Grahm Posted December 8, 2009 Author Share Posted December 8, 2009 (edited) Ok, ska kolla det. Edited December 8, 2009 by Grahm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted December 8, 2009 Author Share Posted December 8, 2009 särr den i ett skruvstäd och se om den går åt alla håll. min opel ascona B är nästan identisk med 140 men ledar på alla håll Ok, ska kolla det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 8, 2009 Share Posted December 8, 2009 om du borrar hål nere i röret vid spindeln för att kunna dra bulten till transitleden så bör du kanske punktsvetsa runt först för att inte försvaga.om det är svetsbart utan att sabba. en tanke bara på vad rörelser kan göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 Hej igen. Har nu svetsat färdigt alla a-armar och håller på med injusteringen av infästningarna i ramen. Har även kollat alla leder så dom rör sig åt alla håll. det tar lite tid att få allt som man vill :=), har även legat med vinter k-sjukan och beklagat mej.. bilder kommer på inföstningar och någon fin svets (om jag hittar någon..) :) Får väl passa på och önksa alla en God Jul och ett Gott Nytt år. Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 Hej på er alla. Nu var det ett tag sen jag skrev så jag tänkte köra en liten update. Framvagnen har krånglat till sig med BMW prylarna så nu skippar jag det och börjar om med framvagnen helt. Har fått nys på en Ford Sierra 2.0 CLX -90 som jag tänkte införskaffa och plocka hubbar hjul mm. Är det någon som har synpunkter på detta inköp (ett par goda råd innan inköp) så är jag tacksam. Tänkte behålla motor och låda från bmw´n och kanske bakvagnen med, då har jag ju en komplett drivlina till nästa 7´a :) bilder saknas tyvär men så fort jag kommer igång så kommer det ett gäng. Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 det var trevligt att du uppdaterar. jag har undrat hur det går för dig. sierra framvagn har ju många använt. Cealm bla. och Panzer tror jag gick över till det plus flera. så det finns nog information att tillgå.klart du ska ha BMW 6:an. med bakvagn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 Jo jag tänkte att köra på ett beprövat recept på framvagnen, efter att ha provat ett antal olika possitioner på infästningarna och upptäcka att jag på något sätt byggt in bumpsteer i bmw huben så var valet enkelt :) Fick inte lederna i linje med varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 hade du möjlighet att höja o sänka styrväxeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 jo höja och sänka kunde jag men det var bumpsteer utan styrväxeln inkopplad pga att nedre och övre kullederna var förskjutna i förhållande till varandra. Sen var inte hjulnavet i centrum mellan lederna så det blev fel från början. men nu står det en Sierra på uppfarten bered att bli en del (eller ett par) av en ny skapelse :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 stopp nu. bumpsteer är toe in toe out vid fjädring. det kan du inte få utan styrväxel. man ökar Camber vid nedfjädring men så ska det vara. du har inte blandat ihop det? Och när Cambern ändras så ser det ut som bumpsteer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 joda jag lyckades :) Ska se om jag kan få till en bild på det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 Hej på er alla :) Det har varit lite inaktivitet från min sida (har iallafall kollat forumet var dag) men en liten updatering ska jag väll klara av. Eftersom framvagns detaljerna strulade lite från BMW´n så har jag bytt koncept till Ford front alá Haynes Roadstern. Forden som det står om tidigare i tråden finns i garaget i väntan på demontering. Två paket från den lilla ön England har annlänt med en uppsättning a-armar, Svampar, styrväxel, bussningar å diverse infästningar. Hittade även ett par gammla 15" alu-fäljar som kan användas så länge. Tog ett krafttag och städade upp garaget lite ( det funkade i ca 2 dagar innan det såg likadant ut igen). Har börjat bygga jigg till infästningarna för a-armarna, tyvär slutade det försöket i att ett stycke Harald Nyborg såg blev kanibal och åt upp sin egen vinkel växellåda, det såg ut