quattro Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Vart har ni som kör med turbo plaserat eran? Skulle det kanske funka att ha den enligt bilderna. Utanför karossen helt enkelt. Snart måste jag bestämma mig då jag redan påbörjat grenrörsbygget. Vill ju inte ha turbon för lågt då olje returen kan bli lidande i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Det där var ett häftigt bygge finns det något mer på nätet om den? Annars tror jag det mest är på mc motorer jag sett turbon på ut sidan efter som dom oftast sitter långt åt vänstersidan som på bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 sätta turbon ovanför växellådan? typ där han på bilden har torrsumptanken? fast de kan bli rätt snyggt med turbon lite halvt utanför ramen, blir enkelt med avgassystemet efteråt iaf :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Här är länken jag hittade bilderna på och ett youtube klipp. www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=581003&i=0 http://uk.youtube.com/watch?v=H1uSzccAW6k Jag kör med audi femma som lutar till höger och avgas sidan är till höger. Finns bilder i min tråd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8063 /Anders Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Tror också det kan bli snyggt att ha den utanför. Ett allternativ är att sätta den bredvid växel lådan. Men då blir det varmt åt fötterna för en eventuell passagerare. Plus att alla rör blir längre = extra kilon och sämre respons. Törs man sätta den utanför så här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 (edited) antar att du planerar att köra impulsuppladdning iom 5cyl -> kort grenrör. får det plats att sätta turbon brevid svänghjulet vinklad snett ut åt höger? (avgas ut snett framåt) ett annat alternativ är att sätta turbon vid bakaxeln, avgas i kardantuneln, laddluftkylare bak, mer vikt på bakhjulen men inget bagageutrymme.. edit: med den turbon kommer bilen välta i vänsterkurvorna ;) Edited November 25, 2009 by Jay-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 25, 2009 Author Share Posted November 25, 2009 Ha Ha! Jag ska ju sitta på vänster sidan. Så lite ska det väl kompensera hoppas jag. Det blir puls splitt (twinn entry) på grenröret. Bredvid svänghjulet ät inte dumt. Får testa att vrida turbon som du sa med avgas sidan ut åt höger i stället för bakåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Hej Vad kommer du ha för effekt i den där? Innan turbo och med turbo? Har lite intresse då jag undrar om jag kan besiktiga min beskedliga Pinto med Turbo trots att man inte bänkar eller stryper. Mycket intressant att förja. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Sätt den längst bak på avgasröret.det är det nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Som tumregel tänker man sig sällan mindre än 10% effektökning per 0,1 bar och inte under 0,2-0,3 bar i laddtryck. En Pinto (EFI) turbo kan alltså landa på runt 121-150 hk som minst beroende på hur den ser ut. Monterar man turbon utanför karossen får man räkna med att täcka åtminstone avgashuset med någon form av värmeskydd. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted November 26, 2009 Author Share Posted November 26, 2009 Tack för tippsen Gustaf. Min motor är orginal med turbo. Audi MC2 från en 200 turbo quattro -87. (165hk 240nm och 0.35bar) Det blir ut i garaget o testa lite olika placeringar senare idag. /Anders Eriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Kan inte låta bli att komma med några förslag på placering. Man man kan inte låta bli att förundras över placeringen under sätet. Kompletteras med sittdyna i asbest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 med turbon så långt från motorn och så lågt behövs det väll en lämplig oljepump som kör returoljan tillbaks.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 http://www.turbokits.com/images/sts_c5_corvette_twin_turbo_3.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.turbokits.com/images/sts_c5_corvette_twin_turbo_3.jpg&imgrefurl=http://www.turbokits.com/c5_corvette_turbo_kits.html&h=572&w=800&sz=102&tbnid=xWxYzSOD7TNSEM:&tbnh=102&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dtwin%2Bturbo%2Bcorvette&hl=sv&usg=__6n7dp6Yf_xvKAFZWDhwMD8cAhEA=&ei=ZtEOS-GnLJHA-QaGrdXjBg&sa=X&oi=image_result&resnum=9&ct=image&ved=0CCwQ9QEwCA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.