Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Nn har jag läst 12 kap i VVFS 2003:22 om parkeringsbroms. Det är inte lätt att avgöra om parkeringsbroms krävs på båda boggiaxlarna. Läs själva de gemensamma reglerna.

Det som specifikt handlar om parkeringsbroms finns i 22 § till 25 § och där finns inget heller annat än att bilen vid angiven vikt och axeltryck samt friktionskoefficient mot mark skall kunna stå still i 16% med eller motlut med manöverkraften max 392 N. Totalt är det 20 sidor som handlar om alla typer av bromsar.

Det där om friktion skulle kunna göra att en kardanbroms kan användas om bilen står still i 165 lutning och 0,6 friktion.

Varför gissa när man inte är längre än ett telefonsamtal från experterna på Transportstyrelsen. Jag ringer.

Gemensamma krav

5 § Bromssystem skall vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. De ingående komponenterna skall vara utförda på en från säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.

6 § De bromsade komponenterna i färdbroms och parker-ingsbroms skall vara direkt förbundna med fordonets hjul (band) eller förbundna med hjulen (banden) via komponenter som är så dimensionerade att de inte äventyrar bromsarnas funktion. Mellan hjul (band) och bromsad komponent får inte finnas anordning varmed förbindelsen kan brytas.

7 § Färdbroms skall vara så inrättad att hjulen på en och samma axel bromsas med samma kraft när bromsens samtliga kretsar fungerar och när friktionen mellan hjulen och vägba-nan är lika stor för hjulen på samma axel.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har kollat med Transportstyrelsens fordonstekniska avdelning om vilka minimikrav för parkeringsborms som gäller på en 3-axlad amatörbyggd Sevenbil.

Enligt VVFS 2003:22

-- Bilen vid angiven vikt och axeltryck samt friktionskoefficient mot mark skall kunna stå still i 16% med eller motlut med manöverkraften max 392 N. ---

Klarar boggibilens parkeringsbroms kraven på 16% med parkeringsbroms (se föregående inlägg) på en av drivaxlarna är det godkänt.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven fabriken har hastighetsoptimerat 6x4 bilen. Resultatet av optimeringen blir att jag går ifrån 3,38 diffklumparna och väljer 3,92 diffklumpar istället. Bilen går för fort med 3,38 inom det normala användningsområdet.

Det satta Målet är:

- Bilen skall fungera bra för sitt ändamål inom hastighetsområdet noll till 50 km/h med beräknat varvtal max 2000 r/m Att sedan bilen kan gå fortare det är av mindre betydelse.

Vid 2000 varv på

1-ans växel = 14 km/h

2-ans växel = 26 km/h

3-ans växel = 42 km/h

4-ans växel = 58 km/h

5-ans växel = 70 km/h

Sedan i vilken mån alla växlarna kommer att användas eller bara vissa växlar det är en senare fråga. Växlarna 1 till 5 skall dock finnas, samt back.

Link to comment
Share on other sites

Nu är Sierran överlämnad för vidarebefordan till andra kamrater i Ford-himlen.

Idag inträffade ännu en gång en mycket spännande upplevelse. Det har varit genuint kallt ett tag och kylan har så klart tagit sig in i verkstaden med gott resultat. Denna eftermiddag upptäckte jag igen att det var bäst att öppna verktadsporten fullt samt att öppna ingångsdörren för lite korsdrag så jag kunde få in utomhusvärmen.

Det blev varmare där inne med bara den här åtgärden. Tempen gick upp till någonstans kring minus 5 eller minus 6 dvs betydligt behagligare. Jag låter nog dörrarna vara öppna i natt också så jag får upp tempen till minus 4 som är utetemp just nu.

Har just nu ett fått en diff avslöjad. Enligt VIIN plåten skulle den vara 3,38 men visade sig vara 3,62. Konstigt och trist men så var det vid kuggräkning.

En Scorpiodiff på 3,64 har lämnat fabriken istället kom det in en Sierra viskodiff på 3,92.

