Jump to content

Rörkvalitet I Bärarmar


Christer J

Recommended Posts

Jag har byggt av två rör varav det ena är tydligt märkt med DIN2391/C ST37.4 NBK. Det andra röret är bara märkt DIN 2391/C ST 37.4 men inte med NBK, BK el liknande.

Dock ska båda rören enl Materialintyget från Hydroscand vara NBK. Frågan är om SFRO går efter materialintyget eller märkningen som står på röret?

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Jag har byggt av två rör varav det ena är tydligt märkt med DIN2391/C ST37.4 NBK. Det andra röret är bara märkt DIN 2391/C ST 37.4 men inte med NBK, BK el liknande.

Dock ska båda rören enl Materialintyget från Hydroscand vara NBK. Frågan är om SFRO går efter materialintyget eller märkningen som står på röret?

Christer J

"Min tolkning"

Antar att man får grundmåla delarna innan bes? då försvinner väl texten på rören.

Jag har fått för mig att det skall räcka med en provstump som man har akapat av och kvitto med intyg om kvalite.

H

Link to comment
Share on other sites

Rören är bestallda med nummer 1902 25 30 och ska enl katalogen vara:

typ dia tjocklek

1900

Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4). Material enligt St 37.4, NBK. Anoljade.

1902

Lika som 1900, men E-coated.

Antar att det är riktigt, då bägge rören har samma art nr, men inköpta vid olika tillfällen. Christer.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gör ett "litet" trådlyft, gör det något ifall röret är E-coated, var nämligen inne på hydroscand och dem hade bara 1902 E-coated rör.

Så frågan/frågorna är:

Funkerar det lika bra med ett E-coated rör som ett utan. Hur fungerar det att svetsa i ett E-coated rör?

Mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Mina bärarmsrör har haft "gul ytbeläggning". Men även numera en mer "silvrig ytbeläggning"

I övrigt har rören haft korrekt kvalité med rätt materialdata mm.

Gul ytbeläggningen om jag minns rätt var lite för bra dvs för giftig vid slipning och svetsning så man gick över till den "silvrig". DEn är säkert inte nyttig heller men kanske bättre än gul.

Jag slipade bort ytbeläggningen med en vinskelslip och "flaprondell". Sedan svetsning. Fungerade alldeles utmärkt.

Nu senast till 6x4 bilen fick jag ett tips att ställa rören över natten i citronsyra, då skulle ytbeläggningen ramla av. Skall prova på en rörkotte och se vad som händer. Fast jag är nog lite konservativ trots allt så "flapdisken" och vinkelslipen kommer inte bli arbetslösa även om citronbadet skulle göra susen.

Link to comment
Share on other sites

Gör ett "litet" trådlyft, gör det något ifall röret är E-coated, var nämligen inne på hydroscand och dem hade bara 1902 E-coated rör.

Så frågan/frågorna är:

Funkerar det lika bra med ett E-coated rör som ett utan. Hur fungerar det att svetsa i ett E-coated rör?

Mvh

Henrik

Jag köpte obehandlade rör hos Hydroscand i Södertälje 2009 eller 2010. Det var inget de hade på hyllan i butiken utan de beställde hem det åt mig mot en liten extra slant. Jag valde att ta dem i 3-meters bitar (6-meters kapade på mitten), då sjönk transportskostnaden drastiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej.

Lyfter upp denna stående frågan igen. När jag beställde mina rör så skrev jag av SFRO boken att det skall vara DIN2391 NBK ST 35.

På rören jag fick står det en väldans massa siffror(249956 RHB-EN 10305-4 E235 DIN2445/2-VA)När jag googlar DIN2445/2 så står det att det motsvarar 2391.

Men hur vet man om det är NBK eller inte? Någon där ute som har kunskaper om detta?

Link to comment
Share on other sites

Alla rör enligt EN 10305-4 skall vara normaliserade (+N ) vilket är detsamma som NBK

Materialet E235 är bara en ny beteckning på ST35, 235 MPa i sträckgräns och minst 25% förlängning.

Kan inte säga med säkerhet att EN 10305 har ersatt DIN 2391 men det är motsvarande standard.

Edit: Glömde -4 i standarden

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Alla rör enligt EN 10305 skall vara normaliserade (+N ) vilket är detsamma som NBK

Materialet E235 är bara en ny beteckning på ST35, 235 MPa i sträckgräns och minst 25% förlängning.

Kan inte säga med säkerhet att EN 10305 har ersatt DIN 2391 men det är motsvarande standard.

Jag har tidigare läst dokumentationen på (t ex) www.begroup.com och kommit fram till att de precisionsstålrör som säljs (t ex http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Ror/DIN2394/) uppfyller SFRO-kraven för att användas i hjulupphängningar. Som jag förstår det behöver man inte jaga runt och specialbeställa hydraulrör el dyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...