Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Max temp 300 c, det lär nog räcka!

Jag räknar med att oljepluggen håller ungefär samma temp som oljan. Om det skiljer 10-20c spelar ingen större roll, jag vill bara ha lite koll på tempen eftersom diffen i princip saknar kylning.

Originalpluggen har en magnet på insidan, ev gör jag en ny plugg av en bult M20x1,5 och borrar in i den så att givaren kommer några millimeter från bultens botten. När jag ser hur tempen ligger vid olika körförhållanden kan jag ju byta tillbaka till originalet för att dra nytta av magneten.

Anledningen att jag kapade termometerns rör var att det var ca 12-15 cm långt och inte skulle gå att ha utstickande från pluggen (tar i tanken).

En märklighet med Fords diffar är att oljan fylls i fabrik och ska sedan aldrig bytas, känns lite osäkert!

Link to comment
Share on other sites

Det jag tänker på är att det alltid blir "damm" av material från kugghjul och annat. "Dammet" flyter omkring i oljan och borde "slipa" t.ex. lager. Iofs ska materialet tas upp av magneten i pluggen. I mitt tänkande känns det lite "ohygieniskt" att inte byta olja.

Link to comment
Share on other sites

Första karossplåten fastnitad!

Övriga karossplåtar är färdiga och väntar ivrigt på att få dölja det nakna chassit.

Dimbakljus monterat och inkopplat.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

I morse var jag på lokala bilskroten.

Talade om mitt problem med kylningen och fick utan diskussion byta kylaren från Toyota Starlet (inköpt för 300 SEK).

Den nya beg kylaren är från MB automat, 3-radig och med in/utlopp diagonalt placerade. 300 SEK anser jag vara en acceptabel experimentkostnad helt i LOCOST linje.

Em ska ägnas åt att försöka hitta något lämpligt monteringssätt, ett problem kommer det att bli - in/utlopp går ut åt sidorna (kan bli trångt!).

Blir spännande att se om kylningen förbättras.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nix, kylningen blev bättre men den kokar efter ca 4 min med kylfläkten kontinuerligt påslagen och borttagen termostat.

Med termostat kokar den efter 3 min. Tog bort slingan till oljekylen, byglade över den med slang. Det enda som hände var att motorn kokade på något kortare tid. Sprutade kallt vatten med trädgårdsslangen på kylaren, temperaturen sjönk direkt.

När jag stannar motorn börjar expansionskärlet efter några sekunder bubbla över.

Har tömt i en halv maskindisktablett (pulveriserad) i systemet utan resultat.

Kylaren och samtliga slangar blir heta så cirkulationen fungerar.

Experimenterandet fortsätter i morgon.

Tänker då montera den nedre slangen på vattenpumpen (inlopp?)till övre stosen på kylaren. Övre slangen på vattenpumpen (utlopp?) flyttas till nedre stosen på kylaren. Detta är tvärt emot vad som är på Scorpio original.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Är du helt säker på att vattenpumpem fungerar ? På min bruksbil lossnade impellern ifrån axeln på vattenpumpen vilket gjorde att flödet blev urdåligt! Kanske värt att kolla ?

(den idén var redan upptagen av Thomas såg jag nu!)

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Den tanken har korsat min hjärna också.

Men jag tror att sannolikheten är låg eftersom hela systemet blir varmt.

Har funderat på att ta loss vattenpumpen och kolla om det finns blockeringar. Har också haft tankar på om jag har vänt topplockspackningar och/eller insugningspackning fel och därmed blockerat någon kylvätskekanal. Ringde upp min fd Fordmekaniker och sporde om detta, enl honom är det omöjligt att vända någon packning fel. Om man råkar göra det blir det omöjligt att montera topplock och insug.

Ska om några minuter ut och ställa fronten högt för att förvissa mej om att det inte blir någon luftficka i motorn, ska också höja expansionskärlet.