Link to comment
Share on other sites

Flyttade om de delar jag köpte häromdagen från bilens baklucka till verkstaden. (ett par saker på bilden fanns sedan tidigare)

CIMG5211%20(Medium).JPG

Växellådan (troligen en MT75) inklusive spakställ

CIMG5213%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid skall en beställning från Rally Design ta normalt om man räknar bort nyår och lite snö i England.

Jag gjorde beställningen 31 december och ännu inget synligt liv om jag går in och kollar. Är det normalt att man måste "putta igång" firman för varje beställning eller är de självgående men måste först skotta bort snön därefter väller allas beställningar ut över världen i strid ström.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft både bra service och typisk engelsk service från dem när jag beställt.

Det är "bara" till att skicka påminnelser. Det värsta som kan hända är att de prioriterar din beställning och någon annan blir sur....

Link to comment
Share on other sites

De flesta ggr jag köper från UK så går det på 4-8arbetsdagar.

men nyss var det längre. 21/12 09 skickade QED ett påspaket som kom i Torsdags 14/1?????????

det gick ändå med airmail och de brukar vara snabba.

Link to comment
Share on other sites

Då får jag ringa Rally Design imorgon. Det varkar vara fax och tele som gäller. Har ännu inte hittat någon mejladress på deras sida.

Link to comment
Share on other sites

Janne E: Kommer ringa dem. De öppnade 4 januari efter helgerna och så fick England en snöchock. Snö är inte så stort problem i alla fall inte om det finns resurser att ta hand om den.

I morgon vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Angående posten i England har de enorma problem just nu pga snö och is, när man t.o.m. ställer in fotbollsmatcher är det illa...

Jag beställde den 21/12 och har inte hört ett ljud, har säkert blivit blåst :mad:

Angående kastlängd på infravärme hade jag tänkt skriva något bra men kom sedan på att jag glömt det mesta :icon_oops: , annars är jag en fena på brand, risk och annat kul...

Link to comment
Share on other sites

Har bra erfarenheter av RallyDesign och tar som ovan 4-8 dagar normalt. Mailadress jag testade och fick svar på är: sales@rallydesign.co.uk men det är mycket bättre att ringa eller faxa för svar på mailen kan dröja 1 vecka.

// Jocke

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag har infravärmaren som "direktgrill" dvs så fort jag blir kall och fryser om fingrarna håller jag fingrarna över "infragrillen" med avstånd på cirka 5 till 10 cm. Från rejält kall till rätt ok värme tar 30 till 60 sekunder. Överiga kroppsdelar klarar kylan bra. Det är fingrarna som tar stryk när tempen går ner mot minus 7 och tills kvicksilvret dunsar i backen helt.

Jocke4U: Ringde Rally Design idag och de hittade orden. Den hade hamnat åt sidan då en av produkterna inte fanns i lager. Nu frågar de om jag kan ersätta den med en annan. Har just skickat ett brev till vedde produktändringen eftersom han och jag gemensamt gick igenom vilka dämpare jag skall ha i samband med jag beställde. Telsamtal till honom och efter det skicka vårt beslut till Rally Design. Då borde orden få snurr på sig igen och landa i min lantbrevbärarlåda.

Link to comment
Share on other sites

Efter telefonkonferens med vedde är beslutsläget så att jag kan acceptera Rally Designs förslag på 2 andra dämpare än de jag i första läget bestället. För 6x4 bilar kan man inte köpa färdiga "fyr-pack" med daämpare och fjädrar utan det blev ett "fyr-pack" plus 2 lösa dämpare och fjädrar.

Kommer skicka svarsbrevet till dem ikväll.

Funderar även på att gå ut och plocka runt,,,, nej just nej det hör inte hemma i denna tråd det skall in i en annan tråd, sorry. Nu växlar jag kanal.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag haft "ett efter helgerna telefonsamtal" kring elkonceptet. Resultat = vi kör. Det fortsätter utveckligen av styrsystem mm jag bygger ett par bilar. Målet är att gifta ihop konstruktionerna till en presentabel enhet.

