uteslutna för en bilmotor som drivkälla. Tål inte det moment som bilmotor ger.

Link to comment
Share on other sites

Köpt Sierrabilen. Så det blir ett Ford-välkomnande imorgon. Priset på bilen är rätt 0,5kkr

Den bilen kommer få donera:

Fram: rattstång, spindlar samt styrväxel.

Bak: Diffklump med utväxling 3:38 enligt motorplåtens = U, drivaxlar, nav

Övrigt skrotas.

3,38 är perfekt utväxling för jag råkar ha en annan 3,38 klump sedan tidigare som ingick i ramköpet.

Bilen jag hämtar har trumbromsar bak men jag vill ha skivor istället. Så helt i mål med material är jag inte men en god bit på väg är det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...