Link to comment
Share on other sites

På min V8a har jag ett extra grovt utblås på toppen av motorn så jag kan öppna där och leda in vattnet igen i expansionskärlet: Då ser jag om den helt nya vattenpumpen fungerar vilket den gör plus en extra finess om jag behöver fylla på med glykol då är det lite svårt att få detta att blanda runt sig men med 30 minutliters pumpning för det är nog i den stilen så blandar jag glykolen lätt och enkelt. En bonuseffekt.

Link to comment
Share on other sites

Den tanken har korsat min hjärna också.

Men jag tror att sannolikheten är låg eftersom hela systemet blir varmt.

Har funderat på att ta loss vattenpumpen och kolla om det finns blockeringar. Har också haft tankar på om jag har vänt topplockspackningar och/eller insugningspackning fel och därmed blockerat någon kylvätskekanal. Ringde upp min fd Fordmekaniker och sporde om detta, enl honom är det omöjligt att vända någon packning fel. Om man råkar göra det blir det omöjligt att montera topplock och insug.

Ska om några minuter ut och ställa fronten högt för att förvissa mej om att det inte blir någon luftficka i motorn, ska också höja expansionskärlet.

Hallå ! Mysteriet med den kokande V-6 motorn fortsätter. Sherlock Holmes är väl inte inkopplad på fallet ?

Det blir intressant att få reda på vad det är som gör att den fortsätter att koka. Likaså vad lösningen på

problemet blir.

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen sjönk när du spolade vatten på kylaren.

Det tyder på att antingen kyler kylaren för dåligt / kylfläkten kyler för dåligt. eller får du in avgaser i kylvattnet. Tändningen för sen?

Link to comment
Share on other sites

Rapport.

Körde upp fronten mot uppfarten till garageporten, bilen lutade kraftigt bakåt.

Tog loss expansionskärlet med slangarna kvar, en granne fick hålla det högt. Ingen termostat monterad.

Fyllde på ytterligare vätska, lite bubbel kom ut.

Startade motorn, ytterligare bubbel kom.

Körde ner, lät den gå på tomgång ca 2 min-körde sedan 3 (tre) varv runt kvarteret och temperaturen höll sej på ca 80-85 c. Stannade och lät den gå på tomgång ca 2 min. Allt utan kokning!!!!

Kan det möjligtvis vara så att Fords 2,9 är känslig för luftfickor?

I morgon ska jag luta bilen åt andra hållet dvs baken högt för att förvissa mej om att all luft är ute ur kylaren och sedan göra om proceduren med hög framända.

Tändningen är justerad på gehör, en klient ska justera den med Fords specialinstrument. Har tändningsläget någon större betydelse för motortempen?

Antas

Börjar hoppas på ett liv efter heta helve.....

Link to comment
Share on other sites

Låter som just Antas-Scorpio-Seven-motorer skall köras ett antal gånger upp och ner för tex Kvarntorpshögen eller någon annan lämplig fjällkedja.

Lycka till Antas och hoppas att du kommit lösning på spåret.

Link to comment
Share on other sites

Talade nyss återigen med min Fordmekaniker, han sa att V6-orna är känsliga för luftfickor.

Morgondagens övningar blir att höja - sänka - höja -sänka fronten/baken ett antal gånger för att lufta systemet.

En granne förtäljde att han hade en kollega ägandes en BMW 6-cyl. Han fick lämna in den på verkstad för att lufta systemet, metoden var höjning sänkning av front/bak.

Link to comment
Share on other sites

ligger kylningen på gränsen så kan det vara kvällens svalka som gör att den klarar sig nu. och eftertändning kan höja tempen.

I Konungarikets utpost i norr finns fan i mej ingen svalka, det är ca +23 c (21:30).

Ska försöka få tändningen ställd så fort som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- I Konungarikets utpost i norr finns fan i mej ingen svalka, det är ca +23 --- Lugn bara lugn, om några veckor eller månader kommer du skriva: I Konungarikets utpost i norr finns fan i mej ingen Värme, det är ca minus 23.

Kom för tusan ihåg glykolen!!!!!! kylaren kan vara bottentjälad imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- I Konungarikets utpost i norr finns fan i mej ingen svalka, det är ca +23 --- Lugn bara lugn, om några veckor eller månader kommer du skriva: I Konungarikets utpost i norr finns fan i mej ingen Värme, det är ca minus 23.