Det känns riktigt bra att kunna gå ingång på alla "cylindrar" med byggnation. Nu åker byggramen in inomhus och en ny ram för "hot standby" skall tas fram ASAP. 6x4 ramen skall byggas på parallellt. Det får bli en tävlingen mellan ramarna vilken som kommer på hjul först.

En "dummymotor" tillverkar jag ikväll av måtten jag fick. Engagera en bekant för lite svarvning. Engagera mig i byggantion. Bra inget tråkigt "fritidsglapp" längre.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Haft lite skriftväxling med Rally Design och allt har löst sig, paketet är ihopplockat, de har tagit betalt och snart hoppas jag någon transportör tar tag i paketet och börjar resan mot CealmSeven fabrikens godsmottagning.

Link to comment
Share on other sites

I samma telefonsamtal (ref Tre-Komma-Fem-tråden 2010-01-23) har jag fått klart att drivningen mellan kommer jag få diverse svarvningar mm gjorda. Då kan jag konstruera vidare med bilen. Nu känns drivningen i land, även om den inte är "formellt" tillverkad än.

Börjar så smått att tänka på SFRO 1 för denna bil. Borde kunna göra en sådan snart om jag inte latar mig för mycket så klart.

ref 3,5 tråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick MMS om att en 3,92 diffklump är upphämtad. Köpte en i Stockholm och en byggkamrat i trakten MMSade en bild på den i hans baklucka på bilen.

Bra då har jag dubbla 3,92 klumpar till 6x4 bilen. En med viskodiff och vet jag inte än vad som är i.

En 3,38 diffklump kommer också (hoppas jag) att hamna hos samma byggkamrat så jag kan hämta upp båda i veckan som kommer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du kanske har skrivit de redan tidigare. Men hur ska du lösa drivningen från ena diffen bak till den andra?

har du skrivit det innan så säg vart för jag hittar inte :)

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Finns lite här

Jag kommer köra rem, vanlig B-rem med en tillverkad skiva mellan kardanmedbringaren och diffklumpmedbringaren -- >> upp ovanpå den hylla som håller över bärarmsfästet -- > remskiva igen och lagring --- >> axel bakåt --- >> lagring plus remskiva ---- >> sedan ner till diffklump nr2s medbringare.

I praktiken så kommer jag inte överföra så förfärligt mycket effekt till boggien men den kommer heller inte bara rulla med utan driva. Motsvarande med kedja fick ett SFRO krav på oljebad så det skippar jag av den anledningen. Kuggrem eller ribbrem blir rysligt dyrt. Uppemot 10kkr för att få två remmar och 4 skivor.

Därför väljer jag vanlig B-rem. En kompromiss som det mesta är i bilfabriksbranschen.

Jag kollade i den här tråden och det finns som sagt lite skrivet grann men en del kan ha hamnat i V8 tråden eller i 3,5 tråden. Det är nog mer beskrivet i andra trådarna annars har du kort versionen ovan.

Det gick omvartannat en stund innan det började kristalliseras ut vilken bil som blir vilken.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Fin liten truck-film du hittade. Nu kommer ju 6x4 bilen få en B230 med insprut och turbo. Dvs tillbaka till grundbestyckningen. Jag justerade trådrubriken igår med att sudda bort ordet El i 6x4 och lägga till samma ord i 3,5 tråden.

Nej nu har jag inte tid att skriva mer måste ut och varmköra vinkelslipen. Den har stått på motorvärmare i natt så det skall vara lättstartat.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur en B-rem ser ut.

Men variatorrem till skoter borde väll med lämplig skiva kunna användas? En sån klarar ju att överföra kraft från en skoter på 200hk så då borde den klara en bilmotor också tycker jag, speciellt eftersom kraften fördelas på 2 axlar :)

Dom ligger ju på mellan 300-1000 kr/st typ.

Som sagt vet jag inte hur en b-rem ser ut så de kanske är en liknande rem.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Jag skall söka på nätet på skoter-variator-bilder så jag vet hur de ser ut.

En B-rem är en helt vanlig kilrem med "mått enligt B" dvs lite grövre än det allra vanligaste till remväxlar = A-rem.

