Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Härligt att vi äntligen fått en tråd om sömnad, borde inte detta ämne egentligen förlänas en egen kategori? Strax under "motor & växellåda" kanske?

Du har inte funderat på att virka ett överdrag i stället, då kan man ju samtidigt integrera personliga mönster på ett elegant sätt?

Nog raljerat, jag tycker ditt första försök ser bra ut. Jag gjorde själv mitt första försök i tapetserargenren när jag gjorde den stol jag hittills inte skaffat någon ersättare till. Kunde naturligtvis ha blivit bättre, men börjar man från noll så får man vara glad för alla likheter med resultatet man hade i huvudet när man började.

Jag tänker själv också göra ett överdrag i svart vinyl till skuffen så småningom, blir det bra kanske det även blir ett kapell till sittbrunnen. Jag hade medelmåttiga betyg i syslöjden men har turen att vara gift med en utbildad mönsterkonstruktör (konstruktris?). Med lite förhandlingar om ökad diskkvot kan jag säkert påräkna viss hjälp, dvs att hon gör det praktiska medan jag liksom anvarar för ideologin. Tyvärr sålde hon sin industrisymaskin förra året, men det kanske funkar med en vanlig hushållsmodell.

I min plan ingår även tonneau och sufflett.

I vår familj lagar hustrun mat medan den ytterst ansvarsfulla uppgiften att duka fram/av, fylla/tömma diskmaskinen, handdiska grytor och andra större köksutensilier, uppsöka Systembolaget mm faller med tyngd på mej. Jag ska dessutom bygga en bil som hon kan "bräcka" sina väninnor med, klippa gräsmattor, sköta snöröjning, reparera/underhålla (NEJ, inte roa! De nordiska språken är ordfattiga) allehanda till fastigheten tillhörande maskiner med tillbehör, snöröja/gräsklippa åt skröpliga grannar (vilket jag gör med glädje!), renovera hus (staketet har jag slängt åt helve.....) - se där, listan är lång och kan göras ännu längre!

Som min skottske kollega lakoniskt brukar uttrycka det "modern man has a hard time!".

Antas

Funderar ofta över vilket ytterligare fjäsk det kostar för att få tonneau och sufflett uppsydda.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

family guy: --- Tyvärr sålde hon sin industrisymaskin ----

Hmmm, visste eller anade hon något? Kan hemligheten och din längtan efter ett överdrag till bilens skuff avslöjats genom "prat i sömnen".

Link to comment
Share on other sites

Första försöket att böja vindrutestolpar efter kurvaturen på scuttlen.

Det krävdes en hydraulpress för att böja 5 mm aluminium.

Återstår finjusteringar och vinkling utåt (nästan upprätt)i partiet där rutramen fästs samt polering.

Antas

Föredrar ej flugor, getingar, myggor och andra flygfän som proteintillskott under färden.

Link to comment
Share on other sites

Hur kunde USA skicka folk till månen?

När man ser deras tekniklösningar undrar man hur i helve..... fungerar deras konstruktörer!

Remskivan driver utkastet på snöslungan, alltså tämligen hård belastning. Tillverkaren har valt en mycket billig lösning med två plåtar som bildar remhjul, tror fa... att det inte håller! En bättre lösning hade varit att tillverka remhjulet i svarvat homogent material. Dessutom är alla deras bultar gängade med tummått - rena stenåldern.

"Locostbyggare" brukar ha betydligt bättre produktlösningar!

Antas

Kontinuerlig snöslungereparatör.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- då vinner snöslungeskruvande! --- Det där säger du bara, jag har hört och tidigare läst om hur du anser snöslungor "karma" är. Ungefär så här "#%&"#%#¤%&"#!" Glömde jag något ord?

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara två "tum" jag inte vill veta av - tummått och klämd tumme.

Tack för erbjudandet men jag tummar inte på ljusa sommarnätter, iofs brukar jag sova på nätterna - men ändå.

Antas

Tumme upp/ner

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- brukar jag sova på nätterna ---- Hmm, förra inlägget: Postad Idag, 05:02.

Du har inte en aning om när dagen gryr i Luleå! Vid femdraget är hela stan uppe och dricker kaffe på altanen med solen i ögonen.

Sörru!

:515:

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- brukar jag sova på nätterna ---- Hmm, förra inlägget: Postad Idag, 05:02.