Kom för tusan ihåg glykolen!!!!!! kylaren kan vara bottentjälad imorgon.

Ha Ha Ha. mitt i prick.

Link to comment
Share on other sites

Rapport.

Körde upp fronten mot uppfarten till garageporten, bilen lutade kraftigt bakåt.

Tog loss expansionskärlet med slangarna kvar, en granne fick hålla det högt. Ingen termostat monterad.

Fyllde på ytterligare vätska, lite bubbel kom ut.

Startade motorn, ytterligare bubbel kom.

Körde ner, lät den gå på tomgång ca 2 min-körde sedan 3 (tre) varv runt kvarteret och temperaturen höll sej på ca 80-85 c. Stannade och lät den gå på tomgång ca 2 min. Allt utan kokning!!!!

Kan det möjligtvis vara så att Fords 2,9 är känslig för luftfickor?

I morgon ska jag luta bilen åt andra hållet dvs baken högt för att förvissa mej om att all luft är ute ur kylaren och sedan göra om proceduren med hög framända.

Tändningen är justerad på gehör, en klient ska justera den med Fords specialinstrument. Har tändningsläget någon större betydelse för motortempen?

Antas

Börjar hoppas på ett liv efter heta helve.....

Hallå ! Problemet verkar vara löst. Skönt ! Jag funderade ett tag på om dia.Ø på vattenpumpens remskiva kunde ha påverkat kylningen.

Är dia. på remskivan större så saktar men ner varvtalet på pumpen. Är dia. mindre så ökar man på varvtalet.

Man vill ju ha ett jämt och bra flöde på kylvattnet. Är varvtalet på pumpen för högt, så får man turbulens i strömningen och tempen stiger.

I det läget skulle man alltså behöva öka på dia.Ø på pumpens remskiva. Men jag förmodar att alla Fords V-6 motorer har samma dia.på sina

remskivor oavsett årsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Nej, problemet är inte löst!

Tabacs inlägg "Jag funderade ett tag på om dia.Ø på vattenpumpens remskiva...." gjorde att jag omedelbart rusade ut i garaget och kollade hur drivremmen var dragen.

Donatorn hade tre remlägen på vattenpump och svänghjul. Den bakre (mot motorn) med större diameter och de två främre med mindre dia (båda lika). På bilder jag tog av donatorn innan demonteringen drivs vattenpumpen av de två främre remmarna. Nu drivs den av en rem som går som på donatorn, den driver även generatorn.

Drivremmen kan knappast slira eftersom den inte tjuter.

Idag har jag höjt/sänkt fronten upprepade gånger och samtidigt kört motorn och lyft expansionskärlet. Har även gjort en slangstos med avluftningsnippel som har kopplats in på övre slangen till kylaren. När bilen lutades bakåt antog jag att det skulle bildas en luftficka i övre delen av kylaren men så var inte fallet.

Nästa steg blir att försöka få tag på ett cellpaket till kupévärmen och koppla in det i serie med oljekylen (som på donatorn). Funderar på en liten yttre kylare som får sin kylning från fartvinden (om det skulle behövas!).

Antas

Fortfarande överhettad dock med visst hopp om att ta det kallt i framtiden.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Min V8a kollega blir varm fort och vill skicka ut vatten via expansionskärlet som jag nämnt förut. Luftfickor tror jag inte finns där men det kan vara för liten vattenvolym. Alla principiella data för kylsystemet är bra, höjder, avluftning, ny kylare, ny vattenpump, grova slangar mm. Elfläkten är ruggit effektiv (Biltema 14 tum). Slår jag på fläkten så sjunker tempen inom en minut och jag kan "fläkta ner" till 86-87 och till och med lägre.

