Antas Posted May 14, 2011 Author Posted May 14, 2011 En annan bra metod är att trycksätta tanken och pensla/spraya såpvatten över tanken, där det bubblar läcker det. Quote
Antas Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 (edited) Det har sina risker att bygga bil! Med uppfälld svetshjälm hastade jag över verkstadsgolvet. Märkte inte att armen på motorlyften var i uppfällt läge varvid motorlyften och mitt huvud kolliderade med ett brak! Tur att det tog i mindre viktiga delar och inte någon färdig karosseridetalj. Vacker är jag inte, personligen satsar jag istället på inre skönhet trots att den inte märks. Antas Kollidör. Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Antas Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Oj det kunde gått illa. Jo (märk den Norrbottniska intonationen), svetshjälmen kunde ha spruckit! Katastrof!!!! Quote
Kilkenny Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Hade det vart på kinnekulle kunde man ju trott att det var hornen på väg ut! :lol: En kall öl på bulan så löser det sig, sen kan man passa på och man hälla den i sig. :thumbsup: Quote
Michael Th Posted May 18, 2011 Posted May 18, 2011 oj fick du åtminstonne medlidande av den käraste.. eller ...borde ju kunna rendera lite kärlek och omtanke... krya på dig,det kunde ju som sagt varit värre... tänk om motorlyften pajjat.. Quote
Antas Posted May 18, 2011 Author Posted May 18, 2011 (edited) En Ford V6 2,9 är ett bra alternativ till gymmet, om motorlyften skulle ha havererat förståss! Nej, inga medlidanden kunde förmärkas, snarare tvärt om. Edited May 18, 2011 by Antas Quote
kengren Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Ett fyrfaldigt till Antas på Dagen. gratis antas - jag sjunger med i christers kör kenneth Quote
Antas Posted May 20, 2011 Author Posted May 20, 2011 (edited) Tack! Blir "riktig" panschis idag. Funderar på att övergå till näverslöjd och träljusstakar istället för bilbygge. Kanske borde byta motorcykelns 1400 cc till moped på 50 cc? Tala sakta och tydligt till mej i fortsättningen och inga svåra ord, hmmm.....de orden kanske kommer till nytta när jag löser korsord i gungstolen. Trots min aktningsvärda ålder påstår hustrun att jag är som en 15-åring så barnslig som jag är (enl. hennes förmenande!). Näää, "barnslig" tänker jag vara tills jag sitter på "hemmet" och efter också. Nu mot gymmet! Pensionär som jag är borde jag kanske gå sakta och minska på träningsvikterna. Antas Får mycket rabatter på slöjdaffärer from idag. Edited May 20, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Ett Stort grattis till Antas på den stora dagen. :notworthy: Quote
Antas Posted May 22, 2011 Author Posted May 22, 2011 (edited) Mina fantastiska grannbarn (2,5 och 3,5 år)har gjort den bästa födelsedagspresenten till mej, en teckning om mitt liv. Jag är figuren till vänster med grönt skägg, i vänstra handen håller jag en blå ballong och på högra sidan i orange är bilbygget. Längst upp med blå texten står "GUBBEN" vilket är deras kärleksfulla namn på mej. Självklart måste 3,5-åringen och jag bygga en Lotus Super Seven efter hennes eminenta ritning på bilden! Antas Gamlingen med tre fingar/hand. Edited May 22, 2011 by Antas Quote
Antas Posted May 24, 2011 Author Posted May 24, 2011 Alltid spännande att lära sej något nytt! En av sönerna upplyste deras gamle far att det finns vattenpass med gradanvisning i mobiltelefonen. Mycket praktiskt när man mäter camber mm. Hmm....jag kanske blir digital ändå. Antas Vacklande analog. Quote
Jocke4U Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Jo det är kul grejer men skulle nog lita mer på ett vinkel-pass från Biltema för 98 kr Quote
