Jump to content

Anders Erikssons Bygge


quattro

Recommended Posts

Fick tag på Bälten under påsk helgen. Så idag prov monterades de. Ska svarva ett par nya hylsor till övre fästena så de räcker hela vägen genom röret. Bältena kommer från en Opel Kadett som gått i familjen sen ny. Bra att veta att de är nästan oanvända :) Sen rensades hela ramen. För i morgon ska den gås igenom på alla svetsar och lägga dit de jag inte gjort än plus ett par rör. Passade även på att väga = 90kg som den står på sista bilden. Snart dax att boka SFRO 1! Finns till och med möjlighet att jag är redo för den i slutet av veckan.

post-1933-127049003794_thumb.jpg

post-1933-127049004929_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

snyggt..

en litet råd är att försöka att ha bältesrullarna inne i bilen vid golvet, det dammar ordentligt där dom sitter nu och dom kommer att gå sönder.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt att ha ett helt golv även där bak. Men när du säger det så finns nog stor risk för mycket damm ändå via hjulhusen. Det är än så länge bara punktat på plats.

Kaffet laddat och matlådan färdig. Nu ska bara bilen lastas med lite aluminium plåt så bär det av mot garaget.

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att "kapsla" in dem med access från den "öppna kupén". Så gjorde jag, fast de sitter lite högre ovanför kadantunneln.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det får bli nån form av inkappsling när bilen kläs in. Konstaterade att en annan plasering kan bli besvärligt då antingen säte eller tank ställer till det i så fall.

Design fråga: Scutteln, vill man ha den i en horisontell linje eller att den ska följa samma linje som huven?

Sitter och tittar på diverse byggen och kan inte riktigt bestämma mig.

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

tja, där scuttle, huv och nos möts bör det ju vara samma linje,så det inte blir några "veck", även om dom kan ha helt olika radie varförsig.

Är ju min åsikt iallafall, :) Jag har också ställt frågan, precis som jocke här säger,

på sidan 8 så tänker jag högt :wacko: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6382&st=350

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kul att det går framåt med god fart!

Jag tycker definitivt att du ska försöka få noskon, huv och scuttle i samma linje. Gärna med en radie på scuttlens översida istället för platt.

Jag noterade på bilden att sidorna på scuttlebågen (fäste för instrumentpanel?) är helt vertikala. I och med att bilen smalnar av framåt och denna båge lutar framåt kommer dess hörn att hamna utanför sidornas verikallinje misstänker jag? Jag skulle definitivt luta in sidorna på bågen några grader. Kika förbi någon dag så ska jag förklara hur jag menar.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Lysande med lite förslag :notworthy:

Kilkenny: Din tråd har jag studerat noga och följt med stort intresse.

Bengt: Jag tittar förbi er i garaget på torsdag och tar mig en titt.

Sumering av det hela så blir allt i en linje. Men då väntar jag med det röret tills en noskon hittat ut till mitt garage. Ska även vinkla in röret för instrumentbrädan som ni påpekat. Efter ett par test körningar (i fantasin) så blir det nog snyggast så.

Link to comment
Share on other sites

Ramen helsvetsad fram till den tänkta instrumentbrädan och scuttelbågen/instrumentbrädan är vinklad in mot centrum på ramen. Betydligt mer estetiskt tilltalande så här från förarplattsen. Var även tvungen att få en liten kännsla för huv linjen innan jag lämnade garaget. Liten sak men väldigt inspirerande för framtiden. Audi femman med på skruvat insug som syns i bakgrunden.

post-1933-127065546846_thumb.jpg

post-1933-127065548029_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevlig ram. Gillar extra mycket din tornmotorfästen. Jag har också gjort tornmotorfästen igår eller om det var i förgår.

Ett tips för att se bilens kommande form som jag använder mig av är att ta maskeringstejp mellan scuttlebåge och tex noskon. Maskeringstejpen håller formen jättebra. Välj 10 eller 15 mm bredd. Bara tejpa med lagom mellanrum. Du får hela känslan av hur bilen kmmer se ut. Bilder hur jag gjort finns i tre av mina trådar. Tror att det är lättast att hitta i CealmSeven Tre-Komma-Fem tråden tråden.

Eller så letar jag rätt på stället = Inlägg #408 = http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6609&view=findpost&p=85382

Link to comment
Share on other sites

Tack! Du har långa trådar så det är smidigt med lite hjälp att hitta rätt. Har tyvärr ingen noskon än så tejp får vänta lite till. Men den dagen kommer snart hoppas jag. Tornen känns stabila och har en fast svetsad mutter på undersidan för enkel montering av motorkuddarna. Ditt sätt att hålla motorn på plats under konstruktionen är dock lite mer avanserat än mitt men väldigt simpelt på samma gång. Känns som man lär sig nått nytt varje dag man sitter här eller är ute i garaget :D

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Om du tar ett VP-plaströr för elkabel och bockar så gott det går efter noskonformen eller ett 6 mm armeringsjärn. Armeringsjärn är nog lättare (hoppas ni alla märkte att det blev ett oavsiktligt skämt här dessutom sagt av rätt person...) forsättning efter avbrottet ..... då kan du bocka armeringsjärnet istället.

