LUPUS Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 du har säkert redan tagit upp detta men blir det skärmar av typen boggie kärra ? Eller dubbla vanliga
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 LUPUS: Japp det är behandlat. Helt klart hur det blir är inte förrän det är helt klart och byggt. Jag gillar verkligen den typen av skärmar på bilden och dessa skulle passa på 6x4 men av praktiska skäl kan det bli annan typ.... Sista bilden i inlägg #489
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Ätit precis. Säsongens första julkorv. Tillbehör blev senap och pepparot. Gott. Mätt men ska ut i verkstaden igen för att klä bilens vänstra bakdel.
LUPUS Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 hehe hänvisa till en vägskarapa oxå , nuförstår jag nog varför jag missat det
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Den som ändå vore klar snart.........med allt så den har regplåtar vill säga..
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Mittdelen bak kvar. Jag kan såga plåten ikväll men vill hellre klippa den i mått imorgon istället. Dessutom har jag fått "popnit-torsk". 3,2 x 15mm är slut. Upprörande! 3,2 x 12mm nästan slut. Ungefär lika upprörande!
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 En motor i bilen skulle lätta upp betydligt, eller tynga ner.... Kanske en tre-cylindrig variant med olika cylinderdiameter för låg, mellan och snabb körning.
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 När kylan kommer är jag beredd! Enligt en skylt på värmekanonen ger den 800C (plus). Lite i varmaste laget för verkstaden, plus 10C räcker.
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 En helt vanlig bil hos CealmSeven Industries. 4 hjul som alla andra Sevenbilar, eller?
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 (edited) Klara, färdiga, gå.. Fortfarande en vanlig Sevenbil med 4 hjul. Edited November 3, 2014 by cealm
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Att en sådan här kan ställa till det så mycket. Den satt vid ett av motorfästena och i vägen för motorfästet. Det såg ut som den aldrig gjort annat än varit monterad där den satt. Då gick det inte att sätta fast motrofästet på blocket. Vad f--? Först kolla på en extra motor som finns i verkstaden. Den stod lite illa till så det var svårt att se. På med sladdlampa och spegel och ut i mörka upplysta natten för att försöka få en glimt hur det såg ut på CealmSeven. Kom inte åt med spegeln riktigt. In igen och då får jag väl skruva bort, vad det nu var. 19mm fast nyckel och "klutten" ramlade loss. Det var en distans som jag tydligen satt dit någon gång och som motorfärgen adopterat. Problemet löst........
cealm Posted November 3, 2014 Author Posted November 3, 2014 Nya tag nya beslut. Det blir frontmonterad tvärställ motor. Att jag inte kommit på detta tidigare? Så enkelt, så snyggt, lättservat.. bara fördelar...
family guy Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Bra att tanken svävar fritt på Assartorp, varför inte ha motorn lägsmonterad på passagerarplatsen? Då kan du titta till den när du kör.
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 (edited) famliy guy: Du kan bara ana hur rätt du tänker. Mellan inlägg #1 och inlägg #347 i tråden Länk så fanns exakt denna idé exakt hur den formulerades eller om det bara blev i termer växellinkage kommer jag inte ihåg nu. Rätt längt gången faktiskt. Det var alltså mittmotor bygget och ha motorn bakom mig som försvårade. Speciellt växellinkaget. Då vakande idén jag kör ju mest själv om jag är ute så varför inte sätta motorn bredvid. Edited November 4, 2014 by cealm
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 (edited) Fått mittersta bakplåten klippt enligt mina mått. Nu bara ditställd....skall poppas fast. Edited November 4, 2014 by cealm
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 (edited) Köpt popnit i mängder, M8 skruv , M8 och M12 mutter i både nylock och vanlig version. 7 tums strålkastare med inbyggt P-ljus. samt en bunt med annat nödvändigt för bilbyggare. Skaffat 3mm plåt så jag kan tillverka sidoplåtar till bilen. Köpt en "rökätare" av ESAB fabrikat till den lilla ESAB svetsinvertern. En ESAB rökätare kan kanske vara något till cigarettrökare. IKEA hade en fin sak som skulle kunna bli kronan på verket i varje bilverkstad. Jag köpte inte denna gång heller....det här är andra gången. Tredje gången gillt, då kanske jag köper en Snurrande Discokula med tre färgade LED lampor. Bara 229kr. Lockande så det stör. Edited November 4, 2014 by cealm
steel Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Tror du inte att det drar till sig andra människor ( flickor ), så att man får svårt att koncentrera sig på bilbygget om man skaffar en sådan lampa ? Mvh Pär
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 steel: Det är det värt. Kanske man skall köpa två discokulor? Tre blir väl för mycket, eller hur?