Antas Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 (edited) Så här blev det. Gjorde en hållare för microkontakten, satte sedan en "flärp" av 1,25 mm plåt på stötstången mellan pedal och huvudbromscylinder. Kommer nog att fästa "flärpen" med två punktsvetsar istället för slangklammret. Trycket mot armen på mikrokontakten är så lätt att det räcker med två svetspunkter. Antas Ägare av bromsljus som pryder en julgran. En intressant dag efter att ha plågat kroppen på gymmet. Kommer nog att följa Christer J´s information om strömbrytare. Självklart kunde jag inte undvika att undersöka spåret om hydraulisk brytare på bromsröret. Jodå, Volvo kunde beställa en sådan till det facila priset av ca 350 SEK. For till Auto Ohjanperä OY, de kunde ta fram samma kontakt för 59 SEK!!!! Nu visade det sej att gängen var konisk (M1/8X27NPTF) och ingen 3-vägsanslutning fanns som passade. Fick rådet att fara till HydroScand för att kolla om de hade någon passande 3-vägsanslutning, tyvärr hade dom ingen. Kjell&Company hade microbrytare för 29 SEK, den hade både slutande och öppnande funktion genom att välja ett av två stift. Nu ska jag ut i verkstan och löda jordledningar på bränslerören. Antas Hustrun bromsar och jag gasar! Så här blev det. Gjorde en hållare för microkontakten, satte sedan en "flärp" av 1,25 mm plåt på stötstången mellan pedal och huvudbromscylinder. Kommer nog att fästa "flärpen" med två punktsvetsar istället för slangklammret. Trycket mot armen på mikrokontakten är så lätt att det räcker med två svetspunkter. Antas Ägare av bromsljus som pryder en julgran. Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Antas Posted June 9, 2011 Author Posted June 9, 2011 Mycket mätningar blev det! Trots dagens norrländska hetta har dagen ägnats åt justering av samtliga hjulvinklar. Bakvagnen är en avancerad konstruktion med justeringar i alla led. Fram- och bakvagn ska samspela i en yster dans på väg och bana, får väl se om dirigenten hänger med! Avancerade mätinstrument har använts såsom snören, vattenpass och tumstock. Tyvärr är dessa timmar något som inte syns på fordonet, det var ett jobb i all tysthet. Jag får väl njuta av en inre tillfredsställelse istället. Antas Mätt mätare Quote
family guy Posted June 9, 2011 Posted June 9, 2011 Känns betryggande att ingenting har lämnats åt slumpen. Jag använder också endast de bästa mätdon som kan uppbringas, t.ex. cellulosabaserat analogt mätverktyg. Quote
Antas Posted June 10, 2011 Author Posted June 10, 2011 (edited) Många byggen förefaller vara öppna neråt. Jag antar att det borde kastas in stenar,grus,skräp och vatten in i t.ex. kardantunneln. För att i viss mån undvika detta har jag gjort bakvända "scoop" för att förhindra inkommande "debris"(som det heter på utrikiska) samtidigt som ventilationen tillgodoses. Snyggt blev det inte men det var fan i mej inte lätt att ligga under bilen i norrländsk hetta, +34 c i Rikets utpost i norr. Funderar på att göra om och snygga till, iofs lär nog ingen krypa under och kolla. Någon som har erfarenhet om huruvida min teori om skräpet stämmer? Antas Skräpsamlare (enl. hustrun). Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Janne L Posted June 10, 2011 Posted June 10, 2011 Mycket mätningar blev det! Trots dagens norrländska hetta har dagen ägnats åt justering av samtliga hjulvinklar. Bakvagnen är en avancerad konstruktion med justeringar i alla led. Fram- och bakvagn ska samspela i en yster dans på väg och bana, får väl se om dirigenten hänger med! Avancerade mätinstrument har använts såsom snören, vattenpass och tumstock. Tyvärr är dessa timmar något som inte syns på fordonet, det var ett jobb i all tysthet. Jag får väl njuta av en inre tillfredsställelse istället. Antas Mätt mätare Hejsan! Jag lämnade in min bil för fram- och bakvagnsinställning. Det blev stor skillnad. Jag är lite nyfiken hur du mäter in den s.k "trust" vinkeln? Den skall vara så nära noll grader som möjligt och helst noll. "Trust" vinkeln är det värde som visar hur fram och bakvagnen spårar i förhållande till varandra. M :-) h Janne Quote