som 80-talets fräsiga guldflakes färg i växellådan och dreven var rena från kugg. Så nu ska jag se om det finns reservdelar till den eller om den blivit skrot. Har även en kap och girsåg som jag ska exprimentera lite med och se om man kan montera en kapskiva på.... Märkte att det var lite skillnad i bredd på fronten mellan McSorley och Gibbs men det går säkert att lösa på något bra sätt. jaja det finns ju en anledning till varför man kallar sådant här "Långtids projekt" :) Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 kul att du är på gång. Jag träffade Panzer igår och då nämnde jag dig och undrade vart du blivit av, men nu vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Hej Grahm. Kul med en nystart. Då får vi en tråd som drar igång igen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Bilder!! roligt att du sätter fart igen.. lycka till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 3, 2011 Author Share Posted March 3, 2011 Här var det tätt mellan updateringarna :) Lite har hänt i garaget iallafall. McSorley-fronten fick lämna sin platts för en lite modifierad Gibbs front (25mm högre), även ett par utav ramrören fick flyttas och nya motorfästen ska byggas. Jag har iförskaffat en ny såg till metallkapning och den fungerar bra, stänker lite varma spåner men fungerar ok. Var inne på Haynes forumet och såg att dom gjorde ett gruppköp på stötdämpare så där lyckades jag slinka med, det ligger 4 fina dämpare på bänken :) Forden jag köpte fick släppa ifrån sig lite delar, dom var täckta i en puppaliknande substans. Det var dax att testa lite el-kemi för att få bort den otäcka substansen. Efter 10 min såg det lugnt och trevligt ut. Efter ytterligare 2h såg det lite annorlunda ut. Ett dopp någon? :) Lite bearbetning med borste visade att det fanns ett par hjulnav under substansen. Nu är det dax för bromsok att ta sig ett bad, sen blir det en resa till Biltema för lite renoverings satser till diverse. Det rullar på, kanske inte så snabbt men iallafall åt någon typ av riktning. :) Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Vart köpte du din Rage? å va kostade den? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted March 3, 2011 Author Share Posted March 3, 2011 Köpte sågen på Ebay uk totalt med frakt runt 3000:- ,fick byta kontakten på kablen bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 12, 2012 Author Share Posted October 12, 2012 Hej hopp alla. tänkte det kanske var dax att damma av denna lilla tråd lite igen, det var ju ett tag sen nu :) Det har ju stått still ett tag pga hus renovering, diverse andra undanflykter och lite tappat sug. En kompis ringde för ett tag sedan och nämnde att han och hans bror var på gång att ge sig in i detta lilla träsk och att dom skulle åka till kitcarsweden i Karlskrona (Nättraby) för att titta på deras GBS Zero kit dom hade och kanske få provköra deras "skyltex". Det gjorde vi och jag fick åka en runda och det räckte för att suget skulle komma tillbaka som en käftsmäll :) Letandet efter navkåporna till sierra hubbarna började med att Ford inte tillverkar dom längre och att beställa från England kändes inte helt rätt när det bara var två små kåpor. Jag lyckades hitta ett par som sitter på någon typ av bilsläp på Meca. Knott 64mm. Jag fick buckla till flänsen lite som ett kryss då diametern var lite för liten men sen satt dom som en smäck. Jag kollade lite på hur bakvagnen såg ut och märkte att en av fyrkantsprofilerna hade böjt sig lite pga att jag inte hade gjort färdigt och inte hade några snedsträvor. så det enda rätta jag kunde se var att slipa bort ett par punktsvetser och plocka bort det sneda och bygga om. Hade lite otur med min Kemppi svets (matningen gör som den själv vill) så det var lite svårsvetsat. Fick låna en enfas kemppi av svärfar och vilken skillnad det var... i glädjeruset över en fungerande svets så råkade jag börja helsvetsa chassit, nu är det lite kvar att ta undertill så det blir att vända på paketet. Ett par grövre rör inhandlades till störtbågen och efter ett par timmars vatten och sandfyllande och bankande testade jag att bocka med biltema bocken. jag fick lite veck på insidan