Du kom med sanningen,Stigge! Man vill ju vara uppe med solen!

Hmm....lät det där trovärdigt?

Antas

Sällanljugare - men då är det oftast sant.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Svartöstans Plåtslageri i Luleå har imponerat i kunnande och serviceanda. Snabbt, elegant och kunnigt har dom gjort det jag inte har kunnande, maskiner eller verktyg att göra.

Tycker mej kunna mycket men det är bara att erkänna, skickliga hantverkare vinner över klantiga akademiker ibland.

Heder över sådana yrkesmän!

Minns mitt tidigare debacle med företaget som svetsade mina vindrutestolpar!

Nu vidtar utformning och tillpassning av rutan med ram och andra tillbehör.

Hur vindrutetorkarna ska konstrueras blir en huvudbry men det ska nog fixa sej.

Jodå, jag har plåtslagarens tillåtelse att publicera bilden.

Antas

Amatörplåtknycklare och bilfabrikör

Link to comment
Share on other sites

Mitt bilbygge har registreringsnamnet "Antas".

Kan konstatera att jag har fått en konkurrent. Känns som om jag nu är bilfabrikör i finare kretsar - eller är det konkurrenten som har fått komma in i finare kretsar?

MIn Länk

Antas

Tilltalet är Sir i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Två snygga bilar en med tak och en ännu utan tak (annat än garagetaket såklart).

stigge och Antas: --- ....lät det där trovärdigt? --- Trovärdigt Sällan eller troligen Sällan!!.

Boden -- Luleå cirka 4 mil. I Boden där jag bodde var det bara en observera en person som var upp på morgonen. Det var kommunens officiella snöröjare. Det var en gatsnutt på ett par hundra meter som skulle röjas av varför vet jag inte för det var ingen snö på den men röjingen startade 4.07 och avslutades cirka 06:30. Bodensare i övrigt sov. Det var den officiella snöröjaren och hans hjullastare som var vaken.

Luleå ligger skapligt långt söderut jämfört med Boden möjligen kan det vara så att soluppgången kommer någon timme före i Luleå så det är därför ni sitter på altanen men i huvudsak beror det inte alls på att ni har gått upp det beror på att ni ännu inte gått och lagt er.

Så då var det utrett och klart.

Link to comment
Share on other sites

Residens eller ej. Här pratar vi nord och syd[/b. Mot Bodens läge går det inte att göra så mycket inte ens för Konungarikets nordligaste Residensstad ivrigaste förespråkare Antas......eller?

Link to comment
Share on other sites

Även om det är svårt så måste jag delge mänskligheten att jag är ett enda stort "klantarschel"!

Sökte bland alla färgburkar för att måla några detaljer på "rörhögen", hittade en lämplig färg.

Detaljerna målades med utomordentlig omsorg. När penseln skulle tvättas i lacknafta tyckte jag att det var konstigt att lacknaftan inte löste färgen.

Gick tillbaka och läste på burken, det var 2-komponentfärg!!!!! Nu målad utan härdare.

Har provat att pensla på härdare i efterhand - får väl se hur det går.

Överväger att gå ut och terapiköra snöslungan men då lär väl inte det fansk.... starta.

Nåja, i jämförelse med Afganistan är det ett i-landsproblem.

Antas

Klantis.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Det kommer säkert gå bra med färgen, kanske lite kladdig de första 10 eller 15 åren men sedan torkar den skall du se.

stigge: --- hur det egentligen förhöll sig med din Bodenresa --- Tack bra. Då både i Boden och Luleå. Nu har jag träffat Färgmäster-Antas på hemmaplan. Sett den beryktade snöslungan och fått hört av Antas fru en del snöslunge-historier. Förmodligen var inte detta sista gången jag åker till området. Skulle tro att Bodens garnison kommer få fler besök över tiden. Förmodligen Antas också.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det lär väl ta 15-20 år innan färgen är torr eftersom den inte kan härda utan härdare.

Nu ska jag ut och våldsköra med snöslungan, häckar, staket, soptunnor och brevlådor ska fan i mej få en himlafärd!

Antas

Himlafärdsförare

Link to comment
Share on other sites

Jo, den fyller en stor funktion både för snöröjning (när den fungerar), grannsämjan (mycket bra sämja trots snöslungans ojämna funktion), hustruns kommenderingsverktyg för dess husse, och avreagens för mitt psyke.