Jag kan lova en sak som bilbyggare är man både glömsk och lättlurad i alla fall är jag det. Lite tejp och bilens konturer träder fram och oj är jag redan klar så fin bilen blev undrar om regplåtarna kommit snart. Så sitter man och tindrar i verkstaden och tänker på ingenting är bara glad. Rätt vad det är kommer man på att det kanske är lite mer att göra men inte så mycket för bilen var ju sååååå fin nyss....

Ser fram emot bilder på ditt armeringsjärn / maskeringstejpprov.

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis blir tejpen ett projekt att klara av under helgen. Helsvetsa färdigt och sen montera tillbaka alla lösa delar som drivlina, bromsar, motor och styrning. Får jobba på hårt i morgon med svetsen. Känner igen det där med att drömma sig bort och mins första gången.

post-1933-127065905785_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har men varit i garaget några timmar och svetsat. Inga bilder idag men känslan i garaget stiger utan att nått syns. Vänt runt ramen ett par gånger och letat ställen att svetsa. Ändå hittatdes ett ställe när jag packat ihop för dagen. Men i morgon börjar återmontering av hela bygget. Ser verkligen fram emot att få plocka fram tejprullen och ge den lite kaross när de stora bitarna är på plats ;)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en sväng i går och började plocka i delar. Fram och bakvagn på plats plus lite annat smått och gått. Förvånansvärt vad fort det går att få en rörhög att se ut som en riktig bil på bara nån timme. Idag ska jag jobba så motorn får vänta tills imorn. Men då åker tejp och kamera fram sen.

Link to comment
Share on other sites

Visst får man lite känsla för bilens form med tejpning.

Ett tips är att du varvar ner motorn lite för du håller 100 km/h och 6000 r/m i garaget???? Inbyggd rullande landsväg.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha! Kunde verkligen inte låta bli att kladda lite på pappen när den satt där :icon_oops: Men riktigt härlig känsla när man kollar på den i dagens läge. Insuget och kamdrev kommer sticka upp som det ser ut för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en audi femma så man måste ha lite ambitioner... Insuget får vara som det är nu. Har rensat det på lite utstickande delar mm. Så på nått sätt kommer det sticka upp ur huven.

Frågan är hur man löser det ur säkerhets synpunkt.

1# Blankpolerat och synligt?

2# Bula på huven?

3# Format nät över insug och kamdrev?

Link to comment
Share on other sites

Bulan på gamla Bubblornas luftrenare passar utmärkt över kamremsdrev!

Resten är inte rörliga delar och kan lika gärna vara synliga. Det ska väl märkas att motorrummet är välfyllt! :D

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Gillar också idén med synligt insug. Kom precis på vart det finns en gammal bubbla som står och skrotar som tur är. Den ska få lite kärlek av mig nån dag när jag har vägarna förbi.

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Bilden ljuger nog lite men inte helt. Har flyttat runt styrväxeln mycket för att bli av med bumpstear och det slutade med den här placeringen. Vad är risken med att inte ha styrled och undre bärarm i linje?

Link to comment
Share on other sites

Bumpsteer är en av många saker man är nervös över inför kommande besiktning. Har mätt från fullt utfjädrat till fullt infjädrat och hamnar på ca 1 grad skillnad som mest med nuvarande placering.

Link to comment
Share on other sites

Bara att hålla tummarna för att det fungerar i lite högre farter än man hinner upp i på garagegolvet.

Skruvat lite på motorn idag. Fått dit en generator och lite annat smått och gått.

Link to comment
Share on other sites

En bättre begagnad reklamskylt har fått ett nytt liv som säte. Antingen är det bara glädjen av att vara i garaget eller så är faktiskt aluminiumplåten riktigt bekväm att sitta på. Hål för bälten och några poppnit så är det klart att montera.

Förslag på nån lämplig list att använda så man slipper vassa kanter?

post-1933-127142186178_thumb.jpg

post-1933-12714218723_thumb.jpg

post-1933-127142189174_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är vi minst tre som gillar plåtstolar. Plåt är bekvämt och lätt att skrapa is från också.

Din stol ser bekväm och fin ut med "aluminiumlooken". Vad har du för godstjocklek på den?

Om du kollar i min CealmSeven V8 tråd finns det bilder på kantskoning med vitt kantband (som jag fick gratis). Swedol har svart "köpe-kantband". Fungerar väldigt bra som skydd.

IKEA golvmattan BORRIS är också ett alternativ till sittunderlägg

Link to comment
Share on other sites

Dom tippsen tackar vi för! Skylten var gratis så köpe-kantband kanske man kan kosta på sig om jag inte stöter på en locost variant.