av ena bocken och vet inte hur jag ska göra riktigt, tror ni det är problem med hållbarheten pga vecken eller är det mest "skönhetsfel", röret är sömlöst kalldraget 60.3mm med 2.9mm gods. liten test av placering på båge ska sänka den en liten bit till hade ca 15cm över huvudet vid provisorisk sitt test, finns det någon standard på höjden? tycker mej komma ihåg att jag läst något om 5 cm över huvudet med hjälm på. sen fick vi lite fnatt idag när grannen var och hälsade på så vi kastade på hjul och lyfte ner projektet på golvet för att se hur det ser ut innan svetsningen ska ske på undersidan. Hjulafton :) Det som kommer närmst nu är: helsvetsa det befintliga och fixa golvet. lyfta i motorn och fixera den med motorfästen och dyl. beställa spacerplattor till bakänden för breddning av BMW axlen och byte av bultmönster. pedalställ. styrning. leta upp en rolig och skön modell av stol eller bygga egen. fixa sittbrunnen. och en himmla massa saker till :) sen någon gång framöver kanske det blir SFRO 1 :) ps sorry för kvaliten på bilderna ni får tjoa om det är något speciellt nin vill se så kan jag fixa en bättre bild på de. Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tozze Posted October 13, 2012 Share Posted October 13, 2012 Nice Mike! Som jag har tjatat att du skall uppdatera. Och kolla här är den ju. ;) Jag kommer bort någon dag och kollar på dina framsteg, så tar vi en kaffe samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 13, 2012 Author Share Posted October 13, 2012 Absolut :) de e bara att komma. har precis kommit in efter att jag rensat chassit från rörliga delar och fortsatt med svetsningen. Ska se om jag kan börja med sittbrunnarna imorgon :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 22, 2012 Author Share Posted October 22, 2012 (edited) Tjoho på Håller på med att måtta in sittbrunnarna och diverse detaljer. Lite pedaler byggda av fyrkantsrör. Bussningar till pedaler och koppling. detaljer som ska svetsas ihop till pedalstället. Ett försök till att hitta en bra possition för ratt. Ratten ska bytas till en Momo ratt som jag fick av en bekant, så då behöver jag ett nytt rattnav och ska se om det finns snapoff nav direkt till sierra stången. Ska beställa en ny klinga till Rage sågen också, den har nog fått gå lite hårt så den skär inte så mycket som att den försöker mala bort materialet. Ha det bra :) Mvh Micke. Edited October 22, 2012 by Grahm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Ett tips är att vänta med att sätta fast ratten i såväl höjd, sida som längdsled till du har bestämt stolens läge exakt inklusive ryggstödslutning. Jag mäter in centrum rattnav mot ryggstödet och centrum rattnav mot undersida fyrkantrör (=golv). Då får jag ratten i exakt position på bilarna. Det blir rätt vinkel för armarna mot ratten i längdsled och rätt mot kardantunnelen som armbågen ofta lutar sig mot. Men det finns många andra sätt att göra också men inte för mig eftersom jag hittat mina exakta mått och nu är det bara att mäta och svetsa och montera. Rattmontage med mått och vinkel är riktigt lurigt att få till men ack så betydelsefullt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Jotack jag testade att sätta mej på golvet för att se hur det kändes och då satt jag som en äldre dam med hatt och tittade igenom ratten :) Sista monteringen av stången lär väl bli när jag fixat ett par stolar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Har svetsat lite idag. Ett stycke pedalställ. Test med pedaler. Kollade lite hur det såg ut i ramen :) Så nu är det dax att fixa det sista i sittbrunnen så jag kan montera pedalstället. Vad använder ni för tryckstång till bromsen? funkar det med en 12.8 bult i lämplig dimension? eller en silverståls bit? Mvh Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 12,9 kan verka lite väl hårt. det ska klara att böjas utan att gå av men ändå inte böjas. 