DEt som säger emot mig är ombyggda Volvo 242 1975 eller liknande som också har en V8a + Volvo kylare (ofta gammal), likadant expansionskärl och har inte problem med tempen. Men här skiljer en sak dessa bilar har ett värmepaket = mer volym. Ibland tänker jag mig att sätta in en aktiv "volymökare" i två steg:

- Installera ett värmepaket

- En rund burk lutandes uppåt i linje med kylarens undre utlopp och slangen till vattenpumpen. In och utlopp byggda så att luftfickor inte kan uppstå men trots det skall det finnas en extra avluftning som kan aktiveras eller vara stängd. Volymökning = det jag får plats med kanske 2 till 4 liter.

Link to comment
Share on other sites

Detta med för liten kylvätskevolym börjar jag tro är en av orsakerna till kylproblemen. Dina synpunkter gjorde att jag nyss har kollat om jag kan få plats med en "volymökningstank" någonstans. Tänker nog prova med ett värmecellpaket först och sedan utöka med "volymökningstank".

Den fläkt jag har nu (Audi) har en diameter på 27 cm och är innesluten i en kåpa som täcker ca 75% av kylaren. Kylaren (cellpaketet) är ca 30x35 cm, tjocklek ca 5 cm (3-radigt). Biltemas större fläkt är 35 cm. Biltemas fläkt skulle alltså täcka större yta på kylaren än min nuvarande - bortsett från att kåpan på den nuvarande ger 100% täckning på ca 75% av cellytan.

Tyvärr har hustrun skarpt kommenderat klippning av häck denna morgon men tänker ändå diskret smita iväg till bilskroten för att söka ett lämpligt värmepaket.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nej, problemet är inte löst!

Tabacs inlägg "Jag funderade ett tag på om dia.Ø på vattenpumpens remskiva...." gjorde att jag omedelbart rusade ut i garaget och kollade hur drivremmen var dragen.

Donatorn hade tre remlägen på vattenpump och svänghjul. Den bakre (mot motorn) med större diameter och de två främre med mindre dia (båda lika). På bilder jag tog av donatorn innan demonteringen drivs vattenpumpen av de två främre remmarna. Nu drivs den av en rem som går som på donatorn, den driver även generatorn.

Drivremmen kan knappast slira eftersom den inte tjuter.

Idag har jag höjt/sänkt fronten upprepade gånger och samtidigt kört motorn och lyft expansionskärlet. Har även gjort en slangstos med avluftningsnippel som har kopplats in på övre slangen till kylaren. När bilen lutades bakåt antog jag att det skulle bildas en luftficka i övre delen av kylaren men så var inte fallet.

Nästa steg blir att försöka få tag på ett cellpaket till kupévärmen och koppla in det i serie med oljekylen (som på donatorn). Funderar på en liten yttre kylare som får sin kylning från fartvinden (om det skulle behövas!).

Antas

Fortfarande överhettad dock med visst hopp om att ta det kallt i framtiden.

Hallå ! Saktar man ner varvtalet på vattenpumpen, så borde ju kylarvattnet ta längre tid på sig att rinna genom kylaren tycker man ju.

Det borde ju medföra att temperaturen gå neråt tycker man ju. Det kanske vore värt att testa, bara för att se vad som händer.

Till vissa högvarviga tävlingsmotorer finns det ju remskivor med större dia.ø att köpa. Men det är ju bara för att få ner pumpens varvtal till mera normala nivåer.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga dig Antas hur ser det ut i bakkant på motorn?

Har det några "inlopp" som är pluggade p.g.a. inget värmepaket?

Många motorer har intag i bakkant för att vatten ska spola in där.

Risken är annars att det bara går i främre delen av motorn och står still i bakre.

Link to comment
Share on other sites

Nej, inget inlopp är pluggat pga värmepaketet.

På Scorpion är strömningen vattenpump - oljekyl - värmepaket - blocket. Jag har uteslutet värmepaketet i slingan.

För någon timme sedan var jag på bilskroten och fick tag på ett värmecellpaket i alu till det facila av 200 SEK, cellytan är 145x195 mm.

Tänker koppla in det i kretsen för att se om det får någon kylande effekt.

Tog loss vattenpumpen i morse, inga fel - impellern var hel och satt fast, inga blockeringar.

