Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Är det någon som vet lätt och enkelt vad en Volvo 140 med M40 låda kan ha för bakaxelutväxling? Det kanske finns olika men det som anses vanligast är den jag letar efter. Googlade på 140 bakaxel men hittade inget vettigt.

Jag gissar att det är 3,5 / 3,6 eller 3,7 till 1.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är det någon som vet lätt och enkelt vad en Volvo 140 med M40 låda kan ha för bakaxelutväxling? Det kanske finns olika men det som anses vanligast är den jag letar efter. Googlade på 140 bakaxel men hittade inget vettigt.

Jag gissar att det är 3,5 / 3,6 eller 3,7 till 1.

4.1

Link to comment
Share on other sites

Kommer lyfta ut 6x4 ramen så jag kan börja bygga lite grann på den. Får ta hjälp av hjullastaren för att ta ut den. DEn här ramen skall vägas också. Just nu saknas en del ramrör. Den kanske kan väga 90kg. Inte mycket det heller. Om 3,5an väger 123 så borde den här med samma uppsättning utrustning landa på cirka 150kg. Det är väl rätt ok också för att vara 3-axlad.

Link to comment
Share on other sites

Omflyttningar gjorda. Stod utomhus en stund utan tak står nu inomhus igen i byggläge. Byggaktivitet kommer att starta.

Den tidigare utlovade "make-over-programmet" skall verkställas (ref tidigare inlägg).

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hmm har du tjuvlyssnat på mitt hjärninnehåll? FRA? Det här tänkte jag faktiskt idag på kring 17-18-taget ungefär....

Skumt.

Jag har ingen kamera med vidvinkel, Google Earth kanske?

Innan måste jag nog ha lite mer hjul monterade för det är tungt att släpa ramar.

Link to comment
Share on other sites

har man ingen vidvinkel kan man köra panorama varianten, ta en bild, ta en bild till lite åt sidan å pussla ihop. har så på mobilen, fungerar faktiskt :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är ramen inne i verkstaden igen och har fått den platsen som Tre-Komma-Fem ramen hade förut. Nu skall det byggas på den här ramen. Först en "special-makeover" sedan mer jobb.

Link to comment
Share on other sites

Snart klar med bilen special-ombyggnation. Bakdelen börjar också ta form. Imorgon skall dragkrok installeras. Finns det Sevenbilar nuförtiden utan dragkrok? Hoppas inte.

Kardantunneln skulle sitta fint att bygga klart. Nu förtiden vet jag vilken tunnelbredd jag vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Solen bränner ute, hur katten skall denna dag sluta. Jag skulle tro tempen kommer gå upp mot plus 6 till 8 grader. Det kommer bli en svettig dag det här.

Link to comment
Share on other sites

Jag klagar inte, på sin höjd gnäller lite bara......

Har tagit en del kort nu i och vid fabriken i Assartorp. Lokal uppvärmningen börjar ge allvarliga konsekvenser. Bilder kommer strax.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer det tydliga beviset för den lokala uppvärmningen. Den tidigare så ENORMA glaciären Assargökul håller på att smälta bort. Mätstationer som har varit uppsatta under en lång tid har de senaste dagarna noterat våldsam aktivitet med elektormagnetiska vågor och ideligen blinkade ljus i nejden såväl dag som natt. Är det solen eller är det något elektriskt fenomen?

Forskarna står handfallna med den stora frågan och den lilla följdfrågan.

Kommer Assargökul att gå under? Vad händer med övriga världen då?

CIMG6176Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

"köra panorama varianten" Finns det på lådakamera med vevframmatning?

Med ett projekt som heter Hugin kan man sammanfoga alla tänkbara typer av panoraman. Kanske kan uppfattas som lite krångligt men det är för att det är så komplett, egentligen inte svårare att man lägger till bilderna och den söker efter punkter att basera panoramat på, sen sätter den ihop en gigantisk bild.