Antas Posted June 10, 2011 Author Posted June 10, 2011 Hejsan! Jag lämnade in min bil för fram- och bakvagnsinställning. Det blev stor skillnad. Jag är lite nyfiken hur du mäter in den s.k "trust" vinkeln? Den skall vara så nära noll grader som möjligt och helst noll. "Trust" vinkeln är det värde som visar hur fram och bakvagnen spårar i förhållande till varandra. M :-) h Janne Fram- och bakvagn har samma spårvidd på millimetern. Snöret mellan fram- och bakdäcken är parallella vilket ger att båda spårar lika. OBS! Snöret på andra sidan är inte med på bilden. Quote
Antas Posted June 14, 2011 Author Posted June 14, 2011 Hittade denna bild från år 0. I begynnelsen var ordet...hmm..rören ska det nog vara (travestering på något bibelord). Går inte att undvika att bli lite nostalgisk och att nu veta att man inte visste då hur mycket arbete som skulle återstå. Men roligt och intressant har det varit och är fortfarande. Skulle vara intressant att veta hur många som har gett upp på vägen, nej jag menar inte under körning! Mitt gissning är att det är många. Antas Ej uppgiven. Quote
Antas Posted June 14, 2011 Author Posted June 14, 2011 (edited) Sitter och väntar på att en dagstidning ska komma hit kl 16:00. De vill ha detaljer utlagda som visar vilket "LEGO" ett bilbygge kan vara. Har nu placerat ut de största detaljerna för att åskådliggöra. När man jämför med bilden i mitt föregående inlägg inser jag att det har varit massor med timmar till dags dato. I dagsläget är det div detaljer som återstår: -färdigställande av elsystem -klä stolarna med skinn (från en soffa). Min lillasyster håller på att brodera mitt märke i stolsryggarna. -byta bränsleledningar av koppar till plast. -färdigställa inredning bl.a. instrumentbräda -efter besiktning, montera ruta och torkare. Tillverka "bagagelucka", täckning över passagerarplatsen samt utforma och tillverka sufflett. -sprutmåla (BRG) scuttle, motorhuv och skärmar. Därefter SFRO2 och SBP. Jag återkommer om reportaget senare. Antas (journalister är alltid mutbara därför har hustrun bakat bullar och sockerkaka) Edited June 14, 2011 by Antas Quote
Antas Posted June 23, 2011 Author Posted June 23, 2011 Första "provkörningen"! Iofs fick jag ta hjälp av trädgårdstraktorn för framdrivningen. Upptäckter: -bromsarna fungerar inte bra. Huvudcylindern (SAAB) verkar inte räcka till för Fords bromsok eller så är huvudcylinderns packningar dåliga. Åtgärd, öppna och byta packningar alt byta huvudcylinder. Synpunkter och råd efterfrågas. -självstyrningen är nästan obefintlig trots 6 grader caster. I ändlägena förefaller det som den styr utåt (!) istället för inåt. Styrradien är ca ca 10 mm och camber ca 0 grader. Någon som har synpunkter, råd och dåd vad gäller självstyrningen? Har monterat Biltemas bromsbelägg bak. Inte fan gick det, de var ca 1 mm för tjocka! Antas Hjälpbehövare. Quote
Thomas Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 styrningen kan du nog inte kolla när du drar bilen. Quote
Antas Posted June 23, 2011 Author Posted June 23, 2011 Hmm.....har det någon betydelse om drivningen kommer från dragning eller påskjutning från bakhjulen? Framvagnen borde inte påverkas oavsett framdrivningsmetod - bortsett från framhjulsdrivning. Quote
Jocke4U Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Fasiken...du måste väl snart ha drivning för egen maskin?!?! ;) Quote
Antas Posted June 23, 2011 Author Posted June 23, 2011 (edited) Förhoppningsvis nästa vecka om Gud vill (sagt av en ogudaktig!). Å andra sidan är skatten lägre om man låter trädgårdstraktorn svara för framdrivningen. Edited June 23, 2011 by Antas Quote
Kilkenny Posted June 23, 2011 Posted June 23, 2011 Men 6 grader caster är väl inte mycket på en sådan lätt bil? Jag har 8 och vill minnas att Calle har över 10 på någon av sina bilar? Quote