Blir mer och mer övertygad om att kylvätskevolymen är för liten för en V6.

Nästa steg blir att tillverka en "hålltank" enl cealms inlägg. Värmecellpaketet på bilden rymmer bara 0,5 lit.

Någon som har erfarenheter om datafläktar enl. bilden klarar miljön i bil (vatten, damm, vibrationer, hög värme mm)?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Datafläktar håller så länge de håller dvs det är massproduserade enheter med betoning på "mass". Att prova är helt ok, det kanske till och med fungerar under en tänkt "avskrivningsperiod".

Skall man köra varierat vattenflöde är det bara att ge upp remdrift via vevaxeln och helt gå över på en elpump, finns massor av sådan i olika prislägen på www.summit.com

Min V8-temp går fort upp vid tomgång än fortare om jag kör med bilen. Du jobbar ju i princip alltid med stillastående bil. Låter bra att du utökar volymen så jag också kan dra erfarenhet av resultatet. Det som stör mig med din bil är att du inte får ner tempen med kylfläkten. Det stör mig mycket å dina vägnar. Hos V8an så är det nästan momentan nedgång i temp när jag startar fläkten, 1 minut så sjunker tempen. Den effekten borde du också få.

Link to comment
Share on other sites

kanske en dumma fråga men hur många liter är det i kylsystemet nu jämfört med hur det var när motorn satt monterad i donatorn, din nya kylare är ju "tjockare" ger inte det mer volym?

kenneth

ps vad är skillnaden mellan orginalkylaren och värmepaketet jämför med vad du har nu? ds

Link to comment
Share on other sites

jag har en datafläkt på oljekylet och den har suttit där några år. dock sitter inte oljekylet ända fram i nosen utan ca 50-60cm in.

Problemet är att hitta någon med bra flås i.

Biltema har en båtmotorrumsfläkt med bra drag i och den är tänkt att åka på. dock har jag aldrig problem på gatan men skulle tro att på bana kan oljan behöva motorrumsfläkten.

Jag kör även termostat på oljan så den inte går för kall vilket kan vara värre än för varm olja.

2,8kbm/minut

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Motorrumsflakt/

Link to comment
Share on other sites

kanske en dumma fråga men hur många liter är det i kylsystemet nu jämfört med hur det var när motorn satt monterad i donatorn, din nya kylare är ju "tjockare" ger inte det mer volym?

kenneth

ps vad är skillnaden mellan orginalkylaren och värmepaketet jämför med vad du har nu? ds

Jag var ett klantars.....som kastade bort originalkylaren! Den hade varit bra att prova mot nu.

Enl en kylarverkstad är Scorpiokylaren 2-radig och ungefär lika hög men bredare än min nuvarande kylare (3-radig MB automat), Scorpions övre och undre tankar är dock betydligt större. Scorpion har alltså större kylvätskevolym än vad jag har nu. Det verkar inte som om 3-radigt ökar volymen speciellt mycket däremot ökar kontaktytan mot luften med 33%. Håller på att fundera ut någon form av "hålltank" för att öka kylvätskevolymen men tänker provköra med värmecellpaketet först, sker nog i morgon.

I "Thomas" inlägg tidigare nämner han Biltemas motorrumsfläkt för båtar. Tänker nog fara till Biltema och ta mej en titt på den. Som den ser ut på bild borde man kunna kapa bort in- och utlopp och få den nära värmecellpaketet.

Livet är ett evigt tänkande och konstruerande och däremellan svärande.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Eller ett eget kyltorn. Ett var till mig, Antas och Pacman. Fast det är egentligen ett värmeelement vid Munktellmuseet i Eskilstuna. Våra 4-6 och 8 cylindriga motorer tycks behöva ett kyltorn / värmeelement i kupén.

BMdagenMunktellmuseet2011-08-061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fungerar inte kyltornet i förra inlägget så får vi väl alla gå över till luftkylda motorer, tex Deutz-Magirus, VW eller någon annan lämplig modell.

Hittade en tråd av en tillfällighet att läsa om kylproblem. Ett hett ämne tydligen.......