Se där vad en sketen snöslunga fyller många mänskliga behov.

På sommaren tar trädgårdstraktorn över den viktiga funktionen från snöslungan, här finns minsann inga "dödsäsonger".

Antas

Snöslungepsykopat.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- På sommaren tar trädgårdstraktorn över den viktiga funktionen från snöslungan --- Jaha, nu blir allt kristallklart. Snöslungan gillar ju inte att vara avställd på sommaren. 2012 lägger du in några rutinmässiga (men säg för allt i världen inte rutinmässiga så slungan hör) körningar. En per månad kanske eller varför inte tre körningar på en två månaders period. Du kommer ha en betydligt lugnare, finare och mer avslappnad snöslunga och snöperiod 2012/2013.

Skulle slungan eller du trilskas, koppla in en eller två beteendevetare.

Link to comment
Share on other sites

Här i södern - där vi har fått de lite bättre, dvs frångått norrbottens trampade jordgolv - sysslar jag dagen till ära med avlägsnande av korkmatta. DET är inte ett jobb för en motorman. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Cealm: yngste sonen är beteendevetare, tur för mej att det är i Västerås. Han brukar ha målande beskrivningar av sin hårt prövade fader.

Stigge: ta in något fordon, gör en "burn out" och du ska se att korkmattan rullar ihop sej så fint.

Har nyss kommit in efter att i "samarbete" med snöslungan tagit bort 60 cm plogkant som kommunen har haft vänligheten att placera på min sida av gatan - varför får grannen inte njuta av den?

Nåja, grannarna lär nog komma hit med bedjande blickar och titta suktande på snöslungedjä.......

Dagens njutning till er forumdeltagare är att snöslungans snökedja på ena hjulet krängdes av och klämdes fast mellan chassi och hjul.

Åtgärd: hissa slungan, ta loss hjulet och därefter kränga av kedjans trassel.

Antas

Kampsportare som "wrestlar" med snöslungor.

Link to comment
Share on other sites

Första utkastet (NEJ! Inte på snöslungan!) till infästning av vindrutestolpar.

Misspassningen i stolpens böjning mot scuttlen utjämnades med gummimellanlägget. Det behövdes ingen utjämning med glasfiberspackel på stolpen för att få passning.

Nu återstår polering och att snygga till kanterna på gummimellanlägget samt att byta bultarna till försänkt skalle.

På baksidan sitter stora mothållsbrickor av 5 mm alu.

Antas

Snart klar sikt.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hjälp!

Håller på att konstruera fästen mm för rutan.

Idag var jag till yngste sonens tidigare arbetsgivare (Larssons Glas i Luleå), där kom man på ett enkelt och bra monteringssätt av glaset.

Glaset limmas i rutramen (aluminium), hela paketet skjuts ner i lite större U-lister som är fästa på insidan av vindrutestolparna. Genialiskt!

På detta vis löses även övre fästet av suffletten enkelt. Jag återkommer senare till den konstruktionen.

För att "nerskjutningslisten" ska sitta fast ordentligt måste det till en lång kil mellan "nerskjutningslisten" och vindrutestolpen. Kilen måste fräsas ur en aluminiumlist. Hmmm....måste på något sätt fixa "kilen".

Trälisten som jag håller i handen är placerad som rutan ska vara.

Antas

Vinklar till allt.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst går det att vrida men det är styvt och tungt att vrida. Dessutom tycker jag att det finns en estetisk poäng att ha stolpen i linje med "skrovsidan".

Jag har talat med en klient och han kommer att fräsa en vinklad alulist som blir "utfyllnad".

Lagen om alltings djäv...skap! Igår hittade jag perfekta lister till rutram och fäste på K-Rauta, for hem för att kontrollmäta. Idag for jag till K-Rauta för att köpa listerna - inte helve...fanns dom!!! Slutsålda.

Antas

Utan RUT-avdrag.

Link to comment
Share on other sites

Hittade två bilder från Cealms besök i Konungarikets nordligaste Residensstad den 13 feb uti detta nådens år 2012.

Hustrun tog bilderna av två till synes mycket viktiga herrar eftersom vi båda måste kommunicera med omvärlden i våra mobiler samtidigt.

I bakgrunden syns mitt alltför stökiga verkstad/garage.