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 Mall för sidan på bilen som ansluter vid cockpit övre rör och ryggstödsröret. Mjölkpappsmallen skall omformuleras till 3mm stålplåt. Nytillverkad pinnbult istället för den pinnbult som gick av och blev urborrad. M10 i ena änden och M8 i andra änden.
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 Biltema ökar spänningen på sina produkter. Ett nytillskott som kräver 1030 Volt. Det klarar inte mitt batteri och generator saknas 1018 Volt.
cealm Posted November 4, 2014 Author Posted November 4, 2014 Visningsläge för mallen till sidoplåten. Bakdelens mittenplåt fastpoppad.
cealm Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 Jag kör "mainstream" dvs motorn i linje med bilens längdriktning. Lite att fega ur kanske mot att ha en tvärställd frontmotor men det blir "inline". Är det ok family guy? Processen "mainstream" på G. Fastbultad i ramen.
family guy Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Det är väl ok för den här gången, men nästa bygge ska ha motorn i en släpkärra efter bilen.
cealm Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 family guy: ---- ha motorn i en släpkärra efter bilen. ---- Bra och tack för stödet att Sevenbilar skall ha en obligatorisk dragkrok. Det värmde.
cealm Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 Förarstol på väg in i slutfasen. Längsled och höjdled är avvägda mot CealmSeven Industries manual för stolfastsättning. Material stämmer mot specifikationen och sitthårdhet också. Möjligen kommer jag installera CealmSeven Industries stol-comfortpaket dvs ett lager liggunderlag och ett lager popnitad galon ovanpå. Jag gillar hårda stålstolar det ger med "känsla i körningen" om man nu skulle vara ute och köra..... Kan också nämna att det är inte stålgnagande råttor som ätit upp en del av stolen, det är en av människans bästa verktyg, vinkelslipen, som "gnagt". Lite finputs kvar så de värsta graderna försvinner så är det klart.
cealm Posted November 6, 2014 Author Posted November 6, 2014 Passargerarstolen inslipad i sin form. Nästa steg är att ordna fastsättningen av stolarna.
cealm Posted November 6, 2014 Author Posted November 6, 2014 Då har jag etablerat kontakt med Michael G på Northwest Propshaft. Imorgon går det iväg bilder och mått för en kardantillverkning.
cealm Posted November 6, 2014 Author Posted November 6, 2014 LUPUS: Visste väl att jag hade ett alternativ till på fina skärmar i 6x4 tråden. Denna modell är slimmad kanske för slimmad. Länk till skärmalternativ Inlägg #949
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Beställt en 123-fördelare till B230 med förinställda tändkurvor. Tog även med en tändspole som hör ihop med 123-fördelaren.
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Skickat över underlag, bilder och mått, till North West Propshaft. Väntar på svar om underlaget är tillräckligt bra för att kunna tillverka en kardan till 6x4 bilen.
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 (edited) Då är alla formalia klara för kardanen. Väntar bara på besked på vilket sätt North West Propshaft vill få betalt för kardan och jobb. Hoppas kort fungerar. Blir en sådan här: The length will be 1112mm +-20 mm so it will slide from 1092mm to 1132 mm. Option 1 Front Flange : 1310 Rear Flange : 1310 UJs: 1310 std series (up to 250 BHP) Tube: 2" Diameter (50.8mm) Length: 1112 mm Working. Sliding Shaft Price: £110 + VAT TNT 1-2 Day Sweden Air £60 + VAT Ungefär 2400SEK inkl 20% VAT Edited November 7, 2014 by cealm
Christer J Posted November 7, 2014 Posted November 7, 2014 Michael ringde mig och tog kortnumret via telefon, då var kardanen redan skickad. En annan tanke som kom upp nu. 50,8 mm och 250 hk.. Kanske får ta och ringa honom igen då.