Så ut nu och ta ett gäng kort som överlappar och sätt ihop ett panorama sen. Tänk på att inte flytta kameran för mycket bara (eller flytta den i ett plan).

Link to comment
Share on other sites

--- tänkbara typer av panoraman ---- Skall studera länken och se vad som kan gå att göra. Men alla först skall jag göra som Kilkenny, köpa konserver och havregryn. Eller havregryn var det inte det var visst aktier i länspumpföretag.

Nu skall jag ut och mäta Assargökul och se hur den har överlevt seanste timmen. Skall även ut och bygga lite. Hände ett litet missöde när jag vände ramen. Nu är det två-hjuling och 4-hjuling som gäller.

CIMG6161Small.jpg?t=1270294726

Link to comment
Share on other sites

Hel med lite Karlsons Klister och tejp .......inte 2-hjuling och 4-hjuling längre utan en alldeles äkta CealmSeven 6x4 med dragkrokfäste igen. Nu är bilen något längre än den var förut när den redan är riktigt lång. Plastikoperationen (special-makeover) lyckades. Patienten nöjd.

CIMG6177Small.jpg?t=1270294726

CIMG6179Small.jpg?t=1270294726

CealmSeven 6x4 dragkrok

CIMG6182Small.jpg?t=1270294726

Link to comment
Share on other sites

se hur den har överlevt seanste timmen

Få är de seanser som kan få den isfläcken att smälta.....

Jag gissar att det beror på solskenet istället.. :thumbsup:

Så sluta rulla radband och se till å bygg istället!

Link to comment
Share on other sites

Kan inte bara vara solskenet. Det är något annat som blinkar i området. Försedda med radband försöker en tapper skara rädda den kvarvarande förhistoriska isen. Även den lokala politiska organisationen bidrog med att snabbt utropa Assargökul som naturreservat.

Man kan förledas att tro att Assargökul är en liten glaciär när man ser skylten och jämför. Då skall man vara på det klara med att skylten är vansinningt stor.

CIMG6185Small.jpg

För övrigt har det jobbats en del med 6x4 ramen. Nu börjar ramen bli så stor att den knappt får plats på vettigt sätt med en kamera bild. Rohans förslag är klokt.

CIMG6189Small.jpg

CIMG6193Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så här ser förresten mitt värmepaket ut, det är enligt uppgift från en Polo. På insidan är det kanaler tillverkade i tunn aluminiumplåt upp till defrostermunstyckena.

polopaket.jpg

apropå ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Det där med tvärställd motor gick inge bara alls. Bilen blev för bred. VVFS 2003:22 tillåter bara 260cm och med fyrdubbla kardanknutar för att vinkla in mot Sierraklumpen så blev totalbredden för stor.

Så jag fegar in och kör en vanlig motorplacering. Skall försöka få fast motorn i morgon. Tillverka motorfästen och kardantunnel på programmet. Sedan behöver troligen bilen hjulupphängning annars blir det kärvt att köra på ett vettigt sätt.

CIMG6201Small.jpg

CIMG6202Small.jpg

CIMG6203Small.jpg

CIMG6204Small.jpg

CIMG6205Small.jpg

CIMG6206Small.jpg

CIMG6207Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alldeles för kort bil. Den är förlängd 175 mm. Bilens totala längd kommer landa på 420 cm plus minus lite. Troligen mest plus.

Motorn är på väg i med stormsteg. Letade plåt, 5mm, hade ont om sådan just nu men hittade på nytt snöbladet. Men även denna gång räddades det i sista sekund. Jag hittade en lämplig L-profil med bra tjocklek som jag "formulerade om lite". Jag ställer undan mitt reserv-tjock-plåt-snöblad igen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Höger motorfäste klart. Imorgon skall vänster motorfäste bli helt klart också samt växellådsfästet, kardantunnelen och fästen för för diffklump nummer ett. Hur många timmar är ett vanligt dygn, det är väl 42 timmar eller hur?