En A-rem är i genomskärning ungefär som en vanlig fläktrem till en Volvo 240 / 740 och likande bilar.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Kamrem är en variant som går lättare än kilrem. Problemet är att få hjulen att passa samt att få rätt längd på remmen. Jag kommer köra med B-rem nu blir det en B230 i bilen så jag behöver inte längre snåla med vikt och med annat.

Obs detta är en normal tråd och där är vikt mm inte avgörande. Det är i 3,5 tråden vi pratar Light..... Vill bara informera att Light idéer inte slår igenom över "trådbarriärerna".

Link to comment
Share on other sites

vedde: Japp det är en 2,4 växel. Sedan har jag en "räser-styrväxel" på ingående vid tillfälle. Kommer från Bronco-Micael. Det är är en välsnurrad ratt som är van vid bankörning och höga hastigheter, eller hur Micael?

Har fyllt på smorgosbordet med två Sierra diffklumpar, en 3,62 för trumbromsaxlar och en 3,92 tvättad, lackad och polerad för fläns drivaxlar. Den är så fin så det tveksamt om den kan smutsas ner i en bil....

Gjort av med en V8-kardan och köpt en Scorpio som jag kommer plocka nav, drivaxlar och kanske diffklump. Resten blir nog dump.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Byggramen som bilarna "kommer från" är en lånebyggram. Jag har fått förlängd lånetid på den igen, dvs jag får låna den till ordinarie ägaren behöver den. Det kanske blir 2010 eller 2011 eller 2012.

Undrar om den är tillräckligt stor för ett lastbilsbygge, hmmmm tål att mäta på. Dragkrokar är ju standard i CealmSeven fabriken. Helst en 4-axlad lastbil, 2 svängande framhjulsaxlar och så en helt vanlig boggie.

Jag måste ju ha ett släp också kom jag på alldeles nyss (som spannmålskärra, eller hur LUPUS?).

Det här med krokvikter kan ställa till det för mig. Jag vet att jag läst om det förut. Få friska upp minnet och ta rätt på vad som gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bestämt mig. 6x4 ramen är för kort den måste förlängas en del för jag skall få plats med allt (enkelt). Jag kanske inte skulle lyft bort byggramen de där fytrio-metrarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den här bilen skall rätt omgående, nästa vecka hoppas jag, få sin bakdel tillverkad. Den behöver också få en dubbelbåge bockad och installerad.

Link to comment
Share on other sites

Behöver hjälp med några mått.

Måttet från centrum på ingående axel och till de styrtappshål som finns på sprängkåpan.

Det går att mäta men vore nog så mycket säkrare och bättre om någon på forumet redan har en måttsatt ritning.

Det är Samurajlådan och Volvo M40 och måtten mot deras respektive sprängkåpor.

Jag har inte sökt så mycket men det beror mest på att jag inte riktigt kommit på vad sökorden skall vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den 4-axlade elbilen är riktigt kul. Liknar en fransk padda i bakpartiet.

Helt optimalt sätt att bygga batteri deln. du lär ju få lämna locost iden på el bilen men det är en bra ide. Lite el bil, lite Koenigsegg framvagn

Link to comment
Share on other sites

Efter några år som bilbyggare har jag kommit fram till den Verkliga betydelsen av begreppet Seven-bil.

Jag har alltid förut trott det handlat om "en sorts bil". Så är inte fallet, har inget med det att göra. Det är antalet bilar som avses.

Jag två bilar till att ställa upp på bygglinan sedan är jag Seven bilbyggare. Att det skall behöva ta runt tre år att komma på.

Link to comment
Share on other sites

Kört igång lite med denna bil också. Har idag bestället en båge med samma mått som på CealmSeven Tre-Komma-Fem. Fixade även när jag ändå höll på en bunt med 20mm rör bockade 90 grader. Då kan jag tillverka bilens runda bakdel.

Bilen skall få en liten makeover. En specialare. Nej jag skall inte ta bort eller lägga till några axlar. Det är annat som skall göras.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...