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Tack för info Christer J. Har fixat ett eKort som kan betla kardanen när han ringer. Inget kul att ge ut det "riktiga plastkortnumret". --- 50,8 mm och 250 hk.. Kanske får ta och ringa honom igen då. --- Betyder att du måste ha en ny grövre kardan för din blir är för stark, dvs Option 2 som jag fick offert på. Det skiljde runt 10mm i rördiameter och den klarade 350 BHP istället.
Christer J Posted November 7, 2014 Posted November 7, 2014 +10? räcker inte.. Jag har enorm motorbroms :)
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Så här såg Option 2 ut: Option 2 Front Flange : 1310 Rear Flange : 1310 UJs: 1310 HD series (up to 350 BHP) Tube: 2.5" Diameter (64mm) Length: 1112 mm Working. Sliding Shaft Price: £135 + VAT
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Det blev en tjej som ringde istället för Michael om kortbetalningen. Kardanen är tillverkad, betald och skeppas strax. 204 GBP inkl VAT
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Allt verkar ha fungerat med ett eKort, ser att kontot är belastat med -2 420,90. Så smidigt!!
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Svetsar fästen för styrningen. Hoppas att bumpsteer lyser med sin frånvaro när fästen och borrning är klara.
cealm Posted November 7, 2014 Author Posted November 7, 2014 Inringat sitter det en skruv i toppen på den bakre cylindern. Den skruven sitter i vägen för insuget. På insuget till främre cylindern sitter det en plugg. Kan någon säga mig varför det sitter en stor skruv på den bakre cylindern i toppen. Kan jag ta bort skruven? Varför är det någon sorts kanal där. För vatten? Skall och kan den pluggas med något annat i insuget eller i toppen?
cealm Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Till den beställda 123-fördelaren behöver jag ett kugghjul med tillhörande låsning från en fördelare till Volvo B23/21/230. Någon som har ett kugghjul över?
cealm Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 --- CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14 ---- Såg just nu att det bara är dagar kvar till femårs jubileum för projektet.
cealm Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Bumpsteer fixat så det inte finns på vänster sida. Förmodligen ingen bumpsteer på höger sida men har inte mätt där än. Imorgon borrar jag fästhålen för styrväxeln. Nu har Laserstråle i sökaren. En lite tydligare bild utan laserstråle i sökaren.
cealm Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Skickade nyss iväg en förfrågan som kommer bli en beställning efter jag fått svar från Manton så jag får rätt storlek på "spacers".
cealm Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 Ingen indikerad bumpsteer vare sig från laser på bromsskivan mot vägg eller utifrån mot däck. Styrväxeln är också fastskruvad. Kvar att göra är att svetsa två stöd från styrväxelfästena till undre ramprofilerna.
cealm Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 Förarstolen skall sättas fast i bilen enligt mina empiriskt framtagna mått för förarstolar. När det är gjort kan jag mäta in rattstången mot de empiriska mått jag hittills alltid använt för rattstångsmontering. Med stol och rattmått sitter jag bekvämt i bilen med armar och övriga kroppsdelar.
HovstaSX360 Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 Jag blir lite fundersam vad gäller metoden att kolla bumpster genom att peka med laser på däcket. Teoretiskt skulle man väl kunna ha en spårviddsförändring åt ena hållet och bumpsteer åt andra hållet som tar ut varandra och på det viset luras att tro att man har noll bumpsteer även om det inte är så ?
cealm Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 HovstaSX360: Det är bara en "extra koll" för att se om något rör sig åt något håll. Riktiga kollen är från andra hållet ett antal gånger plus några märken på garageporten. Extra extra kollen och rätt många gånger är att titta rakt ovanifrån för att se om något rör sig "synligt" när man hissar och sänker mellan bump och drop. Laserstrålen på däcket blir rätt ok på bild.......
cealm Posted November 9, 2014 Author Posted November 9, 2014 Kom på en bra metod för stolsfastsättning. Enkel, mycket enkel till och med. Steg ett är klart. Nästa steg är att sy fast "skruvhålen" som fäster stolen mot golvet. Det är roligt att ha ett stabilt golv som tål att använda.
Christer J Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 Skickade nyss iväg en förfrågan som kommer bli en beställning efter jag fått svar från Manton så jag får rätt storlek på "spacers". Vad ska du ha för bredd på dom? Jag kommer att få två stycken 50mm med Volvodelning över pga lite modifieringar på min bil till 4/108 Christer
Recommended Posts