Aluminiumen är hela 1.5mm tjock så sätet väger inte mycket. Glömde naturligtvis bort att väga den men det får jag göra på söndag. Passageraren måste ju också få en lika dan fotölj...

Link to comment
Share on other sites

Passagerar sätet bockat och provisorisgt ställt i ramen. Precis lika bekvämt som förar sätet. Passade även på att ställa dem på vågen.

3kg styck! Alldeles lagom tycker jag.

Tanken modifierad så nu är det gott om plats till bakaxeln.

post-1933-127159702827_thumb.jpg

post-1933-127159703971_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är så tjusiga stolar du gjort. Det bär emot lite men kanske jag skulle försöka mig på ett par Al-plåtstolar........någon gång.

Måste ut och väga mina små stolar till, ja just det vilken bil var de till? Öhhhhh det måste vara till Tre-Komma-Femman för till 6x4 har jag nog inte gjort några stolar till än......

De väger cirka 10kg styck så det var inte så farligt tungt ändå. Jag kan ta lite av den nya sortens helium-kantband, det lättar upp.

Link to comment
Share on other sites

Fint material att jobba i är det i alla fall. Sticksågen skar som i smör och vanlig handkraft plus gummiklubba för att bocka var allt som behövdes.

10kg st är ju inga mängder det heller. Men många bäckar små... Nu är ju mitt bygge långt ifrån lättviktare. Behövs några kg för att kompensera för Audi femman.

Link to comment
Share on other sites

Hänt en hel del i garaget utan att det syns nämnvärt. Stolarna sitter fast och kamremen sitter på plats.

Motorn går att dra runt och inget tar i nån stans! Helt underbar kännsla som jag nästan glömde bort att hurra för. Bara

för att jag nu har en bokad SFRO besiktning i kalendern. Svår beskrivlig känsla. Dock väldigt glad för att Belo gjorde ett

besök i garaget igår och gav lite tips och råd.

TACK för en inspirerande kväll igår Bengt!

post-1933-127205747328_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack själv! Trevligt bygge! Fantsktiskt kul att du fått ihop hela drivlinan med Audi-5:an, volvolåda, kardan och bakaxel med bara standardprylar. Biler kommer att både låta och gå GRYMT! Jag ser fram mot provturen på flygfältet!

/BEngt

Link to comment
Share on other sites

Kombinationen i drivlinan känns bra. Skönt att slippa massa special byggda delar. Finns ju så det räcker av de på ett sånt här bygge i övrigt. Men om bygget gått så vidare fort vet jag inte. Har hållt på i det dolda och samlat delar plus renoverat. Varje liten grej är dock ett steg i rätt riktning!

Längtar tills jag får visa upp den på flygrakan ute hos er Bengt.

Link to comment
Share on other sites

Då fanns det äntligen nått att visa en bild på vadsom hänt i garaget. Massa små pill inför kommande besiktning. Men nu är hela broms systemet inkopplat. Tack Björn för fina bilder på hur man löser inkopplingen med dubbla ingångar! Tog bort 5.1mm för att centrera 240 oken över 240 skivan på 140 spindeln. Fick även borra upp hålen för att få plats med 1/2 unf bulten. Svängradien kommer nog inte att klagas på iaf. Ser ut att kunna vända på en femmöring. Annars får väl gaspedalen hjälpa till :hypocrite:

Ps. Wienerbröd var gott till garage kaffet. ds.

post-1933-127264627116_thumb.jpg

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Kul att det löste sig med bromsarna :thumbsup: Det stämmer att man får borra upp hålena i oken också, glömde nämna det.

Bilden säger:

"turn left to go right"

:eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Den riktningen är vägen ut ur garaget! Frågan är bara hur. Har fyra bilar utan hjul på pallbockar som blokerar vägen ut. Får jaga på kompisarna lite så man slipper bära ut bilen ur garaget. Annars får det bli en bild som Cealm fick i sin tråd...

Hålen i oken var inte mycket som saknades. Tog upp dem 0,8mm så passade de som en smäck.

Link to comment
Share on other sites

Hej, ett fint bygge. Hur många hästar ger Audi femman och hur mycket kommer bilen att väga. Jag bygger själv med Volvo femma 20V som ger 170 hk och då måste min bil väga 830 kg. Det påpekade min besiktningsman och tyckte jag skulle ev byta ner mig i motorstorlek. Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tacl! Det är en 10v maskin så den lämnar 165hk och 240nm som ny 1988. Har räknat med att jag måste upp på 800kg. Men bygget består av volvo komponenter och tank på + 50liter utöver Audi femman så det blir ingen flugviktare. Hoppas på tummen upp på första SFRO snart.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också byggt på volvokomponenter men en liten tank ca 26 liter. Ska låna en våg och väga bilen, återkommer med rapport. Lycka till med Sfro 1. Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...