Nåja, Cealm yttrade något om att då syns det i allafall att det pågår aktivitet där.

Antas

Ostädare

Link to comment
Share on other sites

Det var ju flera meter emellan oss så det var lika bra att ringa. Vi ringde upp varandra på en avlyssnings- och störningsfri linje... eller gjorde vi det verkligen? Ingen av oss vet.

Link to comment
Share on other sites

Tur att ingen såg att vi ringde på en "säker linje" bestående av ett spänt snöre mellan två burkar - denna förträffliga konstruktion som bara barn har förstånd att nyttja. Pure analogy!

Link to comment
Share on other sites

Hittade två bilder från Cealms besök i Konungarikets nordligaste Residensstad den 13 feb uti detta nådens år 2012.

Hustrun tog bilderna av två till synes mycket viktiga herrar eftersom vi båda måste kommunicera med omvärlden i våra mobiler samtidigt.

I bakgrunden syns mitt alltför stökiga verkstad/garage.

Nåja, Cealm yttrade något om att då syns det i allafall att det pågår aktivitet där.

Antas

Ostädare

Åkej då.... ditt garage är aningen, men bara aningen, rörigare än mitt. Men jag konstaterar med förtjusning att vi tydligen haft samma elektriker vid installationen av lysrörsarmaturerna? Mina kablar är klamrade på exakt samma professionella sätt!!! thumbsup.gifprop.gif

Link to comment
Share on other sites

.....Lagen om alltings djäv...skap! Igår hittade jag perfekta lister till rutram och fäste på K-Rauta, for hem för att kontrollmäta. Idag for jag till K-Rauta för att köpa listerna - inte helve...fanns dom!!! Slutsålda.

Antas

Utan RUT-avdrag.

Igår lyckades jag hitta två lister som passade efter att ha inventerat Luleås alla tänkbara säljare av dylika.

Den yttre listen ska fästas i vindrutestolpen och på scuttlen, den inre listen ska bli rutram. "Glaspaketet" skjuts in i de större listerna, ev limmas "glaspaketet" fast eller på något annat sätt.

Den grövre listen är tänkt som fäste för suffletten (om det blir en sådan), den trycks fast över övre rutramen och spänns fast i vindrutestolparna. I min teori borde det blåsa in vatten och vind mellan tryckknapparna om man använder dom som fästelement för suffletten. Återkommer med bilder och beskrivningar längre fram.

Personligen tycker jag att listerna är tunna men efter att ha konsulterat ett välrenomerat bilglasföretag ska det inte vara något problem iom att rutan inte är bred eller hög och att glaset limmas i ramen med poluretanlim.

Antas

Torr i håret.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har grävt mej fram till förrådet bakom huset för att ta fram gasol för att hetta upp och avhärda de tidigare nämnda rutlisterna MIn Länk

Konstaterar att våren är här om än i liten omfattning men ändå.

Nu vidtar förnyade experiment att böja rutlisterna.

Antas

Skottar snart med bar överkropp.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- fram gasol för att hetta upp --- För att värma upp klimatet i Luleå så utetempen blir plus 20 C och bilbyggare Antas kan ta på sig shorts-2012.

Link to comment
Share on other sites

Nä, backspeglar behöver inte vara CE-märkta.

Blinkersdelen är inte E-märkt, förmodligen därav priset. Jag har "vanlig" godkänd sidoblinkers (från donatorn) monterad också.

Om det blir påpekande på att spegelblinkersen inte är godkända kopplar jag enkelt ur den och förlitar mej på de godkända.

Kunde inte motstå priset, rea på reapriset - 17,50 SEK/st! Och blinkersen fungerar utmärkt, jag har provat!!

Antas

Locostgillare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Så är då ett antal klammer för att fästa rutlisterna tillverkade.

Svetsade av rf plåt och rf M5 gängstång.

Montage med tillpassning är nästa moment.

Idag på internationella kvinnodagen har även en ekbräda inhandlats för tillverkning av instrumentbräda ver 3.0.

Denna gång ska det bli svartbetsad ek. Signaturen "RSr" väckte tanken med sitt inlägg 15 12 2011-18:29.

Innan formsågningen sker måste den limmas till ca 26x120 cm.

Antas

Ombyggare och nybyggare (vilken som gäller vet jag inte!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...