10,9 verkar mer normalt men allt beror på längd och tjocklek. Silverstål kan nog gå bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Jo det får nog bli en bit silverstål. Får ta en koll i materialförådet :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Har du tänkt sätta gaswiren i botten på gaspedalen, så den drar där? Jag funderar lite på om inte det blir irriterande att underdelen på pedalen rör sig mot hälen. Jag får för mig att du får gasa med hela benet istället för att vippa med foten. Eller funkar det bra som stöd för hela foten iom att du kan slappna av i benet utan att foten ramlar framåt? //Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 24, 2012 Author Share Posted October 24, 2012 (edited) Jo tanken är att wiren ska sitta i botten, får kolla om det känns lustigt när jag kompleterat stället och fått de lite mera på plats. Ska spara länkaget från bmw stället så kanske man kan bygga om pedalen likt koppling och broms. Edited October 24, 2012 by Grahm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 (edited) Jag hade också mycket funderande runt den del som sticker ner under gaspedalens rotationsbult. I mitt fall gjorde jag så här: -vinklade nedre delen framåt så att den inte skulle ta i hälen vid full gas -i motorrummet blev det en L-formad avlänkning, skänklarna har fler hål för justering. På detta sätt kunde jag "ta igen" den korta slaglängden på nedre delen av gaspedalen. -mellan gaspedal och L-vinkeln satte jag en stötstång av galv gängstång. Gaffeländstycken vid pedalen och L-vinkeln köptes billigt på Clas Olson(=Locost). -gaspedalen är lagrad med nylonbussning Allt fungerar utmärkt med flera justeringsmöjligheter. Inga problem med att häl/fot tar i nedre delen av gaspedalen. Ser på dina bilder att du har rejält tilltagen undre del på gaspedalen. Jag skulle nog göra den smäckrare och inte i fyrkantrör, då blir det lättare att vinkla den bakåt. Antas Gasare (Hoppas att den översiktliga bilden är begriplig. OBS! Ej skal- och vinkelriktig) Edited October 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 25, 2012 Author Share Posted October 25, 2012 Jo det är ett sätt man kan göra det på. Bra med lite idéer så man kan välja och vraka lite :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 25, 2012 Share Posted October 25, 2012 En bild på mitt då :) Gaspedalen är som ett L där den korta delen drar i gaswiren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted October 31, 2012 Author Share Posted October 31, 2012 Whooh fick ett litet paket i dag :) Ett par Fighter stolar från Ridetech med fyrpunkts bälten. Ett par sekunder senare var den med skohorn nedtryckt i ramen provisoriskt :) Ett par sekunder till så satt jag och funderade lite på vart jag skulle köra :) kan ju inte vara så mycket till att göra.... :prop: monterade även par stylingdetaljer nu när den har fått en stol, ser ju rätt rejsigt ut :racesmile: dom kommer nog inte stanna så länge men för 39:- så fick man ett gott skratt iallafall :) Mvh Micke. Nu med skavsår på skinkorna... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tozze Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Nice! F*n du är ju klar för besiktning nu jue! ;) Keep up the good work Mike! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted November 1, 2012 Author Share Posted November 1, 2012 Wohoo igen :) Ett par spacerplattor från Manton kom och hoppade in i garaget idag. En sak till att bocka av :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 2, 2012 Share Posted November 2, 2012 Fina grejor. Kul att se att du är igång med bygget. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted December 5, 2012 Author Share Posted December 5, 2012 (edited) Hej alla. Har varit och svetsat lite till. bågen svetsad och väntar på ett par snesträvor samt en mitten bit till bälten. Lyfte i motor och satte på detaljerna till hjulupphängningarna. sumpen sticker ner ca 45mm under ramen så den får nog modifieras lite iallafall. Jag har inte spännt fjädrarna mer än med handkraft så den är lite mjuk. Hoppas den reser sig lite också för just nu är den i lägsta laget och klarar inte 7cm som lägsta punkt. Sen blir det baksträvorna till bågen, fixa styrstång, bältesfästen, pedalställ och torpedplåt, styrväxel mm så kanske man kan köra en SFRO1 någon gång under nästa år :) Edited December 5, 2012 by Grahm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.