Antas Posted June 23, 2011 Author Posted June 23, 2011 Tack! Jag började misstänka att castern var för liten. I morgon ska jag shimsa övre bärarmarna för att få dom bakåt ca 5 mm, vet ännu inte hur många grader det blir, förhoppningsvis blir det 8-10 grader. Skrivet ca 23:00 uti midnattssolens sken (jaja, iofs är det molnigt men ändå...) Antas Quote
Antas Posted June 24, 2011 Author Posted June 24, 2011 NSD (Norrländska Socialdemokraten) har skrivit en artikel om "rörhögen" Du kan läsa den här: http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=6234144 Tidningen har även framfört önskemål om att vara med vid SFRO2 och reg besiktningen. Fan vet om jag har nerver till det, har ändå lovat att de ska få vara med. Alltid bra att informera om denna "underliga" hobby. När man talar med folk är det få som förstår omfattningen på jobbet att bygga en bil från grunden, de flesta tycks tro att det bara är att skruva fast lite skruvar och dra fast några muttrar. Få förstår vilken tankemöda som ligger bakom alla tusentals detaljer med många "gör om" och återigen "gör om". Personligen tycker jag att artikeln är bra och välskriven. Hela förmiddagen har ägnats åt att tillverka blomsterkransar till alla grannbarn. Stommen till kransarna utgörs av svetstråd, hmmm....bilbygge har många sidoeffekter! Antas Nykter midsommarfirare som är inne i castertänkande. Quote
gka Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Jag var faktiskt i dina trakter förra veckan på semester. Blev lite paff när jag stod i kassan på ICA och fick se ett Locostbygge på förstasidan i tidningen. :) Har du landets nordligaste sjua eller finns det kanske någon längre upp? Quote
Antas Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Du skulle ha ringt och kommit hit! Tror att jag är bland de nordligaste vilket man märker när man ser hur ocentralt alla andra byggare bor. Antas i ett oliiidligt hett Luleå. Quote
Antas Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 (edited) Lycka kan ta sej många uttryck. En klient kom nyss tillbaka med mina fälgar till "rörhögen". Köpte dom för 400 SEK. De är nu vackert blästrade och pulverlackerade för 1000 SEK, nu fattas bara att kränga på de nya däcken och balansera så blir image och vägkontakt maximerad. Totalt har jag nu 8 st(4 st följde med donatorn) likadana fälgar för 1400 SEK, den 5:e skall vara som reservhjul. Mittkåpan kommer att ha ett mycket speciellt märke som inte kommer att offentliggöras ännu av juridiska skäl. Veckans jobb har varit att flytta övre bärarmen bakåt för att öka castervinkeln från 6 grader upp till 12 grader (vinkeln regleras steglöst). Antas Hoppas att snart vara på "rull". Edited May 10, 2012 by Antas Quote
cealm Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Antas: --- Mittkåpan kommer att ha ett mycket speciellt märke som inte kommer att offentliggöras ännu av juridiska skäl --- Tänker jag inte helt fel så är det redan offentliggjort på minst 2 ställen på forumet, eller? Quote
Antas Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 (edited) Lika bra att offentliggöra märket. Observera att det står TM längst ner. Iom offentliggörandet på forumet kan man ur immaterialrättslig synvinkel hävda att märket är känt i en "vidare krets" och därmed kan anses som "kopieringsskyddat". Ferrari har en stegrande häst och italienska färgerna längst upp, den tydliga skillnaden är att jag har svenska färgerna längst upp och en stegrande ren. Hästar har inga horn! Nåväl efter denna korta föreläsning kan jag informera att märket håller på att broderas in i klädsel på stolarnas ryggstöd. Min hantverksduktiga lillasyster sköter broderandet, stolklädseln är rött skinn. Min hustru kommer att slutföra konfektionen av stolarna. Min yngste son, han jag började bygga "rörhögen" med, har en kompis som jobbar på en reklamfirma har gjort dekalerna (se bild) som ska fästas på navkapseln på fälgarna. Ett större märke ska fästas på noskonen och på "bakplåten". Undersökning pågår att ev göra de märkena i emalj. Bokstäverna A och O betyder Antas (Anders) och Ola. Iom att bilden visas i ett "större" forum (Locostforumet) kan jag nu påstå att märket är känt på en "större marknad". Mottar gärna synpunkter på märket. Antas Immaterialrättsvrängare Edited July 2, 2011 by Antas Quote
