Jump to content

Turbo Plasering?


quattro

Recommended Posts

Vart har ni som kör med turbo plaserat eran? Skulle det kanske funka att ha den enligt bilderna. Utanför karossen helt enkelt. Snart måste jag bestämma mig då jag redan påbörjat grenrörsbygget. Vill ju inte ha turbon för lågt då olje returen kan bli lidande i så fall.

post-1933-125916474713_thumb.jpg

post-1933-125916477312_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där var ett häftigt bygge finns det något mer på nätet om den?

Annars tror jag det mest är på mc motorer jag sett turbon på ut sidan efter som dom oftast sitter långt åt vänstersidan som på bilderna.

Link to comment
Share on other sites

sätta turbon ovanför växellådan? typ där han på bilden har torrsumptanken?

fast de kan bli rätt snyggt med turbon lite halvt utanför ramen, blir enkelt med avgassystemet efteråt iaf :P

Link to comment
Share on other sites

Här är länken jag hittade bilderna på och ett youtube klipp.

www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=581003&i=0

http://uk.youtube.com/watch?v=H1uSzccAW6k

Jag kör med audi femma som lutar till höger och avgas sidan är till höger. Finns bilder i min tråd.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8063

/Anders Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Tror också det kan bli snyggt att ha den utanför. Ett allternativ är att sätta den bredvid växel lådan. Men då blir det varmt åt fötterna för en eventuell passagerare. Plus att alla rör blir längre = extra kilon och sämre respons. Törs man sätta den utanför så här?

post-1933-125916853504_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

antar att du planerar att köra impulsuppladdning iom 5cyl -> kort grenrör.

får det plats att sätta turbon brevid svänghjulet vinklad snett ut åt höger? (avgas ut snett framåt)

ett annat alternativ är att sätta turbon vid bakaxeln, avgas i kardantuneln, laddluftkylare bak, mer vikt på bakhjulen men inget bagageutrymme..

edit: med den turbon kommer bilen välta i vänsterkurvorna ;)

Edited by Jay-c
Link to comment
Share on other sites

Ha Ha! Jag ska ju sitta på vänster sidan. Så lite ska det väl kompensera hoppas jag. Det blir puls splitt (twinn entry) på grenröret. Bredvid svänghjulet ät inte dumt. Får testa att vrida turbon som du sa med avgas sidan ut åt höger i stället för bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad kommer du ha för effekt i den där? Innan turbo och med turbo?

Har lite intresse då jag undrar om jag kan besiktiga min beskedliga Pinto med Turbo trots att man inte bänkar eller stryper.

Mycket intressant att förja.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Som tumregel tänker man sig sällan mindre än 10% effektökning per 0,1 bar och inte under 0,2-0,3 bar i laddtryck. En Pinto (EFI) turbo kan alltså landa på runt 121-150 hk som minst beroende på hur den ser ut.

Monterar man turbon utanför karossen får man räkna med att täcka åtminstone avgashuset med någon form av värmeskydd.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för tippsen Gustaf. Min motor är orginal med turbo. Audi MC2 från en 200 turbo quattro -87. (165hk 240nm och 0.35bar) Det blir ut i garaget o testa lite olika placeringar senare idag.

/Anders Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...