Jump to content

Kap, Såg, Rondell


Anders.Lj

Recommended Posts

Hej på er! Jag har en liten fundering. Ni som har tillverkat egna ramar och detaljer till era bilar Vad använder ni för verktyg? Kallbandsåg, Rondell, Kap- & geringssåg eller nått annat bra mystiskt verktyg??? Sitter och letar på blocket efter nått vettigt att köpa men hittar inget som verkar intressant :unsure: Skulle vara väldigt tacksam för information på detta område. Det är ju en del vinklar man måste tänka på så det blir rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag förbrukade två kap&gersågar från Rusta. Vanliga träsågar som jag satt en kapskiva i med hjälp av en adapter. Problemet verkar vara att motorn inte gillar järnspån. :prop: Annars gick det bra. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vinkelslip, bågfil och lamellrondell, fil och en massa vilja.

Behövs inte mer om man inte vill lägga pengar på prylar istället för bilen.

/Fredrik

Glömde ju skrotslipen modell större:

DSC00057.jpg

700:- på auktion :prop:

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hittade en stor gammal Arboga vinkelslip med "JULA-fäste" på en veteranbilsmarknad, gav ett par hundra för den.

Denna monterades på en tjock spånskiva där jag ritade upp en kvadrat på 500*500mm, sen var det bara till att köra efter ett Excelark,

som jag inte hittar nu. Men där fick man ut en tabell med hur "hur högt" upp från en tänkt linje i rät vinkel mot kapskivan en viss vinkel var.

Det finns säkert någon här som kan plocka fram det Excelark som jag menar!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag förbrukade två kap&gersågar från Rusta. Vanliga träsågar som jag satt en kapskiva i med hjälp av en adapter. Problemet verkar vara att motorn inte gillar järnspån. :prop: Annars gick det bra. :racesmile:

Det finns Evolution klingor som passar i den typen av sågar som är avsedda för att kapa allt från trä till stål med.

Själv använder jag en Evolution kap av samma modell som Ridgid sågen ovanför. Till större och grövre plåtar kör jag med cirkelsågen med Evolution blad. Tror inte ens att jag startat plasma skäraren sedan jag skaffade mina evolution prylar.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med att bandsågen från Harald Nyborg, har varit kanon under mitt bygg, till ett billigt pris. Ett extra plus är att det inte blir gnistor som ev kan antända div brännbart, samt inget buller.

Link to comment
Share on other sites

Dewalt Tigersåg med blad för metall funkar utmärkt att kapa rör med.

Förmodligen funkar även de billigare från jula. Hade en 300 kronors typ Ferm ellr nåt som jag började såga ned oljetanken med hemma för några år sedan. Den höll en halv 6-kubiks tank i 4mm stålplåt så det bör gå att kapa bra många rör innan de ger sig.

Övrig skillnad mellan billig och dyr var att det är lättare att justera hastigheten på Dewalten den verkar ha med vridmoment. Julasågen hade också justerbar hastighet, men det var med långsamt långsamt långsamt jättesnabbt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Igår var jag och investerade mina pengar i en Metallsåg liknande den Harald Nyborg säljer. 800kr tyckte jag de var värt :) visserligen begagnad men den både startade och jag fick med 3 extra sågblad. Den vägde dock 100kg kändes det som när jag bar in den i garaget på kvällen men lite tyngd ger ju stabilitet :D

Nu fattas bara delar att kapa.

Link to comment
Share on other sites

Hej, hopp!

Någon som vet om "lillbrorsan" Evolution Rage 4 är något att ha? Den verkar ju tillräcklig vid ett första påseende, vet inte vad frakten kostar bara.

http://www.tradecounterdirect.com/productinfo.php?pid=707

Den blir du inte missnöjd med om du håller dig till rätt storlek på materialet och inte kör rostfritt.

Lös klinga kostar 19 pund. Köpte en Rage 2 från dem men minns inte vad frakten kostade.

De är lätta att handla av, skicka bara ett mail så får du veta vad frakten kostar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...