cealm Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Antas: Ser bra ut, både märke och offentliggörandet. Det är väl inte bara fälgkåporna som skall märkas eller hur. Viss inredning också om jag minns rätt i trådarna. Vilken tråd är jag osäker på för du har kört bilbygget i många trådar, personligen har jag valt strategin långa trådar (per bygge). Quote
Antas Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 (edited) Antas: Ser bra ut, både märke och offentliggörandet. Det är väl inte bara fälgkåporna som skall märkas eller hur. Viss inredning också om jag minns rätt i trådarna. Vilken tråd är jag osäker på för du har kört bilbygget i många trådar, personligen har jag valt strategin långa trådar (per bygge). Citat enl ovan: "märket håller på att broderas in i klädsel på stolarnas ryggstöd". Tillägg till tidigare inlägg: hustrun har påtalat att även hon är hantverksskicklig inte bara min lillasyster. Antas Tillrättavisad (som vanligt!) Edited July 1, 2011 by Antas Quote
cealm Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Bra Antas, nu är allt avslöjat och offentliggjort. Och det var ju just det du ville för att få kontroll över rättigheten. Bra att vi kan hjälpa till från forumet. Quote
Antas Posted July 2, 2011 Author Posted July 2, 2011 Glömde att offentliggöra det broderade märket. Som jag nämnde ovan broderar min lillasyster detta i skinnklädseln på stolsryggarna. Antas Jag glömsk? Aldrig, allt annat är förtal (om jag minns rätt)! Quote
Antas Posted July 3, 2011 Author Posted July 3, 2011 Juridik är en fantastisk konst, immaterialrätt är definitivt det. För att ytterligare göra mitt märke känt i en "vidare krets" (se tidigare inlägg) publicerar jag en bild på fälgen med märket anbringat på mittkåpan. Samtliga fälgar inkl reservhjulet kommer självklart att vara försedda med märket. Locostforumet och Facebook (märket publicerat även där) kan enl mitt förmenande anses vara en "vidare krets". Antas Märkespublicist Quote
Jocke4U Posted July 3, 2011 Posted July 3, 2011 (edited) Tjusigt :) Edited July 3, 2011 by Jocke4U Quote
Antas Posted July 12, 2011 Author Posted July 12, 2011 (edited) Eftersom jag går i "väntans tider", dvs väntar på huvudbromscylindern (se http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9587&pid=103877&st=0entry103877) passar jag på att förbereda första motorstart. Tillverkat en "första start tank" av en 5 lit reservdunk. Vill inte starta med stora tanken eftersom den troligen måste tas ur igen. Rattaxeln blev ca 15 mm för kort när jag flyttade fram styrväxeln för att minimera "bumpsteer". Jag har fördelen av att ha en klient som har full verkstadsmaskinutrustning (puh...vilket ord!), han svarvade på några minuter en rund pinne som jag pluggsvetsade i rattstången och vips var den förlängd med 15 mm! Har "provkört" all el och det verkar som om allt fungerar.Blir spännande att "ta oskulden" på motorn, kanske inom de närmaste dagarna. Detta var en kort och anspråkslös uppdatering. Antas Gråmulet i Rikets centralaste Residensstad, Luleå. Edited May 10, 2012 by Antas Quote
Antas Posted July 14, 2011 Author Posted July 14, 2011 Har haft fint besök från de oländiga regionerna söder om Dalälven. "rAnders" (Anders Ö) från Västerås passade på att ta en kopp kaffe och vi kunde byta tips och ideér om bilbyggeri. Alltid intressant! Tack Anders för att du kom, gör gärna om det när befinner dej i dessa centrala delar av Riket. Antas Klädde mej fint och passande vid det celebra tillfället. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.