Länk till tråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om Gud är god även mot de ogudaktiga kanske det fungerar efter dagens experimenterande.

Fick ett större expansionskärl av en kompis, rymmer åtskilligt mer än Volvo 740 kärlet. På bilden har jag endast spännt fast det med packremmar. Tänker luta kärlet så att det får plats under huven. Värmecellpaketet passade jättebra bakom övre vänstra bärarmen, det är nu inkopplat i serie med oljekylen (som på donatorn), det blev ordentligt varmt!. Provade att blåsa på cellerna med tryckluften för att simulera fartvind alt. fläkt. Funderar på att tillverka ett "scop" runt cellpaketet.

OBS! Ingen termostat är inmonterad och ingen fläkt på värmecellpaketet. Idag köpte jag efter tips från "Thomas" Biltemas motorrumsfläkt för båtar. Tänker kapa bort främre och bakre partierna på den kåpan för att komma närmare cellerna.

Har nu kört 10-15 min utan minsta kokningstendens, tempen höll sej hela tiden omkring 80 c.

Antas

Färdigkokt (kanske!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Vad är skillanden i volym för dig nu? Plus 0,5 L för värmepaket och hur mycket mer rymmer nya expansionskärlet mot Volvos?

Tänk om det bara är att tillföra några liter så blir även en V8a lugnare?

Link to comment
Share on other sites

Volvo 740 kärlet rymmer 8,5 dl. OBS!Hela kärlet är mätt, inte bara till max-märket.

Ska mäta det andra kärlet, troligen i morgon.

Några deciliter tillkommer i längre slangar också.

Link to comment
Share on other sites

För att inte tala om designen!

Vägegenskaper i "vältklass", baktung med svingaxel.

Kunde inte hålla mej, har mätt nya kärlet trots "Hipp hopp" på tv.

Volvo kärlet 8,5 dl.

Nya kärlet 25 dl.

Detta ger att den ökade kylvätskevolymen är

-expansionskärl 25-8,5=16,5 dl

-värmecellpaket = 5 dl

-slangar ca = 3 dl

Summa: 24,5 dl

OBS! Volymen i expansionskärlen är mätta ända upp men det spelar ingen roll eftersom det går att dra bort ca 3 dl från varje kärl (lämnat expansionsutrymme).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ni som har motorer V6 o V8 med ganska stora vattenvolymer bör nog har större expansionskärl.

Motorrumsfläkten Antas, den kan man sätta slang på och ha fläkten en bit ifrån och rikta slang mot kylet.

Link to comment
Share on other sites

Kul att experimentera! Påminner mycket om att lösa kylproblem.

Har nyss legat i soffan och sett på engelska "Brainiac".

Jag tänker kapa bort fram och bakdel på Biltemas fläkt och montera den lika som en kylarfläkt. Elen kopplar jag nog ihop med ordinarie kylfläkt så att de startar samtidigt. Med lite "knådning" får jag plats med två fläktar varvid hela cellytan täcks (nästan!). Om jag bygger ett scop över elementet kommer sannolikt fläktarna att döljas. Återstår att se hur det kan göras snyggt!

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att 2.9 inte är svår att kyla. Men det gäller att tändningen står rätt, sätter man ihop allt på "0" får man just noll grader och då går det varmt. Fördelaren måste vara vriden rätt efter att allt nollats, så har du inte dubbelkollat med att strobba tändningen, gör det.

Det är ju också viktigt att fläkten sitter på rätt sida, blås eller sug, enligt vad den är konstruerad för.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Första utkastet till extrakylare.

Återstår detaljutformning och tillsnyggning, om man nu kan tala om att detta går att "snygga till". Det är bara att bita i det "sura äpplet" om kylningen ska fungera. Biltemas fläkt (ev två st) ska anpassas och monteras på baksidan.

Tröstar mej med att den är lätt att ta bort om den så småningom skulle visa sej bli överflödig.

Jodå, jag har noga kollat att hjulet, skärm och skärmstag INTE tar i vid fullt styrutslag samt att bromsslangen går fri.

Antas

Fläkt- och kylmontör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...