Det blev så bra med "laserinmätningen" av vevaxelns-centrum linje. Jag är fortfarande glad (lite då och då) för jag kom på hur jag skulle göra och slippa vinkelhakar mm Den bygger på samma princip som jag använde vid bumpsteerkontrollen på V8 bilen. Den metodvarianten är beskriven i CealmSeven V8 tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Assarjökul fick en exra dag eller så. Lokalbefolkningen jublar!!!

Det har slutat snöa och jag jobbar som vanligt med verkstadsdörren öppen. Det går bra att jobba sig varm. Båda främre motorfästena klara. Nu är hela motorpaketet invägt i alla led så nu skall växellådsfästet tillverkas. Först måste dock de undre kardantunnelrören på plats så jag har något att svetsa nedre växellådsramfästet. Svårt att svetsa fast något direkt i luften bara även om jag ibland önskade att det gick att göra.

Skulle behöva tillverka en snabel till hjullastaren så jag kan lyfta in och ut bilen efter behag. Eller så sätter jag den på hjul.

Link to comment
Share on other sites

Kardaner borde kunna köpas på metervara. Och det går det också men kostar nog en del.

Nu sitter motorn och växellådan på plats dessa skall anslutas till en Sierra klump. Jag har en Sierra / Scorpio kardan. Målad, tvättad och jättefin. Men för kort. Jag ahr smutsiga Volvo kardaner och en väldigt fin målad och tvättad Volvo kardan. För korta också.

Sierra / Scorpio kuntkors kan sådan passa på Volvo knutkors måntro?

Någon lösning skall jag väl hitta.

Link to comment
Share on other sites

Tror du de kan tillverka Sierra medbringare mot klumpen och Volvo framåt och splines i endera änden?

Sierra lär inte vara något problem men ....

Link to comment
Share on other sites

Vet inte, jag gjorde en adapter från Opel Omega till Ford mönster. Men Michael är som Janne en av dom bästa att ha att göra med. Jag hade bara mail-kontakt men det var som chatt....väldigt responsivt. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det är också en variant att välja Sierra eller Volvo adapter. Kanske skulle vara smart och tillverka adaptern vid Sierraklumpen och integrera den med drivningen till bakre klumpen. Inte helt fel idé. Jag tar med den idén i den nattliga batchkörningen så får jag se om idén lever imorgon eller?

Bygger kardantunnel nuförtiden förresten. Går rätt bra. Har till och med "förstorat" tunneln just där rumpan skall passera när man sätter sig. Bokramar är ju inga bilar av skrytsamt kroppsligt utrymme. I alla fall inte när man är van vid CealmSeven eller CealmSeven V8a. I V8a bilen får det nästan plats en bubbelpool i utan att inkräkta speciellt mycket på det normala sittutrymmet.

Snart blir jag väl tvungen att montera en hjulupphängningen eller tre på 6x4 bilen. Udrar hur länge jag kan dra på just den delen. Jag behöver ju tre eller minst två hjulupphängningar för att klara tex ett bullerprov. Eller så klär jag bilens bakdel och sidor först. Så får det nog bli.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Onsdag blir hel byggdag samt köpa ett antal pipor 25x25x2 plus 20x20x2. Igår kväll började jag gnaga på sista pipan 25x25x2. Sånt måste finnas i lager konstant. Ny MIg gas och syrgas behövs också.

Ps syrgas till svetsen alltså.......

Link to comment
Share on other sites

Imorgon onsdag skall jag få (om planen håller) dubbla störtbågar till 6x4 bilen. Skulle först haft en men det ser för tunt ut så jag dubblar till två istället. Allt gjort i 42 mm rör.

Till Tre-Komma-Fem bilen vill jag minnas det var en förfärligt massa hål som skulle borras till 12 mm bult. MEd dubbla bågar lär det blir två gånger förfärligt massa hål.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...