Jump to content

Kylfläktstyrning


Triggerhappy

Recommended Posts

Den ska sitta på ingången till kylaren, annars slår nog inte fläkten på förrän det kokar. Det är ju motortempen som ska ner, och utloppet på kylaren är ju redan nerkylt. Christer J.

Oki, Min tanke var att om utloppsvattnet inte var tillräckligt nedkylt så skall fläkten gå,

Så om motorn går varm men jag redan ligger i 200blås (på bana) så skulle en snurrande fläkt förmodligen mer sabba kylningen än leverera den...?

Kanske skall tillägga att jag har en elektroniskt styrd vattenpump också som sitter i toppens kylvatten utkast...

Hmmm...??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Enligt kylarexperterna som jag pratat med kan fartvinden bara boosta fläktens kapacitet. De designade kylaren efter hur mycket fläkten kunde flöda.

I övrigt har du nog andra bekymmer om du måste förlita dig på fläkten i 200 blås.

Link to comment
Share on other sites

Den ska sitta sk efter kylaren för motorn kan inte bli för het förrän kylaren är det. annars har du annat fel. så länge kylaren är kall så kan den kyla motorn helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Givarens placering är ju direkt beroende av vad den har för "växlingstemperatur".

Men rent spontant så tycker jag att den logiska placeringen är där jag har min egen

placerad på min sjua..... I överkant på kylarens "kalla" sida om cellpaketet....

kopplar_elfl_kt.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har min nere intill röranslutningen på kalla sidan och där har de flesta originalbilar sina. jag har även en manuell knapp ifall nåt skulle strula med givaren.men det viktigaste är att man själv är nöjd och att det fungerar som det ska. men sätt den inte där utloppet från motorn går in i kylaren för då kommer fläkten att gå onödigt mycket när den inte behövs.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Min sitter efter kylaren och det funkar utmärkt. Om fläkten går på under körning så är oftast arean på kylaren för liten. Fläkten ska ju bara gå på i köer och vid tomgångskörning. Därför bör givaren sitta efter kylaren, så den går på när vattnet i kylaren inte kyls nog av fartvinden.

Link to comment
Share on other sites

I ett svagt ögonblick av mitt liv höll jag på med vattenkylning av datorer. Vissa blev besvikna när de bytte till kraftigare pump och inte fick lägre temperatur i datorn (på processorn). Men det förklaras med att temperaturen in och ut på kylaren (ja, vissa körde med små bilkylare...) var i det närmsta samma, så vattnets flöde spelade mindre roll. Det är liksom inte så att det kommer in 80° vatten och ut 40° vatten som sedan värms upp till 80° igen. Nu har jag inte mätt på ett bilkylarsystem som säkerligen har betydligt större skilland pga större kyleffekt. Men jag skulle bli mycket förvånad om det skiljer mer än ett par grader på vatten in och ut. Fan, nu måste man mäta det också :D

Jag tror med andra ord inte det spelar någon roll var man sätter sensorn.

Link to comment
Share on other sites

Rikard om du skulle ha näst intill samma temperatur ut o in i kylaren så kommer den inte att fungera. en bil ska funka från minus 40 gr. till plus 45-50gr utetemperatur. och känn på kylaren får du känna att returen är kallare. hur tror du det är på vintern?

sedan öppnar ju thermostaten bara lite när det inte behövs mer så det pysfiser in lite avkylt vatten. och en båt hur varmt vatten tar den in?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...